Oude arr files

Tegels

Nieuwkomer
Lid sinds
4 januari 2018
Berichten
4
Ruim 20 jaar geleden werkte ik op een Atari 1040ST met Cubase. Toen altijd de nummers opgeslagen als *.arr files.
Ik zou mijn oude hobbupy graag weer willen oppakken maar ook de oude nummers weer willen openen! Op de site van Steinberg staat hier wel info over. Er zijn nog wat oudere versies van te downloaden die deze oude arr files kunnen converteren naar andere bestandsversies (wel met de nodige beperkingen begreep ik).
Nu heb ik geen key om deze oude versie te activeren. Voor de duidelijkheid: ik ben niet op zoek naar illegale versies! Maar hoe krijg ik een legale key om dit voor elkaar te krijgen. Op de site van Steinberg vind ik niet de juiste info of ik lees er overheen (waar ik wel een beetje bang voor ben.... :P)
Wie weet raad?
 
Ik heb hetzelfde "probleem" gehad en heb dit vorig jaar als volgt aangepakt. Toevallig had ik ook nog bijna alle tools in huis om dit op te lossen.

Via Marktplaats heb ik een paar jaar terug een oude Power Mac G4 voor een paar tientjes op de kop getikt. Een oude versie van Cubase (Cubase SX3) had ik toevallig ook nog in huis. Deze had ik ook al eens via Marktplaats voor weinig geld gekocht en is gewoon een legale versie dus. Volgens mij is Cubase SX3 de laatste of één van de laatste versies die de oude .ARR bestanden kan openen. Aangezien al die oude bestanden ook op diskettes staan heb ik een USB diskdrive gekocht om de bestanden te kunnen benaderen.

Via Cubase SX3 kun je de arrangements vervolgens opslaan naar een nieuw bestandsformaat en zo kon ik ze vervolgens weer openen in Cubase 7 op mijn Mac Pro.

Het is even een klusje, maar ik was blij dat ik zo goed als alles weer terug had.
 
Ik weet niet of .arr van Atari en .arr van PC uitwisselbaar zijn. Anders wil ik het wel voor je doen. Ik heb speciaal daarvoor op mijn computer nog oude Cubase versies, zodat ik .arr en .all kan openen en die dan als .cpr weer kan opslaan. Ik heb het een jaar of 2 geleden ook eens voor iemand gedaan met wel 80 files. een stuk of 5 daarvan kreeg ik niet meer geopend/omgezet. De rest was toen allemaal nog gewoon gelukt. Maar als ik naar de link van audiocollage kijk, kun je het met die info denk ik ook prima zelf doen ;)

Trouwens vallen onder een productlicentie ook alle oude versies van dezelfde productgroep. Dus als je Cubase Pro hebt met licentie, kun je ook alle oudere versies via die licentie gebruiken. Dus onder Cubase Pro licentie kun je ook Cubase en Cubase SX en alle kleinere en oude versies gewoon openen als ik me niet sterk vergis.

Ik heb Cubase al meer dan 20 jaar legaal, mijn licentie heb ik ooit geupgrade van Cubase Score naar Cubase (toen grootste versie). Nu heet mijn licentie Cubase Pro 9.5, maar ik kan gewoon alle oude versies blijven gebruiken. Dat zal voor jou denk ik niet anders zijn.

Edit: ik zie dat de meeste info ook al in het Steinberg artikel staat waar audiocollage naar gelinkt heeft.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien niet meer interessant voor de TS, maar mischien wel voor anderen die dit dilemma hebben:

Ik ben hier ook mee bezig geweest de laatste tijd. Ik heb nog een 30-tal Atari ST diskettes (DD) met mijn brouwsels van destijds in Cubase .arr formaat (Cubase 2.01 volgens mij). Ik had al even geprobeerd of ik ze gelezen kon krijgen met een USB floppy, maar dat lukte niet. Gelukkig heb ik mijn oude DAW nog bewaard en slingerde er nog ergens een floppy drive met FDD kabel in mijn verzameling PC onderdelen. Gelukkig werkte dat allemaal nog. Vervolgens op die Windows XP PC met OmniFlop en een "echte" floppydrive (dus geen USB floppydrive) images gemaakt van de diskettes. De images gemaakt in .st format, Atari format. Helaas werkte een 5-tal diskettes niet meer, die gaven errors waar ik niet omheen kon.

Vervolgens die images op mijn Windows 10 laptop met het programma fdrawcmd geopend. Daarmee kun je de inhoud van het image bekijken en files er uit extracten. Zo had ik dus al mijn .arr weer binnen Windows. Maar ik ben geen Cubase gebruiker meer dus moest ik ze omzetten naar MIDI-files. Ik had gelukkig nog wel Cubase VST/24 v3.6 uit 1998 ofzo nog ergens staan. Maar die draait zelfs niet op mijn XP PC. Gelukkig heb ik ooit eens een Virtuele PC van mijn Windows 98SE CD gemaakt. Daarvoro had ik echter een werkende Microsoft Virtual PC 2007 nodig, die ook niet overal meer op draait, iig niet op Windows 10. Dus op een oud netbookje met Windows 7 (en een 10" schermpje...) geprobeerd en daar werkte het gelukkig wel. Virtuele PC opgestart en nog een extra pack moeten installeren om de schijf op de host PC te kunnen benaderen. Cubase geinstalleerd en images in de te benaderen folder op het netbookje gezet. En ja hoor, hij kon ze openen! Gesaved als MIDI file en nu moet ik de MIDI files nog eens gaan testen, maar op eerste oog ziet het er goed uit. Alleen sommige images die ik gemaakt had bleken geen inhoud te hebben, dat is even de vraag of dat daar iets fout is gegaan of dat er inderdaad gewoon niks op de floppy stond.

Het kan vast wat makkelijker en met minder PC's, maar voor mij was/is dit een werkbare oplossing. Nu mijn Prophet 2000 floppies nog eens proberen om te zetten want mijn P2000 leest die ook niet allemaal goed meer. Misschien wel als ik ze eerst omzet...

Aangezien al die oude bestanden ook op diskettes staan heb ik een USB diskdrive gekocht om de bestanden te kunnen benaderen.
Vaak werken die USB floppydrives niet omdat die al soort van voorgeconfigureerd zijn en dus niet overweg kunnen met andere schijf indelingen.

Links:

OmniFlop
Site: http://www.shlock.co.uk/Utils/OmniFlop/OmniFlop.htm
Download: http://www.shlock.co.uk/Utils/OmniFlop.zip

fdrawcmd
Site: http://atari.8bitchip.info/floimgd.php
Download: http://atari.8bitchip.info/FdInstall.zip

Virtual PC2007
Site: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=4580

Je kan gewoon de 1990 MCA Cubase crack downloaden toch, runnen op steem (Atari ST emulator op de PC) en dan de arr files wegschrijven als MIDI files ofzoiets?
Link doet het niet meer. Ik had nog even snel gezocht maar kreeg die file ook nergens gevonden.
 
Back
Top