geluid via firewire best wel zacht

Heine

Passief toetsenist
Lid sinds
28 mei 2004
Berichten
629
Locatie
de buurt van Rotterdam
Dames, heren,

sinds lange tijd heb ik weer eens de moed opgepakt om de hele zooi thuis aan elkaar te hangen.
Dat dat even geleden was heb ik wel gemerkt, het duurde best wel even voordat ik uit alle 'dozen' weer geluid kreeg.
Ik zit alleen nog wel even met een volume probleempje.


Toetsendoos is een Korg Krome 88 die is aangesloten op een Phonic Helixboard 24 Firewire MKII, zoals het er zo trots op staat.
En aan de Phonic hangt via een firewire kabel een fijne oude macbook pro met Logic Express 8 (een oudje, maar doet het nog best).

In eerste instantie viel me op dat als ik iets opnam in logic, dat het geluid tijdens het opnemen veel harder was dan tijdens terugspelen.
Door op het mengpaneel kanalen 1 en 2 NIET naar de main te sturen kreeg ik alleen nog maar geluid terug via firewire, en daarmee was dat probleem opgelost
Maar...als ik een opname doe, en ik wil ook maar een beetje fatsoenlijk volume hebben, moet ik tijdens de opname de volumeschuif van het kanaal op +5 zetten.
Ook als je in de sample editor gaat kijken zie je nauwelijks een signaal boven de nullijn, als ik niet die +5 gebruik.

Bij het instellen van volumes kijk goed naar output van de synth, de gain, de pfl door eerst knopje solo in te drukken, zodat ik zeker weet dat het signaal uit de synth niet te hard (en ook niet te zacht) is.
Dat is oude koek, dat zit wel snor.
Het signnaal van de Krome gaat dus op een fatsoenlijk niveau de Phonic in, gaat dan via de firewirekabel naar de apple, en die lijkt de hele zooi veel te zacht binnen te krijgen.

Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gehad (lees: jaaaaren geleden, toen ik dit nog deed).

Ik heb mijn hele phonic afgespeurd naar knopjes die hier een rol zouden kunnen spelen, maar helaas.
Zag nog wel een trim knop, maar die leek weinig te doen.

Vervolgens in Logic Express gekeken, maar daar zie ik ook niet echt iets wat de oplossing lijkt te bieden.
In de settings zie ik nog wel bij preferences-general een schuifje 'Dim level' op -20 dB staan, maar dat ding richting 0 schuiven lijkt ook geen resultaat te bieden.

Hebben jullie enig idee wat ik fout doe ?
 
Na flink doorgraven op diverse fora, sites, whatever, blijkt dit een 'bekend' verschijnsel te zijn voor dit model.
Het is dus inderdaad een kwestie van een relatief zacht signaal over firewire van phonic naar apple.
Dan maar de schuiven richting +5 om er toch nog wat van te maken.
 
Back
Top