Step sequencing op Elektron (enzo) vs Zoom ARQ

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.009
Locatie
-
Vraagje...

Ik heb voor de fun hier nu een Zoom ARQ AR48 staan sinds vrijdagavond.. ik verwachtte niet veel (voor 89 euro) maar ik kreeg een heleboel :okdan:
Nu ontdek ik hier een functie op die ik eigenlijk nog niet op iets anders heb ontdekt. Een soort stepcheck functie. Alle steps kun je onafhankelijk bespelen en bv op nieuwe ideeën mee komen. Elektron laat zich weer super editen als je een stap ingedrukt houdt.. maar die step-check functie op de Zoom vind ik eigenlijk verrekte handig. Daarbij kun je ook gewoon ergens eind bar 4 een step indrukken en daar vanaf starten. Met de Elektron moet ik altijd weer het geduld opbrengen om vanaf bar 1 te wachten tot ik eindelijk bij bar 4 bent.. en dan is het voor je het weet alweer voorbij omdat je ergens eind bar 3 afgeleid werd.. :D Kan zoiets eigenlijk niet op Elektron vraag ik me nu af?

Ik geloof dat de RS7000 wel een functie heeft om halverwege een pattern te beginnen.. in ieder geval kun je daar per track wel steps checken.. maar dan zie je de ledjes van de toetsen oplichten.. ook handig, visuele feedback maar kunnen horen welke nootjes er in een step zitten is eigenlijk wel iets wat verplicht zou moeten worden in stepsequencers vind ik. :smeris:

Qua triglocks komt de Zoom weer van alles te kort helaas, dat maakt Elektron weer zo uniek. Er zit wel motionrecord op maar dat is het net weer niet natuurlijk..

Hieronder iets wat ik gisteren had ingeprogged.. beetje jammen, muten/ unmuten.. en aan de reverbknop draaien. Aan het eind zie je die functie om steps te checken. Ik vond het wel verrassend eigenlijk.. helaas kun je steps niet herprogrammeren maar best inspirerend.. een soort slicer maar dan via midi. :)

 
De "Thanks for watching" deed mij lachen. Mijn eerste associatie met de Zoom in jouw filmpje, was die van de klok van "Flavor Flav" (een zeer gepimpte overigens) of een uit de kluiten gewassen horloge.

Leuk filmpje. Lijkt mij een intuïtief bakje :)

Voor zover ik weet is het niet mogelijk een losse step te luisteren bij de Octatrack. Zeker weet ik het niet zou het na moeten gaan.
 
De "Thanks for watching" deed mij lachen. Mijn eerste associatie met de Zoom in jouw filmpje, was die van de klok van "Flavor Flav" (een zeer gepimpte overigens) of een uit de kluiten gewassen horloge.

Leuk filmpje. Lijkt mij een intuïtief bakje :)

Voor zover ik weet is het niet mogelijk een losse step te luisteren bij de Octatrack. Zeker weet ik het niet zou het na moeten gaan.

Haha.. lachuh ja.. Flavor Flav.. Ooit had ik alle PE albums verzameld.. geweldig idd.. "show these people what boiiiii" (oid toch?) :D

Maar idd.. het kan volgens mij niet op Elektron.. OT heb ik nog nooit wat zinnigs uit gekregen.. daar heb ik altijd meer het idee bij dat ik knoppencombi's uit me hoofd aan het leren ben ipv muziekmaken.. :D maar met de de andere kastjes AR MD A4 enzo heb ik me er ook nooit in verdiept om naar te zoeken.. als de sequencer eenmaal rolt dan gaat ie ook niet zomaar uit ofzo.. toch irriteerde ik me daar weleens aan. ff niet kunnen focussen op een breakje aan het eind van de 4e maat.. dan moet je de hele boel eerst weer aan je voorbij laten komen..

Met de Deluge (ander ding wat ik heb) kan het wel maar per maat.. en dat OS is nog volop in ontwikkeling.. en die gast staat ook open voor innovaties.. :) Die 'step-check' feature zie ik hem wel in het OS bakken.. hij propt er echt alles in.. is inmiddels een complete looper ook..

De Zoom is op bepaalde dingen leuk maar mist naast triglocks nog wel tal van andere functies. Een step of track copy bv.. dat is zo flexi op Elektrons.. Je kunt binnen een pattern wel nootjes kopiëren/swappen maar niet uit een ander pattern. En ook instrument settings zijn niet te kopieëren. Toch zeker leuk en verfrissend, afentoe eens iets anders onderzoeken.. :)
 
Ik heb 'm een jaar terug 'ns 2 dagen geprobeerd voor het geld maar ik vond het schermpje wel erg pietepeuterig weet ik nog.
De rest kan ik me niet meer zo goed herinneren, daar heb ik 'm te kort voor in huis gehad.
Toch hulde voor Zoom dat het ontwerp wel heel origineel is, jammer trouwens dat alleen op de Mac die ring los te gebruiken is.
 
Ik heb 'm een jaar terug 'ns 2 dagen geprobeerd voor het geld maar ik vond het schermpje wel erg pietepeuterig weet ik nog.
De rest kan ik me niet meer zo goed herinneren, daar heb ik 'm te kort voor in huis gehad.
Toch hulde voor Zoom dat het ontwerp wel heel origineel is, jammer trouwens dat alleen op de Mac die ring los te gebruiken is.

Dat is op de 96 neem ik aan aangezien je het over 'het schermpje' hebt. Op de 48 kijk je niet echt op de 2 schermpjes bij het componeren en jammen.. wel voor de geluiden.. maar is goed te doen.
Bij het inproggen van noten werkt het eigenlijk 2 kanten op. Je houdt bv een pad ingedrukt en selecteert de steps voor die pad. Of als je de padring in scale mode hebt progammeer je noten in. Of je houdt een step toets ingedrukt en dan hoor je en zie je op de ring welke geluiden en noten er in die step zitten.. geselecteerde pads hoor je blijven dan branden. En je kunt ze aan en uitzetten voor die step tijdens dat je em ingedrukt houdt. Zo kun je dus heel snel overgangen letterlijk stap voor stap beluisteren en aanpassen qua noten.. :okdan:
Ik ben altijd al fan geweest van stepsequencers in combi met een toetsenbordje waar je steps in combi met een ledtoetsenbordje kunt proggen.. zoals de RS7000 of Electron A4.. maar dit werkt dus nog flexibeler.. :)

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat op de 96 was. Die heeft wel een schermpje waar de noten op staan.. ook leuk maar volgens mij moet je daarmee switchen voor de functie van de ring; instruments/toetsenbord of stepsequencing, en mis je dus een behoorlijk stuk functionaliteit die de 48 wel heeft.

Het contrast tussen geselecteerde noten en niet geselecteerde noten is wel een beetje klein maar toch, samen met het kunnen beluisteren werkt het super intuïtief. Tussen de witte en niet witte (;) ) toetsen zit ook een lichte nuance op de ring. Het enige jammere is, is dat het er geen 32 zijn.. maar voor de 89 euro klaag ik verder niet. :D Ok.. 1 klein dingetje dan. Bij een pattern wissel resetten geluiden en fx. Galmstaartjes, delays of uitstervende geluiden stoppen dan abrubt.. maar er zit op de 48 een midi out dus een externe synth erop aansluiten en het is opgelost :)
 
Dat is op de 96 neem ik aan aangezien je het over 'het schermpje' hebt.

Ik heb 't even nagekeken en idd; het was de 96.
Vorig jaar februari was die voor 166 euro te koop, dat vond ik niet duur voor zo'n bijzonder apparaat en leek me best leuk.
Ik herinner me nu nog weinig er van want ik heb 'm bij elkaar ik denk een uurtje of vier geprobeerd.
Ik weet nog wel dat het kleine schermpje niet zo lekker was om mee te werken.
Maar wat ik al eerder zei; ik vond het ontwerp als sequencer echt wel bijzonder, daar hadden ze goed over nagedacht in ieder geval.
 
Ik heb 't even nagekeken en idd; het was de 96.
Vorig jaar februari was die voor 166 euro te koop, dat vond ik niet duur voor zo'n bijzonder apparaat en leek me best leuk.
Ik herinner me nu nog weinig er van want ik heb 'm bij elkaar ik denk een uurtje of vier geprobeerd.
Ik weet nog wel dat het kleine schermpje niet zo lekker was om mee te werken.
Maar wat ik al eerder zei; ik vond het ontwerp als sequencer echt wel bijzonder, daar hadden ze goed over nagedacht in ieder geval.

Zeker uniek ja. De 48 die ik nu heb mist ook wel enkele praktische functies zoals kopiëren van maten.. maar ik ga em gewoon samen met andere sequencers gebruiken.. en sowieso met andere synths.. Het switchen van patterns geeft een FX en preset reset als gevolg. Nog uitstervende geluiden en fx staartjes worden gestopt dan. Maar ik vind em echt geniaal goed werken als een melodie creëer machine.
Natuurlijk zou ik ook gewoon een keyboard kunnen pakken en het inspelen maar ik vind een andere benadering van melodieën maken altijd wel soort van verfrissend.

Ga nog ff een videootje uploaden waar ik de sequencer van de 48 demonstreer met het inproggen. Het unieke is dat je step en gewone toetsen (pads) gelijktijdig kunt bedienen. Volgens mij moet je op de 96 daarvoor switchen en is de ring of stepsequencer, of toetsenbord.
Er zit trouwens ook een soort Ableton mode op.. dan kun je patterns onder de pads zetten.. toch wel leuke features. :) Het videootje is nog aan het uploaden.. is 18 minuten maar ik weet niet waarom zoiets 2 uur moet duren...
 
pffff... hij staat er eindelijk op. :)
Sommige delen zijn wat langdradig.. ;) minuten spenderen aan noten wijzigen... om vervolgens weer op dezelfde noot terug te komen :D Maar goed... dan weet je ook dat het de goede noot was.. :)

 
Nog 1 zo’n filmpje en ik houd het niet meer en ik geef weer 89 eur uit aan een groovebox die ik helemaal niet nodig heb ;)
 
pffff... hij staat er eindelijk op. :)
Sommige delen zijn wat langdradig.. ;) minuten spenderen aan noten wijzigen... om vervolgens weer op dezelfde noot terug te komen :D Maar goed... dan weet je ook dat het de goede noot was..

Gelukkig had ik m'n lunchpakket bij me dus ik heb 't gered :D maar ik stel me voor dat je dit niet naast Joke op de bank doet, zelfs de kat zie ik niet, die is ook vertrokken? :D
Het grappige vind ik dat welk instrument je ook pakt, het klinkt altijd wel herkenbaar op de een of andere manier bij jou, ik denk dat zelfs als je de stofzuiger pakt dat het nog een beetje richting disco gaat.;)
Geintje hoor want ik vind je gewoon een hele muzikale gast, ik zie op dit soort momenten wel de Patrick die graag met allerlei soorten groovebox achtige apparaten bezig is.
Maar nu ik het clippie zie weet ik alweer waarom ik 'm heb teruggestuurd, het handige is wel dat je alles hoort en op die manier makkelijk sequenct maar ik heb 't geduld niet om een keertje of 50 achter elkaar dezelfde riedel te horen.
Het is toch anders met noten, dan weet je na wat oefenen toch een beetje welke noten je pakt.
Aan de andere kant; als je maar lang genoeg met dezelfde noten bezig bent weet je op deze het na een tijdje ook natuurlijk maar dan ben ik er helemaal gaar van denk ik mezelf kennende.
 
krautrock1958 Ha Willem.. Ja, het duurde wel heel lang voor 17 minuten video.. :D Toevallig liep Pluis voordat ik ging filmen nog wel even voorbij.. maar de Zoom is iets minder praktisch voor op de bank idd..
Toch vind ik zo'n apart interface altijd wel leuk om melodieën mee te maken.. ook de Deluge vond ik tof.. en trouwens een sax is nou ook niet bepaald chromatisch qua indeling.. wel apart hoe je naar mate je een instrument leert kennen er toch 'feeling' mee krijgt. Maar ik kan inderdaad behoorlijk in de groef vast geraken als ik hiermee bezig ben. ;)

Dank je voor het compliment over het stijltje.. toch probeer ik soms weleens wat anders.. maar dit is gewoon mijn comfortzone qua muziekmaken denk ik.. :)

ow.. wat betreft de stofzuiger.. eind 80's/ begin 90's had ik een module.. de Roland MKS50.. die is verantwoordelijk geweest voor de 'Hooversound' :D google maar eens. Maar de Hoover, "What The" heette die basis preset geloof ik, heb ik er nooit uit gebruikt.. Heb ooit in dit draadje nog een trackje van vroeger gezet waar die het leadgeluid in de chorus deed: https://www.synthforum.nl/forum/muzi...46#post2496446 Toevallig gebruikte ik daarin ook een EP geluid.. die liefde voor het EP geluid zat er al jong in ;)

@Warius Gewoon doen die Zoom! :D :dj:
 
Back
Top