Beat step pro cv control beperkingen?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.055
Locatie
Apeldoorn
Hi, ik wil met de beat step wat hardware aansturen. (se-02 en noise o coast)
via midi gaat dit prima maar via cv control loop ik tegen bepaalde beperkingen aan qua octaven.
Ik kan via cv control niet lager komen dan C2 wat ik ook verander aan de instelling in het midi control center, ik kan wel omhoog maar hij gaat niet lager dan een zekere waarde.
Da's niet zo lekker als je een beetje in het lager register wilt spelen.
Terwijl als ik via midi out de hardware bedien dan gaat het probleemloos zowel omhoog als omlaag.
En beide op midi dat gaat niet.
Zijn er meer mensen die tegen de cv beperking aanlopen en hoe los je dat op?
 
De 0-Coast geeft je 2 midi kanalen toch? Als je midi A op channel 1 zet en midi B op channel 2 dan kun je ook nog een andere midi device aansturen via de gate/cv outputs.
 
Beatstep heeft geen negative cv voltages. Het laagste wat je kan bereiken is 0v. Hoe los je het op? Bijvoorbeeld met precision adders of offset modules. Doepfer a-185-2 is een hele goede of anders een disting

Voor mij is dit allemaal nieuw dus het kan zijn dat m'n antwoord niet helemaal de lading dekt.
Ik begrijp dat de beat step in deze dus een te kleine v/oct range heeft en dus teveel uitstuurt waardoor de noten niet lager gaan dan een bepaalde waarde?
Aangezien ik verder geen eurorack heb zal ik dan een soort behuizing in elkaar moeten bouwen zodat die precision adder een beetje netjes overeind blijft?
En die komt dan tussen de beat step en de andere hardware, hoop gedoe met bedrading ook dan, ik vind het bij elkaar al zo'n zooitje op tafel met al die kabels.
Valt wel tegen trouwens want ik had niet verwacht extra geld te moeten uitgeven in dit geval.
Enigste andere mogelijkheid is eventueel wellicht een Korg SQ-1 want dat scheelt een paar tientjes met zo'n adder?

De 0-Coast geeft je 2 midi kanalen toch? Als je midi A op channel 1 zet en midi B op channel 2 dan kun je ook nog een andere midi device aansturen via de gate/cv outputs.

Of ik begrijp jou niet of je begrijpt mij niet.
Ik kan drie dingen aansturen met cv via de beatstep, da's het probleem niet.
Het probleem is dat ik beide hardware met midi ook in het lage register qua noten kom terwijl ze met gate/cv niet laag genoeg gaan.
Dus of ik moet een oplossing vinden voor m'n gate/cv of ik moet via midi een oplossing vinden aangezien de beat step maar één midi output heeft.


Nog een aanvulling op m'n vraag; ik zie af en toe zo'n budget midi splitter waar ze meerdere apparaten op aansluiten, is dat eventueel een oplossing?
 
Ik heb een tijdje terug een kenton midi thru gekocht, omdat ik meer apparaten wilde aan sluiten. Probleem was dat niet alle synths midi doorgeven, dan is bijvoorbeeld een Kenton midi thru 5 erg handig. Als je maar goed op let dat elke synth zijn eigen midi kanaal krijgt.
 
Voor mij is dit allemaal nieuw dus het kan zijn dat m'n antwoord niet helemaal de lading dekt.
Ik begrijp dat de beat step in deze dus een te kleine v/oct range heeft en dus teveel uitstuurt waardoor de noten niet lager gaan dan een bepaalde waarde?
Aangezien ik verder geen eurorack heb zal ik dan een soort behuizing in elkaar moeten bouwen zodat die precision adder een beetje netjes overeind blijft?
En die komt dan tussen de beat step en de andere hardware, hoop gedoe met bedrading ook dan, ik vind het bij elkaar al zo'n zooitje op tafel met al die kabels.
Valt wel tegen trouwens want ik had niet verwacht extra geld te moeten uitgeven in dit geval.
Enigste andere mogelijkheid is eventueel wellicht een Korg SQ-1 want dat scheelt een paar tientjes met zo'n adder?

Ah ja als je verder geen eurorack hebt dan is het niet handig nee. Ik heb geen 0-coast, maar wel een beatstep. Er zijn sequencers die bipolair zijn maar de meesten zijn unipolair. Oftewel, veel sequencers gaan bijv. van 0v tot 10v.
0v is ongeveer gelijk aan de waarde als er geen patchkabel in zit. Als de oscillator zonder kabel een bepaalde toonhoogte heeft, kan deze dus nooit lager worden mbv de beatstep. Maar als de toon direct omhoog gaat bij het insteken van de kabel, dan staat er dus meer dan 0v op, en kan hij wel verder naar beneden met de beatstep, totaan het nivo dat hij had voordat je de kabel erin stopte.

Ik weet niet of de SQ1 bipolair is, dat zou je even moeten uitzoeken.
 
Overigens heb ik hier zelf ook mee lopen klooien. CV en te hoge noten uit mijn slim phatty. Volgens mij moet het wel op te lossen zijn, check deze links.

https://www.arturia.com/faq/beatstep...eral-questions

Hier vond ik het antwoord en ik had er al gekeken bij: my pitch plays high through cv maar dat was dus net niet de goede.:stupid
Het antwoord stond bij de eerste; what are the cv and gate specifications en daar vindt je dat je in de instellingen in het midi control centre van arturia bij seq 1 en seq 2 de velocity scale kan instellen van 1 t/ 10 waarbij 10 staat voor 12 volt en voor sommigen teveel is.
Ik heb beide ingesteld op 5 en de root note op c2 en nu werkt het goed.
Ik kan nu hoog en ook lekker laag.
Gekke is nog wel dat ik seq 1 op midi 2 moet zetten en seq 2 op midi 1?
Ik ga dat niet verder uitzoeken want ik kan nu gewoon verder.

Kobuz; ik las nog dat Moog een input mag hebben van 5V dus als de velocity scale hoog staat zet 'm dan bij op 4 of 5 en dan moet het wel lukken.

Mensen bedankt in ieder geval, ik kan weer verder. :okdan:
 
Kijk, mooi dat het toch werkt :). Bij mij is de beatstep eruit gegaan toen de digitakt binnen kwam. Er gaat dus alleen nog maar midi naar de moog, maar thanks voor de tip, wie weet komt het nog een keer van pas ;)
 
Bij mij is de beatstep eruit gegaan toen de digitakt binnen kwam.

@Kobuz; een vraagje; ik zit wel'ns te kijken naar een digitakt en hij klinkt goed maar wat kan je ermee als je al met Ableton werkt en bijv een apc40 en een beatstep zoals ik nu heb?
En zijn die mogelijkheden het geld dan waard?

't is mijn topic dus ik kan rustig even doorvragen :)
 
Laatst gewijzigd:
Zelf werk ik met logic pro en is de digitakt voor mij vooral een ontstnapping daaruit. Ik sequence er een moog, virus, prophet en ju-06 mee, daarnaast stuurt ie clock door naar een analog rytm. Daardoor is logic vooral een opneem en fx bak geworden en gebruik ik de digitakt als hart van mijn setup :). Mocht je een lekkere workflow hebben in ableton met clips een apc, kan ik het me voorstellen dat een digitakt niet heel veel meerwaarde heeft. Hoewel, voor de gearjunk is het dan wel weer sowieso een leuk ding, want veel mogelijkheden en ook erg leuk te gebruiken als digitale 8voice synth. Dave Mech -hier ook op het forum- heeft daar een mooi filmpje van gemaakt: .
 
Dank je Kobuz.
Ik had het clipje met die retrokits kabel al wel gezien en ook al een redelijk aantal andere clipjes/filmpjes maar tot nu toe kwam ik er op die manier nog niet achter of het een waardevolle aanvulling is als je al Ableton met een controller hebt dus ik hoopte wat meer duidelijkheid te krijgen.
Een aantal mensen zijn nogal enthousiast er over op het forum dus wil ik graag weten waarom dat is.
Het is ook niet een nobrainer van 100 euro ofzo, voor die prijs moet het echt wel een uitbreiding/aanvulling zijn op datgene wat er al is.
 
Het is ook niet een nobrainer van 100 euro ofzo, voor die prijs moet het echt wel een uitbreiding/aanvulling zijn op datgene wat er al is.
Ik vind niet dat je de Digitakt als eerste als een uitbreiding / aanvulling moet zien. Maar meer als een apparaat waarmee je met een totaal andere workflow muziek maakt. En dat kan (!) erg leuk zijn, maar het is geen must-have als je nu al heel tevreden bent met hoe je nu werkt met Ableton, de APC40 en de BeatStep. Ik weet niet wat je precies aan synth's hebt, maar ik zou eerder aan een nieuwe synth denken met een sound die je nog mist. Of een drummachine, zoals de Maschine mk3 controller van Native Instruments. Of Komplete 11 als je die nog niet hebt. Misschien een nieuwe DAW pc / andere monitors / een andere hoofdtelefoon? Maar niet (bijna) als eerste een Digitakt... Ik heb hem ook op mijn (verlang)lijstje staan, maar hij staat ergens bijna onderaan. :)
 
Ik weet niet wat je precies aan synth's hebt, maar ik zou eerder aan een nieuwe synth denken met een sound die je nog mist. Of een drummachine, zoals de Maschine mk3 controller van Native Instruments.

Dank je KatieMusic, ik ben qua sounds met een blofeld, Ultranova, jd-xi, se-02 en nu dan een noise o-coast al aardig voorzien en dan nog wat softsynths zoals oa de kV331.
Enigste wat ik binnenkort nog wel wil aanschaffen is een softpop, die vindt ik toch wel erg leuk en misschien nog een Neutron, later dit jaar.
En natuurlijk de vcs3 kloon als ie uitkomt!

Het ging mij eigenlijk om wat je met de digitakt kan en wat dit voor aanvulling kan zijn op m'n huidige spulletje en ik heb nog niet het idee dat het iets is wat voor mij een verrijking kan zijn maar zoals al gezegd wordt, eerder een bepaalde workflow.
 
Make Noise 0-Coast en SoftPop (van Bastl) vind ik er bizar / geinig uit zien. Maar bizarre (psychedelische) geluiden komen denk ik vooral uit de SoftPop. Hoe bevalt de 0-Coast je? Waar gebruik jij 'm (het meest) voor?
 
Kun je niet de OSC naar beneden tunen zodat bij 0v je een C1 hebt?
Tja als dat niet gaat heb je idd een attanuator met een bias knop nodig om een negatief voltage the krijgen uit de beatstep.
 
Hoe bevalt de 0-Coast je? Waar gebruik jij 'm (het meest) voor?

Ik heb 'm net 3 dagen dus kan er nog niet heel veel over zeggen maar als eerste kan ik vertellen dat het hele onverwachte resultaten oplevert.
Ik mis wel een beetje een filter maar juist door die beperking wordt je uitgedaagd om andere wegen te zoeken icm het patchen en da's een leuke zoektocht vind ik.
Ik heb 'm gekocht omdat ik een beatstep had en die stond meer stil dan dat ik er wat mee deed en de combinatie van die twee in clips vond ik erg inspirerend en daarnaast omdat het een beetje een andere manier van sounds maken is met al die patchkabels.
Ik wil 'm vooral gebruiken voor de out of this world en psychedelische sounds en ik heb nu een paar keer al wat gedaan icm de se-02 en de resultaten zijn verrassend en leuk kan ik zeggen.
Ik gebruik 'm tot nu toe vooral dus in sequences.
 
Laatst gewijzigd:
Kun je niet de OSC naar beneden tunen zodat bij 0v je een C1 hebt?

De oscillator stond al laag dus dat betekent dat de hoeveelheid volt teveel is maar nu gaat ie prima want je kan het via het midi control centre van Arturia oplossen en daarin had ik al geprobeerd lager te gaan dan c 0 maar hij wilde niet verder omlaag dan c 2 dwz al zette ik 'm lager dan nog ging de oscillator niet omlaag, zie verder m'n post onder SB-SIX waar ik beschreef wat je moet doen in zo'n geval.
 
Ik heb 'm net 3 dagen dus kan er nog niet heel veel over zeggen maar als eerste kan ik vertellen dat het hele onverwachte resultaten oplevert.
Ik mis wel een beetje een filter maar juist door die beperking wordt je uitgedaagd om andere wegen te zoeken icm het patchen en da's een leuke zoektocht vind ik.
Ik heb 'm gekocht omdat ik een beatstep had en die stond meer stil dan dat ik er wat mee deed en de combinatie van die twee in clips vond ik erg inspirerend en daarnaast omdat het een beetje een andere manier van sounds maken is met al die patchkabels.
Ik wil 'm vooral gebruiken voor de out of this world en psychedelische sounds en ik heb nu een paar keer al wat gedaan icm de se-02 en de resultaten zijn verrassend en leuk kan ik zeggen.
Ik gebruik 'm tot nu toe vooral dus in sequences.
Bedankt voor je toelichting! Ik wil de 0-Coast weleens horen / proberen in de muziekwinkel.
En als ik dit zo lees is de Digitakt misschien toch wel een leuk apparaat voor je. Maar ik zou eerst even afwachten of je deze manier van muziek maken leuk blijft vinden. De Digitakt kost nu (zonder korting) € 769, maar was enkele dagen geleden nog voor € 221 minder te koop. Dus kies even het juiste moment als je besluit te kopen. ;)
 
En als ik dit zo lees is de Digitakt misschien toch wel een leuk apparaat voor je. Maar ik zou eerst even afwachten of je deze manier van muziek maken leuk blijft vinden. De Digitakt kost nu (zonder korting) € 769, maar was enkele dagen geleden nog voor € 221 minder te koop. Dus kies even het juiste moment als je besluit te kopen.

Haha, jij zorgt wel dat ik nog wat geld ga uitgeven lol en heb ik ook nog van de week die Behringer interface gekocht.
Nou eerst maar 'ns wat muziek maken en van het voorjaar de softpop als ik niet teveel financiële tegenvallers krijg.
En die Neutron is ook aantrekkelijk, ik had me nog zo voorgenomen aan het begin van het jaar vooral 'ns wat tracks op te nemen en niet gauw wat te kopen maar het kwaad is alweer geschied. :P
Ach; als er één synthesizer over de dam is volgen er meer....
 
Back
Top