Logic, Ableton?

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Nadat ik m'n windows PC heb ingeruild voor een iMac werd ik min of meer verplicht met Logic te gaan werken.
Jaren met Cakewalk gestoeid en later Sonar.
Nu vind ik Logic best prettig werken en zeker met al die loops gaat er een wereld voor me open.
Is toch een beetje meer mijn ding om ook wat snippets te gebruiken in deze hobby.
Nu heb ik ooit een gratis key gehad voor Ableton Lite. Ik heb het programma geïnstalleerd maar op 1 of andere manier trekt het me niet zo, het lijkt wat minder toegankelijker.
Zitten er grote verschillen op ten opzichte van Logic? Is het beter, zijn er leukere features?
Ik lees regelmatig mensen die toch enthousiast zijn, waar zit dat in?
 
Voor mij is de reden om voor Ableton Live te kiezen juist vanwege het gebruiksgemak. Het idee is dat je bij het bouwen van een track eerst met loops gaat spelen in scene mode en dan naar arrangement mode switched als je gaat arrangeren. Ik deed dat altijd al zo al voordat Live bestond dus voor mij is het een verademing. Verder is het natuurlijk gewoon een kwesite van wennen.

Live gaat ook beter om met plug-in routing dan Logic. Dat betekent dat je veel meer zware plug-ins op elkaar kan stapelen voordat je Mac gaat stotteren.

Ik heb Logic altijd een tweederangs DAW gevonden. Het heeft zijn succes te danken aan het feit dat het destijds gratis werd geleverd aan audio opleidingen en hoge scholen ed. Heel slim want als de leerlingen eenmaal van school kwamen en in een studio omgeving gingen werken waren ze helemaal gewend aan Logic en dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk. Maar ik vond het altijd een onnodig omslachtig geheel ondanks dat de naam anders doet vermoeden. Ik heb wel vernomen van gebruikers dat de laatste versie een stuk 'logischer' is maar voor mij hoeft het nu niet meer.

Een andere optie is wellicht Presonus Studio One. Het is een equivalent van Pro-Tools wat lange tijd leidend is geweest in een Mac-omgeving maar de laatste jaren wordt het nauwelijks nog vernieuwd. Studio One heeft als voordeel dat het analoge mixing consoles kan simuleren zodat je kan oversturen bij het mixen. Dat kan met digitale mixers niet. Dat is heel wat anders dan een distortion plug-in gebruiken omdat het op het core level van de audio engine gebeurt.

Suc6 verder met je keuze.
 
..o ja. De reden dat Logic zo ingewikkeld is (was) is vanwege de 'environment' mode die standaard in Logic zit en waarmee je als programmeur zelf MIDI- en audio devices kan programmeren. Alleen als leek gaat het al snel duizelen als je hier in verzeild raakt wat nogal snel gebeurt omdat het verweven is met het pakket.

In Ableton Live kan dat ook (en nog veel beter ook) maar dan heb je een extra appje nodig dat 'Max For Live' heet. Hier zijn inmiddels geweldige plug-in mee gemaakt. En het is zelfs voor een leek nog te doen om er iets mee te maken.
 
@fatclap: Het gebruiksgemak van Ableton Live wordt langzaam bijgebeend door Logic.
Een volgende versie van Logic zal ook een clip launcher krijgen, net als Garageband.

Voordelen Live:
-Eenvoudige en snelle workflow door het geintegreerd werken met de clip launcher.
-Geweldige on the fly audio time stretching engine.
-Op het podium uitstekend te gebruiken.

Voordelen Logic:
-Uitstekende effecten en virtuele instrumenten.
-Uitstekende sound library.
-Compleet product voor aansturen en opnemen van oude en nieuwe midi instrumenten.
-Regelmatig product updates met verbeteringen en uitbreidingen.

Een nieuwe daw met clip launcher is Bitwig.
Bitwig heeft ten opzichte van Ableton Live een verbeterde workflow en zit boordevol innovatie. Momenteel is Bitwig daarentegen een stuk minder degelijk dan Live of Logic.
 
Je geeft het zelf al aan dat Ableton niks voor je is. Als je twijfelt tussen Ableton of Logic, lijkt me dan daarom de keuze snel gemaakt.

Wel kun je allerlei Youtubefilmpjes bekijken om te kijken of Logic wat voor je is.

Zelf ben ik overgestapt van Ableton naar Logic. Sommige dingen van Ableton mis ik wel zoals het makkelijker knippen en plakken van loops.

Bij Logic heb ik meer het gevoel dat ik professioneel bezig ben. Het interface bij Logic spreekt me ook meer aan dan het 'simpele' van Ableton.

Daarnaast heb je bij Logic ook een hele goede synth genaamd Alchemy
Plus het feit dat Logic een stuk goedkoper is dan Ableton.
 
Bedankt voor de heldere info, misschien toch Ableton ook eens aan de tand voelen.
Bono, ik gaf niet aan dat Ableton niets voor me is. Meer dat het me niet zo trekt. Dat het me wat minder toegankelijk lijkt. Ik kan het dus fout hebben en als ik fatclap zo hoor is dat ook zo.
Het is uiteraard zo dat het meestal maar is wat je gewend bent. En ik moet Bono gelijk geven dat het knip en plakwerk bij Logic vrij eenvoudig gaat. Hoe gaat Ableton eigenlijk met SysEx om? Dat vind ik in Logic niet echt eenvoudig. En het herkennen van beats in een sample? Lukt dat ook aardig met Ableton?
 
Ableton ondersteund geen sysex. Via max for live is het wel mogelijk. Je hebt Ableton Suite (599E) nodig om zelf met max for live aan de slag te kunnen.

Ik heb beide daw's. Ze hebben allebei hun kwaliteiten.

Probeer het gewoon zelf. Ableton Live lite heb je zo onder de knie.
 
Ableton is vooral krachtig in session mode… daar kan je per track loops starten (clips). Audio clips en midi clips. Op die manier kan je on the fly je song samenstellen en dingen uitproberen.

Maar je kan ook effect clips gaan maken die audio realtime bewerken. En aan deze clips kan je dan weer voorwaarden hangen wanneer ze spelen en in welke volgorde etc. Dit is echt uniek voor Ableton, ik denk niet dat andere DAW’s dat kunnen… Ableton voelt meer als instrument waarmee je kan optreden…

Er is ook een arrangement view, een tradidionele tijdlijn.. Dus je kan ook op die manier werken.

Ableton Live Lite is meer een kennismakings versie.. met een hoop beperkingen. Ik zou me daar rot aan irriteren ;-)
Het is een beetje alsof je een auto koopt die in de ‘Lite’ versie enkel naar links stuurt en waarbij er maar 3 wielen aan zitten. Dus upgraden doe je uitendelijk toch gewoon…. en natuurlijk weten ze dat bij Ableton…
 
Digital Performer is misschien ook het proberen nog waard... als vervanger van Logic
 
Ik heb jarenlang lopen switchen tussen verschillende DAWs en het is - terugkijkend - verspilde tijd. Ze kunnen allemaal heel veel en het gaat er volgens mij vooral om welke workflow je het fijnste vindt. Mijn tip: ga nummers maken en kijk met welk pakket je het snelste tot resultaat komt. Die zou ik kiezen. En blijf daar dan bij en leer er écht mee werken, leer bijvoorbeeld de shortkeys uit je hoofd. Dan gaat het nog sneller.

P.S. Bij mij verschilt het ook nog per genre :) Voor dance gebruik ik FL Studio, voor popmuziek en liedjes eerder de arrangement view in Ableton Live.
 
Deze week 10% korting op iTunes cards bij Albert Heijn. Dat is dan dus ook 10% korting op Logic Pro X. Dus €180,- (uit mijn hoofd) voor Logic Pro X. Niet echt duur voor zo een DAW lijkt mij.
 
Ik geef les in zowel Logic Pro X als Ableton Live. Het maakt niet uit waar je mee werkt, het gaat erom dat je op een prettige en soepele manier muziek kunt maken. Het programma moet jou niet in de wegzitten wbt creativiteit.

Er is wel degelijk verschil tussen de DAWs in kwestie. Logic is vergeleken met alle DAW's het meest geavanceerd op het gebied van midi (Max MSP en Max for Live buiten beschouwing gelaten). Maar dat wil niet zeggen dat je dat niet goed in Ableton kunt doen.

Ableton heeft een zeer goede audio engine met heel veel mogelijkheden maar ook dat kun je met een beetje kennis doen in Logic.

Persoonlijk vind ik de plugins in Logic Pro X een stuk beter maar da's een kwestie van smaak.

Wat eigenlijk alle DAWs verschillend maakt is de workflow en dat is waar je op moet letten (zoals al eerder gezegd). Probeer de betreffende programma's uit...desnoods bij een vriend/kennis die de software voor handen heeft zodat je een beeld krijgt van wat je er mee wilt en wat je er mee kunt en hoe je dat zo efficiënt mogelijk voor elkaar kunt krijgen. Succes!!!! :okdan:
 
Logic is vergeleken met alle DAW's het meest geavanceerd op het gebied van midi (Max MSP en Max for Live buiten beschouwing gelaten).


Als je Max niet buiten beschouwing laat wint Ableton Live met Max for Live het uiteindelijk denk ik. Niet alleen vanwege de geavanceerdheid maar ook vanwege gebruikersgemak.

Wat fourier zegt over persoonlijke voorkeur is waar. De ene zweert bij het ene pakket en de andere bij het andere. Helaas moet je je eerst goed in meerder DAW's verdiepen voordat je een keuze kan maken. En het zijn geen simpele programma's en er zijn veel pro's en cons. Het helpt denk ik wel om veel YouTube tutorials te kijken an dan wordt wellicht vanzelf al duidelijk welke workflow je het meest aanspreekt. Je hebt al het voordeel dat je op een Mac werkt, dan kan je alle PC troep buiten beschouwing laten want daar zijn ook nog legio DAW's te vinden.

Je kan Ableton Live als trial downloaden zodat je het 30 dagen gratis kan proberen. Ik zou adviseren dat te doen en je een maand op te sluiten in je studio. (Hou wel in je achterhoofd dat als je ergens tegenaan loopt met betrekking tot MIDI beperkingen dat Max nog oplossingen biedt, die zit niet bij de trial maar die kan je apart als trial downloaden). Als je dan nog niet om bent is Logic misschien beter voor jou. Maar dan zou ik eerst Presonus Stiodio One een kans geven. Dat is ook een machtig mooie DAW die zich kan meten met Logic.
 
Ik heb Studio one (prima daw) maar juist de integratie van Ableton met hardware controllers zoals de APC 40 en push gaven mij nou juist de doorslag om voor Ableton te kiezen.
Het is heel hands on op die manier vind ik.
En inderdaad kan je heel snel knippen, plakken, loops verbouwen en zeker ook effectracks erop zetten waardoor je al heel gauw tot leuke resultaten komt.
Je krijgt in samenwerking met zo'n APC of Push echt meer het gevoel dat je met een instrument aan de gang bent.
 
Ik ben van Cubase overgestapt naar Ableton en heb sinds kort een Mac erbij met Logic. Als ik er één zou moeten kiezen zou dat te allen tijde Ableton zijn.

Met Ableton kun je eigenlijk best ingewikkelde dingen doen op een kinderlijk eenvoudige manier, ik doe er in een handomdraai dingen mee waarvan ik eigenlijk niet zo snel zou weten hoe ik het in m'n andere DAW's zou moeten doen. Ongetwijfeld kan het daar ook mee, maar als ik in een creatieve bui ben, wil ik mij zo min mogelijk bezig houden met ingewikkelde routing ed. en Ableton werkt gewoon erg intuitief.

Logic gebruik ik voor de native plugins, die zijn erg goed. Cubase gebruik ik soms nog voor de VariAudio.
 
De beste DAW is de DAW waar je goed mee om kunt gaan. Omschakelen naar een andere kan een aardige leercurve zijn, en kost een hoop tijd, en soms ook frustratie. "In Logic wist je het zo te vinden, maar waar hebben ze dat in Ableton verstopt" ?

Ik ben zelf eens overgestapt van Propellerhead Reason naar Ableton Live. Heb er geen spijt van gehad. Van Logic weet ik niets.

Als je toch overweegt om over te stappen naar Ableton, dan zou ik Bitwig ook even een kans geven. De Ableton ontwikkelaars waren niet helemaal tevreden schijnt het, ze zijn weg gegaan en hebben Bitwig opgericht (en Live zo ongeveer opnieuw gebouwd, misschien beter ?) Live heeft (daarom?) al wat jaren geen echt grote update gehad, maar persoonlijk vind ik dat wel een voordeel: geen 'drang' om over te stappen en weer aan een nieuwe versie moeten wennen. Overstappen naar Bitwig doe ik dan ook niet, zelfs als het flink beter is.
 
@fatclap: Het gebruiksgemak van Ableton Live wordt langzaam bijgebeend door Logic.
Een volgende versie van Logic zal ook een clip launcher krijgen, net als Garageband.
Dat is wel tof om horen ik ga maar eens kijken hoe dat er uit zie bij Garageband ben namelijk erg benieuwd.
Heb je daar een voorbeeld van ?
 
En is er meer informatie over volgende logic update ?
 
Werk zelf met logic 9 en ableton live suite. Logic voelt voor mij vertrouwd.Het liniair l werken met arrangevenster vind ik persoonlijk prettiger als de arragementvieuw in ableton. Qua midi editing en Instruments geeft logic mij meer voldoening Zeker ook bij niet dance achtige producties , heeft logic qua Instruments meer te bieden. Routen met enviremont in logic is daarentegen omslachtig tov bv ableton.

Ableton lijkt eenvoudig wat betreft de interface maar vergis je niet. Sessionvieuw is lekker om inspiratieloos al snel aan de slag te gaan. Werk makkelijk, intuïtief, en je neemt direct op in je arrange venster. Vooral bij danceproducties kun je eindeloos jammen . Als live tool (zie naam) is ableton gewoon het beste.Het warpen van clips is kinderwerk. Intergratie met minicontrollers verloopt simpel.Speciaal op ableton toegelichte controllers (akai, of push) maken het echt tot een live instrument. Ik gebruik ableton vaak voor beats. IK rewire het aan logic.
Voor beide daws is genoeg te vinden op you tube.s6
 
Back
Top