Cubase AI 9.5 instellen

Scrape

Ouwe rot
Lid sinds
5 juli 2012
Berichten
1.319
Locatie
Groningen
Bij mijn geluidskaart zat een uitgeklede versie van Cubase: AI 9.5. Een goede gelegenheid om eens kennis te maken met Cubase, alleen loop ik al tegen enkele problemen aan nog voor ik goed en wel ben begonnen. Namelijk:

1) Ik hoor geen enkele audio-input, tenzij ik eerst een audiospoor aanmaak, op dat spoor ga staan en de monitoring van dat spoor aanzet. Vast ergens een optie die niet goed staat, maar ik kan het echt niet vinden.

2) De mappen voor VSTs. Ik heb gevonden hoe je er een kunt toevoegen, maar hoe kun je er een verwijderen? De map Vstplugins bijvoorbeeld krijg ik maar niet verwijderd. Als ik hem weghaal en re-scan, blijven de VSTs gewoon staan, en als ik opnieuw opstart, staan de verwijderde mappen er weer. Er staan in deze mappen veel meer plugins dan ik in Cubase wil gaan gebruiken.

3) Als audio-inputs kan ik input 3+4 als stereopaar selecteren, maar niet 1+2 of 5+6. 1 en twee zijn alleen als mono te selecteren, en 5 en 6 zijn helemaal niet te selecteren. Kan ik ergens de inputs en outputs instellen? Ik vond een overzicht van inputs en outputs, waarbij soms 'active' en soms 'inactive' staat, maar je kunt daar niks aanklikken ofzo. Heel vaag. Ik gebruik een Steinberg UR44.

Suggesties zijn welkom.
 
1) Volgens mij klopt dit. Daarom heet het ook monitoring.

2) Denk dat je die fysiek van je harde schijf moet halen (delete).

3) Ga naar 'Audio Connections'. Haal desnoods alles weg, en voeg nieuwe stereo kanalen toe (Add Bus).
 
idd, de allereerste stappen in cubase zijn ni zo simpel met alleen wat gezond verstand,,

in de Audio connections (vroeger VST connections) stel je de audio in en uitgangen in, hier stel je mono, stereo of surround enzo in,

cubase gebruikt idd enkele standard vst plugin dirs, die kan ik ook ni verwijderen
mss kan je in de vstplugin dir de plugins deleten die je niet voor cubase wil, en in een andere dir zetten


het track speaker symbool zet je op als je wil monitoren, als je de track inhoud, de audio spoor opname wil horen, zet je het op off

je moet per audio track de audio in , en group of uitgang instellen

inactive en active van de audiocard poort is gewoon een weergave, om te zien of de in/uitgang in gebruik is,,
bij de midi poorten kun je het wel instellen,, of hidden maken

En idd, je moet mss de default tracks deleten in Audio connections

soit, t' is simpel als je't weet,
 
Laatst gewijzigd:
Qua monitoring is het dus geen fout maar zo geprogrammeerd. Dat is jammer.

mss kan je in de vstplugin dir de plugins deleten die je niet voor cubase wil, en in een andere dir zetten

Goed idee! Ga ik zeker doen als ik besluit Cubase te gaan gebruiken. Eerst maar even testen of de workflow en mogelijkheden me bevallen.

Audio Connections zal ik naar kijken, bedankt heren.
 
Ik heb intussen geprobeerd om via Audio Connections de juiste inputs toe te voegen. De toegevoegde inputs worden echter alleen bewaard in het opgeslagen nummer. Als ik een nieuw nummer begin, zijn de inputs weer verdwenen. :stupid

Dat is wel een vooruitgang t.o.v. eerst, omdat het binnen een nummer nu goed is, maar het lijkt me niet dat dit zo hoort. Herkennen jullie dit?
 
Misschien een template maken, waar al je instrumenten incl. kanalen in staan ?
 
Back
Top