Muziekproductie in Linux

Groene ridder

Ouwe rot
Lid sinds
13 juli 2006
Berichten
1.099
Locatie
België
Hallo, ik ben al een hele tijd bezig met synthesizers en alles wat daarmee te maken heeft. Tot nu toe werkte ik op een Mac met Logic Pro. Daarna ben ik overgestapt op Reaper voor Windows 10. Met beide systemen kon ik vrij snel overweg.
Nu ben ik opnieuw van besturingssysteem overgeschakeld naar Linux Mint en zou graag hiermee mijn workflow maken.
Het lijkt echter niet zo vanzelfsprekend als Mac of PC (waarbij ik trouwens ook af en toe met problemen te maken had).
Iets wat ik steeds terugvind is dat je een soort software nodig hebt die 'Jack' heet. Dat heb ik geïnstalleerd en een paar DAW's zoals MusE en Qtractor uitgetest.
Dit zijn wel interessante DAW's, maar ik krijg er geen geluid uit.
Zijn er mensen die ook met Linux werken en me op weg kunnen helpen?
Welke stappen moet ik zetten om met Linux aan de slag te gaan voor muziekproductie?
 
Check ook: Ardour, Renoise, LMMS en je kan ook gewoon Bitwig draaien op linux.

Je hebt niet altijd Jack nodig, dat ligt een beetje aan de software die je gebruikt en wat je precies wil doen met audio op je systeem.

Het eerste wat je doet is kijken of je Linux/Unix distributie (debian, centos, ubuntu, etc.) al je hardware goed ondersteunt qua drivers. Dus je geluidskaarts, usb, whatever er in je systeem zit. Ik zou zelf niet zo snel voor linux mint gaan, maar eerder iets als Debian. Als alles goed ondersteunt word qua drivers, zal je ook makkelijker Audio stuff kunnen installeren. Anyway het is altijd een beetje zoeken. Je kan ook Debian of Ubuntu draaien en dan de KXStudio repositories erin rammen. Of ubuntu Studio draaien die is redelijk voorbereid op audio productie.
 
Jack is inderdaad een ramp. Maar dat vind ik van de geluidsmixers in andere OS-en ook. Gelukkig is er een apart forum voor Muziek op Linux: https://linuxmusicians.com. Ik wil met alle liefde je vragen beantwoorden maar ik hoop dat je andere mensen er ook van wilt laten leren en je vraag stelt in dat forum. Je vragen zijn zelfs aparte topics waard aldaar!

Voorlopig kan het volgende zeggen:
  1. Bijna alles is gratis.
  2. De bekendste Linux "native" DAW's zijn: Qtractor (zou ik aanraden) en Ardour. Je wil echter niet weten hoeveel mensen stiekem lekker toch Windows DAW's draaien. De ontwikkelaar van Qtractor is actief op het Linuxmusicians forum en antwoord altijd snel en vriendelijk.
  3. Jack is een apart topic. Het is een laag over je "geluidsarchitectuur" (lees: ALSA en het vreselijke PulseAudio, deze laatste kun je beter uitzetten) heen.
  4. Die tip van de KXStudio repository is een goede (weet je al wat een repo is? Dat zou je in Androiod 'Google Play' noemen).
  5. De meeste hardware (geluidskaarten enzo) wordt goed ondersteund. Alleen exotische videokaarten die in Laptops gebruikt worden niet, helaas.
Je kunt ook vragen tellen in het (algemene) Nederlandse Linux forum: http://forum.nedlinux.nl.

Succes met Linux, niet opgeven hoor! :)
 
P.S. Misschien heb je mazzel en werkt het volgende commando (net als bij mij) om Jack te starten (in een terminal), en klaagt Qtractor daarna niet meer over Jack:
Code:
jackd -d alsa --device hw:0

Zo niet: dan moeten er vragen gesteld worden over jouw computer en gaat het commando er ietsje anders uitzien voor jou.

Succes. :)
 
Dankjewel voor deze informatie. Ik heb ondertussen al wat geluid kunnen opnemen, wat wil zeggen dat mijn USB audio interface herkend wordt. Nu nog midi werkend krijgen. Het linux musicians forum lijkt me interessant omdat het daar uitsluitend over Linux gaat. Ik ga verder nog wat experimenteren met Qtractor.
 
Dankjewel voor deze informatie. Ik heb ondertussen al wat geluid kunnen opnemen, wat wil zeggen dat mijn USB audio interface herkend wordt. Nu nog midi werkend krijgen. Het linux musicians forum lijkt me interessant omdat het daar uitsluitend over Linux gaat. Ik ga verder nog wat experimenteren met Qtractor.

Aha. Nu weet ik weer waar je dat Jack zonodig voor hebt: Midi routen enzo... Laat maar horen hier of in Linuxmusicians wat er niet werkt qua Midi.
 
Midi werkt toch niet met jack, maar met alsa ?!?
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page
Klopt. Maar de meeste Linuxers gebruiken Jack (of meer specifiek: qjackctl) om de Midi verbindingen te regelen (tussen VST's, keyboards en audio interfaces). Zoals je kunt zien aan de plaatjes hieronder. Jack regelt de Midi clock en de start/stop messages voor Synth, DAW etc.. Het schermpje daar weer onder zijn de connecties. Verwarrend genoeg is het tabblad "Midi" een of andere Midiversie die alleen met Jack werkt (gebruikt niemand ter wereld volgens mij) de "echte" Midi staat onder het tabblad "Alsa" omdat Alsa de driver is voor audio en voor Midi. De "Audio" tab regelt verbindingen tussen in-en uitgangen qua geluidskaart (microfoon, playback etc.). Jack is een soort Swiss Army Knife, vandaar dat velen het gebruiken. En omdat het zo veel regelt is het, tja..., moeilijk (of vaag).

Screenshot_from_2018-09-30_21_00_37.png


Screenshot_from_2018-09-30_21_05_20.png
 
P.S. Kan iemand mij uitleggen waarom mijn posts tegenwoordig een groene achtergrond hebben en waarom eronder staat: "Nog niet goedgekeurd"?
 
Jack is echt geweldig :)


Zelf gebruik ik graag debian (of ubuntu, mint werkt misschien ook) met daarbij de KXStudio repositories.
Falktx van KX heeft ook een hoop software geschreven, die ik zelf handiger vind dan qjackctl (cadence), ook voor routing en session-management (claudia) en plugin-host (carla) zijn erg fijn.
Naast een hele bak plugins en andere software (laatste versie van Ardour bijvoorbeeld.

Wat het 'moeilijkste' is aan het verhaal met jack is dat je 1) de juiste settings voor je geluidskaart moet instellen (bitrate, buffer, etc) en 2) dat je voordat je geluid krijgt je de audio (en midi) de juiste kant op moet routen.

Groene ridder wat voor interface heb je?
 
Ik heb er op dit forum nog maar weinig mensen over gehoord, maar Mixbus is een DAW van Harisson Consoles ziet er ook erg goed uit. Is cross-platform, is volgens mij gebouwd op Ardour maar vervolgens een eigen draai aan gegeven. Ik ben me alvast een beetje aan het orienteren om af te stappen van ProTools en had o.a. ook Reaper al eens geprobeerd. Bevriende (en erg ervaren) mixers attendeerden mij op Mixbus. Die was toevallig net in de aanbieding voor 20 euro, dus ik heb maar teoegehapt. Ik moet zeggen dat het er erg netjes uitziet. Nog niet heel veel mee gewerkt, dus over de workflow kan ik weinig zeggen maar de eerste indrukken zijn prima. Hij is nu weer wat duurder, maar misschien de moeite om een aanbieding af te wachten en in de tussentijd de demo eens te proberen. Werkt in Linux zowel met Jack als Alsa. Je hebt ook nog MixbusC, dat is het grotere broertje, die vond ik nog iets te prijzig voor een probeersel.
Check: https://harrisonconsoles.com/site/mixbus.html
 
Ik heb er op dit forum nog maar weinig mensen over gehoord, maar Mixbus is een DAW van Harisson Consoles ziet er ook erg goed uit. Is cross-platform, is volgens mij gebouwd op Ardour maar vervolgens een eigen draai aan gegeven. Ik ben me alvast een beetje aan het orienteren om af te stappen van ProTools en had o.a. ook Reaper al eens geprobeerd. Bevriende (en erg ervaren) mixers attendeerden mij op Mixbus. Die was toevallig net in de aanbieding voor 20 euro, dus ik heb maar teoegehapt. Ik moet zeggen dat het er erg netjes uitziet. Nog niet heel veel mee gewerkt, dus over de workflow kan ik weinig zeggen maar de eerste indrukken zijn prima. Hij is nu weer wat duurder, maar misschien de moeite om een aanbieding af te wachten en in de tussentijd de demo eens te proberen. Werkt in Linux zowel met Jack als Alsa. Je hebt ook nog MixbusC, dat is het grotere broertje, die vond ik nog iets te prijzig voor een probeersel.
Check: https://harrisonconsoles.com/site/mixbus.html

[semi off topic] Ik hoor hier en daar meer ervaren lui hoog opgeven over Mixbus. Voor een (semi?)professionele DAW is 'ie niet erg duur: €86 incl. BTW om de Demo up te graden zodat de beperkingen eraf zijn. Dat van die aanbieding is een goede tip. Twintig Euro voor deze software is echt weinig. Staan dergelijke aanbiedingen voor Mixbus op hun website of moet je dat via via regelen (via een muziek winkel op internet ofzo...)?
 
Midi werkt toch niet met jack, maar met alsa ?!?
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page
Ik ben ook nog niet zo lang en dikwijls met Ubuntu (studio) bezig, maar vind het soms toch verwarrend, o.a. dat gebruik van Jack.
Je hebt dan nog divers gerelateerde software, qjackctl, jackrack, patchage, qasconfig, etc., die het niet echt duidelijker maken, wat doet nu juist wat ?
Ik wil niet klagen over het systeem, de stabliteit is direct merkbaar, maar als beginner is het toch een hele zoektocht naar wat je wel en niet benodigd om alles aan de praat te krijgen en niet met overbodige tools gaat knoeien.
Nou ja, diezelfde leerschool heb ik op windows ook moeten doorlopen, de laatste maanden is daar osx, ubuntu en raspbian nog bijgekomen...
 
Ik ben ook nog niet zo lang en dikwijls met Ubuntu (studio) bezig, maar vind het soms toch verwarrend, o.a. dat gebruik van Jack.
Je hebt dan nog divers gerelateerde software, qjackctl, jackrack, patchage, qasconfig, etc., die het niet echt duidelijker maken, wat doet nu juist wat ?
Ik wil niet klagen over het systeem, de stabliteit is direct merkbaar, maar als beginner is het toch een hele zoektocht naar wat je wel en niet benodigd om alles aan de praat te krijgen en niet met overbodige tools gaat knoeien.
Nou ja, diezelfde leerschool heb ik op windows ook moeten doorlopen, de laatste maanden is daar osx, ubuntu en raspbian nog bijgekomen...

Linux is inderdaad geen besturingssysteem voor iemand die niet geïnteresseerd is in computers en techniek. Het heeft een steile leercurve. Maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet anders meer omdat veel dingen die in Windows of MacOS "niet mogen of kunnen" gewoon snel en simpel gedaan kunnen worden, zeker via de (gehate) command line. Maar ik zou het niemand aanraden ondanks dat ik al ruim tien jaar geen Windows (of Mac) gebruik. Je moet er echt bewust voor kiezen, of het leuk vinden om naast Windows wat te puzzelen met Linux.

Over al die alternatieve software: ik kan me goed voorstellen dat je dat geen vertrouwen inboezemt. Maar:
  1. In Windows (en Mac) kun je geen 32 bit VST's gebruiken, ook daar heb je extra (bridge) software nodig om dat te kunnen.
  2. Al die die extraatjes boven op Jack gebruik ik nooit. Gewoon Jack starten en gaan.
  3. Jack is geen driver, Alsa is dat. Helaas had je vroeger Jack nodig voor low-latency enzo.
  4. Ik weet ook niet waarom Jack is blijven hangen. Enige dat ik weet is dat ik het start (via de command line) en "vergeet". Qtractor (een DAW) heeft niet eens het "controle paneel" van Jack (qjackctl) nodig. Heeft 'ie zelf al aan boord.
  5. Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat er onder Mac of Windows wel een aparte applicatie (of deel daarvan) moet zijn om alle Midi routings te regelen. Hoe weet je anders welke output naar welke input moet? En daar heb je je Jack weer terug. Enig voordeel: alle DAWs enzo maken gebruik van Jack dus 1 keer leren, tien keer voordeel. Ik weet: dit is zóeken naar een voordeel dat er wellicht niet is.
  6. Pas echt irritant wordt het met Carla. Om al je plugins te beheren en te gebruiken: Linux (LADSPA en LV2), Windows VST in 32 bit en 64 bit.
  7. Er zijn in de loop der jaren heel, heuuuul erg veel, programmaatjes geschreven die hetzelfde doen. Meestal om er een modernere interface aan te geven. Da's verwarrend.
Leuke extraatjes voor Linuxers: de LADSPA plugins van Steve Harris en LV2 plugins van Calf (die laatste zien er erg professioneel uit). Ik lees dat je met Ubuntu en Raspbian (Debian Linux voor de Raspberry Pi) bezig bent. Ik hoop dat je een goed forum hebt gevonden voor al je vragen. Het NedLinux forum was voor mij altijd de uitgelezen plek om al mijn vragen te stellen maar de laatste tijd is het daar vrij stil.

Succes met Linux, en niet opgeven hoor! :)


P.S. Elk systeem kan onderuit: ook Linux. Enige voordeel ervan (behalve de manier van werken, waar ik toevallig van hou) is dat het zo impopulair is dat er geen virussen voor zijn. ;)
 
Vergeet vooral niet gcc-dev regelmatig te updaten, voor als je zelf aan de slag moet om iets te compilen ;)
 
Ik vind commando's best doenbaar als er duidelijk opgegeven is hoe ze juist te formuleren.
jackd -d alsa --device hw:0
Maar gcc-dev updaten moet dan wel al geinstalleerd zijn. Welke benodig je dan ??? :
sudo apt-get install gcc-dev
Of welke anders ???

Het lijkt me handig als de benodigde commando's er verder zo veel mogelijk bij vermeld worden.
 
Ik vind commando's best doenbaar als er duidelijk opgegeven is hoe ze juist te formuleren.

Maar gcc-dev updaten moet dan wel al geinstalleerd zijn. Welke benodig je dan ??? :
Of welke anders ???

Het lijkt me handig als de benodigde commando's er verder zo veel mogelijk bij vermeld worden.

Welk commando je moet gebruiken hangt af van de Linux distributie die je gebruikt. Meestal voldoet het in "algemene" forums om te zeggen dat je je package manager moet gebruiken om iets te updaten, of de command line met apt-get. Helaas moet je dan wel weten wat een package manager is. En die heet anders in iedere distro en je hebt ook keuzes in een distro welke je gebruikt. Vandaar dat ikzelf veelal verwijs naar Linux forums voor algemene kennis, linuxmusicians.com voor muziek vragen en Synthforum voor specifieke vragen over synths.
 
Ik ben na 20 jaar intensief Mac (voor privé & werk) en 28 jaar beperkt Windows (voor opleidingen & werk) overgestapt naar Linux mint. De minst gemakkelijke van de 3 systemen om mee te beginnen, maar wel zeer interessant als alternatief. Mac ben ik gestopt te kopen omdat het te veel design i.p.v. functionaliteit werd en Windows 10 is weliswaar goed, maar ik hou niet van het idee dat Microsoft op zowat heel je computer kan meekijken of aanpassen. Mac heb ik nog wel nodig soms voor mijn oude Adobe software, maar ik ben van plan mijn workflow meer rond Linux te maken. Echt wel een goed systeem.
 
Back
Top