Cubase 9.5 neemt automation niet mee in mixdown

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.605
Locatie
Weesp
Recent heb ik een update gedaan van cubase artist 7 naar artist 9.5. Nu heb ik een gek probleem als ik een mixdown maak: niet alle automation wordt meegenomen. Het lijkt vooral om de automation van VSTi's te gaan, want sommige automation van effecten wordt wel gewoon meegenomen.

Gek genoeg heb ik dit alleen bij 'versnelde' mixdown. Als ik realtime mixdown kies, dan wordt alle automation wel meegenomen, maar dat duurt natuurlijk een stuk langer.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ik werk op windows 10 met een Focusrite Scarlett 18i6. De automation staat op standaard cubase VSTis (Padshop en Retrologue).
 
ik ondervind in mijn cubase 9.5 pro geen problemen, tot nu toe, met de normale mixdown, en automation van plugins, third party, effekten of instrumenten. alle parameters worden netjes meegenomen.
heb je de laatste update? ik heb even nog een trial versie van cubase 9.5 elements gehad, de normale mixdown duurde langer dan realtime, maar de versienummer was 9.5.10. elements en pro zijn 2 andere bestanden (artist, is pro, met dingen uitgeschakel...), dus wellicht niet vergelijkbaar.

ik gebruik 9.5.20, die een hele reeks van bugs oplost...

ik draai cubase op windows 7 64 bit, ik weet niet of dat verschil moet geven...

p.s. normale mixdowns gaan weer ouderwets snel...

p.p.s. ik zie dat je artist gebruikt, maar het downloadbestand is identiek aan die van pro. zoals al gezegd, worden afhankelijk van de licentie dingen toegankelijk of ontoegankelijk...
 
Laatst gewijzigd:
(ik kan mijn laatste post hier niet meer editten.. daarom..)

ik was bezig met FM8 en automation, wat aan het eksperimenteren, en moest aan jouw post denken. wilde sowieso een mixdown maken, aangezien er een mooie sample van te maken valt. die mixdown is identiek.

ik heb even ook een even een projekt louter met padshop (pro, voor een tientje ekstra, kan je je eigen samples gebruiken) met automation uitgeprobeerd, zo'n 16 lanes, veel knoppen, wat gefreak, en de mixdown lijkt/is identiek (want je moet het natuurlijk simpeler houden, dan 16 parameters te bedienen).

dus iig met padshop kan ik het niet reproduceren, je probleem. en eveneens niet met FM8..
 
Laatst gewijzigd:
Ok dankjewel! Ik ga even de laatste update installeren om te kijken of dat helpt.
 
Nou zo makkelijk was het dus. in 9.5.20 werkt het prima. Bedankt voor je hulp vink!

Edit: Ow nee toch niet! Het is wel beter dan voor de update. Maar, in ieder geval 1 parameter (A/B layer mix) wordt niet afgelezen. Vaag dit.
 
Nou zo makkelijk was het dus. in 9.5.20 werkt het prima. Bedankt voor je hulp vink!

Edit: Ow nee toch niet! Het is wel beter dan voor de update. Maar, in ieder geval 1 parameter (A/B layer mix) wordt niet afgelezen. Vaag dit.

er zitten nog bugs in 9.5.20, ik heb er geen last van (nog..), mijn kennis van cubase is beperkt tot de zaken die ik gebruik (en dat breidt zich wel uit...), dus ik weet niet precies wat je met een A/B layer mix bedoelt.

ik heb cubase 9.5 ook maar sinds kort, daarvoor gebruikte ik cubase 5, dus.. er zijn nog veel zaken te ontdekkken...

p.s. wellicht begrijp ik nu je wat er mee bedoeld, maar ik zal wel er naast zitten. ik merk dat bepaalde third party plugins hun parameter instellingen, niet terugsturen. ik gebruik daarom weer de oude versies. het kan een probleem van de plugin zijn die je gebruikt.
of is het padshop? bedoel je dat, met layer, de mix van de layers?
ik zal dat bekijken, wanneer dat zo is, of dat bij mij ook niet werkt. ik gebruik padshop ook maar kort, wel een prachtige plugin, en begin hem nu, door simpelweg er mee te spelen, veel beter te begrijpen, en te beheersen...
 
Laatst gewijzigd:
Heeft eerder te maken met de update volgend mij vanaf C6. Extern werkt prima maar intern is een drama. Micro editing via MIDI werkt bij de meeste interne VST/ VSTi niet. Wat dan wel werkt is om een apart MIDI kanaal aan te maken en daar de midi naar toe te sturen. Ik heb al contact gehad met Steinberg hierover maar die vinden het normaal en vinden dat alles goed werkt.

Ook snap ik niet dat ze bij de laatste update de afbeeldingen voor je tracks benaming weggehaald hebben. Bij de update hier voor was het de MIDI knopje op je midi kanaal zodat je direct in de editor scherm kon werken.
Maar het blijft naast de beperkte midi functies nog steeds mijn DAW to go at,
 
Heeft eerder te maken met de update volgend mij vanaf C6. Extern werkt prima maar intern is een drama. Micro editing via MIDI werkt bij de meeste interne VST/ VSTi niet. Wat dan wel werkt is om een apart MIDI kanaal aan te maken en daar de midi naar toe te sturen. Ik heb al contact gehad met Steinberg hierover maar die vinden het normaal en vinden dat alles goed werkt.

Ook snap ik niet dat ze bij de laatste update de afbeeldingen voor je tracks benaming weggehaald hebben. Bij de update hier voor was het de MIDI knopje op je midi kanaal zodat je direct in de editor scherm kon werken.
Maar het blijft naast de beperkte midi functies nog steeds mijn DAW to go at,

al gebruik ik natuurlik midi, weet ik weinig van midi in cubase (alhoewel, beter gezegd, gebruik ik maar weinig van de mogelikheden, dat gaat wel veranderen).

met midi cc kun je natuurlik ook automation toepassen, maar ik deze thread, al kan ik het mis hebben.., gaat over de automation van de parameters. wanneer je eksterne kontrollers gebruikt wordt er altijd midi cc gebruikt, maar wordt deze vertaald...

overigens lijkt mij automation te prefereren boven midi-automation, of het opnemen van cc waarden, aangezien, bij automation automatisch (ahum) de start-parameters worden "opgenomen", of is dat bij midi cc ook? volgens mij niet. de parameters van vsti/vst plugins zijn altijd bekend binnen cubase (worden ook zonder automation, opgeslagen bij het projekt). ik dacht dat wanneer je het projekt vanaf begin dan weer speelt, een vsti plugin b.v., de laatste waarde aanhoudt. je kunt natuurlik een program change gebruiken, dat heb ik nooit gedaan, aangezien automation alles kan wat ik wil...
pitch/mod-wheel, aftertouch dat blijft altijd midi.
 
Ja het gaat inderdaad om automation, niet om MIDI CC. De parameter die niet wordt opgenomen in de mixdown is de mix tussen layers A en B in de padshop vst. Ik heb een paar dagen geleden een support verzoek gedaan bij Steinberg, maar nog niets terug gehoord helaas.
 
Ja het gaat inderdaad om automation, niet om MIDI CC. De parameter die niet wordt opgenomen in de mixdown is de mix tussen layers A en B in de padshop vst. Ik heb een paar dagen geleden een support verzoek gedaan bij Steinberg, maar nog niets terug gehoord helaas.

voor zover bij mij bekend is dit een known bug van cubase. Ik heb het niet geprobeerd in de laatste cubase pro update (die heb ik overigens wel), maar dit komt al vrij lang voor in de verschillende cubase versies. De work around is dat je altijd realtime exporteert, dan werkt het altijd.

Er zijn inderdaad verschillende oorzaken te vinden op de forums, de meesten wijten het aan de VST plugin zelf, maar ik twijfel daar nogal aan, aangezien het in ableton live suite wel foutloos werkt.

Maar het zou best kunnen zijn dat het in de laatste cubase versie wel goed werkt, ik zal het binnenkort wel eens testen.
 
OK dankjewel. Voorlopig dus maar even realtime exporteren. Dat is een beetje vervelend bij tracks van een kleine 10 minuten, vooral als je een paar instellingen wilt proberen :(. Wel gek dat zelfs een standaard meegeleverde plugin van Steinberg hier last van heeft.
 
OK dankjewel. Voorlopig dus maar even realtime exporteren. Dat is een beetje vervelend bij tracks van een kleine 10 minuten, vooral als je een paar instellingen wilt proberen :(. Wel gek dat zelfs een standaard meegeleverde plugin van Steinberg hier last van heeft.

ja erg vreemd, het komt ook wel voor bij third party plugins, maar het gekke is dat niet elke parameter er last van heeft.

Ik zal je layer automation voorbeeld met padshop pro binnenkort wel even testen in de laatste Cubase pro update en in ableton 10.
 
het probleem gereproduceerd hier, met layer a/b mix.. verder lijkt alle automation wel te werken, maar het zijn nogal wat knoppen.
erg vreemd.
(al gemeld, maar voor de volledigheid; cubase 9.5.20 pro, windows 7 64 bits. padshop pro.)

de layer mix, gaat ook anders wanneer je automation toevoegt... maar niet zoals gewenst... de mix ging dan bij mij ineens naar a/b even hard...

edit: ook 'render in place' neemt de automation, layer a/b mix niet mee...
 
ik heb het getest in padshop, layer automation traploos van layer A naar Layer B en terug

- Cubase 9.5: werkt niet
- Ableton live 10: werkt wel

lijkt me een bug in cubase.

wel viel me op dat sommige presets (met name in de pad sectie) een ander resultaat in ableton live gaven bij export dan dat ik het in realtime hoorde. alsof de export plus automation net op andere punten geactiveerd werd. Maar dat was maar bij 2 presets, de andere die ik probeerden werkte het wel foutloos.
 
Dank voor het testen allebij! Hopelijk heeft Steinberg iets nuttigs te melden. Ik houd jullie op de hoogte.
 
voor zover bij mij bekend is dit een known bug van cubase.

Ik herken het probleem ook (7.5)


De work around is dat je altijd realtime exporteert, dan werkt het altijd.

Hoe ga je dan om met CPU overloads? Real time exporteren is mij nog nooit gelukt. Ik werk met een i5, 2.4 GHz en 8 Gig intern. Zou voldoende moeten zijn lijkt me.


Er zijn inderdaad verschillende oorzaken te vinden op de forums, de meesten wijten het aan de VST plugin zelf, maar ik twijfel daar nogal aan, aangezien het in ableton live suite wel foutloos werkt.

Ik had het probleem ook eens met de native delay van Cubase.


wel viel me op dat sommige presets (met name in de pad sectie) een ander resultaat in ableton live gaven bij export dan dat ik het in realtime hoorde. alsof de export plus automation net op andere punten geactiveerd werd.

En ook dat probleem heb ik recentelijk zelf ervaren, met Cubase. Bij mij zat het probleem in een arp. Die speelde realtime iets anders dan hij exporteerde. Ik kon het probleem verhelpen door de events en de eerste noten naar voren te verlengen. Ik vind het maar vreemd.
 
het probleem zou wellicht met 'render in place' of 'freeze' kunnen worden opgelost, ware het niet dat ze wellicht dezelfde "engine" (ik noem het maar zo) van de mixdown delen. automation van a/b gaat niet mee, bij 'render in place' en 'freeze'.

wellicht is real-time exporteren van tracks, als stems, een 'workaround', maar kan bij grote track-counts, en wellicht met sends etc. (o die kun je ook aantikken, fx channels), of vca faders, nou ja, ik weet het ook niet meer, ik vervolg de zin; niet echt een oplossing zijn...
 
Hoe ga je dan om met CPU overloads? Real time exporteren is mij nog nooit gelukt. Ik werk met een i5, 2.4 GHz en 8 Gig intern. Zou voldoende moeten zijn lijkt me.
met zulke specs zou je helemaal geen cpu overloads mogen ervaren, misschien heb je speedstep aan staan in de bios? Cubase was vroeger nogal gevoelig voor CPU's die dynamisch de snelheid aanpassen, ik zet dat standaard uit, maar spikes heb ik daarna nooit meer ervaren.

En ook dat probleem heb ik recentelijk zelf ervaren, met Cubase. Bij mij zat het probleem in een arp. Die speelde realtime iets anders dan hij exporteerde. Ik kon het probleem verhelpen door de events en de eerste noten naar voren te verlengen. Ik vind het maar vreemd.
In het door mij specifiek genoemde voorbeeld lijkt het me meer een bug in Padshop, ik heb het nooit eerder gehoord bij een andere VST. Ik moet ook zeggen dat ik Padshop nooit gebruik, voor granulaire synthese gebruik ik Vengeance Avenger en Granulator II en Omnisphere 2.
 
Ik gebruik Padshop bijna in elke track. Een bug zoals deze is dus vrij vervelend. Helaas nog geen reactie van Steinberg.
 
Back
Top