Wie werkt er met PreSonus Studio One (en mag ik wat vragen stellen)?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik probeer Studio One onder de knie te krijgen, maar dat valt nog niet altijd mee. Ik heb bijna 20 jaar gewerkt met FL Studio en die werkwijze krijg je er niet zomaar uit. Is hier iemand ervaren met Studio One? En mag ik wat vragen stellen via de mail? Dat gaat sneller denk ik dan eindeloos filmpjes kijken op YouTube en zoeken naar mogelijkheden die misschien helemaal niet bestaan :)

P.S. Andersom mag trouwens ook. Als iemand vragen heeft over FL Studio, stuur me dan maar een DM.
 
Ik heb Presonus Studio one, maar dan wel de eerste versie. Nooit geüpgraded naar versie 2 of nieuwer. Ook nooit de behoefte voor gehad. Je kan mij als je wil een PM sturen of via het Forum jou vragen stellen, dan hebben andere er ook nog iets aan.

Groetjes
 
Als je toch filmpjes wil kijken neem dan deze van studio one expert, tegenwoordig een gigantische lijst; https://www.youtube.com/channel/UCK0...tyaXUXA/videos
Indertijd had ik de serie van versie 2 van hun en die was erg goed, die vindt je er ook bij naast alle nieuwere en is een goede algehele serie waardoor je zeker als je wat dingen mee oefent met de clips al een aantal dingen onder de knie krijgt.
Want inderdaad; als je fruity loops gewend bent is dit toch best anders.
Ik heb via black friday dan wel steeds geupgrade voor weinig dus ik heb versie 4 maar doe er eigenlijk niets meer mee omdat ik al een tijdje op Ableton zit.
Dat is niet omdat studio one slecht is of zo maar Ableton werkt voor mij zo handig met clips en dergelijke.
Als je vragen hebt kan je op het forum van hun wel veel vinden en je kan natuurlijk ook een mail sturen naar Presonus met specifieke vragen, meestal na een dag of 2 a 3 krijg je antwoord.
 
Laatst gewijzigd:
Als je FL gewend bent dan gebruik je vaak patterns neem ik aan?
Hier bijv een voorbeeld van hoe hij drum patterns in Studio one uitlegt waarin hij goed de mogelijkheden uitlegt met bijv de probability die je in percentages kan aangeven zodat je pattern een leuke onvoorspelbaarheid krijgt.
https://www.youtube.com/watch?v=iGtf6_eWav4
 
Dank jullie voor de reacties. Ik ben inmiddels alweer een stukje verder, o.a. via de Studio One Experts-video's. Patterns was inderdaad het eerste wat ik heb geïntegreerd en dat werkt fijn, zeker ook omdat je snel variatons kunt maken. Ik heb nu ook een maand-abonnementje genomen op Groove3 en ze hebben diverse trainingen voor Studio One. Als er dingen zijn waar ik echt niet uitkom drop ik ze hier. Dank voor het meedenken.

P.S. Ik heb Studio One ook gekocht als Black Friday-deal, met meer dan 50% korting. Die deal kon ik niet laten lopen. Alleen is overstappen van DAW best pittig. Ableton Live was het voor mij net niet, maar geen idee waarom. De eerste indrukken van Studio One zijn heel positief.
 
Dank je, Willem. Dat is hem, ik heb het gevonden. Het werkt allemaal net even anders, maar tot nu toe ben ik erg te spreken over het pakket. En mijn eerste nummer is al bijna af. In FL programmeer je meer met de muis en Studio One leent zich meer voor partijtjes inspelen. Gelukkig kan ik dat en het voelt meteen wat 'muzikaler'. Noten die je wat langer aanhoudt of zachter aanslaat. Met de muis doe je dat niet.
 
Dank je, Willem. Dat is hem, ik heb het gevonden. Het werkt allemaal net even anders, maar tot nu toe ben ik erg te spreken over het pakket. En mijn eerste nummer is al bijna af. In FL programmeer je meer met de muis en Studio One leent zich meer voor partijtjes inspelen. Gelukkig kan ik dat en het voelt meteen wat 'muzikaler'. Noten die je wat langer aanhoudt of zachter aanslaat. Met de muis doe je dat niet.

Studio one is net als sommige andere daw een daw die in eerste instantie wat meer voor de traditionele muzikanten ingericht was maar zeker nu met versie 4 heeft het ook steeds meer features die in FL en Ableton al meer gewoon waren.
Wat dat betreft zijn je vragen wel goed want zo ga ik ook weer interesse krijgen in studio one omdat ik dan weer even moet kijken hoe sommige dingen ook al weer zaten.
Ik ben benieuwd hoe je Impulse bevalt, ik heb ook een 49 keys vandaag bestelt.
Kwam trouwens nog een clip tegen van Novation waarin ze laten zien hoe je de impulse instelt in de meeste gangbare daws, ook FL staat erin.
Wellicht ken je 'm al maar misschien toch nog handig;

 
Ik maak sinds kort ook popmuziek en zing mijn liedjes zelf in. Melodyne gaf de doorslag om het pakket aan te schaffen en ik heb er nog helemaal niet naar gekeken :) Het fijne van FL is de pattern-based aanpak voor beats. Dat doe ik nu met Battery en Patterns in SO4 en dat bevalt goed. Het mix-gedeelte voelt ook robuust aan en automation hebben ze slim gedaan. In FL maak je voor elke parameter een automation-clip aan. Op een gegeven moment wordt dat een onoverzichtelijk zootje, ook al kun je ze groeperen. SO4 en ook Live doet dat veel handiger.

De Impulse haal ik nog lang niet alles uit en Automap snap ik nog niks van. Maar daar zal ik tijdens de kerstvakantie eens induiken. Ik maak nu vooral liedjes en opzetjes en leer tussendoor steeds een beetje meer. Als ik zie dat mijn nieuwe track binnen 3 dagen klaar is, ben ik erg positief gestemd. Zo snel lukte het me nooit.
 
en Automap snap ik nog niks van

Als je de laatste versie download plus de usb driver op de website en daarna bovenstaand filmpje volgt staat je impulse meteen kant en klaar voor elke daw die je hebt.
Je laat tijdens de stappen in het proces de vst's scannen in de opgegeven mappen en automatisch staan meteen je vst's gemapt op je impulse per bank zoals Novation het logisch vindt en je kan dan via de learn funktie dingen aanpassen naar wens, alhoewel ik moet zeggen dat niet elke vst lekker loopt via automap, het verschilt nogal.
Dit is in het kort een beetje wat automap doet.
Voor bepaalde details kijk dan in de manual of bekijk een paar clipje op yt.
Zo staat er bijv ook een clipje op yt hoe je via cc je hardware op de impulse kan aansturen. (als je daar gebruik van maakt)

Ooit een jaar of 10 geleden stond ik te kijken wat melodyne kon want dat was toen ongehoord.
Dat algoritme wat ze indertijd ontwikkeld hadden kon ongelooflijk goed audio beïnvloeden vond ik.
Toen ik een paar jaar terug zag dat melodyne in studio one geintegreerd was heb ik het aangeschaft, terwijl ik er uiteindelijk niet veel mee deed.
Natuurlijk staat de tijd niet stil en kunnen sommige andere daws als ik het goed heb wel een beetje vergelijkbare dingen.
Maar als je de volledige versie hebt dan kan je meerdere tracks tegelijk editen en daarmee lopen ze dacht ik nog wel voorop, het is alleen wel aan de prijs als je de uitgebreide versie wilt.
Maar ik kan me voorstellen dat als je een professionele studio hebt waar tijd geld is dat het een heel handig programma is.

Indertijd heb ik ook wel 'ns FL geprobeerd maar de wirwar van schermen vond ik wel wat onoverzichtelijk dus ik heb 't nooit aangeschaft.
En ik moet zeggen dat een paar jaar geleden dance en meer sequencer gebaseerde electronische muziek voor mij niet zo belangrijk was terwijl dat juist een sterke kant van het programma is.
 
Het blijkt inderdaad makkelijker te zijn dan ik dacht. Hij deed het eerst niet, maar toen ik de Impulse opnieuw aansloot werkte het meteen. Meteen wat lopen prutsen en ik ben alweer een nieuw liedje aan het maken. Ik raak steeds enthousiaster over Studio One, leuk. Tijdens de kerstvakantie duik ik maar eens in Melodyne. Of ik doe gewoon wat meer mijn best om zuiver te zingen, dat kan ook :)
 
Een korte update voor wie ook twijfelt over overstappen naar Studio One. Het is echt een lekkere DAW, maar hij heeft wel een learning curve. Knopjes zijn vaak klein en het programma werkt minder intuïtief dan FL Studio en Live, die ik zo onder de knie had. Er zitten af en toe ook rare 'bugs' in. Zo was het venster met Send-effects voor mij totaal onvindbaar. Het bleek dat je die omhoog moest slepen, maar de plek waar dat moet is heel klein en onopvallend. Dan loop je daar weer een uur op te ploeteren.

Dan de positieve punten. De DAW is echt stabiel en voelt lekker robuust aan. De voornaamste reden voor mij om over te stappen is het mixer-gedeelte en die is top. Ik vind mijn weg steeds makkelijker in channels en bussen en het klinkt al snel lekker. Ik heb dan ook geen spijt van mijn overstap. Hoewel Studio One zeker niet de makkelijkste DAW is.
 
Sinds kort ook bezig met studio one professional.En ben ik bezig nu met de instruments van studio one te ontdekken,en wat me opvalt is eigenlijk hoe goed sommigen wel zijn.Ten eerste je moet er wel de moeite voor nemen om er mee bezig te zijn.
Mai tai is een erg goede soft synth,het verbaasde me hoe goed(de klanken knallen)) deze synth klinkt :32 voices,2 osc,multiple filter types,2lfo,2assignable envelopes,16 slots modulation matrix,effect sectie.Wel cpu etertje!
Prensence XT,de sampler.En een zeer goede.Steunt wel wat sample en library formats.Komt ook met een 14Gb library.Sounds zijn ook goed.Met een bijpassing kun je een erg goede editor aanschaffen die gewoon de competitie aankan met andere soft samplers.
 
De Impact XT werkt ook erg fijn. Een eenvoudige MPC-sampler, maar ik vind hem fijner dan Battery. Fijnere workflow en minder toeters en bellen. Heb geen spijt gehad van de overstap, hoewel waarschijnlijk Ableton Live wel meer kan.

Volgens mij helemaal fijn als je Impact XT samen met de Atom controller gebruikt.
 
https://www.synthforum.nl/forum/alge...ige-controller

De integratie van Atom met Studio One lijkt me ook voor "beat programmeurs" interessant. Gaat een stuk verder dan een 3rd party pad controller als de MPD.

Ik heb 'm in huis gehad en inderdaad voor wat beats te maken werkt ie goed maar je raakt niet van je muis af want zodra je wat bewerkingen moet doen zit je toch weer te klikken dus ik heb 'm terug gestuurd.
Maar ik kan me voorstellen dat menen die gericht zijn op EDM en meer van dat soort muziek er zeker lol van hebben voor die prijs en de pads zijn oké.
 
Ik wil er ook iets over vragen.

Ik heb de gratis prime-versie. Kan ik deze gebruiken om een externe stagepiano (Roland RD-700sx) mee aan te sturen? Of is de prime-versie gelimiteerd om dat niet te kunnen?

Het lukt me wel om 'm als master-keyboard te gebruiken en daarmee de sample-library van Studio One te gebruiken. Maar het zou handig zijn als ik ook kan instellen dat de MIDI-commando's weer teruggaan naar de stagepiano.

Andere vraag - wat vinden jullie van de sample-library zelf? Als je die zou gebruiken voor het maken van een complete song - krijg je dan een mooie productie? Ik ben namelijk bang dat het 'hard' en 'blikkerig' gaat klinken - dat je met andere softsynths of externe hardware synths een veel mooiere eindproductie kan krijgen
 
Back
Top