Hoe werkt Ableton?

JohnDoe28

Ouwe rot
Lid sinds
1 februari 2013
Berichten
1.063
ik ga jullie een hele moeilijke vraag stellen' hoe werkt abelton??. :D
nu werk ik al jaren met fl studio waarmee ik zo muziek maak.
maar als het over abelton gaat vind ik het al knap iets te van geluid te horen
uit mijn beide speakers.
ik probeer dus een nummer daarmee te maken.
maar dat wil nog niet echt lukken.
nu heb ik een demo versie op mijn macbook air staan.
om abelton een beetje te kunnen leren.
en misschien in de toekomst een betaalde versie.
erbij te kopen van abelton.
en dat het dus zo makkelijk word als fl studio.
dus hoe werkt abelton??.
 
Last edited by a moderator:
Wat is het probleem? Krijg je er geen geluid doordat de geluidskaart het niet doet of werken je plug-ins niet? In dat laatste geval zou het kunnen zijn dat je meerdere mappen gebruikt in FL en in Ableton kan je er maar 1 toewijzen. ;)
 
nauw omdat ik abelton gewoon niet begrijp.
hoe dat nauw werkt om er muziek mee te maken.
maar mijn apparatuur werkt prima.
 
Wil je werken in de Sessionmode of Arrangement view? Dat lijkt behoorlijk op FL, behalve dat je je instellingen voor tracks rechts hebt zitten.
Als je de Sessionmode wilt gebruiken is dat idd wel een iets andere werkwijze, je kunt dingen vanuit de sessionmode opnemen in de arrangement view, maar kan verwarrend werken aangezien ze niet altijd beiden geluid geven.

Kortom.. veel haken en ogen, maar we kunnen niet door jouw ogen meekijken waar het voor jou misgaat en wat je probleem is.. :)
Als het voorlopig nog te moeilijk is om het uit te leggen? Gewoon tutorials opzoeken op YT, indrukken opdoen en proberen.. zo heeft iedereen het geleerd.

Of als je het probleem onder woorden kan brengen? De (online) manual raadplegen die staat bij 'Help' :)
 
Laatst gewijzigd:
Probeer de ingebouwde tutorial projecten eens, en zoek wat tutorials op internet. Op die manier heb de basis van het programma ook geleerd.
 
Ik zou op YT tutorials checken. Daar is heel heel héél veel te vinden. Vooral voor beginners.



Ik heb hem zelf niet gekeken maar het is een bigin, lijkt me...
 
ik heb een tutorial gekeken op het internet.
ga er nog een kijken.
en ben een beetje aan het ontdekken.
dus ik heb genoeg info op dit moment op door te kunnen gaan met abelton.
 
Sadowick geeft op een heel heldere en rustige manier uitleg over ableton.
Hier eentje voor beginners;



en eentje die 49 clips lang duurt waar hij heel veel onderwerpen onder de loep neemt;
 
Sadowick geeft op een heel heldere en rustige manier uitleg over ableton.

en eentje die 49 clips lang duurt waar hij heel veel onderwerpen onder de loep neemt;
die van die 49 tutorials is een topper, daar heb ik het ook van geleerd en daarna ben je echt wel een halve ableton expert als je dat allemaal weet.

Kost je wel een heel weekend om te leren, maar dat is peanuts kwa tijd besparing later en ervaring die je ermee opdoet.
 
Het belangrijkste vanSadowick is dat hij op een heel rustige en heldere manier uitleg geeft.
Want iets vertellen is één maar de manier waarop is ook belangrijk en hij doet dat echt prima vind ik.
 
ik heb het hele filmpje afgekeken.
en ik heb er heel veel aan gehad.
nu snap eindelijk hoe abelton een beetje werkt.
 
Een goede start is de naam van het pakket goed te schrijven: Ableton ipv Abelton :D

Ik vond zelf de ingebouwde tutorial heel nuttig, die staat rechts op het scherm als je hem opstart. Daarmee heb je de basics eigenlijk al heel snel onder de knie. Ik ken FL Studio niet zo, maar het grootste verschil met de sequencers die ik voorheen gebruikte vond ik het non-lineaire karakter van Ableton, dat je in eerste instantie werkt met clips/loops ipv dat je alles op een timeline uit zet. Als dat eenmaal klikt is het een openbaring.
 
De eerste vraag die in mij opkomt is:

Als je al jaren met fl studio werkt en dat pakket goed kent, vanwaar dan de wens om over te stappen naar Ableton? Beperkt fl studio je en zo ja, welke functionaliteit hoop je in Ableton te vinden? En welke andere DAWs heb je overwogen?
Is Ableton wel je beste keuze? Of ben je gewoon nieuwsgierig?

Op het moment dat de medeleden hier begrijpen wat je probleem/wens is kunnen ze je wellicht beter helpen. :)
 
Laatst gewijzigd:
ik mis niet echt iets in fl studio.
maar ik ben gewoon geïnteresseerd om ableton te leren.
 
Back
Top