Presonus Studio One gebruikers

dextah

Ouwe rot
Lid sinds
22 juli 2002
Berichten
3.338
Locatie
The Triple Galaxy Collision
Zijn hier nog een beetje Studio One gebruikers?

Ik werk nu met wat mensen samen en we zijn nu Studio One aan het testen als samenwerkings DAW om het zo maar te noemen.

Zelf werk ik met Ableton en Logic en vanwege een pc gebruiker die absoluut niet aan een mac wil en ook geen klik heeft met Ableton zijn we nu Studio One aan het testen en we zijn aangenaam verrast.

Ik had het programma eigenlijk na een paar uur al onder de knie.
Het lijkt op een mengelmoes van Logic en Cubase en meer denk ik. IIg veel van Logic eehm door Logic geïnspireerd.. of andersom. Ook door Protools en Cubase.

Vroeg me af of hier gebruikers zijn die ook van een andere daw naar studio one zijn gegaan en die nog tips ofzo hebben.

Dat je de keycommands van Logic kan instellen is ook superhandig.

Het idee was dat ik alleen voor de samenwerkings projecten in One zouden werken en verder met Ableton Logic combi zou gaan maar ik zie me nu toch wel met Studio one en Ableton werken.
 
Vroegâh begonnen met Fruityloops, toen naar Cubase, naar Logic 8 en 9. Nu al ruim 2,5 jaar erg blij met Studio One v3 voor productie. Mixen en mastering doe ik voornamelijk in Pro Tools, die is daar simpelweg beter voor ingericht en vind ik persoonlijk beter klinken voor een eindproduct. En als ik eens heel wat anders wil doen, werk ik nog wel eens met Bitwig.

Maar all in all is Studio One mijn werkpaard en vind ik de workflow erg nice. Het is inderdaad een goede combinatie van Logic/Cubase/Pro Tools flow en functies, die ook cross platform goed werken. En qua tip, weet niet of je dit al wist. Maar klik op een parameter in een plugin en links bovenin je workspace verschijnt de naam met een 'A' ernaast, als je op die A klikt krijg je gelijk de automation op je channel te zien.

Nog wat anders wat best wel verstopt zit in Studio One: als je met plugins werkt die multi outs hebben, moet je naar je mixer gaan en links bij console de 'Instr.' tab openen, dan het vinkje aan de rechterkant bij je plugin kan je kiezen voor "expand'. Zo kan je de extra outs aan en uitzetten voor je plugins.
 
Ok thanks!
Die expand kon ik nog niet. Die automation tip toevallig gisteren op youtube gezien.

Ik dacht dat Studio One qua sound juist beter was dan Pro Tools?
Heb zelf geen PT dus ik zou het niet weten, maar heb wel het idee dat ik het beter dan Logic vind klinken.



Vroegâh begonnen met Fruityloops, toen naar Cubase, naar Logic 8 en 9. Nu al ruim 2,5 jaar erg blij met Studio One v3 voor productie. Mixen en mastering doe ik voornamelijk in Pro Tools, die is daar simpelweg beter voor ingericht en vind ik persoonlijk beter klinken voor een eindproduct. En als ik eens heel wat anders wil doen, werk ik nog wel eens met Bitwig.

Maar all in all is Studio One mijn werkpaard en vind ik de workflow erg nice. Het is inderdaad een goede combinatie van Logic/Cubase/Pro Tools flow en functies, die ook cross platform goed werken. En qua tip, weet niet of je dit al wist. Maar klik op een parameter in een plugin en links bovenin je workspace verschijnt de naam met een 'A' ernaast, als je op die A klikt krijg je gelijk de automation op je channel te zien.

Nog wat anders wat best wel verstopt zit in Studio One: als je met plugins werkt die multi outs hebben, moet je naar je mixer gaan en links bij console de 'Instr.' tab openen, dan het vinkje aan de rechterkant bij je plugin kan je kiezen voor "expand'. Zo kan je de extra outs aan en uitzetten voor je plugins.
 
nu jullie toch zo bezig zijn met uitwisselen van tips.vanmorgen heb ik weer eens de tascam interface aan de mac gehangen, ipv de veel makkelijkere korg d3200.
probeer ik in studio one mijn hr16 als midi apparaat op te nemen, maar lukt van geen kant.
heb m als instrument en als keyboard toevoegd, ik zie midi activiteit in de track, zelfs noten staan, maar afspelen ho maar. midi channel moet kloppen - snap er niets van.ik heb helaas geen enkel ander midi ding om bv de midi in van de hr16 te testen. misschien is die wel kapot.

ik zit voortdurend te dubben tussen korg d3200 stand alone, of de mac met tascam interface en studio one.

wat ik vooral mis in de korg is de mogelijkheid om te knippen en plakken in sporen. maar met studio one (deze versie) kan ik maar 2 audio sporen tegelijk opnemen. ik vind de compressor op de tascam ook handig en goed. eq is ook erg goed, maar dat is die van de korg ook.

sorry voor het gezeur maar als een van jullie toevallig een midi in studio one tip heeft...
 
Ik dacht dat Studio One qua sound juist beter was dan Pro Tools?
Heb zelf geen PT dus ik zou het niet weten, maar heb wel het idee dat ik het beter dan Logic vind klinken.

Misschien heeft de engine betere specs op papier, dat zou ik niet weten. Maar ik vind mijn masters uit PT fijner in het gehoor liggen dan uit Studio One, vooral bij hoge RMS tracks.

sorry voor het gezeur maar als een van jullie toevallig een midi in studio one tip heeft...

Dit klinkt toch vooral als een probleem van je interface en niet Studio One, ik heb zelf in ieder geval nooit dit soort problemen gehad. En ik heb vrij uitgebreide midi routing met veel devices. Dus misschien toch maar sparen voor wat nieuws? :)
 
sparen is altijd een goed idee

ik had eerder de drumtraks via de zelfde interface aangesloten, zonder probleem - ik zal nog s kijken
 
Een van die jongens waar ik nu mee samenwerk heeft een Zoom multitrack geval waar hij alles in doet.
Die is niet zo van de computers. Ik heb nu die Zoom via midi en een optical output sync aan Studio One zodat ik alles kan opnemen wat er in die Zoom zit.
Hij heeft een drumpcomputer gebruikt die in die Zoom zit en die stuurt midiclock uit naar One.

Is dat wat jij ook wilt doenmet de korg d3200?
Ik moest ook even zoeken met midi in One moet ik zeggen.


nu jullie toch zo bezig zijn met uitwisselen van tips.vanmorgen heb ik weer eens de tascam interface aan de mac gehangen, ipv de veel makkelijkere korg d3200.
probeer ik in studio one mijn hr16 als midi apparaat op te nemen, maar lukt van geen kant.
heb m als instrument en als keyboard toevoegd, ik zie midi activiteit in de track, zelfs noten staan, maar afspelen ho maar. midi channel moet kloppen - snap er niets van.ik heb helaas geen enkel ander midi ding om bv de midi in van de hr16 te testen. misschien is die wel kapot.

ik zit voortdurend te dubben tussen korg d3200 stand alone, of de mac met tascam interface en studio one.

wat ik vooral mis in de korg is de mogelijkheid om te knippen en plakken in sporen. maar met studio one (deze versie) kan ik maar 2 audio sporen tegelijk opnemen. ik vind de compressor op de tascam ook handig en goed. eq is ook erg goed, maar dat is die van de korg ook.

sorry voor het gezeur maar als een van jullie toevallig een midi in studio one tip heeft...
 
sparen is altijd een goed idee

ik had eerder de drumtraks via de zelfde interface aangesloten, zonder probleem - ik zal nog s kijken

Dan zit het dus wellicht in de instellingen van de Korg? Dat hij bijvoorbeeld op local staat inplaats van het ontvangen van MIDI in?
 
Ik heb Studio One ook getest en ook ik was aangenaam verrast. Eén van de mooie dingen die Studio One heeft, is dat analoge mixconsoles geëmuleerd worden dmv. de console shaper. Dat geeft je ook de mogelijkheid om de mixbus te oversturen. Voor zover ik weet heeft geen enkele DAW dat. Eerlijk gezegd wacht ik al lang op een DAW die analoge mixers nabootst. Nadeel van mixen binnen de DAW is dat alls zo steriel klinkt. Ik heb nog geen mixdown in Studio One gedaan maar ik hoop dat dat nu eindelijk beter kan.

Ook de sampler van Studio One is bijzonder goed. Zo kan je bijvoorbeeld patches van de oudste e-Mu samplers (Emulator, E-Max) inlezen waarbij alle parameters exact zo zijn als bij de E-mu sampler. Dat kan ook bij geen enkele andere soft-sampler. Sampler van Ableton Live bijv. leest de patches wel in maar dan ontbreken veel instellingen (filter settings, panning en noem maar op).

Verder vond ik het allemaal heel intuitief en overzichtelijk werken.

Uiteraard zou je die makker die koudwatervrees voor Macs heeft een handje moeten helpen ;)
 
Een van die jongens waar ik nu mee samenwerk heeft een Zoom multitrack geval waar hij alles in doet.
Die is niet zo van de computers. Ik heb nu die Zoom via midi en een optical output sync aan Studio One zodat ik alles kan opnemen wat er in die Zoom zit.
Hij heeft een drumpcomputer gebruikt die in die Zoom zit en die stuurt midiclock uit naar One.

Is dat wat jij ook wilt doenmet de korg d3200?
Ik moest ook even zoeken met midi in One moet ik zeggen.

is ook een optie, maar voorlopig had ik het idee: of de mac/studio one of de korg d3200

ik dacht even snel de hr16 met midi aan te sturen. ik zie de bruine midi balk activiteit ook opkomen, zowel van de individuele trigger pads als van de afgespeelde patterns. de noten worden genoteerd, maar er komt niks terug naar de hr16.
gek is dat ik links onder in de kolom op de pagina bij channel NONE zie staan en dat ook niet kan wijzigen, dat is de output dacht ik.
zit nu achter de kleine mac en zal straks nog eens proberen. heb even de korg weer neergezet en die geeft wel de midiklok door naar de hr16 in.

de combi is ook een idee, maar de korg heeft geen directe outputs dus dan moet ik per 2 sporen van korg naar studio one (die trouwens in deze versie ook maar 2 sporen tegelijk kan opnemen)

zoals je misschien weet, ben ik geen echte recording artist. maak zelden of nooit iets af.
nog s goed over nadenken
 
gek is dat ik links onder in de kolom op de pagina bij channel NONE zie staan en dat ook niet kan wijzigen, dat is de output dacht ik.

Ik weet niet of ik het goed heb begrepen wat je schrijft. Bedoel je een MIDI-kanaal? Zo ja, dan moet je de inkomende en uitgaande MIDI instellen als respectievelijk New Keyboard en New Instrument. Als je geen New Instrument instelt, zal er geen MIDI terug naar je instrument worden gestuurd.
 
Wat tof.. ik heb een EMU EMAX1 en 2 gehad.. Weet jij waar ik emu lib's kan downloaden?


Ik heb Studio One ook getest en ook ik was aangenaam verrast. Eén van de mooie dingen die Studio One heeft, is dat analoge mixconsoles geëmuleerd worden dmv. de console shaper. Dat geeft je ook de mogelijkheid om de mixbus te oversturen. Voor zover ik weet heeft geen enkele DAW dat. Eerlijk gezegd wacht ik al lang op een DAW die analoge mixers nabootst. Nadeel van mixen binnen de DAW is dat alls zo steriel klinkt. Ik heb nog geen mixdown in Studio One gedaan maar ik hoop dat dat nu eindelijk beter kan.

Ook de sampler van Studio One is bijzonder goed. Zo kan je bijvoorbeeld patches van de oudste e-Mu samplers (Emulator, E-Max) inlezen waarbij alle parameters exact zo zijn als bij de E-mu sampler. Dat kan ook bij geen enkele andere soft-sampler. Sampler van Ableton Live bijv. leest de patches wel in maar dan ontbreken veel instellingen (filter settings, panning en noem maar op).

Verder vond ik het allemaal heel intuitief en overzichtelijk werken.

Uiteraard zou je die makker die koudwatervrees voor Macs heeft een handje moeten helpen ;)
 
Heb je midiclock out aangevinkt?


is ook een optie, maar voorlopig had ik het idee: of de mac/studio one of de korg d3200

ik dacht even snel de hr16 met midi aan te sturen. ik zie de bruine midi balk activiteit ook opkomen, zowel van de individuele trigger pads als van de afgespeelde patterns. de noten worden genoteerd, maar er komt niks terug naar de hr16.
gek is dat ik links onder in de kolom op de pagina bij channel NONE zie staan en dat ook niet kan wijzigen, dat is de output dacht ik.
zit nu achter de kleine mac en zal straks nog eens proberen. heb even de korg weer neergezet en die geeft wel de midiklok door naar de hr16 in.

de combi is ook een idee, maar de korg heeft geen directe outputs dus dan moet ik per 2 sporen van korg naar studio one (die trouwens in deze versie ook maar 2 sporen tegelijk kan opnemen)

zoals je misschien weet, ben ik geen echte recording artist. maak zelden of nooit iets af.
nog s goed over nadenken
 

Attachments

  • Screen Shot 2017-07-29 at 15.31.02.jpg
    Screen Shot 2017-07-29 at 15.31.02.jpg
    37,7 KB · Bekeken: 118
Wat tof.. ik heb een EMU EMAX1 en 2 gehad.. Weet jij waar ik emu lib's kan downloaden?


De Emulator soundbanks:

http://audio-soft.net/49439-e-mu-emulator-ii-sound-banks-collection-sf2-v10-soniq.html

of

http://audioz.cx/sample-libraries/E-MU.Emulator.II.Sound.Banks.Collection.sf2.v1.0-SoniQ-3169.html

of anders Google: E-MU.Emulator.II.Sound.Banks.Collection.sf2.v1.0-SoniQ

In de readme file wordt de sampler van Presonus Studio One aangeraden :)
We highly recommend Presence, the vsti sampler, that is coming with Studio One, as it translates the filter, lfos and envelope settings of the presets very satisfyingly. Add some distortion (opamp or softtube), and effects for a wider stereo image.


Ik ben overigens deze banks op het spoor gekomen dankzij een post op het synthforum:
www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=204744
 
Last edited by a moderator:
Heb je midiclock out aangevinkt?

heb allebei geprobeerd.

ik begin te vermoeden dat een midi terminal of kabel wankel is.

alhoewel, met de d3200 geen enkel probleem om de midi klok door te sturen, maar vanaf de mac lukt het niet.

had eerst midi activiteit, maar hoorde niks, nu ben ik de midi activiteit ook kwijt en volgens mij heb ik het op zich goed geconfigureerd.

bovendien deed de hr16 2 of 3 keer helemaal niets meer, moest ik m uit en weer aanzetten.

ik laat t maar ff rusten, kijk vanmiddag nog wel s even met n andere interface, ikheb nog zo'n uno liggen.
 
dat is dus vanmorgen geworden.

je zal het zien, klassiek. evend e uno gebruikt en werkt gewoon en natuurlijk alles juist ingesteld.
kabels al even gewisseld, er lijkt dus iets mis met de midi out terminal van de tascam.
bedankt voor de suggesties. ik voel me overigens nog steeds niet echt een studio one gebruiker. ;) die korg is ook zo makkelijk...
 
Ik ben trouwens zeer te spreken over Studio One. Vooral de workflow is echt goed. Het zit gewoon heel logisch in elkaar en dat werkt prettig.

MAAR... er is één ding waar ik steeds tegenaan loop: de MIDI out. Hij synct gewoon niet helemaal lekker. Dit weekend heb ik een Roland A-01 eraan gehangen. Als ik het tempo bijv. op 126 zet in Studio One, dan zie ik het tempo dat de A-01 ontvangt, heen en weer schieten tussen 125 en 128. Bij Sonar is dat 125-126. Als ik de MIDI-informatie van de A-01 wil opnemen in Studio One, worden schijnbaar willekeurige noten gewoon niet opgepikt. Wederom in Sonar geen probleem. Min of meer hetzelfde verhaal met een Novation Bass Station. Als ik de sequencer daarvan aanstuur, is de timing soms een beetje off; in Sonar is er niets aan de hand.

Ik heb nog niet versie 3, dus ik weet niet of het daarin is verholpen, maar het maakt mij wel aan het twijfelen om naar een andere DAW over te stappen.
 
Na tijdje demo'en Studio One aangeschaft

Net een release weg gebracht om te laten snijden.. 1 track in Logic 1 in Ableton en 1 in Studio one.. die track uit Studio one knalt er kijhard overheen. Echt minimale middelen gebruikt.
Stock eq en die consoleshaper..

Heb nog een vraagje/jes waar iemand hier mij mischien mee kan helpen...

Ik heb een paar subs aangemaakt voor drums bass etc.
Die komen nu in mijn arrangent te voorschijn en dat wil ik niet :)
Hoe krijg ik die functie uitgeschakeld?
En als ik een track hide hoe krijg ik die dan weer terug? Ik kom daar maar niet achter.
 
...als ik een track hide hoe krijg ik die dan weer terug? Ik kom daar maar niet achter.


Ik zag deze vraag ook op het forum van Presonus:
http://forumsarchive.presonus.com/posts/list/28675.page

Misschien slim om je vragen op dat forum te stellen.. ik denk dat je er dan zo uit bent.

Gaaf om te horen dat Studio One Logic en Live overtreft met de mixdown, het is precies wat ik vermoedde.
Kunnen je tracks ergens beluisterd worden?
(..en dan ook met vermelding met welke DAW welke track gemaakt is)
 
Studio one 4 is uit.
Wel te betalen voor een upgrade.:dubbel:

 
Back
Top