Meningen over cubase

alex921

Stamgast
Lid sinds
23 mei 2015
Berichten
250
Locatie
Rotterdam
Denk eraan om cubase aan te schaffen. Je kunt voor zover ik weet geen trials doen. Heb het het wel even mogen bekijken bij een vriend (cubase 8.5). En een oude versie 32 bit (cubase 5) gedownload van het ''web'', die me eigenlijk ook wel goed bevalt. Vooral het midi editen is er erg functioneel . en stock plugins klinken tof.

Op het moment gebruik ik Ableton. Erg fijne DAW, snelle workflow, maar mijn ervaring met ableton dat ik het als een freestyle daw(sketchbook) gebruik en ik er niet echt warm word van de plugins, en gebrek aan vitale elementen zoals pannen etc.

Wil gewoon 1 DAW, waarin ik alles doe, en niet afmixen in logic bijvoorbeeld.
Aangezien naar mijn idee het complete plaatje al in cubase zit, qua compostie, en mixen, lijkt me cubase een betere optie.

Heb de trial van reaper ook aangeschaft, deze bevalt me ook erg goed. Maar door de talloze opties , lijkt me het een jarenplan voordat ik al deze mogelijkheden onder de knie heb. En dat is niet echt fijn als ik mn creatieve ''mindset'' zit. Plus dat je al een hoop eigen plugins moet hebben met reaper.


Aangezien cubase best een hoop geld kost, Hierbij mijn vragen: wat zijn jullie meningen over cubase, tegenover de andere DAWS?

Kan mijn oude cubase 5 versie, tegenop de nieuwere versies die cubase uitbrengt? Of zijn er echt grote tekortkomingen?

En diegene die cubase hebben, beschik je over de artist of pro versie? Zijn er grote tekortkomingen tussen de twee?
 
Laatst gewijzigd:
Test de demo's en ga voor wat je het prettigst vindt ?

Wat voor de één werkt , doet dat niet voor de ander.
Eigenlijk kunnen alle daws globaal gezien alles wat de anderen ook kunnen, hoewel sommige dingen in de ene handiger zijn verwerkt dan in de anderen,. Uitzonderingen zijn er ws. wel.
Maar dat is dus een kwestie van wat voor jou het beste werkt.
Persoonlijk zou ik zeggen dat het inruilen van Live voor cubase een vreemde zet is, maar dat hangt er ook van af hoe goed je ableton al kent en hoeveel tijd je in je nieuwe daw wil steken alvorens je er handig in bent.
En ook omdat ik zelf Ableton Live prettiger vind werken dan Cubase.,
Zelf vind ik het wel leuk om nieuwe daws uit te pluizen en te ontdekken. Maar dat is ook niet ieders ding, je moet er geduld voor hebben, want meestal wil je zoo snel mogelijk resultaat als je iets doet natuurlijk. En als je je daw aanzet om hem te nog leren kennen ben je daar niet echt mee bezig, dus het is tijd die je daar in moet steken.

Zelf maar kiezen of je dat nodig vindt :)

De cubase versies daar zijn vast wel vergelijkingen van te vinden qua specs ?

Nou heel verhaal.... succes !
 
Ik kom van Cubase en ben overgestapt naar Live. Nooit nog ga ik terug naar Cubase.
Ik heb destijds zelfs nog boeken gekocht om Cubase beter te kunnen gebruiken. Echter vind ik sowieso de leercurve van Cubase veel steiler dan die van Live. Live werkt echt intuïtief en speelser dan Cubase.
 
ik gebruikte cubase sinds versie 1, maar nu ableton live 9 voldoende ontwikkeld is voor midi ben ik blij dat ik overgestapt ben. Ik gebruik cubase 7.5 pro nauwelijks nog.

Als je nu al ableton live gebruikt dan zou ik alleen maar overstappen als je echt heel veel midi bewerkingen nodig bent. Maar als je nu niet weet hoe je Panning in ableton live moet gebruiken dan zegt dat ook wel iets vind ik. Cubase is ingewikkelder, maar zeker niet beter tenzij je echt heel veel midi gebaseerde hardware gebruikt die op Sysex codes zijn gebaseerd.

Of als je heel erg realtime midi conversies wil doen, dan is cubase ook wel te prefereren, maar goed, dat kan in M4L in ableton ook wel.

Naar mijn mening is Sysex support het grote verschil, die ontbreekt in ableton, dus dat kan een goede reden zijn om cubase te overwegen.

De kwaliteit van de plugins is subjectief, ik vind zelf de plugins van ableton vele malen beter dan de stock plugins van cubase, maar goed, het is maar net waar je op let.
 
Ik gebruik zelf al jaren Cubase en ben daar erg tevreden over. Ik moet ook bekennen dat ik nooit iets anders heb gebruikt. Ik heb met een schuin oog wel eens meegekeken naar bijvoorbeeld Live. Wat mij direct opviel was het grote verschil in workflow. Ja, Cubase lijkt wat bewerkelijker te zijn dan Live. Tegelijk heb ik toch ook ergens het idee dat ik met Live een stuk "luier" zou zijn (en dan luier als in minder bereid mijn best te doen, niet die andere luier). Live werkt bijvoorbeeld (als ik het goed heb tenminste) met clips. Lijkt een mooie manier van werken. Ik ben alleen zelf een beetje bang dat dat bij mij tot minder spannende resultaten zou leiden, juist door die clips. De kans bestaat dat ik de plank volledig missla :D.

Anyway, ik heb me een bepaalde workflow eigen gemaakt die erg goed past bij de manier van werken in Cubase. En ik ben er erg content mee.
 
Live werkt bijvoorbeeld (als ik het goed heb tenminste) met clips. Lijkt een mooie manier van werken. Ik ben alleen zelf een beetje bang dat dat bij mij tot minder spannende resultaten zou leiden, juist door die clips. De kans bestaat dat ik de plank volledig missla :D.

hehe, het is 1 van de grootste misvattingen inderdaad bij niet ableton live gebruikers, ableton live heeft 2 modes, een session view (clips) en een arrangement view (zelfde als cubase (eigenlijk overzichtelijker zelfs).

dus als je niet wil hoef je helemaal nooit clips te maken en kun je het op dezelfde manier gebruiken als in cubase kwa opzet.

Maar ik snap wel dat mensen bij cubase willen blijven, je moet toch wel een uurtje of 5 investeren om ableton live echt onder de knie te krijgen, daar moet je maar net zin in hebben.

Midi is wel beperkter in ableton live als in cubase, maar tot nu toe mis ik eigenlijk niets wat ik in cubase wel zou gebruiken. Want laten we eerlijk zijn, de meeste midi features die je het vaakst gebruikt in de praktijk zijn toch dingen als nudge, quantize. legato, velocity en sizing. Dat soort dingen zijn allemaal perfect uitgewerkt in ableton.

Maar beide DAW's zijn top, ik heb sneller resultaat in ableton dan in cubase, dus dat is voor mij de hoofdreden om daarin te werken. Ook vind ik de workflow tientallen malen beter in ableton en zeker hardware integratie met complete channel strip setups die je kunt saven zijn voor mijn werkwijze beter uitgewerkt in ableton. Voor mij is de switch dus goed uitgepakt. Maar voor iemand anders kan dat weer heel anders zijn.

Neemt niet weg dat ik af en toe cubase nog wel gebruik, maar dat is maar heel sporadisch.
 
Ik heb Cubase gebruikt sinds versie 2 op de Atari ST. Eigenlijk altijd kraakjes. Ergens rond de SX2/SX3-versie vond ik het pakket erg crasherig en heb toen een legale versie gekocht. Die net zo crasherig was. Ben toen overgestapt op Logic en daar zelf nog erg blij mee.

Er van uitgaand dat de stabiliteitsissues inmiddels tot het verleden horen, denk ik nog steeds dat Cubase verder een prima adequate DAW is.
 
Van studio one 3 heb je een crossgrade voor 299 als je een proof of purchase van een andere daw kunt overleggen, ook Ableton.
Scheelt wel met Cubase als geld een issue is?
Je hebt een gratis probeerversie ook, die is onbeperkt geldig en is beperkt maar je kan wel je muziek saven.
 
Laatst gewijzigd:
'pannen' is toch wel een van de minst ingewikkelde dingen om te doen in Ableton Live :)

Ik heb vroeger wel met Cubase gewerkt op de Atari, en later SX2 op de PC. Ik vind persoonlijk dat Ableton eenvoudiger in elkaar zit.. De vereenvoudigde grafische interface vind ik duidelijk, maar ook het signaalpad van het geluid (in devices van l naar r naast elkaar).

Verder zijn die clips super, niet alleen voor note sequences maar ook voor audio fx die op een track losgelaten kunnen loslaten..

Nahja, Ableton dus voor mij..
 
Blijf fan van cubase. Integraties zijn erg lekker. Learning curve is steil ja, maar voor een hoop basisdingen kun je direct aan de slag. Wat mij betreft is er niet een beter dan de andere. Ik denk dat hrt vooral met voorkeuren te maken heeft. De 'grotere' daws hebben vaak meer support voor hardware en andere software... Kijk daar vooral ook naar (als je dat belangrijk vind)
 
Cubase 9 is wel even andere koek al cubase 5 ja.
Ik gebruik abl9 naast cb9.

Vind cb9 het sterkst, maar dat is persoonlijke smaak.
 
Cubase 9 is wel even andere koek al cubase 5 ja.
Ik gebruik abl9 naast cb9.

Vind cb9 het sterkst, maar dat is persoonlijke smaak.

Inderdaad persoonlijke smaak.
Voor mij is Cubase 6.5 nog altijd de beste Cubase ooit en daar werk ik weer mee. Na 6.5 is het wat mij betreft een grote(re) zooi geworden. Ik heb het een kans gegeven maar sinds pro8 geen Cubase upgrades meer voor mij.
 
Moet ook wel zeggen dat ik cubase 9 wel fijn vind. Heb cubase 5 tm 9 nu gehad. Laatste update wat ik prettig vind is de undo functie van je mixer. Transport button zit nu onderin het scherm verwerkt dus eindelijk niet meer die zwevende transportbar. Verder. Sja het blijft cubase. De hoeveelheid features is volgensmij ongevenaard, maar dat maakt het qua learningcurve minder aantrekkelijk. Alle bovenstaande opties zijn denk ik ook goed. Is een kwestie van wat je fijn vind werken. Toch proberen dus en kijken of het wat is.
 
Ik heb Cubase gebruikt vanaf het Atari tijdperk. Mooi programma maar ik ben vorig jaar overgestapt naar Studio One. Cubase werd me allemaal wat te rommelig en te ingewikkeld. Heb sowieso het idee dat het allemaal wat minder gaat met Cubase, ik zie diverse die-hard Cubase gebruikers van het eerste uur switchen naar andere DAW's.

Als je iets nieuws zoekt zou ik eens Presonus Studio One uitproberen. Vind ik een verademing ten opzicht van Cubase en is een stuk goedkoper.

Belangrijkste is dat je jezelf de tijd geeft om een DAW goed te leren kennen.
 
en ik er niet echt warm word van de plugins, en gebrek aan vitale elementen zoals pannen etc.

Ik blijf me na het lezen van deze post toch afvragen wat je hier nu mee bedoelt.
Enkele van de instrument plug-ins zijn wellicht niet heel bijzonderm (zoals dit bij veel DAW's is) maar de FX en dynamics plug-ins zijn prima.

Uiteraard kun je deze set aan plug-ins aanvullen met 3rd party plug-ins maar ook dat geld voor elke DAW.

Je opmerking over pannen moet je echt even toelichten, ik heb geen idee wat je daar mee bedoelt?? :?
 
Back
Top