Multitrack recording ABBA style?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.963
Locatie
Apeldoorn
Er is bekend dat in het verleden double/multitracking gebruikt werd om een vettere of meer gelaagde sound te krijgen.
Er zijn zat voorbeelden natuurlijk, ik haal hier even de Abba style aan.
Die namen dan bijv een paar keer een track op en zorgden dan dat de derde track met een 0.5 % lagere bpm opgenomen werd waardoor dat gelaagde effect bereikt werd.
Nou ben ik zelf aan het rommelen maar ik krijg nog geen succes want met warpen gaat de track teveel uit sync lopen.
En als ik een audiotrack als wav exporteer en opnieuw open in Live werkt want ik krijg de bpm alleen op hele getallen ingesteld terwijl ik dan de bpm op bijv 106.6 wil instellen.
Hoe lossen jullie dit op of hebben jullie andere handige tips om toch die gelaagde sound te krijgen?
 
Laatst gewijzigd:
100% wet delay misschien.
 
Er is bekend dat in het verleden double/multitracking gebruikt werd om een vettere of meer gelaagde sound te krijgen.
Er zijn zat voorbeelden natuurlijk, ik haal hier even de Abba style aan.
Die namen dan bijv een paar keer een track op en zorgden dan dat de derde track met een 0.5 % lagere bpm opgenomen werd waardoor dat gelaagde effect bereikt werd.
Nou ben ik zelf aan het rommelen maar ik krijg nog geen succes want met warpen gaat de track teveel uit sync lopen.
En als ik een audiotrack als wav exporteer en opnieuw open in Live werkt want ik krijg de bpm alleen op hele getallen ingesteld terwijl ik dan de bpm op bijv 106.6 wil instellen.
Hoe lossen jullie dit op of hebben jullie andere handige tips om toch die gelaagde sound te krijgen?

je bpm instellen in ableton achter de komma doe je door de shift knop ingedrukt te houden en dan de muis omhoog of omlaag te bewegen, dus in jouw geval zet de bpm op 106, daarna je shift knop ingedrukt houden en dan met je muis de 10 tallen of honderdtallen instellen.

Er zijn tientallen truukjes om die wens van jou voor elkaar te krijgen, eentje die veel producers gebruiken is inderdaad een send naar een wet delay, als je NI Replika XT hebt dan is de drums - Boss Widner preset of de drums - Small Room preset of de iets meer delays gerichte drums - Groovy Tape preset een leuk startpunt om vandaar uit te gaan tweaken (wel low end verwijderen in het signaal naar het effect toe).
 
Heb me daar nooit in verdiept maar een track simpelweg op een zelfde leggen die korter of langer in de tijd duurt resulteert natuurlijk
in een verschuiving zoals je beschrijft. Ik vermoed dat ze tijdens de opname het tempo fluctueerden dus +/- 0,5% . Een soort WoW/flutter emulatie maar dan gedirigeerd door de techneut in de studio. Je kan eens realtime pitch schifter op een duplicate track gebruiken en deze aan een controller koppelen met instellingen die max 0,5% shift toelaten en deze automation live opnemen. Time stretch bestond nog niet volgens mij. Wellicht kom
je al in de buurt door een tape emulatie en dan spelen met de WoW/flutter?
Benieuwd naar het resultaat eigenlijk
 
Hahaha zo krijg je dat idd niet voor elkaar. Ze deden dat door de hele 24 track te vertragen of te versnellen en dan terwijl de muziek liep van de andere sporen bijv mee te zingen op nieuw spoor. Dan is tijd en toon hoogte gesynchroniseerd. En speel je het op normale snelheid af. Dan klinken alle ander sporen weer normaal maar je ingezongen gedeelte wat nu sneller loopt klinkt voller omdat je een timbre shift krijgt.

Als je dit met een daw wil doen moet dat op precies dezelfde manier. Alleen moet je dus de tracks die je al hebt warpen. En nieuwe track gewoon inspelen. Vervolgens zet je het tempo weer goed. Zet de warp uit op de andere tracks en alleen aan op de laatst opgenomen track zodat ie weer gelijk is met de rest.

Onthoud alleen dat warpen niet hetzelfde is als een tape machine sneller of langer laten lopen. Dat klinkt anders.

En volgens mij kan je het ook doen zonder warpen. Maar dan zou je je daw in zijn geheel sneller moeten laten spelen. Ik dacht niet dat dat kan maar ik loop hopeloos achter qua daw’s.

maar technisch moet het mogelijk zijn. Door bijv met je sample klok van 44.1 een kleine beetje te verhogen. Maar of dat qua geluidskaart kan? Ik denk het niet.
 
je bpm instellen in ableton achter de komma doe je door de shift knop ingedrukt te houden en dan de muis omhoog of omlaag te bewegen, dus in jouw geval zet de bpm op 106, daarna je shift knop ingedrukt houden en dan met je muis de 10 tallen of honderdtallen instellen.
Wist ik niet omdat ik het nog niet eerder wilde gebruiken, je moet het ff weten natuurlijk. Na wat experimenteren weet ik nu dat warpen niet de manier is. En ook niet de audiotrack opnieuw in een nieuwe set openen met een bpm die net een paar tiende langzamer loopt want dan gaat die naarmate de track verderop is hopeloos uit sync lopen omdat de het lagere tempo tijd gebaseerd is en dus de vertraging steeds groter wordt. De oplossing is eigenlijk simpel voor toch al een leuk resultaat; je dupliceert je track een keer of drie en zet ze onder elkaar zodat je een paar gelijke tracks hebt. Bij de zoom je flink in zodat je op je grid kleine verschuivingen kan doen. Op die manier blijven de tracks even lang maar zet je de noten net een fractie eerder of later, net wat je wilt en zo kan je een beetje zoeken net zolang tot de noten iets dikker klinken omdat ze net iets langer klinken maar niet gaan doublen. Dan zoals al aangegeven een wet chorus of delay op één spoor en dan klinkt bij elkaar je track al een stuk voller!
Hahaha zo krijg je dat idd niet voor elkaar. Ze deden dat door de hele 24 track te vertragen of te versnellen en dan terwijl de muziek liep van de andere sporen bijv mee te zingen op nieuw spoor. Dan is tijd en toon hoogte gesynchroniseerd. En speel je het op normale snelheid af. Dan klinken alle ander sporen weer normaal maar je ingezongen gedeelte wat nu sneller loopt klinkt voller omdat je een timbre shift krijgt.
Ja, wat een werk hadden ze toen indertijd. En natuurlijk zijn er nog andere zaken die een rol spelen want ze beschikten wel over state of the art mengtafel, microfoons, het opnemen op ik dacht een tapedeck van 3M of was het Studer in die tijd? Dus je kan het hobbyen van een zolderkamermuzikant natuurlijk niet vergelijken met wat Abba deed maar op hobby niveau kan je toch al leuke verschillen maken op die manier ipv alleen te focussen op je eindmix. Over die timbre shift gesproken; kan je ook het pitchen in tiendes omhoog of omlaag brengen om subtiele verschillen te krijgen of is in zo'n geval bijv een formant filter handiger? In ieder geval; bedankt tot nu toe voor jullie reakties en graag zie ik jullie verdere bedenksels, ervaringen en tips graag tegemoet. Kan op die manier een leuk draadje worden voor een aantal forumleden die net als ik nog niet zo professioneel bezig zijn.
 
Maar dan zou je je daw in zijn geheel sneller moeten laten spelen. Ik dacht niet dat dat kan maar ik loop hopeloos achter qua daw’s.

maar technisch moet het mogelijk zijn. Door bijv met je sample klok van 44.1 een kleine beetje te verhogen. Maar of dat qua geluidskaart kan? Ik denk het niet.


Dat zat ik me nog af te vragen maar je kan in ieder geval zoals je al zegt via je geluidskaart niet 2 keer Ableton tegelijk laten draaien.
De enigste manier hoe je dat kan doen is live iets inspelen op een tapedeck bijv terwijl je andere sporen lopen en dan later erbij zetten.
Zo krijg je wel een soort van natuurlijke delay maar voor een hobbyist als mij is dat een hopeloze onderneming want ik ben bang dat het dan wel ff duurt voor ik iets heb wat redelijk goed loopt kwa timing.
Ik denk dat dat af en toe een erg onrustige delay zal geven gezien mijn niveau. :D

Dadaman; thanks, ik heb het aandachtig doorgelezen.
Waar het in feite toch op neerkomt is dus een soort van verschil tussen de sporen creëeren met een vertraging en een verschil in timbre/toonhoogte.
Ik kan me voorstellen dat juist met die analoge technieken het zo lekker klinkt omdat het dan niet zo strak en clean wordt.
Het is zowiezo wel interessant vind ik om er 'ns wat verder mee te klooien.

De oplossing is eigenlijk simpel voor toch al een leuk resultaat; je dupliceert je track een keer of drie en zet ze onder elkaar zodat je een paar gelijke tracks hebt. Bij de zoom je flink in zodat je op je grid kleine verschuivingen kan doen.

Ik zag dat er iets mis was met m'n eerdere reaktie, hier nog even hoe het moet zijn;

Bij de onderste zoom je flink in zodat je op je grid kleine verschuivingen kan doen.
 
Laatst gewijzigd:
Wist ik niet omdat ik het nog niet eerder wilde gebruiken, je moet het ff weten natuurlijk.
kan ik me voorstellen, er zitten talloze van dat soort verborgen truukjes in ableton, pas als je 1 nodig hebt dan kom je er achter dat er vaak wel een feature voor is ingebouwd

Na wat experimenteren weet ik nu dat warpen niet de manier is. En ook niet de audiotrack opnieuw in een nieuwe set openen met een bpm die net een paar tiende langzamer loopt want dan gaat die naarmate de track verderop is hopeloos uit sync lopen omdat de het lagere tempo tijd gebaseerd is en dus de vertraging steeds groter wordt. De oplossing is eigenlijk simpel voor toch al een leuk resultaat; je dupliceert je track een keer of drie en zet ze onder elkaar zodat je een paar gelijke tracks hebt. Bij de zoom je flink in zodat je op je grid kleine verschuivingen kan doen. Op die manier blijven de tracks even lang maar zet je de noten net een fractie eerder of later, net wat je wilt en zo kan je een beetje zoeken net zolang tot de noten iets dikker klinken omdat ze net iets langer klinken maar niet gaan doublen. Dan zoals al aangegeven een wet chorus of delay op één spoor en dan klinkt bij elkaar je track al een stuk voller! Ja, wat een werk hadden ze toen indertijd. En natuurlijk zijn er nog andere zaken die een rol spelen want ze beschikten wel over state of the art mengtafel, microfoons, het opnemen op ik dacht een tapedeck van 3M of was het Studer in die tijd? Dus je kan het hobbyen van een zolderkamermuzikant natuurlijk niet vergelijken met wat Abba deed maar op hobby niveau kan je toch al leuke verschillen maken op die manier ipv alleen te focussen op je eindmix. Over die timbre shift gesproken; kan je ook het pitchen in tiendes omhoog of omlaag brengen om subtiele verschillen te krijgen of is in zo'n geval bijv een formant filter handiger? In ieder geval; bedankt tot nu toe voor jullie reakties en graag zie ik jullie verdere bedenksels, ervaringen en tips graag tegemoet. Kan op die manier een leuk draadje worden voor een aantal forumleden die net als ik nog niet zo professioneel bezig zijn.

deze methode zal inderdaad ook wel werken, maar ik voorzie toch wel al heel snel phasing en flanger achtige problemen op deze manier. Een andere manier die je zou kunnen proberen is toch in warp mode te gaan, inderdaad de track dan dupliceren en in de 2e (of 3e en meer tracks) dan meerdere keren in de track een warppunt zetten en dit warppunt heel miniem verplaatsen waardoor het vorige stuk iets getimestretched wordt. Als je dat consequent doet dan krijg je een beetje alsof de track meerdere keren is ingespeeld aangezien niemand exact hetzelfde inspeelt. Als je jouw methode gebruikt dan kun je net zo goed de delay methode gebruiken, dat is hetzelfde en veel simpeler en beter te controleren, maar dit voelt ook veel meer robot achtig aan aangezien de track exact opdezelfde manier gespeeld wordt.
 
Phasing riskeert altijd om de hoek te komen kijken.
Ze gebruikten o.a. Eventide en Publison.
Hardwarematig is dit makkelijker te bereiken dan softwarematig...
Bv. Pitched delay met een lichte tremolo erop en een bak galm erover zoals te horen is in de refreinen van One Of Us ;).

Cheers,
Exo. :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Veel werk? Met tape gaat dit veel simpeler dan met een daw. Maar heb je al geprobeerd om de andere tracks te warpen en dan bpm naar beneden gooien en dan opnemen van doubles en dan terug naar oude bpm, wraps weer uit en warp aan op net opgenomen track? Probeer dat eens. gewoon om te kijken of het je bevalt.

Cassette decks is vragen om ruis. En ik weet niet of jouw truck hier gaat werken. Maar als je alle tracks bounced naar 2 van bijv 4 tracks en andere 2 tracks voor dubbels gebruikt moet het kunnen ja. Maar de vraag is of je niet veel afwijkingen krijgt. Cassette tape wiebelt teveel in snelheid. Of beter gezegd: is niet echt 100% constant qua snelheid. Maar ook hier geldt: proberen = weten.

Ik gebruik zelf cassettes wel om te vertragen. Dat klinkt los van de ruis, heerlijk.

En heb niet alles gelezen want ik moet zo aan de slag. Maar volgens mij deed ABBA dit vooral met vocals. Als je na bovenstaande gedaan te hebben moet je nog eq-en en evt compressen om het te laten glue-en.

En wat delays etc betreft check dit: https://youtu.be/cHxMsawJsTc

is sowieso heel interessant want ie hier doet. Maar spoel door naar waar ie de claps veel dikker maakt. Die truck zoek je volgens mij.

En als je het interessant filmpje vindt: let ook effe op voor en na. Hij laat het namelijk niet naast elkaar horen aan het eind. En daardoor hoor je niet precies wat het effect van zijn mix op het geheel heeft. Maar er is heel veel verschil. En heel leerzaam vond ik.
 
deze methode zal inderdaad ook wel werken, maar ik voorzie toch wel al heel snel phasing en flanger achtige problemen op deze manier. Een andere manier die je zou kunnen proberen is toch in warp mode te gaan, inderdaad de track dan dupliceren en in de 2e (of 3e en meer tracks) dan meerdere keren in de track een warppunt zetten en dit warppunt heel miniem verplaatsen waardoor het vorige stuk iets getimestretched wordt. Als je dat consequent doet dan krijg je een beetje alsof de track meerdere keren is ingespeeld aangezien niemand exact hetzelfde inspeelt. Als je jouw methode gebruikt dan kun je net zo goed de delay methode gebruiken, dat is hetzelfde en veel simpeler en beter te controleren, maar dit voelt ook veel meer robot achtig aan aangezien de track exact opdezelfde manier gespeeld wordt.

Ja wat je zegt, omdat je precies kopiëert kan het robot achtig klinken, een beetje te clean.
Meerdere warppunten maken is ook een goede want je krijgt wel kleine verschuivingen maar dat blijft het binnen de perken.
Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik zoiets wilde proberen, het is een beetje zoeken naar de goede methode voor mezelf.

Veel werk? Met tape gaat dit veel simpeler dan met een daw. Maar heb je al geprobeerd om de andere tracks te warpen en dan bpm naar beneden gooien en dan opnemen van doubles en dan terug naar oude bpm, wraps weer uit en warp aan op net opgenomen track? Probeer dat eens. gewoon om te kijken of het je bevalt.

Dat ga ik ook 's proberen, gewoon om te kijken wat de verschillen zijn.
Nou breng ik geen muziek uit of werk voor anderen, het is meer voor mezelf om gewoon 'ns wat te experimenteren dus de lat ligt niet bijzonder hoog maar leuk is het wel dit soort dingen.

Cassette decks is vragen om ruis. En ik weet niet of jouw truck hier gaat werken. Maar als je alle tracks bounced naar 2 van bijv 4 tracks en andere 2 tracks voor dubbels gebruikt moet het kunnen ja. Maar de vraag is of je niet veel afwijkingen krijgt. Cassette tape wiebelt teveel in snelheid. Of beter gezegd: is niet echt 100% constant qua snelheid. Maar ook hier geldt: proberen = weten.

Ik gebruik zelf cassettes wel om te vertragen. Dat klinkt los van de ruis, heerlijk.

Ik heb nog een deck op zolder staan, misschien ga ik 'm weer 'ns pakken?
Ik heb trouwens helemaal geen tapes meer, zou ik die eerst weer moeten kopen.
Een beetje ruis vind ik geen probleem, het ligt aan het soort muziek waar je mee bezig bent, soms past het wel een beetje lo-fi sound.

En wat delays etc betreft check dit

Thanks, het is een flinke clip, die ga ik als ik wat tijd heb even bekijken, altijd interessant!

Phasing riskeert altijd om de hoek te komen kijken.
Ze gebruikten o.a. Eventide en Publison.
Hardwarematig is dit makkelijker te bereiken dan softwarematig...
Bv. Pitched delay met een lichte tremolo erop en een bak galm erover zoals te horen is in de refreinen van One Of Us

Je zit al gauw met phasing vandaar dat ik met het idee kwam om flink in te zoomen zodat de verschuivingen minimaal zijn.
Publison had ik nog nooit van gehoord, thanks!
 
En wat delays etc betreft check dit: https://youtu.be/cHxMsawJsTc

is sowieso heel interessant want ie hier doet. Maar spoel door naar waar ie de claps veel dikker maakt. Die truck zoek je volgens mij.

En als je het interessant filmpje vindt: let ook effe op voor en na. Hij laat het namelijk niet naast elkaar horen aan het eind. En daardoor hoor je niet precies wat het effect van zijn mix op het geheel heeft. Maar er is heel veel verschil. En heel leerzaam vond ik.

Interessante clip!
Hij liet bij 1.06.30 de claps horen met en zonder de pitchshifter.
Ik weet 't niet, ik vond het nogal hol klinken, een beetje too much.
Waar ie aan het begin mee kwam vond ik ook interessant hoe hij vertelt over de frequenties van top to bottom en de links-rechts panning en het meest interessant wat mij betreft hoe je ruimte/diepte een 3D beeld creëert met ambiénce generators zoals reverb, delay, enz.
Zoals hij al aangeeft als je een goed arrangement hebt en je weet de plaatsing goed neer te zetten dan ben je al een eindje op weg.
Terwijl ik nog heel weinig tracks heb afgemaakt omdat er voor mij geen must achter zit heb ik 't idee dat als je de plaatsing goed neerzet met een goede panning zodat alles z'n plek krijgt en de frequenties elkaar niet in de weg zitten zodat het niet muddy wordt dat je het meeste al hebt gedaan.
Dan is het nog een kwestie van hier en daar dmv plugins dingen accentueren, meer naar voren halen in de mix en dan heb je 't meeste wel gehad voor een natural sound, beter iets te weinig dan teveel klooien
Da's een beetje hoe ik met m'n simpele opvattingen er tegen aan kijk.
Het wordt anders als je een bepaalde sound wilt creëeren natuurlijk maar dat heeft vooral met sfeer/vibe te maken.
Nou raak ik helemaal van het topic af ondertussen dus ik zal het niet langer maken.
Ik ga in ieder geval de komende tijd verder met wat experimenteren met multitracken.

Oh ja; hij stelde me wel gerust; hij vertelde dat er onder de 10.000 ook al goede monitoren te vinden zijn ergens in de range tussen de 1000 en 3000 al dus dat is toch wel lekker terwijl ik hier met m'n JBL LSR305 van toch zeker een kleine 300 euro zit dus ik zit al bijna in het high end segment! :D
 
Er zijn zoveel manieren om dat te behalen , een matrix van mogenlijkheden. Beginnend bij combfitering in de studio tot analoge delays. Koop een paar super goeie Microphone zet ze in een room 5 meter van elkaar en je hebt al delay. Bijvoorbeeld een stereo paar 4038 of zoals ABBA neuman stereo sm2 of twee sets met km56 in figuur8 en een m(2)49 . Dat soort dingen kan je ook bereiken met goedkope alleen heb je minder strak bass sounds. Harrison eq . Een beetje een paar eq. Dit en dat eqp1a (kt-eqp). Een ARP odyssey als bass.
 
Belangrijk “we zitten hier op een soort van elektronica forum!!!!! Dat betekend dat zowat iedereen met iets elektrisch aan komt zetten “.” Vroeger deden ze dat met lucht”.”bedenk dat ze dat vroeger helemaal niet zo deden”. Microphone techniek dat is wat je moet weten .
 
Ik moest even zoeken wat het was.
Was flink aan de prijs eind jaren 70 toen techniek nog duur was....
Gelukkig leven we nu in een andere tijd met meer mogelijkheden. :)

Het is een simpele delay,maar dit ding klinkt zo vol en dynamisch ,ideaal voor double tracking effects,ik denk niet dat er beter is,ik ken geen enkele ander delay in ieder geval die zo vol klinkt,de TC 2290 is ook wel heel goed maar die AMS kan klinken als zijnde twee tapes die tegelijk afspelen.

De TC 2290 klinkt strakker.
 
Ik bereik dit soort gelaagdheid door de vocaltrack te dupliceren (evt paar ms trackdelay toevoegen), hard naar links pannen dmv utility, daar een pingpong delay op met sync uitgeschakeld en fb vrij laag. Delaytme 3-9 ms.

Dan komt de stem uit het midden, na enkele ms gevolgd door links, paar ms daarna uit rechts. Als de tijden kort genoeg zijn niet waarneembaar als delay, maarals phattening
 
Back
Top