vraag over push 2 & ableton 10

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.470
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
ik heb een zogenaamde tweede kans produkt gekocht bij coolblue. een push 2 controller. met grote korting. dat terzijde.

ik werk voor pattern based arrangements met maschine (maschine mk3 + jam), ik ben niet op zoek naar een vervanging van dit ecosysteem, integendeel, de maschine bevalt me zéer, heeft me veel gebracht (en ja is er veel aan op te merken, maar ik kan er uit halen wat ik wil). wat ik niet kan met maschine doe ik met cubase 9.5 pro, wat mijn DAW blijft, om meerdere redenen.

buiten dat ik nog twijfel, ik heb trial version van ableton live 10 suite en kan de push 2 controller nog zo'n 14 dagen uitproberen (zit over de helft.. van wat kan...).

de vraag is: ableton gaat over de rooie wanneer de wavetable synth gebruik, met 1 of 2 LFO (max devices) er bij. dan trekt blijkbaar de data niet, want ik zet de LFO op de warp parameter of fold parameter, geeft maffe effekten. en ja de wavetable synth heeft zelf 2 LFO's, maar dat is eigenlik te weinig, okee, je kan met die beperking ook mooie resultaten bereiken.

ik heb alle aansluitmogelijkheden geprobeerd, via hub, direkt op pc (usb 2 en usb 3). hij blijft audio drop outs geven, niet de hele tijd overigens.

ik merk overigens op dat ableton niet echt effeciënt geprogrammeerd lijkt.

is er iets wat ik over het hoofd zie? en, en terzijde vraag, is het waard om de push 2 te behouden (en dan met de live 10 suite), naast maschine? waar ik zoals gezegd perfekt mee kan werken, ik zie de push 2 controller als een instrument, iets waar ik andere dingen mee kan doen dan maschine, tot andere resultaten kom. ik ben nogal een controller freak, ik denk vooral daaruit....

EDIT: ik weet natuurlik dat de push 2 een "lege" controller is, de audio dropouts komen alleen voor met de LFO's en dat heeft effekt op hoe de wavetables visueel worden weergegeven, éen grote dans. wanneer ik de push 2 afkoppel, komen ze niet voor.
 
Laatst gewijzigd:
Ik neem aan dat je audio interface ook USB is? Zo ja: probeer de push controller en audio interface eens op een andere USB chip aan te sluiten. Dat wil zeggen: niet op een fysieke USB aansluiting die door dezelfde controller wordt aangestuurd (mits je computer dit heeft natuurlijk). Het klinkt alsof die 2 elkaar in de weg zitten qua beschikbare USB bandbreedte.

Een andere optie is dat een aangesloten push controller je processor toch net over het punt trekt dat hij het met de ingestelde buffersize niet meer trekt om alles tijdig te berekenen. Je zou dan even een hogere buffersize kunnen testen.
 
Ik neem aan dat je audio interface ook USB is? Zo ja: probeer de push controller en audio interface eens op een andere USB chip aan te sluiten. Dat wil zeggen: niet op een fysieke USB aansluiting die door dezelfde controller wordt aangestuurd (mits je computer dit heeft natuurlijk). Het klinkt alsof die 2 elkaar in de weg zitten qua beschikbare USB bandbreedte.

mijn audio interface is ook usb, inderdaad. die zit op een usb 3 aansluiting, de push 2 nu op een usb 2 aansluiting, weliswaar weer via de hub, maar zonder dat er andere apparaten op aan staan, ik heb 'm ook geprobeerd via een andere usb 2 aansluiting, dat leverde hetzelfde probleem op.

sinds AMD intel rechts inhaalt... is wat ik nu heb staan niet meer zo bizonder... maar toch een i7 6700k (op 4.4 overclock, zeer behoudend), met 1060gtz 6 gb, moet de push toch goed kunnen aansturen. kan ook een konflikt zijn juist, dat ie zoveel naar push duwt, dat de grafische kaart/drivers de voorrang krijgen.

EDIT: de push 2 gebruikt je grafische kaart, lijkt fijn, maar wat ie verwerken moet gaat via het werkgeheugen naar de grafische kaart en dan weer terug naar het werkgeheugen en dan naar de usb. nogal wat stappen. ze gebruiken openGL, wellicht werkt dat anders, maar het lijkt me dat de bewerkingen die de grafische kaar doen moet, in het geheugen van de grafische kaart gebeurt... dus je krijgt heel wat latency, clock ticks.

EDIT: dank voor het meedenken!
 
Back
Top