Cubase update 10 (melodyne) moeite waard?

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,

Ik ben (nog) Cubase 9.5 gebruiker en erg nieuwsgierig naar de ervaringen met versie 10.
N.a.v. deze post heb ik deze thread geopend:

https://www.synthforum.nl/forum/syn...e-plugin-discount-topic?p=3683437#post3683437

Vink heeft Cubase 10 zo te zien (dat rijmt :) )
Wat zijn jouw ervaringen met Melodyne?

En nog concreter: moet je, als je Melodyne in Cubase 10 wilt gebruiken ook beschikken over een Melodyne licentie?
En maakt het dan dus ook nog uit welke licentie je hebt?
Ik heb nu een Melodyne Assistent licentie en zou graag upgraden naar Editor omdat je dan polyfoon kan werken.
Maar is dat wel nodig met Cubase 10 in het verschiet?

Ik ga nu nog niet over tot upgraden omdat ik eerst nog wat andere dingen wil doen vandaar mijn vragen hier alvast.
 
Hallo allemaal,

Ik ben (nog) Cubase 9.5 gebruiker en erg nieuwsgierig naar de ervaringen met versie 10.
N.a.v. deze post heb ik deze thread geopend:

https://www.synthforum.nl/forum/synt...37#post3683437

Vink heeft Cubase 10 zo te zien (dat rijmt :) )
Wat zijn jouw ervaringen met Melodyne?

En nog concreter: moet je, als je Melodyne in Cubase 10 wilt gebruiken ook beschikken over een Melodyne licentie?
En maakt het dan dus ook nog uit welke licentie je hebt?
Ik heb nu een Melodyne Assistent licentie en zou graag upgraden naar Editor omdat je dan polyfoon kan werken.
Maar is dat wel nodig met Cubase 10 in het verschiet?

Ik ga nu nog niet over tot upgraden omdat ik eerst nog wat andere dingen wil doen vandaar mijn vragen hier alvast.

melodyne zit niet in cubase 10. wellicht drukte ik me wat verkeerd uit. "variaudio 3 is on par met melodyne", schreef ik, daarmee doelde ik op dat variaudio nu even goed werkt als melodyne.
maar niet voor polyfoon. monofoon, dus, vocals, b.v. en cubase 10 heeft nu ook vocal alignment. maar dat is weer een ander "ding".
ARA2 komt naar cubase 10, in mei of juni, kan nog later zijn. dus een betere integratie met melodyne. dat kan wel een reden zijn voor een update naar cubase 10.

ik heb zelf geen melodyne, overigens. variaudio is voldoende voor wat ik wil, en en het doet het nu eens goed, dat deed het eerder niet. ik wil er vooral effekten mee bereiken, zang die niet kan (om te rijmen... half-rijm dan...).

ik vind zelf cubase 10 fijner werken dan 9.5, maar dat is zeer persoonlik, zoals altijd.

wanneer je andere vragen hebt, als ik die kan beantwoorden, doe ik dat...
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik cubase 10 sinds de release en ben er eigenlijk wel enthousiast over, maar in jouw geval zie ik op basis van je opmerkingen het nut van upgraden niet zo.

Er zijn een aantal keyfeatures die ik gebruik van cubase 10 upgrade die voor mij belangrijk zijn:
- grafisch is de gui vele malen beter, dit vind ik eigenlijk de grootste feature van cubase 10, dit is een enorm verschil met cubase 9.5 in de praktijk (inclusief support voor 4 k monitoren)
- de channel strip is ook erg mooi geworden, maar kwa audio hoor ik hier niet echt verbeteringen in, maar visueel is het wel een enorme upgrade.
- audio alignment (met name handig bij meerdere vocal takes bijvoorbeeld)
- Sidechaining verbeterd, nog steeds niet zo mooi als in ableton, maar zeker een stuk beter.
- vari audio 3 werkt goed, maar is monofoon, dus geen polyphone vocal support wat voor jou een belangrijke feature is.

de overige dingen zijn voor mij niet zo van belang, zoals die vst plugins van hun, daar gebruik ik mijn andere plugins voor.

ik vond de bovenstaande dingen wel die upgrade waard, maar ik kan me voorstellen dat dat voor de meesten totaal niet het geval zal zijn.

Maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik cubase 10 alleen maar voor projecten met anderen samen gebruik, voor mijn eigen projecten gebruik ik voornamelijk ableton live 10
 
Er is nu een flinke korting door de verjaardag van steinberg maar helaas alleen op de volledige versies niet op de upgrades

ivm de Lau out ik kwam van Cubase sl3 en zit nu op9.5 dus vr mij was de lay-out al Seriues een verbetering amaai
maar ik lees hier nu dat het met tien nog beter is
is het dan zo een groot verschil?
 
Heb ergens gelezen dat er een desktop versie komt van retrologue 2.
Er komen meer en meer hard synth's op de markt,dus de vraag is er.
 
Heb ergens gelezen dat er een desktop versie komt van retrologue 2.
Er komen meer en meer hard synth's op de markt,dus de vraag is er.
En zie daar de hardware op superbooth
Meer en meer softsynths krijgen een hardware versie.Hoop op een omnisphere desk module.....
 

Attachments

  • retro....jpg
    retro....jpg
    57,9 KB · Bekeken: 142
MatthewLeBlom heeft het al gemeld; maar er is nu ook de helft korting op updates/upgrades.
Kennet ; is het een groot verschil; ja, maar dat is ook persoonlik, nu kun je 'm in ieder geval voor de helft van de prijs updaten... je kunt ook eerst proberen natuurlik. ik vind het fijner werken dan 9.5, had ik niet verwacht, workflow is voor mij verbeterd, en een aantal andere zaken die erg fijn zijn. het is geen grote update, nou ja variaudio 3 vervangt melodyne (monofoon dan), dus dat is het al waard, als je dat gebruikt. ARA2 komt, betere sample rate conversion..
 
Ik zit al lekker te werken in C10.
Bevalt allemaal prima deluxe.
Dat hele Melodyne stukje in de audio editor heb ik nog niet heb aangeklikt maar dat komt nog wel. :D
 
TIP: zo laat mogelijk de update kopen. Actie geldt tot 3 juni. Soms pak je zomaar de grace period mee voor een volgende update. Heb ik ook een keer gehad.
 
TIP: zo laat mogelijk de update kopen. Actie geldt tot 3 juni. Soms pak je zomaar de grace period mee voor een volgende update. Heb ik ook een keer gehad.

klopt, maar .5 komt pas oktober/november, de grace period is niet zoo lang...
 
klopt, maar .5 komt pas oktober/november, de grace period is niet zoo lang...

Normaal gesproken was de 40% korting actie voor de updates ook pas later. Nu omdat klanten hebben zitten klagen is er ook korting op de updates en upgrades. Dus ik ga er even vanuit dat de normale 40% actie er niet meer komt dit jaar.
 
Normaal gesproken was de 40% korting actie voor de updates ook pas later. Nu omdat klanten hebben zitten klagen is er ook korting op de updates en upgrades. Dus ik ga er even vanuit dat de normale 40% actie er niet meer komt dit jaar.

hoe steinberg hier over denkt? het officiële bericht van steinberg, dat ze de update/upgrade halve prijs, later hadden gepland, 2 weken of zo, maar het lijkt toch alsof ze gezwicht zijn, onder de druk van de gebruikers. dit zegt wel iets over dat ze daar op reageren.

de normale 40% aktie, het will be a guess, i guess..

je kunt de update die je nu koopt, ook aktiveren wanneer 10.5 er is, het moment van aktivering "beslist" welke versie je krijgt, maar dat lijkt me genoegzaam bekend.

uiteindelijk heb ik de update naar 10 toch voor de helft van de prijs (14 dagen op afstand kopen, europese wetgeving).

en ben er blij mee, 10.5 ga ik ook kopen, het is toch eigenlik altijd de volledige 10 versie. ik weet niet of ik daarna nog mee ga. al is het mijn main daw, of sla ik wat over, ik weet het niet.
hangt ook af van wat ze nu weer invoegen, maar zeker met die nieuwe variaudio, en de alignment, en de kleine andere verbeteringen, heb ik zelf geen wenslijst.

ook de sample rate conversion is verbeterd, al zijn er tegenstrijdige berichten. ik ga het niet testen, ik report me bugs tot ik ons weeg, de laatste tijd..
 
Van zover de info die ik gevonden heb,lijkt mij het grote verschil tussen c9,5 en c10 in de pro versie te zitten, niet zo zeer in de artist versie
 
je kunt de update die je nu koopt, ook aktiveren wanneer 10.5 er is, het moment van aktivering "beslist" welke versie je krijgt, maar dat lijkt me genoegzaam bekend.

Ehh nou niet dus ! :okdan: Ik ging er vanuit dat moment van de koop de activatie ook meteen ingaat aangezien het direct in je downloads staat.



Van zover de info die ik gevonden heb,lijkt mij het grote verschil tussen c9,5 en c10 in de pro versie te zitten, niet zo zeer in de artist versie

Nee hoor, er zit nog genoeg verbetering in de artist versie maar het leuke spul zit natuurlijk in de pro versie.:)
https://www.steinberg.net/en/newsandevents/news/newsdetail/article/available-now-cubase-10-4926.html
 
Ehh nou niet dus ! :okdan: Ik ging er vanuit dat moment van de koop de activatie ook meteen ingaat aangezien het direct in je downloads staat.





Nee hoor, er zit nog genoeg verbetering in de artist versie maar het leuke spul zit natuurlijk in de pro versie.:)
https://www.steinberg.net/en/newsand...e-10-4926.html

ik wist niet dat het gelijk bij je downloads stond, iig je krijgt een aktivatiekode toegestuurd, via steinberg. die aktivatiekode, wanneer ingevoerd op de elicenser, dan...

ow ik lees je post verkeerd, nou ja, kan m niet deleten; deze post, maar maakt het wel duidelikker wellicht...
 
Update:

Inmiddels draait C10 hier al een tijdje en heet Steinberg de ARA 2 extrension al een tijdje geleden gelanceerd.
Het werkt allemaal erg fijn omdat de Melodyne editor zoals je hem gewend hebt nu direct verschijnt in Cubase.
Je hoeft dus niet meer eerst op "analyse" te klikken in Melodyne, audio afspelen zodat het in Melodyne terecht komt etc.
Je kan nu in je Araange window de betreffende audio clip aanklikken, daarna op Melodyne (zie manual waar dat knoppie zit) en verschijnt meteen de audio in je editor zoals gewend, maar dan met Melodyne uiterlijke kenmerken en functionaliteit.

Als je je audio clip verschuift in je arrange window verschuiven alle edits die je met Melodyne hebt gemaakt netjes mee.

Nog even terugkomend op mijn eigen vraag of je apart een licentie van Melodyne moet hebben om dit te kunnen:
Ik had verwarring hierover omdat Cubase in hun C10 update Vari-Audio hadden toegevoegd.
Dit is een functie die een beetje lijkt op Melodyne (wat voor sommigen de noodzaak Melodyne nog te kopen wegneemt).
Maar dit is iets anders.
Als je Melodyne wil gebruiken in Cubase moet je een Melodyne licentie kopen.
En ja: als je polyfoon wilt moet je minimaal Editor hebben (die heb ik helaas (nog) niet).
 
Back
Top