Multitrack recording ABBA style?

Belangrijk “we zitten hier op een soort van elektronica forum!!!!! Dat betekend dat zowat iedereen met iets elektrisch aan komt zetten “.” Vroeger deden ze dat met lucht”.”bedenk dat ze dat vroeger helemaal niet zo deden”. Microphone techniek dat is wat je moet weten .

Zo is het ooit begonnen met Ken Townsend bij EMI, oldskool en toen kon het niet anders natuurlijk.
Wat je zegt over microfoon techniek; ik heb ook wel gelezen dat er bijv opnames werden gemaakt met een boven het hoofd ronddraaiende microfoon om een in- en uitfadend effect te krijgen.
Misschien ben ik een beetje een romanticus maar als ik die verhalen lees dan krijg ik altijd zo'n spannend ontdekkingsreis gevoel.
 
Ik bereik dit soort gelaagdheid door de vocaltrack te dupliceren (evt paar ms trackdelay toevoegen), hard naar links pannen dmv utility, daar een pingpong delay op met sync uitgeschakeld en fb vrij laag. Delaytme 3-9 ms.

Dan komt de stem uit het midden, na enkele ms gevolgd door links, paar ms daarna uit rechts. Als de tijden kort genoeg zijn niet waarneembaar als delay, maarals phattening

Wat je zegt; een beetje verschuiven en zoeken zodat het nog klinkt als phattening up omdat je gehoor niet de vertraging onderscheid.
Dat komt wel wat overeen met de manier die ik beschreef.
Ik heb ook wat geprobeerd met een beetje pannen en dat geeft leuke resultaten, ik denk ook dat het per muziekstijl kan verschillen want op een Sinatra achtige track zal je het weer een beetje anders kunnen doen dan op een metal nummer of zo.
 
Wellicht zou je ook eens Waves Doubler kunnen proberen of dit je al genoeg brengt. “Nu” in de sale voor $29.

image_128229.png

Hier de Link

Er staan ook wel voorbeelden op het Internet van behaalde resultaten.
 
Wellicht zou je ook eens Waves Doubler kunnen proberen of dit je al genoeg brengt. “Nu” in de sale voor $29.


Hier de Link

Er staan ook wel voorbeelden op het Internet van behaalde resultaten.

Dank je, ik had er gistermiddag al even naar zitten kijken net als die Waves Reel ADT plugin, die kost hetzelfde.
 
Er is bekend dat in het verleden double/multitracking gebruikt werd om een vettere of meer gelaagde sound te krijgen.
Er zijn zat voorbeelden natuurlijk, ik haal hier even de Abba style aan.
Die namen dan bijv een paar keer een track op en zorgden dan dat de derde track met een 0.5 % lagere bpm opgenomen werd waardoor dat gelaagde effect bereikt werd.
Nou ben ik zelf aan het rommelen maar ik krijg nog geen succes want met warpen gaat de track teveel uit sync lopen.
En als ik een audiotrack als wav exporteer en opnieuw open in Live werkt want ik krijg de bpm alleen op hele getallen ingesteld terwijl ik dan de bpm op bijv 106.6 wil instellen.
Hoe lossen jullie dit op of hebben jullie andere handige tips om toch die gelaagde sound te krijgen?

vooral voor de drummer was dit nogal een kutklus, die moest alles 0,5 % langzamer inspelen.....
 
Interessante clip!
Hij liet bij 1.06.30 de claps horen met en zonder de pitchshifter.
Ik weet 't niet, ik vond het nogal hol klinken, een beetje too much.
Waar ie aan het begin mee kwam vond ik ook interessant hoe hij vertelt over de frequenties van top to bottom en de links-rechts panning en het meest interessant wat mij betreft hoe je ruimte/diepte een 3D beeld creëert met ambiénce generators zoals reverb, delay, enz.
Zoals hij al aangeeft als je een goed arrangement hebt en je weet de plaatsing goed neer te zetten dan ben je al een eindje op weg.
Terwijl ik nog heel weinig tracks heb afgemaakt omdat er voor mij geen must achter zit heb ik 't idee dat als je de plaatsing goed neerzet met een goede panning zodat alles z'n plek krijgt en de frequenties elkaar niet in de weg zitten zodat het niet muddy wordt dat je het meeste al hebt gedaan.
Dan is het nog een kwestie van hier en daar dmv plugins dingen accentueren, meer naar voren halen in de mix en dan heb je 't meeste wel gehad voor een natural sound, beter iets te weinig dan teveel klooien
Da's een beetje hoe ik met m'n simpele opvattingen er tegen aan kijk.
Het wordt anders als je een bepaalde sound wilt creëeren natuurlijk maar dat heeft vooral met sfeer/vibe te maken.
Nou raak ik helemaal van het topic af ondertussen dus ik zal het niet langer maken.
Ik ga in ieder geval de komende tijd verder met wat experimenteren met multitracken.

Oh ja; hij stelde me wel gerust; hij vertelde dat er onder de 10.000 ook al goede monitoren te vinden zijn ergens in de range tussen de 1000 en 3000 al dus dat is toch wel lekker terwijl ik hier met m'n JBL LSR305 van toch zeker een kleine 300 euro zit dus ik zit al bijna in het high end segment! :D

Dat hol klinken heeft volgens mij te maken met dat je geen direct geluid hoort maar via de mics in de zaal.

En die jbl’s klinken volgens mij best ok. Maar idd het zijn geen monitoren van 1,5k stuk. Maar die worden pas interessant als je je ruimte goed hebt aangepakt. En je mixen mega goed moeten zijn. Gewoon beetje electronisch muziek maken kan ook prima op 5 euro huis tuin en keuken speakers van de kringloop. :D

ik ben oude DAT tapes aan overzetten naar de computer en ik had toen al ns10’s maar gebruikte vaker 1 cheap hifi speaker. En die zooi werd destijds ook gewoon op vinyl geperst.

Moet wel zeggen dat het soms niet helemaal top klinkt. Maar zijn vaak schetsjes. En was op een zolder kamertje gemaakt met allemaal rare en schuine muren.

Wel echt tof om weer te horen. Was meeste dingen die ik vind alweer vergeten. Hahaha
 
Back
Top