Het syncen der 909

Nolet

verkeerd in goede staat
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
2.316
Locatie
Utrecht
Ik heb een vraag waar ik zelf niet uitkom (duhh!).

Hoe sync ik mijn 909 aan Cubase. Ik maak beats op de sequencer van de 909 maar ik heb nog zo'n 10 tracks in Cubase lopen. Hoe kan ik 't nu zo regelen dat als ik op PLAY druk in Cubase mijn 909 de juiste patroontjes op de juiste plekken speelt? Volgens mij moet ik gewoon alle patronen programmeren in de 909 en vervolgens de boel in de 909 aan elkaar "chainen". Maar hoe weet ie waar ik in een nummer ben? Als ik midden in nummer even loop te kloten, hoe zorg ik er dan voor dat mijn 909 ook het bijpassende pattern speelt?

De handleiding van 909 is pure crap (zoals velen zullen betamen). Dus 909-hebbend Nederland, HELP!!!
 
Ye ole 909

Ye ole 909

De handleiding van de 909 is zo slecht nog niet

De 909 snapt alleen midi-noten, geen program changes of andere controller messages. Je kunt vanuit Cubase dus NIET bepalen welk pattern je 909 afspeelt.

Als je wél vanuit Cubase wilt bepalen wat je 909 doet, dan zul je alle patterns in Cubase moeten overnemen.. en de interne sequencer van de TR met rust moeten laten.

Dat doet pijn.. ik weet het. Maar een andere mogelijkheid zie ik niet.
 
en lijf dan?

en lijf dan?

Ik was al bang dat dit het geval was. Ach ja...

Dan heb ik nog wel een vraagje. Hoe kan je de 909 het best live gebruiken? Hangend aan een externe sequencer die de midinoten stuurt, of met de patterns in het geheugen?

Die laatste is natuurlijk wel het coolst maar volgens mij erg moeilijk.
 
Wij doen het beide.

Eerst gebruikten we uitsluitend de interne sequencer. Nu zijn we aan het experimenteren met een combinatie van beide.

We programmeren verschillende hihats in de 909 en de rest komt via midi (Akai MPC) uit de 909.

Dan kun je vrij flexibel een extra basskick erbij rammen en goede snareriffs opbouwen.

Ik hoop dat we bij ons volgend optreden alle nummers 'geupdate' hebben naar de laatste methode.

Een bijkomend voordeel is dat elk nummer een eigen 909 pattern krijgt. Ervaring leert dat je snel vette 909 patterns in al je nummers live wil gooien. Daardoor lijken de nummers erg op elkaar. Door de drums in de MPC te proppen ben je gebonden aan zorgvuldig gekozen patterns die erbij passen en daardoor krijgen de nummers meer identiteit.
 
Velocity ?

Velocity ?

Er is verschil in velocity als je de 909 via MIDI aanstuurt. Ik moet nog even in de manual neuzen hoe dit precies zit.. maar het lijkt alsof een velocity van 127 een 'harder' geluid oplevert dan iets dat met accent uit de 909 sequencer zelf komt.
 
Kan goed kloppen, 127 is de hardst mogelijke velo, dus waarschijnlijk moet je sowieso de accent knop al helemaal opendraaien om daar aan te komen.
 
Back
Top