Cubase 9.5 crash

MNordex

Ingeburgerd
Lid sinds
10 april 2013
Berichten
65
Sinds vorige week crash mijn Cubase 9.5 dagelijk met regelmaat wat t onbruikbaar maakt om mee te werken. Het programma sluit dan automatisch af zonder iets te hebben opgeslagen. Ik heb diverse upgrades uitgevoerd maar nog steeds gebeurt dit. Herkent iemand dit is heeft iemand hier een oplossing voor?
 
op welk OS zit je? je zegt sinds vorige week; heb je een nieuwe plugin geïnstalleerd, of iets anders gerelateerd aan audio? op steinberg fora wordt vaak verwezen naar het upgraden van de e-licenser, het programma. of een de e-licenser starten, voor "schoonmaak". er is ook een safe mode voor steinberg 9.5: voor windows <Control> + <Shift> + <Alt>

de pagina staat hier over de safe mode: https://www.steinberg.net/en/support...eferences.html

de preferences worden dan niet geladen, je kan ook kiezen voor wissen, niet aan te raden, de eerste keer. ben je al je preferences (ja! dat is duidelik) kwijt. kijk hoe ie dan werkt.

goed, te weinig info, over wat het probleem veroorzaakt.

EDIT: wat bedoel je met diverse upgrades?
 
Ik werk onder Windows 10. In december heb ik een nieuwe plugin geinstalleerd (BFD 3) en dat werkte tot twee weken terug prima samen met Cubase. Ik heb zowel BFD 3, als Cubase, als e-licenser als mijn externe geluidskaart geupgrade en heb al gedaan wat jij boven al benoemd (werd me ook al geadviseerd via het forum op Steinberg) maar dat maakt geen verschil.
 
Misschien je cubase profiel [in appdata > roaming > steinberg > Cubase.....] hernoemen [niet deleten dus]. Als dat goed gaat, je files 1 voor 1 terugzetten in je oude profiel, totdat het probleem er weer is. Dan weet je welke file er (mogelijk) corrupt is. Kan echter wel lang duren voordat je hier achter bent. :beard:
 
De crash van ruim een jaar geleden heb ik opgelost door de License Manager van BFD3 te upgraden. Dat was de enige upgrade die ik over het hoofd had gezien.

Tot twee weken terug werkte Cubase prima met BFD3 maar sindsdien word ik er weer telkens uitgegooid zonder waarschuwing vooraf. Zodra ik BFD3 toevoeg, of bij het openen van een bestaande track, gaat Cubase haperen en gooit ie me eruit. Er is slechts 1 crash dump file van al mijn crashes 'gepubliceerd'. Steinberg gaf aan dat dit met Groove Agent te maken had (terwijl ik deze niet eens had geopend) en bij de andere crash file die ik moest toesturen van mijn pc gaven ze aan dat het met Windows te maken had. Maar wat ik nu kan doen, weten zij ook niet. Ze verwezen me naar Fxpansion en daar krijg ik weinig gehoor.
Ik heb ondertussen Cubase en Groove Agent verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, RAM geheugen toegevoegd die helaas niet bleek te werken met mijn moederbord. Maar of het daaraan ligt vraag ik me af want alles heeft altijd gewerkt met mijn 8Gb RAM dus waarom zou het dan nu plotseling niet meer werken? Alle drivers zijn up-to-date, de laatste Windows update heb ik verwijderd. Maar niets werkt en het frustreert enorm want ik kom niet verder. Herkent iemand dit probleem en heeft iemand een mogelijke oplossing wat ik nog zou kunnen proberen?
 
Ervaar het zelfde, Cubase 9.5 op Windows 10. Zelfs met maar één plug in open slaat ie vast en sluit Windows het programma af.

Sinds 2 maanden geen plug in of wat geïnstalleerd.

de eLicenser als adminstrator starten en maintenance. o ja, kijk of je de laatste eLicenser hebt. het basis troubleshooting bij dit soort problemen. zeker na een windows update, de grote updates.
maar in andere gevallen kan het dingen oplossen. wordt de dongle goed herkent, heb je de nieuwste versie van de dongle?

ik heb cubase pro 10.5, die werkt vlekkeloos. zegt niets over 9.5, al deelt ie natuurlik nog veel met 9.5..

cubase in safe mode opstarten, of de preferences trashen, kan ook werken.

maar dit zijn algemene adviezen, niet gericht op als er een specifiek probleem is.
 
De crash van ruim een jaar geleden heb ik opgelost door de License Manager van BFD3 te upgraden. Dat was de enige upgrade die ik over het hoofd had gezien.

Tot twee weken terug werkte Cubase prima met BFD3 maar sindsdien word ik er weer telkens uitgegooid zonder waarschuwing vooraf. Zodra ik BFD3 toevoeg, of bij het openen van een bestaande track, gaat Cubase haperen en gooit ie me eruit. Er is slechts 1 crash dump file van al mijn crashes 'gepubliceerd'. Steinberg gaf aan dat dit met Groove Agent te maken had (terwijl ik deze niet eens had geopend) en bij de andere crash file die ik moest toesturen van mijn pc gaven ze aan dat het met Windows te maken had. Maar wat ik nu kan doen, weten zij ook niet. Ze verwezen me naar Fxpansion en daar krijg ik weinig gehoor.
Ik heb ondertussen Cubase en Groove Agent verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, RAM geheugen toegevoegd die helaas niet bleek te werken met mijn moederbord. Maar of het daaraan ligt vraag ik me af want alles heeft altijd gewerkt met mijn 8Gb RAM dus waarom zou het dan nu plotseling niet meer werken? Alle drivers zijn up-to-date, de laatste Windows update heb ik verwijderd. Maar niets werkt en het frustreert enorm want ik kom niet verder. Herkent iemand dit probleem en heeft iemand een mogelijke oplossing wat ik nog zou kunnen proberen?

sorry voor het rommelig "citeren". maar als je BFD3 de enige plugin is waar cubase crasht, is het BFD3. bij een bestaande track, zit daar dan ook BFD3 bij? ik weet overigens niet eens wat BFD3 is....

altijd handig om de algemene adviezen, vooral laatste versie eLicinser, als administrator uitvoeren, maintanence, te doen, just in case.
 
Bedankt voor het meedenken Vink. Wat jij benoemd heb ik allemaal al gedaan. BFD3 is een drum plugin van Fxpansion. In Reaper werkt dit wel met mijn zelfde track zonder dat deze gaat crashen. Maar om eerlijk te zijn wil ik geen nieuwe DAW leren als dat niet nodig is. Ik gebruik inmiddels bijna een jaar Cubase 10 maar het zijn dezelfde crashes als die ik had bij Cubase 9.5.
 
Bedankt voor het meedenken Vink. Wat jij benoemd heb ik allemaal al gedaan. BFD3 is een drum plugin van Fxpansion. In Reaper werkt dit wel met mijn zelfde track zonder dat deze gaat crashen. Maar om eerlijk te zijn wil ik geen nieuwe DAW leren als dat niet nodig is. Ik gebruik inmiddels bijna een jaar Cubase 10 maar het zijn dezelfde crashes als die ik had bij Cubase 9.5.

heb je geprobeerd, als BFD3 vst2 en vst3 versies, de vst2 versie te gebruken? of omgekeerd. soms laat cubase alleen de vst3 versie zien. wellicht andere tip, suspend mode of zoiets voor vst3 plugins uitzetten, wanneer je de vst3 plugin gebruikt. schijnbaar zijn er problemen met vst3, third party, en cubase...

vst3 versies zijn moeilijker te programmeren, blijkbaar, of het heeft ook met ervaring van de developer te maken, met vst3.

wanneer het alleen de BFD3 plugin is, hebben ze toch iets fouts gedaan, Fxpansion, meestal ligt het aan de plugin. niet altijd. en ja, een andere DAW kan soms dan wel werken.
reaper kun je slaaf maken (...) via rewire, een oplossing?

of een wrapper: https://kushview.net/
dit is nogal een uitgebreide (wel leuk voor in cubase effects met multiple outs kun je dan eindelik gebruiken, binnen element). gratis.
er zijn andere wrappers. soms kan dat werken.

heb je maschine b.v. BFD3 als plugin in maschine plugin (werkt niet het beste, maar wellicht uit te proberen).

er zijn meerdere wrappers zoals ik al zei, wusik heeft er éen, betaald, maar even rondzoeken. kan de oplossing zijn, wellicht.
 
Volgens mij ondersteund Cubase alleen nog maar Vst3 plugins. Geen idee waar ik kan zien of BFD3 ook een Vst2 versie heeft...
Suspend mode uitschakelen was ik ook al ergens tegengekomen op internet en dat heb ik geprobeerd maar dat had geen effect.

Ik heb geen Maschine plugin. Bfd3 is mijn enige (niet-Steinberg) plugin.

Dat andere wat je benoemd wordt voor mij al erg technisch... Daar zou ik eerst even goed research naar moeten doen.
 
Volgens mij ondersteund Cubase alleen nog maar Vst3 plugins. Geen idee waar ik kan zien of BFD3 ook een Vst2 versie heeft...
Suspend mode uitschakelen was ik ook al ergens tegengekomen op internet en dat heb ik geprobeerd maar dat had geen effect.

Ik heb geen Maschine plugin. Bfd3 is mijn enige (niet-Steinberg) plugin.

Dat andere wat je benoemd wordt voor mij al erg technisch... Daar zou ik eerst even goed research naar moeten doen.

cubase ondersteunt nog immer vst2, en zal dat zeker blijven doen, want al gaan er nu veel over naar vst3, er zijn nog steeds alleen vst2 plugins.

technish? als je element gratis download, plugin folders laten checken, ook de vst3 folders, en dan simpelweg laden in element. de connections maken et voila. BFD3 zal wel multi-output zijn, wellicht zijn er wrappers die dat beter ondersteunen. zover element ken, kent deze louter stereo uit. maar goed, ik gebruik m net, voor andere doeleinden, reaper, ableton, reason (die ik ook heb) kunnen met mutli-output effects werken, cubase niet, of via een immense omweg die ik nog niet aan de praat heb kunnen krijgen.

maar het hangt er vanaf, of je de vst3 plugin (met de 3 streepjes /// er naast) én de vst2 plugin kunt zien. arturia stuff louter als vst3 (behalve spark 2..), t-racks b.v. vst3 en vst2, meestal is dat het geval.

wellicht kan de vst2 versie wel werken. alle plugins installeren vst2 en vst3 (als er een vst3 versie is...). wanneer je dat niet in cubase ziet, tijdelijk de vst3 plugin verwijderen.

ik heb het even opgezocht, BFD3 is schijnbaar louter vst2, of ze hebben het net geïmplementeerd, en ik zie het niet. en ja, ze implementeren het niet. (meerdere developers hebben problemen om vst3 goed werkend te krijgen.)

goed. ik ga het niet editen....

heb je fxpansion een e-mail gestuurd? is er juist een update van de plugin uitgekomen? heb je de laatste versie? nu loop ik ook vast...
 
Ik heb overal de laatste versie van. Ik had op het forum van BFD3 een melding gedaan maar daar lijkt vooral veel spam op te staan wat niet regelmatig genoeg wordt verwijderd. Via mijn account kon ik inderdaad ook een melding doen via Roli Support waar Fxpansion sinds kort deel van uit maakt. Hopelijk werkt dat beter en sneller dan het forum.

Gisterenavond ben ik nog bezig geweest in Cubase met BFD3. Als ik de bestanden als midi ernaar toe sleep, krijg ik crashes. Als ik ze als audio exporteer vooralsnog niet. Maar ik wil niet te vroeg juichen... Ik ga er nu verder mee aan de slag in ieder geval. Bedankt voor alle tips en het meedenken!
 
Is het echt een crash of een hang ? Je zou in Reliability history kunnen kijken Daar kan je de technical details bekijken van een crash. Meestal kan je er niet zo heel veel mee, maar dan zie je misschien wel wat er precies crasht.
 
Cubase sloot zichzelf telkens plots af dus ik zag dat als een crash. Af en toe kreeg ik een crash dump voor Cubase e/o BFD3 maar meestal niet.

Uiteindelijk heeft Steinberg Support na weken wachten contact opgenomen en me e.e.a. laten uitvoeren maar niets hielp. Volgens hen zou het aan dropbox en Windows liggen. Ik zou dropbox dan ook volledig moeten afsluiten om met Cubase aan de start te gaan maar dat maakte geen verschil. Uiteindelijk werd me gevraagd of ik een andere, aparte grafische kaart heb wat niet zo is. Ik ben vervolgens naar een update van het stuurprogramma van mijn grafische kaart gaan kijken en die bleek er in de tussentijd te zijn geweest. Ik had eerder al alles ge-upgrade maar blijkbaar was er in de tussentijd nog een update geweest. Nu werkt het weer zoals het hoort en dat is heerlijk.

Van BFD3 / Roli support heb ik overigens buiten een automatisch antwoord dat ze het druk hebben nog altijd niets gehoord. Ik ben nu ruim 2 maanden verder en kan gelukkig weer aan de slag maar dit zou zo niet horen te gaan.
 
Back
Top