ik wil ableton live intro aanschaffen.

JohnDoe28

Ouwe rot
Lid sinds
1 februari 2013
Berichten
1.063
beste mede forumleden.
ik zit er al een tijdje aan te denken.
om ableton live intro aan te schaffen.
omdat ik ableton eens goed wil uitproberen en natuurlijk leren hoe het werkt.

nu had ik een vraag over intro.
als ik intro aanschaf heb ik dan op de basis alle functies van ableton?.
een paar minder kanalen is niet zo erg.
en wat is eigenlijk het grote verschil makkelijk uitgelegd.
tussen live intro & ableton live zelf?.
want het prijs verschil is wel een stuk groter.
ik heb wel al een demo gedownload en daar een beetje op mijn computer lopen knutselen.
maar ja als je fl studio gewend bent is ableton toch een stuk anders.
om te begrijpen.
en nee fl studio heeft ook alles.
maar ik ben gewoon leergierig om ableton te leren gebruiken.

en binnenkort ook maar eens zoeken.
naar goede uitleg filmpjes om ableton te leren gebruiken.
groetjes ed-sarin.
 
want het prijs verschil is wel een stuk groter.
Je kunt gelukkig redelijk pijnloos 2ehands Ableton Live-licenties kopen. Zo heb ik die van mij en een vriend van me ook gekocht. Scheelt een paar centen.

Sowieso betaal je niet de volle prijs als je wil upgraden van Intro naar regulier.

Maar - als het puur gaat om proberen - Live heeft een hele gulle trial-versie van 30 dagen zonder gedoe zoals stiltes of ruis. Mag je alles mee doen, volgens mij zelfs opslaan. Daar zitten wel features in die in Intro niet zitten, dus als je daar al projectjes in bouwt kan het zijn dat je met Intro niet mag opslaan. Begin daar eens mee, ik zou daarna pas eens een keer echt geld gaan uitgeven.
 
Hey Ed,

Ik ben eigenlijk alleen bekend met Ableton (20 jaar geleden ooit eens met Cubase gespeeld, maar dat is nooit wat geworden) dus kan ik ook alleen daar iets over zeggen. Om eens te proberen is Ableton Intro voor die prijs een prima keuze lijkt me.

Het belangrijkste verschil tussen Intro en de hogere versies is inderdaad het aantal tracks en scenes dat je tot je beschikking hebt (16 tracks, 2 return tracks & 8 scenes vs unlimited tracks & scenes & 12 return tracks in de hogere versies). Voor de wat simpelere tracks kan je daar natuurlijk wel een track mee maken, maar als je wat complexere tracks maakt zal je wel snel tegen die beperkingen aanlopen. Daarnaast is er dan een verschil in het aantal effecten (audio & midi), het aantal stock VSTs en dan nog de overige content (sound packs + max4live).

In de basis heeft Ableton Intro voldoende audio & midi effecten. Wat wel een gemis zou kunnen zijn is de External Instrument (vanaf Standard beschikbaar) als je bv een hardware synth makkelijk wilt integreren. Naar mijn idee zijn de belangrijkste audio effecten die je mist ten opzichte van Standard: EQ Eight en de Glue Compressor.

Als je na je test periode denkt dat de Ableton workflow je wel ligt, dan zou ik zeker overwegen over te stappen naar de Standard edition. Eventueel kan je de Suite edition aanschaffen, maar het is de vraag of je dat wel nodig hebt. Wat je meer krijgt bij de Suite edition zijn (naast wat meer effecten, maar de meeste zijn niet zo spannend) vooral meer stock software instrumenten. Dat kan interessant zijn als je nog niet zoveel VSTs in huis hebt. Maar als je nu al wel wat software synths hebt, dan denk ik niet dat die zoveel toevoegen (ik zelf gebruik ze nauwelijks). Max4Live zit ook alleen in de Suite edition, daar zitten wel wat leuke dingen in, maar om nou te zeggen dat je die echt nodig hebt, dat denk ik niet. Daarnaast krijg je natuurlijk veel meer content bij de Suite edition, maar ook daarvoor geldt, als je al het eea in huis hebt, dan voegt dat misschien niet zoveel toe (en meer is niet altijd beter :P).

Voor wat betreft gratis tutorials, ik kan deze aanraden: https://www.youtube.com/watch?v=Ix2IErEHa7A&t=5s. Hierin maakt Tom Cosm een track van start to finish, waarbij alle belangrijke aspecten van Ableton aan bod komen. Het is een vrij oude tutorial die nog met Ableton 8 gemaakt is geloof ik. Maar dat is op zich niet zo erg, in de basis is Ableton in al die jaren niet zo schokkend veranderd. Die tutorial bestaat uit 10 delen van elk ongeveer 1 uur. Op dit moment missen de laatste 4 delen op youtube, maar mocht je die willen zien, stuur me dan ff een PM, ik heb die nog wel ergens lokaal staan. Deze tutorial heeft mij veel geholpen in ieder geval (hij heeft trouwens ook andere gratis recentere tutorials, zoek dus ff op Tom Cosm Ableton). Wat wel een nadeel is in deze tutorial, is dat hij veel gebruik maakt van de Operator FM synth en die zit helaas alleen in de Suite edition. Maar je kunt daar natuurlijk gewoon een andere eigen VST voor in de plaats gebruiken.

Mocht je bereid zijn te betalen voor tutorials, dan kan ik je https://www.groove3.com aanraden (bv die van Timothy Allan: https://www.groove3.com/tutorials/starting-a-club-track-with-live-9). Dan betaal je voor 1 maand $15,- (maandelijks opzegbaar) en dan kan je onbeperkt alle tutorials bekijken. Voordeel is natuurlijk dat deze tutorials wel wat meer up-to-date zijn. Als laatste heb je iets vergelijkbaars bij deze aanbieder: http://www.producertech.com/product/28/4/complete-techno-production-collection-by-paul-maddox.

Veel plezier en succes met Ableton, ik vind het erg fijn werken, maar ik weet ook niet beter haha! Mocht je nog wat willen weten, dan mag je me ook een pm sturen.

PS tijdens het tiepen van dit verhaal heeft Yoozer al wat geantwoord, lijken me wijze woorden, dus dat zou ik zeker eerst doen.
 
a bedankt fifth bot daar kan ik heel veel mee.
dus als ik bijvoorbeeld vangaurd wil gebruiken in ableton intro kan dat niet?
ja ik heb de demo versie al geïnstalleerd op mijn computer en ben er al wat mee gaan rommelen.
maar wilde wel een betaalde versie zodat ik ook kan opslaan en projecten in mp3 kan omzetten.
ik was nog niet van plan om morgen gelijk naar de winkel te rennen.
maar binnen een jaar wil ik een intro versie aanschaffen yoozer.

ik ben van plan ableton alleen nog te gebruiken met toetsenbord en muis.
en verder nog geen andere invoaeraperaten te gebruiken.
 
Last edited by a moderator:
Hey, deze opmerking snap ik even niet:

dus als ik bijvoorbeeld vangaurd wil gebruiken in ableton intro kan dat niet?

Ik ken Vanguard niet, maar ik neem aan dat dat gewoon een VST synth is? Die kan je dan gewoon wel gebruiken in Intro. Denk je misschien van niet door de opmerking van die External Instrument die ontbreekt in intro? Die External Instrument heb je alleen nodig als je het analoge signaal (via je geluidskaart) in Ableton wilt gebruiken. M.a.w. als je de audio die uit je hardware synth komt in een track wilt gebruiken. Een VST instrument kan je gewoon altijd gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat je (bij mijn weten) niet 32 en 64 bit door elkaar kan gebruiken voor je plugins. Dus of allemaal 32-bit of allemaal 64-bit, dus als die Vanguard een vrij oude VST is zal die wel 32-bit zijn.
 
ja vangaurd is gewoon een vst inderdaad.
ik ga vanavond nog wel even rommelen in ableton.
nog ff uitzoeken hoe ik plugins toevoeg aan ableton.
en hoe ik ze dan in ableton gebruik vst synth.
en hoe ik samples gebruik enz. :)
 
Vanguard is alleen 32bit hé Space chicken.
 
dus als ik bijvoorbeeld vangaurd wil gebruiken in ableton intro kan dat niet?
Tuurlijk, waarom niet? Vanguard is 32-bits, maar daar heb je jBridge voor. Sowieso is 64-bits wel de toekomst - er wordt al naar toe gewerkt sinds 2003 of zo toen je Windows XP 64-bits kon draaien, dus eigenlijk is dat meer een probleem met ReFX die er geen support meer voor leveren.

ik was nog niet van plan om morgen gelijk naar de winkel te rennen.
maar binnen een jaar wil ik een intro versie aanschaffen yoozer.
Aha :)

ik ben van plan ableton alleen nog te gebruiken met toetsenbord en muis.
en verder nog geen andere invoaeraperaten te gebruiken.
Gebruik je ook een controllerkeyboard voor FL Studio?
 
ik gebruik geen controllerkeyboard voor fl.
ja die ga ik nu ook bekijken van mijn eerdere topic.
ik had mij toen er wel in verdiept maar nu ik ook ableton wil aanschaffen.
ga ik de filmpjes nogmaals bekijken.
 
ik heb besloten om in de toekomst ableton live intro aan te schaffen.
en het daar dan bij te laten.
ik heb flink wat instructie filmpjes gekeken hoe ableton moet werken.
en begin het steeds meer te begrijpen.
ook door het experimenteren met ableton.
 
Back
Top