RM1x workflow met Ableton Push?

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
Hi all,

ik heb hier thuis een Ableton Push v1 en v2 staan. Na wat weken experimenteren met beiden kom ik maar niet in een soepele flow, ik moet elke keer (te)veel nadenken over waar ik precies zit, welk knopje ik nu moet drukken om ergens anders te komen etc. Nu wordt de Push altijd opgehemeld over de geweldige workflow (met name de 2) maar mij lukt het maar niet.

Lang geleden had ik een Yamaha RM1x waarmee ik echt kon lezen en schrijven. Track selecteren, drumkit of sound kiezen, record-mode selecteren (overdub, grid of step), inspelen maar, en op naar de volgende track. Pattern 2 selecteren, en zelfde trucje. Vervolgens met de mute knoppen arrangeren en chainen, beetje met de effecten en filters pielen, en klaar.

Waarom lukt mij dit niet bij de Push? Mis ik ergens iets? Wie oh wie kan me helpen :)

tnx! Olaf
 
Ik heb ook ervaring met Push 1, en Maschine.

Ik denk dat het niet klik't qua flow omdat de hardware indeling anders is als wat je op het scherm ziet. In je hoofd moet je dan steeds een vertaalslag maken: de 4 + 4 macros op het scherm zitten opeens naast elkaar op de Push hardware. Onhandig..
Dat blijft naar mijn idee altijd het probleem, tenzij men de VST indeling 1:1 namaakt op hardware.

Is een iPad sequencer niks voor je, dan heb je direct toegang tot 'knoppen'. Ik ben sinds kort helemaal into Caustic, ik vind het ideaal: supersnelle workflow. Maar goed, je kan daar geen midi hardware mee sequencen. ModStep kan dat wel maar daar heb ik geen ervaring mee..
 
tnx! Ik kijk niet naar het scherm, ik probeer de Push echt als "standalone hardware" te gebruiken, dus dat lijkt het niet te zijn.
 
tnx! Ik kijk niet naar het scherm, ik probeer de Push echt als "standalone hardware" te gebruiken, dus dat lijkt het niet te zijn.

Nou, ik bedoelde meer dat je het user model van de Ableton interface in je hoofd hebt zitten, wss gebruik je dat veel langer als je Push hebt.. je weet wat-waar-zit op het scherm. Vervolgens moet je dat op Push interface gaan zoeken, dat gaat nog niet natuurlijk.. Met die RM1x greep je direct naar de functie die je nodig had.. die zat altijd op dezelfde plek ipv Push encoders die contstant van functie wisselen..Ook hoefde je daar veel minder in te stellen.. hij was veel beperkter wat hem overzichtelijker maakte.. Ableton en Push kunnen zo veel..

Maar goed ik ben geen psycholoog he :D dit is gewoon een van de problemen die ik heb met midi mappen en midi controllers...
Wat je mss kan helpen is een goede starter template van Ableton maken, waar alles zoveel mogelijk al geregeld is. Verder hoef je dan enkel nog een soundje te kiezen per track..

Het kan natuurlijk ook gewoon dat de Push workflow je niet ligt..

Ik heb die Push 1 ook weggedaan.. Net als Maschine. Als ik die beide vergelijk met bv de workflow van een Akai MPC is dat een wereld van verschil. Die is veel beperkter maar veel logischer en het is daarom ook makkelijker te onthouden en je de workflow eigen te maken..
 
Laatst gewijzigd:
tnx Furious5! Zou best eens kunnen, ik ging er eigenlijk vanuit dat de Push de logica van Live zoveel mogelijk volgde, maar miss is dat niet het geval door alle opties die ze erin willen stoppen. Zal daar eens over nadenken idd. Zal ook eens naar een MPC kijken.
 
yes, alle tutorials gevolgd, vaak ermee gewerkt, maar het wil maar niet "klikken" lijkt het. Ben ik dan de enige die dat met Push heeft?
 
yes, alle tutorials gevolgd, vaak ermee gewerkt, maar het wil maar niet "klikken" lijkt het. Ben ik dan de enige die dat met Push heeft?

je bent vast niet de enige, maar je hoort er vrij weinig klachten over in de praktijk.

Op zich is het een vrij eenvoudige opzet, de rij knoppen onder het paneel zijn je kolom selecties (dus instrumenten, midi channels en audio channels).
de bovenste rij is de channelstrip van een instrument, dus stel je hebt een midi channel met een arpeggiator, sylenth en een ping pong delay, dan kies je met de onderste knop sylenth en dan zie je boven de strip drie knoppen oplichten met arpeggiator, sylenth en ping pong delay, wil je dan bijvoorbeeld de ping pong delay aanpassen, dan druk je op het derde knopje en dan zijn al je draaiknoppen de instellingen van de pingpong delay. (waarbij je weer via de onderste knopjes door de verschillende pagina's kan browsen).

Dit is zo consequent doorgevoerd dat je dit na het volgen van zo'n tutorial wel in je vingers zou moeten hebben.

Het zelfde geldt voor het gebruik van de step sequencer of Note play features op de push. Het is eigenlijk allemaal best intuitief.

Maar ik denk dat het inderdaad ook wel helpt als je ableton goed kent, dan snap je de vertaling van wat waar zit op de push denk ik ook wel wat sneller.

Maar welke features loop je op vast op de push?
 
Maar ik denk dat het inderdaad ook wel helpt als je ableton goed kent, dan snap je de vertaling van wat waar zit op de push denk ik ook wel wat sneller.

Maar welke features loop je op vast op de push?

Ableton Live ken ik redelijk goed (denk ik ;) ).

Ik merk dat ik met name last heb van hoe ik weer "omhoog/terug" of terug naar het hoogste level kom. Op de rm1x druk je exit en dan ga je 1 level weer omhoog. Dat werkt vrij logisch. Ik merk dat ik op de Push vaak gewoon "verdwaal" en alleen met heel veel denken of klikken weer op het "beginpunt" kom. Hetzelfde met links/rechts, het lijkt bijna wel of de context continue verandert en de knoppen dus ook steeds een andere functie krijgen, hmm..
 
Ik merk dat ik met name last heb van hoe ik weer "omhoog/terug" of terug naar het hoogste level kom. Op de rm1x druk je exit en dan ga je 1 level weer omhoog. Dat werkt vrij logisch. Ik merk dat ik op de Push vaak gewoon "verdwaal" en alleen met heel veel denken of klikken weer op het "beginpunt" kom.
Ja, dat kan ik me wel voorstellen, in device mode is bijna altijd een stap terug met de knop links boven je schermpje. In de andere modes is het vaak handiger om simpelweg weer de grote functie select knop te selecteren (zoals mixer, devices, etc)


Hetzelfde met links/rechts, het lijkt bijna wel of de context continue verandert en de knoppen dus ook steeds een andere functie krijgen, hmm..
Dat klopt helemaal, praktisch alle knoppen krijgen context gevoelige functies, nog erger zelfs is dat je soms 2 keer op knoppen moet drukken en dat dan de functie veranderd (bijvoorbeeld om met dezelfde knop te wisselen tussen de step sequencer en de gewone note input).

Dat is inderdaad gewoon veel doen, mij valt het niet meer op doordat ik praktisch alle gewone ableton live dingen via de push doe, maar je hebt op dat vlak zeker gelijk en als je het maar sporadisch doet dan denk ik ook wel dat je dat niet kan onthouden. Het komt ook doordat er maar weinig knoppen zitten op de push (in verhouding dan), en dat er wel heel erg veel functies bedienbaar zijn (zoals bijvoorbeeld het nudgen van noten in een step sequencer, dat is ook niet bepaald intuitief, dat is ook wel even een paar keer doen voordat je dat in je vingers hebt).
 
Komt denk ik door, soort van al eerder genoemd ook, het ontbreken van een duidelijke UI met dedicated knoppen. Ik heb zelf echt moeite met universele controllers waarbij geen enkele knop een vaste functie heeft. Ligt niet aan die apparaten en ik weet dat je je layout en configuratie gelijk kan houden en daarmee een soort van dedicated knoppen kan simuleren maar zo werkt het niet in mijn hoofd. Krijg kortsluiting zodra een knop iedere keer een andere functie kan hebben. Moet ook niet afhankelijk zijn van een kleurtje of visueel/grafische weergave van iets. Die RM1X was te gek qua workflow.
Nogmaals niks ten nadele van Push 1 2 en straks 3 t/m 10, is gewoon niet mijn workflow, spul is te gek voor mensen die die feeling er wel mee hebben
 
Het moet toch mogelijk zijn om een RM1x-like workflow op de Push te krijgen? Misschien iets dat te configureren of zelfs te programmeren is? ;)
 
Voor een gedeelte wel, maar voor de rest niet door het ontbreken van vaste voorgeprogrammeerde knoppen.
Ik heb dat zelfde met de Roland MC909, die kon ik haast blind bedienen, ook die was bezaaid met knoppen en sliders.Ben daarna nooit meer iets tegengekomen wat zo snel werkt.
 
Komt denk ik door, soort van al eerder genoemd ook, het ontbreken van een duidelijke UI met dedicated knoppen. Ik heb zelf echt moeite met universele controllers waarbij geen enkele knop een vaste functie heeft. Ligt niet aan die apparaten en ik weet dat je je layout en configuratie gelijk kan houden en daarmee een soort van dedicated knoppen kan simuleren maar zo werkt het niet in mijn hoofd. Krijg kortsluiting zodra een knop iedere keer een andere functie kan hebben. Moet ook niet afhankelijk zijn van een kleurtje of visueel/grafische weergave van iets.
...
snap ik, vind ik wel een goede uitleg. Dat is misschien waarom ik er ook minder moeite mee heb, als ik met de push werk dan heb ik in mijn hoofd op dat moment een beeld waar ik in ableton live normaal zou zitten op het scherm, aangezien dit praktisch een 1 op 1 vertaling is van het ableton live scherm kwa opzet is het in mijn hoofd wel een logische opzet op de push, ik zie eigenlijk gewoon 20+ push controllers voor me die afhankelijk van waar ik mee bezig ben die functies bedienen.

Ik denk dat het ook wel helpt als je een tijdje de push gebruikt met het ableton live scherm erbij aan, dan krijg je de mapping veel eerder in je hoofd dan dat je dat helemaal blind moet gaan doen.

Maar het is inderdaad wel zo dat die push controller veel te veel functies ondersteunt in basis van ableton live. Met die paar knoppen moet je dan veel concessies doen aan de UI. En met Ableton 10 wordt dat nog iets erger ook, doordat het beeldscherm ook nog meerdere implementaties krijgt afhankelijk van waar je zit een een deel van het beeldscherm feedback weergeeft bijvoorbeeld. (zoals de spectrum analyser of EQ graphs tijdens het aanpassen. Dus ook daar krijgt je beeldscherm dan meerdere functies tegelijk (bediening synth / effect + visuele feedback eronder / doorheen)

wel bijzonder, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat mensen last kunnen hebben met het bedienen van multifunctionele midi controllers. Dat is eigenlijk best een generiek probleem. Bijvoorbeeld mijn native komplete keyboard veranderd ook continu kwa functies op het het keyboard afhankelijk van welke synth of effect je open hebt.
 
Wat mijns inziens beter zou zijn (ideetje voor Push3)
- encoders in 4 + 4 opstelling, net als bv de Digitakt of de APC40. Dus zelfde layout als de Macro knoppen in Ableton
- de pads functies geven net als een MPC of Maschine: letters, cijfers, handige shortcuts (shift notes, play sample from start, play to end, play loop area etc.). Je hebt 64 pads.. dus benut ze optimaal zou ik zeggen..
- meer kleur op hardware om functies te groeperen.. Nu is alles zwart, alles ziet er hetzelfde uit.. Dezelfde kleuren moeten dan terugkomen in de software zodat je ze in 1 keer ziet..
 
Laatst gewijzigd:
misschien toch maar eens de Maschine uitproberen dan, kijken of die workflow beter past. MPC ziet er ook interessant uit, maar alleen samples vind ik wat te beperkt.
 
Back
Top