Wat win of verlies ik als ik van Cubase 5 naar 10 upgrade?

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
al veel rond gekeken om het net en naar filmpjes gekeken, maar ik ben er nog niet uit. Misschien heb ik 10 helemaal niet nodig en blijf ik lekker op 5. Bij sommige andere programmas' heb ik er echt spijt van dat ik geupdated ben en vind ik de oudere versie ook beter.

Ik werk al tien jaar op cubase 5;
belangrijk voor me zijn:
stabiliteit (ok)
snel kunnen werken/workflow (ok, maar ik weet niet wat die nieuwe versie brengen)
zo laag mogelijke processorbelasting (deze is optimaler in 5 dan in 10, klopt?)
goede integratie met externe dingen (opnames/hardware); valt wel mee in cubase 5, veel meer poespas hoef ik niet

niet belangrijk voor me zijn:
grafische poespas
vst's: zowel synths als bewerking gebruik ik van third party bedrijven (en dat zijn de laatste nieuwe plugins), dus wat er in cubase zelf zit maakt me niet uit

Naar het schijnt zijn er wat workflowverbetering hier en daar, maar kan iemand me wat op weg helpen wat er écht een verschil maakt? Thanks
 
De workflow is wel verbeterd.
Stabiliteit... Hmm, daar is niet iedereen het mee eens.
Vst's - 32 bit wordt niet meer ondersteunt. Was voor mij even zoeken waar al m'n plugins waren toen ik van cb5 naar 9 ging. :frons:
 
hoi, dank voor je antwoord.
wat is er concreet veranderd van workflow? ik heb allemaal yt filmpjes bekeken over de features van cubase 6 tot en met 10, maar meningen van users lijken me relevanter.
Cubase 5 is megastabiel bij me.
32bit vst's heb ik niet nodig, dus ook dat is geen probleem, heb nooit die bridge gebruikt omdat ik die te onstabiel vond
 
Als cubase 5 je nog enorm goed bevalt zou ik daar op blijven, er is in 9 jaar tijd toch wel heel erg veel veranderd in cubase en ik verwacht dat je zeker de eerste maand wel nodig hebt om aan die erg grote overgang te wennen.

zelf vind ik cubase 10 fantastisch, ik gebruik hem best veel naast ableton 10 live.

Grootste verschillen liggen tussen 5 en 10 liggen denk ik vooral in de nieuwe manier van audio, de drivers zijn behoorlijk anders achter de schermen, dus verwacht dat je je audio hardware zal moeten upgraden. De interne routing is veranderd (zoals communicatie tussen devices), grafisch natuurlijk enorm veranderd met support voor 4k monitoren zelfs nu. Veranderde manier van het omgaan met je vst en sample libraries via een strip aan de rechterkant. Verbeterde midi controller integratie, Geen support meer voor 32 bits, wel support voor de wat nieuwere hardware zoals de nks keyboards ( die doen het bijvoorbeeld niet in oude cubase versies), en ga zo maar door (alle nieuwe features kun je zelf wel vinden lijkt me).
 
dank voor je reply Quifster!
goh aan de overgang wennen is niet erg als het op lange termijn opbrengt, maar daar ben ik voorlopig nog van overtuigd.
is cubase 10 wat stabiel bij ou?
rr ook weer audio hardware en zo moeten upgraden heb ik echt geen zin in, heb nu een perfect draaiend systeem en noem me dan maar voorzichtig maar dan laat ik het liever zoals het is.
grafisch en 4k niet zo belangrijk voor mij
32bit plugins gebruik ik zowieso niet via cubase, dus ook dat is niet erg
nks keyboards en zo heb ik ook niet nodig,
momenteel hoor ik dus nog niets dat me doet watertanden. nogmaals, heb al veel online gevonden, maar jullie meningen vind ik ook belangrijk en interessant
 
Ja cubase 10 is tot nu toe erg stabiel, maar mijn hardware is ook allemaal meegemoderniseerd in de afgelopen jaren, dus ik denk dat met name oudere hardware kwa drivers wel voor problemen kunnen zorgen. Maar goed dat is uittesten (je kunt een trial versie downloaden van 10 geloof ik). Er is echt veel veranderd vanaf versie 5. Kwa workflow is met name het feit dat je meerdere schermen op 1 venster tegelijk open hebt handig, zoals een editor onderin en de tracklanes bovenin, of een mixer panel onder. De vst slots die nu geintegreerd zijn, de midi controls die je apart kunt opslaan, channel strips die nu standaard al aanwezig gevuld zijn in cubase 10 of dingen als dat je nieuwe audio channels aanmaakt die automatisch in je connections windows toegevoegd worden voor dat project (erg handig in adat setups) en zo zijn er honderden van dat soort dingen veranderd in de afgelopen negen jaar.
 
Ja, je kan een trial versie downloaded. Je krijgt dan een tijdelijk activatiecode per email. Wat doen ze weer raar bij steinberg :stupid, is niet nodig bij Live of andere demo's.
Je kan deze naast je bestaande versie van cubase installeren. Dus je kan altijd nog je oude versie gebruiken.
 
meerdere schermen op 1 venster tegelijk open hebt handig,
==> had ik gezien op die filmpjes en dat lijkt me super

channel strips die nu standaard al aanwezig gevuld zijn in cubase 10
==> mja, ik heb een template waarin alles klaarstaat dus dat is niet zo belangrijk voor me

de midi controls die je apart kunt opslaan
== > aha, en is dat wat handig?
 
Denk ook wel dat 10 veel efficienter met je processor power van je computer om gaat. Stabiel: Nou, ga daar maar gewoon ff niet van uit. Ik werk nu met 9.5 en daar zitten meer bugs in dan ik zo kan omschrijven. Okay: het zijn allemaal kleine dingetjes, maar Steinberg krijgt t telkens voor mekaar om n halfbakken product op te leveren en dan met hotfixes te komen.

Als ik jou was, zou ik upgraden naar C10 en bijvoorbeeld met 8 of 9.5 ofzo gaan werken (dat kan gewoon). Dan zit je qua stabiliteit altijd goed. En n andere tip: Delete meteen alle standaard vst plugins van Steinberg van je systeem. Gek genoeg word Cubase daar stabieler van. Met name Halion Sonic SE is echt het verwijderen waard. Scheelt je gewoon de helft in vastlopers...

En let goed op hoor: Templates van C5 inladen in 10 kan zomaar een nieuwe wereld aan problemen openen.
 
Een hele hoop geld. Nee, als ik het zo lees, lekker bij cubase 5 blijven. Veel te ingewikkeld die DAWs van tegenwoordig.
 
pimpampeter: stabiliteit cubase plugs verandert enkel indien je zo ook daadwerkelijk gebruikt veronderstel ik, of ook als ze gewoon worden meegeladen met cubase?
 
Zelf vorig jaar de overstap gemaakt van Cubase 5 naar 9.5. Wereld van verschil. Draait veel beter imo. Ik twijfel nog wel om over te stappen naar 10, dit vanwege veel klachten die ik nog her en der lees over wat betreft het stabiel draaien ervan. Ik hoop wel dat Cubase wat meer gaat moderniseren en probeert mee te komen met Fruity Loops/Ableton op het gebied van workflow. Programma is soms moeilijker ingericht dan nodig.
 
wat is er concreet veranderd van workflow? ik heb allemaal yt filmpjes bekeken over de features van cubase 6 tot en met 10, maar meningen van users lijken me relevanter.

Wat 5 niet heeft en 6t/m10 wel, is track lanes. Voor mij was dat vanaf introductie een te gekke feature die mijn workflow in Cubase zeker ten goede veranderde. Er is veel meer verandering, maar dit schiet me als eerste binnen.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top