Ableton random midi gate length?

EdwinSL

Stamgast
Lid sinds
27 februari 2017
Berichten
361
Locatie
Den Helder
Hi all,
Hoe kan ik in Live de gate length aanspreken?
Wat mijn doel is; stel, je hebt 1 midi bar met op elke achtste tel een noot van een zestiende lang, om het organisch te laten klinken wil ik dat die noten minimaal verschillen in lengte (op het einde), het liefst een paar procent random erop.

De 'Note Length' midi device doet dat wel maar dan verlies je je gate controle in je pianoroll.
In M4L kan ik nog niets vinden wat dit oplost; de Polyrandom V3.08 kan dat ook wel bijv, maar dan verlies je ook je gate controle.

Na wat onderzoek bleek dat op hardware sequencers zulke controle ook vaak ontbreekt.

Met 'groove' en 'velocity' is dit makkelijk (net als bijna elke andere parameter). Maar hoe dan met de gate?
 
Ok. Wat je wel zou kunnen proberen is het volgende:

– Open de Groove Pool en selecteer een redelijk neutrale 'groove' (bijv. Logic 16 Swing 50).
– Zet de 'random' value op.. bijvoorbeeld 50%.
– Klik in de piano roll op 'commit', hierdoor wordt je groove als het ware geprint in je piano roll.
– Selecteer alle noten, right click en selecteer 'Quantize Settings'
– Bij Adjust Note kun je 'start' en 'end' aan en uitzetten. Zet 'end' uit (zodat je alleen de note start aanpast)
– Klik op OK.
– Als de randomization niet te groot is blijf je binnen de 'range' van 16e noten en zal de quantize de startjes dus op de oorspronkelijke plek terugzetten.

Misschien heb je er iets aan. Anders kun je altijd nog nootje per nootje editen in de piano roll (mijn hobby)!
 
– Open de Groove Pool en selecteer een redelijk neutrale 'groove' (bijv. Logic 16 Swing 50).
– Zet de 'random' value op.. bijvoorbeeld 50%.
– Klik in de piano roll op 'commit', hierdoor wordt je groove als het ware geprint in je piano roll.
– Selecteer alle noten, right click en selecteer 'Quantize Settings'
– Bij Adjust Note kun je 'start' en 'end' aan en uitzetten. Zet 'end' uit (zodat je alleen de note start aanpast)
– Klik op OK.
– Als de randomization niet te groot is blijf je binnen de 'range' van 16e noten en zal de quantize de startjes dus op de oorspronkelijke plek terugzetten.

Ik ga dat bekijken als een work around, Live is altijd zo direct, maar hier laten ze het liggen vooralsnog.

Dit is wel een dingetje vind ik hoor, mensen zonder klavier skills willen ook die controle hebben...
 
Hi all,
Hoe kan ik in Live de gate length aanspreken?
Wat mijn doel is; stel, je hebt 1 midi bar met op elke achtste tel een noot van een zestiende lang, om het organisch te laten klinken wil ik dat die noten minimaal verschillen in lengte (op het einde), het liefst een paar procent random erop.

De 'Note Length' midi device doet dat wel maar dan verlies je je gate controle in je pianoroll.
In M4L kan ik nog niets vinden wat dit oplost; de Polyrandom V3.08 kan dat ook wel bijv, maar dan verlies je ook je gate controle.
als je m4l hebt is het erg simpel, ik heb het net even getest

- speel je pattern in (koppel die aan de synth van je keuze)
- nu heb je die achtste tel 16 noot lengte ingespeeld
- sleep nu de notelenght tool voor je synth
- sleep vervolgens de midi lfo tool genaamd LFO Midi.axmd (je kunt hem makkelijk vinden als je op all results gaat staan en dan zoekt op lfo)
- Druk vervolgens op Map onderin je lfo midi tool en klik de gate aan in je note lenght tool
- selecteer vervolgens Random in de LFO midi tool
- nu kun je in die lfo heel precies instellen hoeveel extra en minder je wil op je gate wil

wil je nog meer randomizen dan is dat geen probleem, gewoon extra lfo midi tools erin slepen en mappen aan de parameters van je keuze (je kunt dus ook meerdere notelenght parameters op die manier tegelijk randomizen met verschillende waarden)

bijvoorbeeld als instelling:
notelength gate op 50 procent
LFO Rate op 1.91 Hz
LFO Depth op 5.96 %
LFO Smooth op halverwege
LFO Pattern op Random

Nu springt de Notelengte heel smooth tussen de 50 en 100 procent. Als je minder wilt kan ook, dan de depth gewoon verlagen en de gate meer richting 100 procent gooien.
Je kunt op die manier allerlei note length patterns maken
 
Maar dan verlies je dus je gate controle in je piano roll, en dat wil ik juist niet. Mijn voorbeeld met enkel zestiende noten was misschien wat verkeerd gekozen.
 
In dat geval blijven so far volgens mij optie 2) groove / quantize en 3) JavaScript / M4L over. Ik verwacht niet dat je dit 'non-destructive' kunt oplossen, omdat het onmogelijk is te 'voorspellen' hoe lang je een noot gaat indrukken (midi effects zijn immers real-time en moeten ook werken wanneer je live speelt). Als je er echt niet uitkomt wil ik wel een keer uitzoeken hoe dat JS / M4L verhaal werkt, best leuk, lijkt me.
 
In deze kan je niet best of both worlds hebben, of je laat ableton een lengte kiezen (met wat randomness) of je doet het zelf. Een "live" quantize van je end points is maar 1 kant op mogelijk (de noot langer vasthouden dan jij hem speelt)

Wat je nog kan doen om te switchen tussen je quantized spel en je eigen spel:
1 spoor met de synth erop
1 spoor met midi die richting de synth gaat

2 klavieren of een klavier met split functie. Dan kan je kiezen of je de vaste note length gebruikt die je vooraf instelt in Ableton of je onbewerkte. Kan je in ieder geval je 1/16e of 1/8e riff strak spelen met een vrije solo er over.

Maarja, dat maakt het spelen ook niet makkelijker natuurlijk ;)
 
Allereerst bedankt voor alle reacties, ik kom hier zeker verder mee, fijn.

Een "live" quantize van je end points is maar 1 kant op mogelijk
Das waar en dat doet me dan ook aan een envelope denken, eigenlijk wil ik twee release functies waarvan die eerste dan als noot verlenger fungeert, een adsrr(geen idee of die bestaan).

Met Javascript heb ik nooit gewerkt, het zou natuurlijk fijn zijn als daar een script voor zou zijn maar in mijn geval is dat te veel werk voor deze redenen.


Maar veel stof al om van het van het weekend nog eens uit te zoeken, ik vermoed toch dat daar een simpel M4L device voor is, zo kwam ik ook 'Mite' tegen, wat in de buurt komt maar re-triggers (zo kom je in je zoektocht ook andere bruikbare dingen tegen).
 
Back
Top