Ervaringen met minder bekende DAW's

Scrape

Ouwe rot
Lid sinds
5 juli 2012
Berichten
1.319
Locatie
Groningen
Ik ben een beetje aan het rondsnuffelen naar een nieuwe DAW en kom allemaal programma's tegen waar ik nog nooit van had gehoord, of misschien wel van had gehoord maar nooit veel over lees op het forum.

De grote namen kennen we wel, zoals Live, FL Studio, Cubase, Logic...
En een aantal andere is ook nog wel min of meer bekend, zoals Sonar, Studio One, Reason, Reaper...

Maar ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de wat obscuurdere DAW's, bijvoorbeeld: Podium, n-Track, Mixcraft, Tracktion, Ohm Studio, SAWStudio, Metro, MuLab, Pyramix...

Werkt iemand met zo'n relatief onbekende DAW en zo ja, wat zijn de positieve en negatieve punten?
 
Volgens mij kunnen al die DAW's in grote lijnen hetzelfde. Het gaat er meer om wat jij lekker en makkelijk vindt werken. En daarnaast speelt prijs een rol, van opensource gratis tot DAW's met een hoop extra content die weer steviger aan de prijs zijn. Ook hebben sommige DAW's op maat gemaakte midi controllers zoals Maschine en Ableton. Natuurlijk kan je vaak elke controller midi mappen in elke DAW maar die eigen controllers bieden weer extra handigheidjes en smoothe workflow.

Maar je hebt zoveel keuze tegenwoordig, veel van wat je noemt daar heb ik nog nooit van gehoord :)
 
Als je echt waar voor je geld wilt en niet vies bent van een potje hexadecimaal rondfrotten zou ik renoise proberen. ( hoewel die nu ook een piano roll etc heeft ).
Zeker als je ooit met trackers hebt gewerkt is dit echt heel erg tof.
 
veel van wat je noemt daar heb ik nog nooit van gehoord :)

En dat maakt het juist interessant: kijken of er nog verborgen pareltjes tussen zitten, of juist verschrikkelijk slechte software die je absoluut moet mijden. Het zijn er alleen te veel om allemaal zelf uit te testen natuurlijk.

Als je echt waar voor je geld wilt en niet vies bent van een potje hexadecimaal rondfrotten zou ik renoise proberen. ( hoewel die nu ook een piano roll etc heeft ).
Zeker als je ooit met trackers hebt gewerkt is dit echt heel erg tof.

Ik heb nooit met trackers gewerkt, maar Renoise is wel fascinerend. Ik heb wat tutorials gezien en het lijkt me zo lastig om het overzicht van je nummer te bewaren. Maar misschien went dat vanzelf. Kun je in Renoise ook MIDI inspelen of is het echt alleen programmeren? Zelf speel ik eigenlijk alles in (en daarna wel even quantizen) dus voor mij zou het qua workflow wel erg wennen zijn... of misschien juist inspirerend...

http://www.energy-xt.com/

Energy XT was jaren mijn favoriet, lekker licht, je kan heel snel wat neerzetten.

Ziet er interessant uit. No-nonsense, daar houd ik wel van. Lijkt inmiddels wat verouderd misschien? Geen 64-bit bijvoorbeeld.
 
Audition (het vroegere coolEdit)?
 
Audition (het vroegere coolEdit)?

Maar is dat echt een DAW dan? Ik herinner me CoolEdit van vroeger, maar ik meen dat het meer een audio-editor was.

Weet niet of het ook onder de minder bekende daws valt maar ben nu ruim een jaar zoet met bitwig en zou niet anders meer willen. Heb er heel wat gezien in de tussentijd. Het is niet perfect maar de voordelen tov andere daws zijn groter dan de nadelen voor mij.

Niet heel obscuur nee, maar het maakt me wel nieuwsgierig wat zo prettig is aan Bitwig. Ik verloor mijn interesse door de marketing van 5 miljard samples en 40 miljard loops meegeleverd. Onterecht natuurlijk.
 
--> Bij renoise kun je ook gewoon midi inspelen. Het is een andere methode dus wellicht hoofdbrekens of inspiratie :)
Waarschijnlijk allebei ...
 
Maar is dat echt een DAW dan? Ik herinner me CoolEdit van vroeger, maar ik meen dat het meer een audio-editor was.

Cooledit was een 4 sporen daw, audition volgens mij gewoon een volwaardig daw, maar schiet me er niet op lek.
 
Usine Hollyhock, Five12 Numerology, Cognitone Synfire.

Ik heb nooit met trackers gewerkt, maar Renoise is wel fascinerend.

In mid 90s waren trackers wat je gebruikte als je geen budget had maar wel muziek wilde maken.

Wellicht het beste om in Renoise te beginnen met percussie, dan leer je wat je met 1 spoor en een stel leuke breakbeatsamples al kan doen.
 
Cooledit was een 4 sporen daw, audition volgens mij gewoon een volwaardig daw, maar schiet me er niet op lek.

Zou best kunnen hoor, het is al zo lang geleden dat ik het heb gebruikt... ;)


Ik vind Caustic 3 echt heel gaaf. Gratis op mac en win, en 9 euro op android en ios.

http://www.singlecellsoftware.com/caustic

Ziet er geinig uit om even mee te spelen tussendoor.


Usine Hollyhock, Five12 Numerology, Cognitone Synfire.

In mid 90s waren trackers wat je gebruikte als je geen budget had maar wel muziek wilde maken.

Wellicht het beste om in Renoise te beginnen met percussie, dan leer je wat je met 1 spoor en een stel leuke breakbeatsamples al kan doen.

En weer drie waar ik nog nooit van heb gehoord :dubbel: Wat maakt ze goed of speciaal?
 
Ik ben wel benieuwd wat de TS voor ogen heeft. Ik bedoel, ze kunnen allemaal hetzelfde, alleen de werkwijze is anders en waarschijnlijk klinken ze ook anders.
Als je switched, dan moet je ook wel weten waarom je switched..
 
Even voor de duidelijkheid, het gaat me er niet om dat ik wil switchen naar een DAW die niemand kent. Ik ben simpelweg nieuwsgierig om eens wat te horen over andere programma's dan de 'geijkte'; niet per se dat ik daar dan zelf mee wil werken.

Los daarvan (off-topic) zou ik zelf het liefst een DAW willen die gewoon doet wat die moet doen: geen bugs, geen beperking aan het aantal sporen en geen idiote workflow. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om te switchen. DAW-ontwikkelaars doen hun uiterste best nieuwe functies te ontwikkelen, maar vergeten soms bijvoorbeeld dat je niet eens fatsoenlijk kunt copy-/pasten :stupid. Ik ben gaan nadenken doordat Cakewalk Sonar nu een aanbieding heeft voor lifetime updates en daardoor vroeg ik mezelf af waarmee ik de komende jaren wil werken.
 
Weet niet of het ook onder de minder bekende daws valt maar ben nu ruim een jaar zoet met bitwig en zou niet anders meer willen. Heb er heel wat gezien in de tussentijd. Het is niet perfect maar de voordelen tov andere daws zijn groter dan de nadelen voor mij.

Ik ben nu al een tijdje die demo van bitwig aan het uitproberen en ben erg onder de indruk... Ik sta op het randje om over te gaan van ableton naar bitwig... Het enige waar ik ableton voor zou houden is max4live... Mis je dat erg? Dat is wat me nog tegenhoud zeg maar...
 
Back
Top