Yamaha CS + BSP?

Olden

Ingeburgerd
Lid sinds
13 juni 2015
Berichten
46
Locatie
Twente
Aldus, ik heb hier een Yamaha cs 5 en cs 15 staan die ik graag zou willen sequencen.
Nu zou ik 2x een SQ-1 kunnen aanschaffen hiervoor maar ik kijk ook even naar de Beatstep Pro. Hier is dan weer weinig over te vinden terwijl in de specs hij het zelfde lijkt te kunnen doen + drumsequencing.

Heeft iemand ervaring met het sequencen van de Yamaha cs series met de Beatstep Pro (eventueel zelfs versus de SQ-1)? Zijn hier bekende shortcommings/limitaties bij aanwezig?
 
hoi Olden,

Zelf alleen de Beatstep Pro. Heeft 64 step sequencing, polyritmisch en 3 sequencers ingebouwd. Via de software kan je de outputs en functionaliteit verder aanpassen aan je wensen. Je kan de sequences opslaan in projecten. Dus je kan 16 projecten x 16 sequences per sequencer x 64 steps opslaan.

Verder zit er swing en random op, en een touchstrip voor roll of loop effect.

En je kan live opnemen met een record toggle aan of uit, de pads spelen relaxed (registreert je spel met velocity en gate).

De klok was bij de eerste modellen een beetje sloppy, maar latere firmware updates hebben de meeste bugs er wel uitgehaald. Gebruik hem zelf voornamelijk in midi modus maar de keren dat er CV aan is gehangen werkte dat prima. En als je kijkt naar de prijs tweedehands (180 - 200, ook hier op de marktplaats) zit je ook save om het in ieder geval te proberen. Ik heb die van mij een keer verkocht, later toch maar weer aangeschaft..

groet,

Mark
 
Via de "midi control center" software van Arturia kan je CV/Gate Mode instellen per sequencer op V/Oct of Hz/Volt.
 
Je kan eventueel ook een goede midi/cv converter kopen en sequencen met midi. De CS15 heeft 2 individueel te besturen stemmen toch? Met bijvoorbeeld een pro 2000 kun je dan zelfs een 3 voice poly CS maken en sequencen. :okdan:
 
Ik gebruik momenteel een SQ-1 om een CS-15 aan te sturen. Dit werkt aardig maar de SQ-1 kan in Hz/Volt modus niet laag genoeg om het hele bereik van de CS-15 aan te sturen. Dus ik zou Yamaha CS synths een andere midi/cv converter aanraden.

Er is wel een makkelijke work around voor dit probleem. Je kan een potmeter gebruiken om Hz/Volt CV signalen netjes omlaag te transponeren. Dit moet ik zelf nog uitproberen. Maar dit kan een oplossing zijn.
 
OK heb nu een paar weken de BPS aan mn CS5 en CS15 gekoppelt. Werkt uitstekend. Heel mooi hoe bijvoorbeeld bij de CS5 je de release zo kan afstellen in relatie tot die gate van de BPS zodat tonen verschijnen en verdwijnen. Maakt een sequence NOG dat extra stapje dynamisch.

Ik merk wel dat op een gegeven moment de BSP nog wel omhoog (of omlaag depending on de toon die je als uitgangspunt gebruikt bij de instellingen in het MIDI center) kan maar dat de CS daar verder niet meer op reageerd en dezelfde toon blijft produceren.
Waar dat vandaan komt ben ik nog niet achter.

Het staat leuk bij elkaar, zwarte synths met een wit bakje.
 
ik heb er 2 kenton pro solo's voor maar moet zeggen dat ik er maar één aan heb hangen. De andere kenton deed de sh101, maar die heeft ondertss midi, dus wie weet doe ik nog n poging met 2. De cs15 is echt n zalige bak.
 
OK heb nu een paar weken de BPS aan mn CS5 en CS15 gekoppelt. Werkt uitstekend. Heel mooi hoe bijvoorbeeld bij de CS5 je de release zo kan afstellen in relatie tot die gate van de BPS zodat tonen verschijnen en verdwijnen. Maakt een sequence NOG dat extra stapje dynamisch.

Ik merk wel dat op een gegeven moment de BSP nog wel omhoog (of omlaag depending on de toon die je als uitgangspunt gebruikt bij de instellingen in het MIDI center) kan maar dat de CS daar verder niet meer op reageerd en dezelfde toon blijft produceren.
Waar dat vandaan komt ben ik nog niet achter.

Het staat leuk bij elkaar, zwarte synths met een wit bakje.

Dat heeft te maken met de range waarop j'm instelt. Boven de 10 of 15V werkt het V/Hz kennelijk niet meer, dan moet je footage (?, 32', 16'en zo) aanpassen.
 
Back
Top