Welke midi software sequencer kiezen.

Droopie007

Ingeburgerd
Lid sinds
2 mei 2020
Berichten
32
Locatie
Willebroek
Dag allen,

jaren geleden was ik gebruiker van Cubase VST 32 op Windows XP, deed alles in midi en maakte aldus enkele werkjes. Veel plezier aan beleefd, heb wat stilgelegen met dit medium, maar nu jaren later, wil ik de draad opnieuw opnemen, mijn studiootje heb ik wat aangepast en vooral goed en duidelijk bekabeld.

Ik bezit een Korg Triton Extreme Keyboard, Hammond module en Proteus 2000, deze met verschillende rams. Ook heb ik nog de Creamware Pulsar en Luna DSP kaarten. Over deze sounds ben ik tevreden, ik hoef geen wereldsongs te maken, maar wil wel plezier hebben in wat ik maak. Als midi interface gebruik ik de midiman 8 X 8/S, waarvoor ik de eprom nog moet veranderen, om met Win7 stabiel te kunnen werken. De Steinberg Midex 8 heb ik ook, wordt echter momenteel niet gebruikt.

Mijn probleem is dat ik momenteel over een Windows 7, 64-bit PC beschik, die ik wil gaan gebruiken. Daarin heb ik de Creamware Pulsar en Luna kaarten kunnen monteren en dat geheel zou werken met Scope 5.0, de drivers voor de kaarten zijn in elk geval goed geïnstalleerd. Of Scope goed met midi overweg kan heb ik nog niet kunnen uitmaken.

Ik heb ook al dagen / weken zitten uitvissen, welke software ik zal aanschaffen, maar daar kom ik niet uit eigenlijk. Liefst zou ik een programma dat super goed met midi werkt, ik speel graag partituren in, op mijn verschillende synths, ga die dan in midi aanpassen / verbeteren en van daaruit uiteindelijk de audiofile aanmaken, via de mengtafel out. Ik hoef geen toeters en bellen, maar goeie midi aansturing en daar kom ik niet uit.

Blijf ik met een upgrade bij Cubase of ga ik naar Mixtrack, Ableton of???

Alvast bedankt voor het meedenken.

M V G

Eugène.
 
Last edited by a moderator:
Ik werk al heel lang met ableton maar vind midi editen matig. De reason sequencer was veel geavanceerder.
Denk dat Cubase voor jouw geen slecht idee is.
Wellicht gewoon een maand trial proberen. Als dat bestaat.
 
Cubase en Creamware/Sonic Core gaan goed samen. Wel is het afwachten of Scope 5.0 op 64 bit werkt. Officieel heb je 5.1 of hoger nodig, maar er zijn berichten dat je 5.0 ook aan de praat kan krijgen.
 
Zelf gebruik ik Ableton Live, maar de manier waarop dat deze is opgebouwd is misschien voor de midi roll en notatie niet zo goed.
Je zou in de arrangement view kunnen blijven van Ableton Live, maar dan gebruik je eigenlijk Ableton Live niet ten volle.

Daarom denk ik dat Presonus Studio One wel een goeie keuze kan zijn voor uw gebruik.
Ze hebben momenteel ook een sale lopen, en dan ben je redelijk goedkoop met de Professional aan de slag.
https://www.presonus.com/products/studio-one/

Presonus Studio One heeft een aantal zaken dat het heel goed doet. Zeker voor Midi, notatie, arranging met de scratch pads.

Moest de prijs van Presonus Studio One nog te hoog zijn, kan je altijd gratis aan de slag met Cakewalk.
Deze is namelijk gratis. En is van oorsprong Sonar. Wat een volledige DAW was, waar je wel wat voor moest betalen.
Wat hun manier van verdienen nu is, weet ik niet. Maar je kan dus de volledige DAW gebruiken, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen.
https://www.bandlab.com/products/cakewalk
 
Ik heb net Cubase elements aangeschaft na een demo periode. Ben er tot nu toe erg tevreden over. Ik ben ook gratis vst plug-ins aan het uitproberen, die je bij kvraudio.com kunt vinden. Met een kleine beurs kom je al heel ver tegenwoordig . Ik heb geen ervaring met andere DAWS, maar waarom verder zoeken als dit doet wat het moet doen ? Ik mis nog niks in ieder geval.
 
Daar was een waarschuwing bij op z'n plaats geweest ;-)

Als in: als je Reaper eenmaal probeert kijk je niet verder meer om...

(maar wie weet, 't kan voor TS z'n toepassing uiteraard anders liggen. Ik was Cubase in elk geval snel vergeten)

Mijn ervaring is juist weer andersom. Ik heb jaren lang Reaper met veel plezier gebruikt voor het afmixen van multitrack opnamen. Maar toen ik weer wat met midi en synths wilde gaan doen werd Reaper ineens erg omslachtig. Tracks op record moeten zetten om er uberhaupt midi noten door naar een module te kunnen sturen, een hele basale midi-editor etc. Dus ik ben inmiddels al een paar jaartjes erg tevreden met Cubase en verwacht niet snel terug te gaan. Reaper is mooi maar was toen ik het gebruikte primair op audio gericht met midi er een beetje bij gefrommeld.
Maar ik verwacht dat Reaper in de tussentijd een stuk vooruit is gegaan en het doet in ieder geval alles wat je nodig hebt. Misschien inmiddels zelfs wel op een beetje gebruikersvriendelijke manier? En het kost ongeveer een tiende van Cubase, dat is ook mooi meegenomen.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga één en ander eens uitproberen en dan laat ik jullie mijn bevindingen weten. Alvast gaat dat programma met de beste midi ondersteuning de voorkeur krijgen. Ik heb eerst Scope gecontacteerd voor de activation keys van de Creamware kaarten met versie 5.1 en Windows 7 - 64 bit. Benieuwd wat dat wordt.

M V G
 
Ik heb zelf ongeveer 15 jaar terug cubase en
fl studio(fruityloops) gebruikt nu met de nieuwere versies heb ik geen ervaring mee.
En later ben ik Ableton live suite gaan gebruiken die ik op een beurs heb gewonnen!
Nu gebruik ik nog steeds Ableton live 10.1 in combinatie met push 2 wouw wat is dat tof zeg!


En het voordeel van Ableton live is dat je met Max for live hele toffe dingen mee kan uitbreiden op het gebied van midi audio en video en nog veel meer!
https://maxforlive.com/
 
@Droppie007,

Ik gebruik zelf een van de minder populaire DAW's. Net een upgrade gedaan van Samplitude Pro X3 suite naar X5 suite (er is ook een gewone versie, zonder suite). Het is een beetje vreemde eend dat Samplitude. Tegenwoordig worden DAW's meer uitgekleed qua GUI en beschikbare functies, waar Samplitude zo'n beetje alles heeft wat alle andere DAW's bij elkaar hebben. Kan overweldigend en erg verwarrend zijn, maar in mijn beleving zijn de midi functies meer dan geweldig. Zeer goede midi editor. Weet niet of je toevallig in het onderwijs werkt, dan kun je de software tegen zeer scherpe tarieven kopen. Overigens bieden de meeste DAW's zo'n education license of crossgrade license. Gewoon ff mailen en om vragen.

Reaper zou ik zeker een trial van proberen. Volledige versie kost je maar 60 dollar, tegenover een commerciële licentie van 225 dollar. Je krijgt alleen geen compleet pakket met loops en/of instrumenten. Ik weet niet hoeveel tracks je nodig hebt, maar een programma als Bitwig studio 16-track kost ook maar 99 dollar (https://www.bitwig.com/en/16-track/feature-comparison.html) Presonus Studio One 4 artist voor 69 euro (https://shop.presonus.com/Studio-One-4-Artist) FL studio Fruity edition voor 89 euro. Heeft alleen geen audio recording, verder wel alle midi functies van de grotere versies (https://support.image-line.com/jshop/shop.php ) Cubase Elements 10.5 heeft 64 midi tracks voor 99 euro. Midi functies zijn beperkt tov duurdere versies. Zou ik niet doen, maar dat is persoonlijk. Ableton Live intro voor 79 euro. Goede midi functies en best een compleet pakketje, maar slechts 16 tracks. Voor midi zou ik eerder de presonus studio one kopen. Goede allrounder met een prettige workflow. Zit overigens ook een zeer goede drum editor in. Reaper heeft de beste midi/audio routing mogelijkheden in mijn beleving van deze budget DAW's. Oh ja, er is ook nog reason intro voor 79 euro. Ook 16 tracks midi. Grotere versies zijn weer veel (te) duurder. Als je budget het toelaat kun je natuurlijk voor een duurdere variant gaan.

Bedoel je trouwens Mixcraft in plaats van mixtrack? Een soort revival van Cakewalk. Ken het niet goed, maar voor 149 dollar misschien een trial waard.
 
Hola,

Omdat je al gewend bent aan cubase zou ik daar voor gaan!
De meeste daws hebben een moeilijkheids graad, en als je muziek wilt maken niet weken lang studeren!
Ik heb Protools ,Cubase 10 en Mixcraft .
Cubase al sinds de Atari,dus ik kan er alles mee,ik zou wel voor de laatse versie gaan,kost wat maar dan ben je ook even klaar!
En ik vind het de beste midi-mogelijkheden hebben.

Groeten andreos.
 
Last edited by a moderator:
Dank voor jullie antwoorden.

Momenteel zit ik even te wachten op een antwoord van Sonic Score, met betrekking tot de activatie keys voor Windows 7. Ondertussen heb ik natuurlijk al heel wat informatie doorgenomen. Een idee van welke software ik ga gebruiken heb ik nog niet, maar wel moeten de midi mogelijkheden goed zijn. Het verbaast me wel dat de Cubase elements hierin beperkter zou zijn. LupkeII ik heb vroeger ook al eens met Samplitude gewerkt, was toen al heel goed en ga zeker eens kijken naar wat dat voor mij zou kunnen betekenen.

Het is alleszins altijd interessant om op de hoogte te blijven van wat de ontwikkelingen zijn, bij de software bedrijven.

Tot later.

M V G

Eugène
 
Nog steeds geen antwoord van Sonic Core, in verband met de Creamware activatiecodes voor mijn kaarten.

Nu toch al een tiental dagen geleden gevraagd, volgens de procedure die ze voor schrijven en dus zou je denken dat dit een week maximum zou duren. Ik zal het maar aan Corona wijten, misschien hebben ze minder personeel nu.

Afwachten dus, ondertussen ben ik wel iets of wat geblokkeerd voor het installeren van (test)software - DAW.

Groeten.

Eugène
 
Back
Top