Cubase 9.5 speelt de track sneller af dan aangegeven BPM

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Lid sinds
25 juli 2002
Berichten
3.905
Locatie
Alto Paraiso, Brazil
Nu al met een 2de track waar ik mee bezig ben dat het sneller wordt afgespeeld dan voorheen.

Misschien even iets duidelijker zijn...
Dus begonnen met het maken van een track, opgenomen en niks meer mee gedaan. Nu open ik Cubase, en het viel me al direct op dat de track sneller was dan de laatste opnamen, wat na het tegelijk afspelen (van de oude opnamen en het project wat open staat in Cubase) dan ook zo bleek te zijn.

Weet iemand hoe dit komt, dat Cubase de track sneller afspeelt dan de aangegeven BPM waarde?

Laat me weten als ik onduidelijk ben...
 
samplerate verkeerd?
 
Om nog even terug te komen op dit verhaal...

Als ik samples afspeel via de media (in het scherm op rechts met de VSTi, DR en Meter), dan klinken de samples en loops zoals ze horen te klinken. Op het moment dat ik deze in het project laad, dan klinken de samples omhoog gepitched. Je kunt het ook duidelijk zien met loops. Bij een loop van 128bpm in een project van 128bpm, sluit sluit deze niet aan zoals het hoort. De loop is korter.

Ik heb het gecontroleerd door met m'n tablet een nummer van 128 bpm af te spelen, en Cubase zelf loopt gelijk. Ook de samples en loops afgespeeld vanaf de tablet en vergeleken met de samples en loops afspelend vanuit de media, dan is alles goed. Maar zodra de samples dus wordt getransporteerd naar het project zelf, gaat er ergens iets mis...

In de project setup staat de samples rate op 48.000khz met 24 bit resolutie. De geluidskaart heeft de zelfde instelling.

Weet iemand dit aan ligt?
 
En de oplossing? Wel leuk als wij dat ook meekrijgen:eureka:
 
Je hebt gelijk....

Als je normaal een sample in je project laad, dan krijg je een pop up met de optie of je deze van 41.000 naar 48.000 en van 16bit naar 24 bit wil conforteren.
De pop up had ik uitgeschakeld en stond op de instelling van 41.000khz terwijl de rest van het project op 48.000khz staat. Nu aangepast en werkt het zoals het hoort.

Nog wel het probleem met wat oudere projecten (alles gemaakt met Cubase 7.5 en eentje met 9.5) dat ze sneller afgespeeld worden. Maar dat zie ik niet meer als een probleem.
 
Back
Top