Ableton Clock Drift , een heleboel gear en een tr909

tobias

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2014
Berichten
198
beste forumleden,

Ik ben een verandering van workflow van plan. Tot nu toe is mijn methode altijd: 909 als masterclock, mpc als sequencer en dan een heleboel synths opnemen in ableton. Dan nog wat namixen in de computer.

Nu merk ik dat ik heel vaak ontevreden ben over, laten we zeggen, de helft van de partijen. Dan wil ik wat dingen opnieuw opnemen (vaak 909 drums). Dan kan ik het master tempo in ableton opnieuw instellen, wat knippen en plakken in de audio ableton als masterclock instellen en dan wat dingen opnieuw opnemen. Echter is de timing dan vaak wat slecht. Ik ben superpanisch over timingverschillen van de 909 en zou graag alles perfect willen overdubben. Ableton als masterclockinstellen geeft veel problemen met externe sequencers. De MPC doet het erg goed, echter de DX200, Roland R8 gaan snel scheef lopen.

Nu zag ik dat je dit kan oplossen door een sync box (roland sbx-1 bijvoorbeeld) te kopen. Dan kan ik alles netjes overdubben en heb ik geen timing issues. Ik zit dan echter met een probleem. Als ik de 909 clock mijn MPC laat volgen gaat deze ook scheef lopen. ik las ergens op internet dat dit komt door de verkeerde ?EPROM? (dit moet eprom 4 zijn dacht ik).

Nu is mijn vraag. Wat is de beste methode om ableton als masterclock te gebruiken en al die oude gear eraan te lassen via de mpc?? Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.
 
weet niet hoe je de rest gerout hebt, maar had ook zo een probleem.

Ik doe nu NI maschine als clock, die synced alleen mijn sequencer (Toriaz squid),.
de squid doet de midi naar alle ander apparaten (16+)

Zo gauw ik iets anders wil syncen in mijn computer geeft dat geklier en gedrift,... (vooral met mijn tr-8s)


Ook kan ik zo makkelijk schakelen van mashine als master naar squid als master.


Wel heb ik van midi out van mijn squid er 2 midi thru boxen van erica synth aanhangen om gedrift tegen te gaan (vind het niet wat om meerdere synths via midi op mekaar aan te sluiten)
 
ja dit soort shit maakt dat ik geen edits doe. Ik heb een sbx1 én een multiclock (de 4 kanaals) maar ik kan je er dus niks over vertellen in combi met je daw, want ik heb ze enkel dawless aan de zwier. EGRES vast wel, die doet de ERM multiclock en ableton dacht ik.
 
Misschien is het ook wel een idee om ableton te slaven ( als dat stabiel kan) en een aantekening te maken van het tempo. Misschien heb ik daar dan toch weer zon syncbox voor nodig
 
Syncbox it is! Dat is het gedoe dat je doormaakt wanneer je een boel hardware wil syncen aan een DAW.
Ik heb het hier al dikwijls gepost; hoe moderner de computer hoe slechter de midi clock:D.
Alternatief is multitracken in je daw en daarna aan het knippen en plakken gaan maar daar kruipt ook heel wat tijd (en frustratie) in.
Ikzelf gebruik een expert sleepers usamo wat de goedkoopste maar toch goed werkende oplossing is.
Enkel het instellen van de Usamo (de pot voor het inkomende clock signaal is wel heeeeeel gevoelig) is wel een beetje gedoe maar dat is eenmalig. Daarna ben je echt wel vertrokken:okdan:.
 
Oei dat klinkt wel als een goedkoper alternatief dan die sbx-1! Enige waar ik nog mee zit is dat de tr909 niet netjes wil slaven slaven aan een externe clock. Ook niet aan een MPC2000XL. Ik denk dat ik hier apart een oplossing voor moet vinden... Of weten jullie misschien iets?

http://www.diprec.com/tr909/tr909.html

Hier iets over de 909 eprom4. Dit is inderdaad het probleem. Mijn 909 is eprom1, waardoor je duidelijk sync problemen krijgt. Misschien een klusje voor marcmarc..
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top