CD met matig afgemixte muziek. Hoe zelf aanpassen?

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Beste allemaal,

Ik ben zelf fan van The Art Of Noise, maar het is wel jammer dan sommige albums (naar mijn smaak dan) niet optimaal zijn afgemixt, waardoor de tracks niet helemaal uit de verf komen.



De eerste keer dat ik bijvoorbeeld deze track hoorde, was dat van YouTube. Dat is overigens niet deze video. De bass en treble waren veel sterker en daardoor komt de muziek goed uit de verf. Later vond ik voor een paar euro de CD van het album waar deze track op staat, maar het was een tegenvaller want de track komt zoals je misschien al hoort niet goed uit de verf omdat het wat 'flauw' is afgemixt.

Ik kan met Audacity wel een beetje klooien met de equalizer, maar vaak doet men dan zoiets te erg en verpest je de track. Ik heb niet genoeg ervaring met dat soort geluidsbewerking. Werken met de equalizer en ook de compressor is subjectief. Het past dan iets toe wat jij goed vindt klinken. Maar je kan het ene moment iets goed vinden klinken en op een later moment je realiseren dat je meer kwaad dan goed hebt gedaan en het eerder hebt verpest.

De betreffende track had ik toen van YouTube geript en die heb ik nog steeds. Maar YouTube comprimeert het geluid behoorlijk, zeker 7 jaar geleden.

Maar mijn vraag is: kan je een soort frequentie-analyse maken van beide tracks en dan zien welke frequentiegebieden in welke mate je moet aanpassen om het een (vrijwel) hetzelfde te laten klinken als het ander?

------

Laat ik de vraag anders stellen. Je wilt voor een vriend of vriendin een compilatie-CD maken en je verzamelt verschillende muziek daarvoor. Maar je merkt dat het ene totaal anders is afgemixt dan het andere. Hoe kan je de tracks dan bewerken in die zin dat ze qua mix meer op elkaar zijn afgesteld?
 
Ik heb vroeger eens een plugin bij mijn geluidskaart gekregen dat het spectrum van een opname kon lezen en dat spectrum kon je dan toepassen op een ander muziekstuk. Werkte best goed en heette Assimilator. Misschien dat je het ook los kan aanschaffen? Er zijn trouwens vast nog wel meer programma's te vinden die iets dergelijks kunnen.

En anders zal je toch op je gehoor met behulp van EQ moeten gaan rommelen totdat het ongeveer gelijk klinkt.
 
Album tracks, zeker 80s, doen vaak een beetje flauw aan omdat ze niet bedoeld waren voor broadcast, dwz
radio mixen. Speciale eq/comp dus, om het wat meer punch te geven.
Ook stonden de tracks op vinyl en dus minder plek voor alle grooves wrt de tijdsduur, waardoor de grooves
fysiek niet zo diep konden en dus: minder dynamisch.

Het aanpassen is denk ik het best "handmatig" met eq en comp (wanneer nodig).
Dus een soort nieuwe master stap..
 
Ik heb ff wat files geupload naar een host. Die kan je met deze link downloaden als het goed is. Het blijft een week geldig:

https://spaces.hightail.com/receive...-811c-405f-a1ce-521b492bafe6/Art Of Noise.zip

(Misschien mag het officieel niet. Maar wat ik al zei, de link blijft een week geldig en daarna werkt het niet meer. En als mensen persé muziek willen downloaden i.p.v. aan te schaffen, lukt ze dat sowieso wel.)

Deze zip-file bevat flac-bestanden van Dragnet. Eén van het originele album en één van een compilatie-album uit 2010 die geremasterd is. Ook heb ik een flac-bestand van E.F.L. van het originele album en een mp3-bestand van de versie die ik destijds van YouTube had geript. Van dat laatste heeft het weinig zin om daarvan een flac-bestand te sturen, want de muziek op YouTube is sowieso al gecomprimeerd.

Dus misschien vinden sommigen van jullie het wel leuk om met mijn hulpvraag aan de slag te gaan en mij zodoende kunnen vertellen hoe ik het zelf kan uitvoeren. :)

Het is wel ingewikkeld. Allereerst de amplitudes zijn anders en omdat de één veel meer uitschietende pieken heeft, kan je dat niet simpel oplossen door te normaliseren. Je moet dan echt met limiters en compressors aan de slag om een gemiddeld vergelijkbare amplitude te krijgen.

Met Audacity kan je een spectrum analyse maken. Wat funkaholic1972 al postte, dat was ook het idee wat ik in mijn hoofd heb, maar als je dat handmatig doet aan de hand van een EQ-analyse, is dat best ingewikkeld.
 
Back
Top