Compatibiliteit van Ableton met 4k monitoren

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.008
Locatie
-
Sinds kort heb ik een wat grotere monitor staan (32inch) om op het vergrootte oppervlakte (voorheen rond de 20 inch) wat meer info op het beeldscherm te kunnen hebben in Ableton met gebruik van de zoom functie, dat was een beetje het idee..
Als ik bij preferences nu 25% uitzoom blijft er echt niets meer over van de beeldkwaliteit.. ik had dit aleens op een kleiner monitor getest maar dacht dat het aan mijn ogen lag.:D
Switch ik bv naar een lettertype van dezelfde grote op een webbrowser lijkt alles veel scherper.

Om toch wat meer info op mijn beeld te hebben dacht ik nu aan een 4k monitor. Zijn er mensen die hetzelfde probleem van Ableton herkennen met zo een huge scherm en nu op een hogere resolutie monitor werken? En hoe zijn jullie ervaringen hiermee qua compatibiliteit van deze 4k monitoren?

Never mind..
https://forum.ableton.com/viewtopic.php?f=3&t=223921
 
Laatst gewijzigd:
Het is dus niet ideaal met 4k. Wel heb ik iets gehad aan de rescale tip uit het topic in de post hierboven. Heb de lettertypes voor de 32inch monitor zo klein mogelijk en ze zijn nu op de een of andere manier stukken minder vaag met de zoom op 100% :)
 
https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/209775985-High-DPI-monitor-support-Windows-

Mijn 15" FHD laptop heeft een dpi van 146.86. Het is allemaal werkbaar op 100% scaling als je er dicht genoeg bij zit, maar toch een beetje klein. Jouw scherm heeft 137.68 dpi, dus het zou ook doenbaar moeten zijn op 100%.
Misschien vind je 125% een beetje comfortabeler - zie URL hierboven.

Oude plugins en plugins zonder een vorm van scaling zullen altijd wel wat te klein zijn. ;)
 
hmmja.. dank voor het meedenken. Ik zie wel dat ze het over windows 10 hebben en ableton 10. Die heeft resize.
Ik had hier een frisse install van W8 en de letters stonden op 150%.. koeienletters die bij het uitzoomen nogal wazig werden. Ik heb het nu teruggezet naar 100%. Ze zijn nog steeds groot maar het is wel beter nu.

Volgens mij had ik er ook ff bij moeten vermelden dat ik nu een 1920 x 1080 scherm heb staan en daar een probleem mee heb, en aan een extra 4k monitor dacht voor Ableton om dit op te lossen.
Wellicht wordt dit een extra future upgrade samen met Ableton 10 maar ga eerst ff kijken hoe het werkt. Ik hoef iig niet zo dicht op deze monitor te zitten maar nootjes zijn wel een stuk groter nog steeds..
Hoe dan ook.. ik ga het nog een tijdje aankijken... als ik de 4k erbij koop kan ik de 32inch altijd nog voor plugins houden :D
 
Volgens mij had ik er ook ff bij moeten vermelden dat ik nu een 1920 x 1080 scherm heb staan en daar een probleem mee heb, en aan een extra 4k monitor dacht voor Ableton om dit op te lossen.
Wat was het probleem met dat 1080P scherm?

edit: wacht eens even... ik dacht dat je het over een 32" 4K scherm had. Maar misschien heb ik dat fout begrepen... is dat 32 inch scherm 1080P? (wat IMHO een veel te lage dpi heeft, tenzij je er ver af zit)
 
Zoomen is gewoon uitvergroten - vergelijkbaar met resolutie verlagen, de beeldkwaliteit gaat dus serieus omlaag.


Zeg ook niet dat de kwaliteit beter wordt maar dat het een van de manieren is om iets te doen dat de tekst makkelijker leesbaar wordt.
In dit geval zoals al eerder aangegeven wordt is het niet de optie waar MacGyverGear mee geholpen is
Resolutie aanpassen is wat dat betreft een betere optie maar zelfs dat werkt niet altijd, kans dat de tekst te klein wordt.

Daarom zette ik die link erbij en scaling kan misschien helpen.
Ik heb zelf geen 4K scherm maar ook ik vind de layout van Ableton zwaar onder de maat voor zo'n duur programma.
 
Resolutie aanpassen is wat dat betreft een betere optie maar zelfs dat werkt niet altijd, kans dat de tekst te klein wordt.
Op een TFT scherm kan je geen resolutie draaien die hoger is dan Native - dus de resolutie kan alleen maar lager = tekst wordt dan juist groter, niet kleiner.

Als het gaat om leesbaarheid/usability/beeldkwaliteit dan is dpi belangrijk, niet resolutie.
Resolutie is enkel van tel voor workspace.
 
Live 10 is gebouwd op schaalbaarheid, Live 9 niet. Ik draai Live 10 op een retina 5K scherm en dat ziet er retestrak uit.
 
Ik heb live 10 nog niet geprobeerd, maar heb live 9 draaien op een 40” 4K scherm zonder problemen, ziet er scherp zat uit. Maar moet bekennen dat ik net met live bezig ben dus moet mijn draai nog wel vinden qua schermindeling.
 
Ik heb het ook overwogen om een 40" 4k scherm te gebruiken. Zelf vind ik 32 te klein voor 4k en te groot voor fullhd. Ik heb het eerst getest op mijn 55" 4k tv. Uiteindelijk was het de prijs die me heeft doen overwegen om 2 24" fullHD schermen naast elkaar te zetten. Dit werkt perfect als je session view en arrangement view naast elkaar zet.
 
Ik was deze discussie even uit het oog verloren. Maar thanx nog voor alle input allemaal.
40 inch zou dan misschien wel een kandidaat zijn maar is behoorlijk prijzig en daarbij moet ik dan veel te veel het hoofd heffen aangezien de vensterbank waar ie op moet best hoog is.. had ik bij de 32 inch ook al een beetje last van.

@ D.B.C.: toevallig heb ik nu ook 2 full hd 24 inch schermen staan (deze had ik al in een andere setup staan maar moet ik nog iets anders voor vinden) .
Gezien de afstand die ik nu heb van de monitoren is dit eigenlijk gewoon prima, moet zeker niet kleiner maar 32 inch waren dan best wel weer groot. Een 4k scherm 32 ich zou wel een beetje pixel overkill zijn.
Had ook nog even een 34 inch ultra wide scherm op het oog, met een resolutie van 1440x3440, stukken minder hoog. Maar uiteindelijk heb je met 2 oudere HD schermen een prima alternatief voor een fractie van de prijs. :)

De 32 inch heb ik nu als derde scherm op een lager plekje staan.. speciaal voor lagere resolutie plugs.. :D En zo heeft alles weer een functie gekregen :mega:
 
Live 10 is gebouwd op schaalbaarheid, Live 9 niet. Ik draai Live 10 op een retina 5K scherm en dat ziet er retestrak uit.

Hoi Von Naphoven, hoe zit het met de weergave van plugins? Worden die ook retestrak meegeschaald in de grootte? Ik draai zelfs nog Live 8, en vond de veranderingen in 9 en 10 te marginaal om te gaan upgraden. Als je met Live 10 echter van dat gepriegel op die kleine *** knopjes af bent zou dat voor mij een reden kunnen zijn om te upgraden. Via Google kom je nogal wat issues tegen ook recent nog.
 
Nu ik een nieuwe macbook pro heb is er een probleem verholpen met Live 9.
Ik heb de macbook op een 4K 40" monitor aangesloten. Veel te klein allemaal.
Maar, MacOS heeft een optie die gewoon alles vergroot terwijl het retestrak blijft.
Soort native zoom. Zodoende draait het externe scherm op 4K maar wordt alles heerlijk scherp opgeblazen.
 
Hoi Von Naphoven, hoe zit het met de weergave van plugins? Worden die ook retestrak meegeschaald in de grootte? Ik draai zelfs nog Live 8, en vond de veranderingen in 9 en 10 te marginaal om te gaan upgraden. Als je met Live 10 echter van dat gepriegel op die kleine *** knopjes af bent zou dat voor mij een reden kunnen zijn om te upgraden. Via Google kom je nogal wat issues tegen ook recent nog.

Hangt nogal van de plugin af. Sommige VSTs zijn schaalbaar, sommige niet. De ingebouwde plugins van Live 10 schalen mee met de GUI.
 
De UAD plugs schalen niet mooi mee. Behalve die van Softube op het UAD platform.
Die schalen wel lekker mee. Tijd dat UAD al haar plug-ins voorziet van Retina jasjes
Zullen ze vast mee bezig zijn. Past goed bij het Premium emulatie verhaal van ze.
Viel me laatst voor het eerst op dat het nog geen retina gui’s zijn en dat die van de bax eq dus softube wel scherp en hq was..
 
Back
Top