Meningen over cubase

tja, die tip kwam van specimanx,, khad er zelf al iets van gelezen, maar ik vond de link donderdag nog niet,,
idd, alleen updates,,,
 
Mensen die naar cubase overstappen hoor ik eigenlijk nooit.
Dan hoor je het nu voor het eerst. ;)
Ik ben een paar jaar geleden "overgestapt" van FL Studio naar Cubase. Ik gebruik nog steeds FL Studio, maar op een andere PC. In de Studioruimte waar de hardware synths staan is er nu Cubase - omdat Cubase veel beter overweg kan met oude digitale synths, en met hardware in het algemeen. (Sysex enzo)
 
Ik heb vroeger wel met Cubase gewerkt, maar ik vond het nooit een fijn programma. Na wat uitstapjes naar andere DAWs ben ik uiteindelijk sinds versie 7 aangehaakt bij Ableton en heb ik nooit meer omgekeken.
 
Ik heb altijd met Cubase gewerkt (nu Pro 9.5), maar in 2017 heb ik wel Bitwig Studio 2 erbij gekocht (om eens te proberen). Het zijn allebei uitstekende programma's (vind ik), maar met een totaal andere workflow. Voorlopig blijf ik ze naast elkaar gebruiken. :)

Ableton Live 10 Suite heb ik wel als 2de DAW programma overwogen, maar toch voor Bitwig gekozen omdat ik daar meer innovaties / verbeteringen voor de toekomst van verwacht. :)
 
Ik gebruik zelf C9.5, Ableton 10, Logic X en Protools. Ze hebben allemaal hun sterke en zwakke punten. Wat ik pak is afhankelijk wat ik wil. HC, Rock= Cubase, Tech= Ableton, House/ Progressive, pop= Logic, Mixen= Cubase of Protools, Mastering=Cubase.

Je kunt volgens mij alles met alles maken en dit is niet afhankelijk van je DAW. De keuze van DAW maak ik persoonlijk door een keuze te maken in de verschillende klankkleuren van DAW, en dan pas de work-flow. Met klankkleur bedoel ik letterlijk de klankkleur van je DAW. Elke DAW heeft verschillen in weergave in bijvoorbeeld dynamische weergave. Dit verschil is voor sommige mensen verwaarloosbaar maar is voor mij persoonlijk duidelijke te horen.

Maar work-flow is ook belangrijk. Voorbeeld, in Ableton kan ik weer makkelijker MIDI edits maken. Wat weer lastig te doen is in Cubase. Maar Pannen of extreme routing in Ableton is ook weer niet mogelijk. Zelfs sommige basis pan technieken zijn niet of nauwelijks mogelijk is in Ableton. Gelukkig is REWIRE in dit soort situaties een goede oplossing of gewoon een midi export.

Ik denk voor nieuwe gebruikers die de vraag stellen welke DAW ze moeten gaan gebruiken, dat zij de beter de vraag anders kunnen stellen. Namelijk wat wil ik maken of wat wil ik gaan doen. Deze keuzes zijn een stuk makkelijker te beantwoorden en mijn advies hieromtrent is hierboven dus al beantwoord in de tweede regel van deze post.
 
Ik heb van de week logic pro x aangeschaft naast Ableton 10 na in het verleden veel met logic te hebben gewerkt logic 4 en 5 volgens mij :P

Ben de laatste tijd meer met midi bezig en zie toch wel een paar voordelen in bijvoorbeeld de velocity editing die je in ableton alleen maar kan tekenen of allemaal tegelijk omhoog of omlaag.

Nou gaat dat in logic voor zover ik me kan herinneren ook doodmiddel van een lijn te trekken om hem bijv, van zacht naar hard te laten opkomen.

Ook pushed het je denk ik meer naar het sneller op rec drukken omdat je alleen maar arrangement view hebt.

En ik heb met ableton de laatste tijd steeds meer problemen. Enorm lange laad tijden die ook de support van ableton niet opgelost krijgt!? Ik kan soms wel tussen de 5en10m wachten om een redelijk klein project te laden. Het lijkt echter wel te liggen aan een combi van ableton en N-I komplete kontrol en kontakt. Plugins die gedeeltelijk niet goed werken zoals Ozone 8 en Neutron 2.
 
Na impulse tracker Ben I'm overgegaan op Fruity Loops. Naar dat st later een grote hoeveelheid aan hardware was, dacht ik dat Cubase, in die tijd SX2, een goede keuze was. Voor mij werkte het niet, dus verkocht en terug gegaan naar Fruity.
Uiteindelijk Cubase 6 gekocht, was een stukje verder en met meer geduld aan de slag gegaan. Tot goede gebruik ik Cubase (9.5) en zal niet zo snel overstappen op een ander programma. De lay-out en workflow vind ik erg prettig. Enigste nadeel van het programma vind ik de dongle. Aangezien ik geen vaste locatie heb, is de kans om dat ding kwijt te raken wat groter. Eenmaal kwijt, kan je geen muziek meer maken.
 
idd, die elicencer is lastig, maar bij ableton ist al even erg vind ik,
ik raad aan om verschillende elicencer dongles te hebben,
dan kun je heel eenvoudig licencies van de eene naar de andere dongle slepen, zo ook bv de trials en Le ai versies,
 
Ik ben een jaar geleden weer wat meer met synths gaan doen ipv alleen opnamen afmixen. En toen ook maar overgestapt van Reaper naar Cubase. Nog geen spijt van. Ik heb live ook geinstalleerd staan maar gebruik het nog niet echt. Ik denk meer lineair en dat gedoe met clips maakt de boel voor mij onoverzichtelijk.

Een ander nadeel is dat ik van de meeste plugins alleen de vst3 geinstalleerd heb. Het was dus een beetje een onaangename verrassing dat live 10 dat nog steeds niet ondersteunt. Ik heb betere dingen te doen dan mn vst verzameling opnieuw installeren.
 
idd, die elicencer is lastig, maar bij ableton ist al even erg vind ik,
ik raad aan om verschillende elicencer dongles te hebben,
dan kun je heel eenvoudig licencies van de eene naar de andere dongle slepen, zo ook bv de trials en Le ai versies,

Voor Ableton heb je toch helemaal geen dongle nodig? Eenmalig authorisen op je computer en het werkt.
 
als je ableton op verschillende macbooks (bootcamp / osx) , op verschillende hd's (upgraden naar een ssd) ,, wilt gebruiken,
of cubase is enkel installeren elicencer erin,en t werkt, met elke versie van cubase
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top