Audacity handje in Ableton?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.038
Locatie
Apeldoorn
Als ik in Ableton in arrangementview een flink stuk wil kopiëeren van bijv 30 maten hoe kan je dat het makkelijkst doen?
Vroeger toen ik in Audacity werkte dan kon je bijv als je een stuk had van 8 maten gewoon daar waar je gebleven was verder gaan met dat handje (de cursor) door te trekken naar het volgende punt waar je moet zijn.
Als ik in Ableton verder wil en ik klik na acht maten dan is het stuk wat ik geselecteerd heb weg en kan ik weer beginnen bij acht maten terug om dan in één keer het hele stuk te selecteren.....:stupid
Nog vervelender wordt het als je eerst ingezoomd bent omdat het niet precies op een hele maat is maar een paar tiende verder.
Dan moet ik in ingezoomde modus het hele end doortrekken.
Ik kan wel een insertmarker plaatsen bij bijv 70.3.3 maar als ik het stuk dan wil selecteren tot bijv 109.2.4 en ik klik daar dan is m'n eerste insert marker weer weg. :stupid
Kan iemand me vertellen hoe je daar een handige oplossing voor hebt?
Hoe doen jullie dat in Ableton?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze in één van de duurdere daws niet een oplossing voor hebben bedacht.
 
Als ik in Ableton in arrangementview een flink stuk wil kopiëeren van bijv 30 maten hoe kan je dat het makkelijkst doen?
Vroeger toen ik in Audacity werkte dan kon je bijv als je een stuk had van 8 maten gewoon daar waar je gebleven was verder gaan met dat handje (de cursor) door te trekken naar het volgende punt waar je moet zijn.
...
Ik heb die software niet in gebruik, maar even nadenken...
Dit lijkt op een gelimiteerd geheugen.
Mogelijk ergens een setting veranderen die de opslagcapaciteit (van het clipboard) vergroot.
 
Dat is het niet. Het probleem is niet dat hij het niet kan kopiëren, het probleem is dat een selectie maken lastig is.

Gelukkig is de oplossing eenvoudig. Zet de marker neer bij het begin en rechtsklik > split. Zet de marker neer bij het eind en kies split. Nu kun je het tussenstuk klikken, kopiëren en dan plakken waar je wilt.
 
Mogelijk ergens een setting veranderen die de opslagcapaciteit (van het clipboard) vergroot

Ik heb 't idee dat je niet goed hebt gelezen.
je praat over het clipboard dus ik neem aan dat je de sessionview met clips bedoelt?
Ik heb het over arrangementview, dat wat je gebruikt om hele tracks te editen.
Ik zoek een manier om ingezoomd snel een flinke hoeveelheid bars te selecteren en dan te kopiëeren op een andere plek.
Nadeel van ingezoomd zijn is dat je maar een beperkte hoeveelheid bars (1 of 2) kan overzien in je arrangement.
Tot nu toe klik ik dan op ingezoomd materiaal en dan draw je het hele stuk om te selecteren.
Maar als je dat in ingezoomde modus doet dan duurt het een tijdje als je bijv iets van 25 bars moet selecteren.
Ik heb nog niet gevonden hoe je snel in ingezoomde modus een flinke hoeveelheid bars selecteerd.
Ik neem aan dat er op het forum mensen zijn die zo nu en dan ook in arrangement view een flinke hoeveelheid bars moeten selecteren en dan kopiëeren naar een andere plek?
 
GaSSdxm.gif


Klik ergens in een clip en druk Ctrl+E en hop, de clip is in 2 stukken gesplitst. Dit is non-destructive - eigenlijk kopieert 'ie heel snel de clip en verplaatst dan de start & endpoints. Je zult zien dat alle voorheen gespeelde noten er nog steeds in zitten.

De manier waarop Audacity werkt is ook niet ideaal - het is het muis-equivalent van het spelletje waarbij je een lepel in je mond hebt waar een ei in zit en er dan vervolgens zo snel mogelijk mee moet wandelen. Sowieso zou Audacity een hoop hebben aan markers die iets intuitiever zouden werken.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb 't idee dat je niet goed hebt gelezen.
je praat over het clipboard dus ik neem aan dat je de sessionview met clips bedoelt?
Ik heb het over arrangementview, dat wat je gebruikt om hele tracks te editen.
Ik zoek een manier om ingezoomd snel een flinke hoeveelheid bars te selecteren en dan te kopiëeren op een andere plek.
Nadeel van ingezoomd zijn is dat je maar een beperkte hoeveelheid bars (1 of 2) kan overzien in je arrangement.
Tot nu toe klik ik dan op ingezoomd materiaal en dan draw je het hele stuk om te selecteren.
Maar als je dat in ingezoomde modus doet dan duurt het een tijdje als je bijv iets van 25 bars moet selecteren.
Ik heb nog niet gevonden hoe je snel in ingezoomde modus een flinke hoeveelheid bars selecteerd.
Ik neem aan dat er op het forum mensen zijn die zo nu en dan ook in arrangement view een flinke hoeveelheid bars moeten selecteren en dan kopiëeren naar een andere plek?
Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd, maar als je gewoon een serie bars van een set clips wilt kopieren (ook die buiten het ingezoomde venster vallen dan kun je gewoon de standaard Feature: Alt (ingedrukt houden) plus linkermuisknop en dan de muis heen en weer bewegen, als je dan bij de zoom limit komt dus bijvoorbeeld linker of rechterkant van je arrangement view dan hou je je muis daar stil terwijl je alles ingedrukt houdt en dan schuift je arrangement automatisch op en selecteert die clips ook.
daarna copy selecteren en dan pasten waar je wilt

Maar goed, dit is zo simpel dat je vast iets anders wilt bereiken, maar dan begrijp ik het niet op basis van je verhaal.
 
Klik ergens in een clip en druk Ctrl+E en hop, de clip is in 2 stukken gesplitst. Dit is non-destructive - eigenlijk kopieert 'ie heel snel de clip en verplaatst dan de start & endpoints. Je zult zien dat alle voorheen gespeelde noten er nog steeds in zitten.

Dit is een prima tip.
Heel simpel maar je moet het ff weten, thanks!

Gelukkig is de oplossing eenvoudig. Zet de marker neer bij het begin en rechtsklik > split. Zet de marker neer bij het eind en kies split. Nu kun je het tussenstuk klikken, kopiëren en dan plakken waar je wilt.
Deze was me ontgaan, schijnbaar was ik nog aan het typen terwijl je al eerder had gepost want split is wel zo logisch ja, anyway nog een keer bedankt!

Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd, maar als je gewoon een serie bars van een set clips wilt kopieren (ook die buiten het ingezoomde venster vallen dan kun je gewoon de standaard Feature: Alt (ingedrukt houden) plus linkermuisknop en dan de muis heen en weer bewegen, als je dan bij de zoom limit komt dus bijvoorbeeld linker of rechterkant van je arrangement view dan hou je je muis daar stil terwijl je alles ingedrukt houdt en dan schuift je arrangement automatisch op en selecteert die clips ook.
daarna copy selecteren en dan pasten waar je wilt

Nee, je begrijpt me niet verkeerd.
Probleem is alleen als je in ingezoomde modus zeg even een bar of 25 wil opschuiven (dus buiten je arrangement view) dan gaat het zo traag omdat je schaal veel groter is dus ik zocht een manier van selecteren in ingezoomde modus, marker plaatsen dan uitzoomen en snel opschuiven en een eind verderop weer inzoomen en dan zeg maar een tweede marker te plaatsen zodat alles ertussen in één keer geselecteerd wordt maar Ableton laat het niet toe om 2 markers te plaatsen helaas.

Maar gelukkig zijn de tips van Yoozer een prima oplossing.
Wel een beetje suf dat ik zelf niet op de oplossing van split kom, ik zat echt op een andere manier te denken, veel te moeilijk. :stupid
 
Back
Top