Cubase, Logic e.d.

Cubase, Logic e.d.

  • Cubase VST

    Stemmen: 30 43,5%
  • Logic Audio

    Stemmen: 18 26,1%
  • Andere software sequencer

    Stemmen: 9 13,0%
  • Hardware sequencer

    Stemmen: 12 17,4%
  • Maakt mij niet uit

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ziekwenser? Hoe spel je dat?

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    69

Synic

Hmmmm, brains....
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
967
Locatie
Almelo
Ik ben wel eens benieuwd naar welke sequencing software iedereen het liefste gebruikt en waarom.
Ik beperk me nu tot Cubase en Logic, aangezien dat toch de twee grote competitors zijn. :p

Ik ben zelf begonnen met Cubase op de Atari en ben erg lang (zoals vele anderen) op zoek geweest naar een goede versie op de PC.
Voooral de interface van Cubase is erg gemakkelijk en prettig om mee te werken.
Pas met versie 3.7 had ik een goede release te pakken, de eerste versie met stabiele audio.

Op het moment dat VST5 uitkwam, ben ik ook naar Logic gaan kijken.
De interface van Logic vind ik echter een stuk lastiger en ondoorzichtiger .
Ik had al hardware van Emagic, dus dat maakte de keuze voor Logic erg gemakkelijk voor mij.
Toen ik er eenmaal achterkwam hoe je VST instruments in Logic kon gebruiken, was het besluit gemaakt.

Ik vind de features en de interface van Cubase VST nog steeds erg goed, maar Logic steekt voor mij met kop en schouders boven Cubase uit qua kracht en mogelijkheden. :)
 
Laatst gewijzigd:
Even zonder dollen.

Zijn de vragen niet zo gesteld dat je een wellus nietus verhaal tussen verschillende gebruikers uitlokt? Sterker lok je zelf zoiets uit volgens mij.

Volgens mij is de keuze tussen deze twee een persoonlijke en dus is het per persoon verschillend welke hij/zij het beste vind. Wellicht dat er een op 'papier' beter is maar het lijkt mij het belangrijkste wat deze persoon bij gebruik van deze sekwenser ervaart (voelt zo zou je het ook kunnen noemen).
En in dat opzicht is een discussie als deze IMHO overbodig.

Volgens mij bedoel je meer wat de persoonlijke ervaringen van mensen met een van de beide of alle beide pakketten zijn en of ze wellicht een andere inkijk op het gebruik van deze 'tools' hebben die voor een ander wel eens verrassend zou kunnen zijn.

Zelf gebruik ik Steinberg al vanaf Steinberg24 (voorloper van cubase) op de atari en ben al een ruime tijd overgestapt op PC (en soms wel eens spijt gehad) Maar nu met de hele integratie van softwaresynths ed en sleur en pleur gebeuren van tracks/geluiden enz is het toch heel erg makkelijk.

Heb overigens vaak zat verhalen aan 'moeten' horen dat Logic zo geweldig was. Maar voor mij is Cubase gewoon gesneden koek en ik kan er alles mee wat ik zou willen. Mocht ik Logic willen 'leren' dan kost mij dat a) geld en b) veel tijd en dus blijf ik maar lekker 'doormodderen' met Cubase.
 
Ik denk dat je mijn bedoeling niet helemaal hebt begrepen.
Ik sta juist open voor alle manieren van sequencing.
Vrienden van mij doen bijvoorbeeld nog steeds grote dingen met Impulse Tracker en ik ben zelf wel geïnteresseerd in de MPC2000.
Ik was niet van plan een welles-nietes discussie uit te lokken, vandaar de verschillende keuzes in de poll.

Ik ben zelf bijvoorbeeld begonnen met FastTracker onder DOS en aangezien daarvoor geen goede vervanger onder Windows was (en nog steeds niet is), ben ik eerst begonnen met Cubase en MIDI.

Ik zeg ook niet dat Logic beter zou zijn dan Cubase ofzo, het past momenteel beter bij mijn behoeften.
Cubase vind ik nog steeds een erg goed product, vooral VST5 is fantastisch.
Bovendien vind ik de interface nog steeds prettiger werken dan Logic.
Bij het uitkomen van VST6 en Logic 5 zal ik waarschijnlijk weer een keuze moeten maken :)

Daarnaast zijn er genoeg andere producten op de markt, waarover ik graag meer wil weten, vooral wat betreft ervaringen van anderen.
Is er bijvoorbeeld iemand die Cakewalk Sonar al heeft geprobeerd?

Maar goed, ik zal de kop veranderen om misverstanden te voorkomen.
 
Ben het met je stelling eens. Het is vooral een persoonlijke zaak en natuurlijk zal er soms het een en soms het ander voor verschillende mensen beter of slechter zijn, maar zo zit de hele wereld in elkaar.

Zelf gebruik ik (of liever gezegd probeer ik te gebruiken) het pakket Cakewalk. Ik heb daar ook een engelstalige handleiding bij en tja, taai, taai, taai, maar ik vind het programma wel heel knap in elkaar gezet. Ik kan er inmiddels aardig mee uit de voeten.

Ik heb dit pakket eigenlijk voor een belangrijk deel aangeschaft om snel gebruikte en te gebruiken accoorden op te kunnen sporen en dat lukt met Cakewalk 8.0 aardig. (Ik speel gitaar en vind het leuk om een hele band te hebben waar ik in mee kan spelen, of soms zelf de solo artiest te kunnen zijn.)

Toch zou het sneller moeten kunnen en dat vond ik bij Cubase VST32. Accoordensignalering " on the fly" . Geweldig!!
Maar nu kwam het eigenlijke probleem. Hoe werkt Cubase? Zoals velen ben ik maar begonnen met een verkenningstocht langs alle optie en steeds weer vind ik nieuwe.
Helaas ben ik een gestructureerde denker en doener, dus ben ik op zoek naar een NEDERLANDSTALIGE handleiding van Cubase VST32 en of discussiegroepen en of mensen die het leuk vinden om anderen wat op weg te helpen.

Als het goed is (want ook ik ben net nieuw lid) kan je ook mijn e-mail adres zien? Zo niet; c.frederik10@chello.nl

Ik ben heel benieuwd of ik wat reacties krijg!

Met vriendelijke groeten, Kees Frederik:confused:
 
ff tussendoor.

ff tussendoor.

C.frederik je hebt een email button onderaan op die manier kan je iedereen emailen.
 
Gaaf dat de hardware sequencer zo sterk staat :)

Zijn er nog mensen met een mac?
 
Cakewalk rulez

Cakewalk rulez

Cakewalk pro 9 blijft voor mij toch echt de beste.

Alleen al het gemak van de instrument defenition files. ff een expansion in mijn XP-80 en op de website van cakewalk de defenition file downloaden en je kan gelijk aan het werk.

Pro's:

Nooit problemen met recording.
Je kan snel wisselen tussen instrumenten.
Goede midi setup en ondersteund veel geluidskaarten.
Nooit driver problemen.
Het super makkelijk opzetten van system exclusif messages naar verschillende synths.
Werkt feiloos onder windows 2000.

Con's:
Weining plug-ins.
Niet zo'n mooi notatie systeem.
 
Bedankt.

Ik heb wat gevonden. Ik heb de mc303_jb.lso gedownload, maar vind het environment een beetje rommelig uitzien. Ik ben van mening dat ik beter een multi-instrument kan gebruiken voor de MC-303. Ik heb daar nog wat vragen over, maar om niet te ver van het onderwerp af te dwalen begin ik daarvoor maar een nieuw bericht voor alle Logic vragen.

Nu ik het een beetje begin te snappen ga ik voor Logic:
Veel mogelijkheden (misschien wel een beetje teveel) ,mooie layout en , ook de waveplayer is wel leuk. Je kan ook sounddiver gebruiken in Logic, maar dit moet ik nog uitproberen. Ik ben benieuwd wat er nog meer valt te ontdekken. Er gaat wel veel tijd inzitten, maar dan heb je uiteindelijk wel wat.
 
cakewalk heeft instrument definitions
logic heeft soundiver ... en grote voordeel ... VST support! YES!

en aangezien ik toch maar eens een sequencer pakket wou gaan kopen, heb ik even Logic Platinum 4.8.1. + EXS24 + ES1 besteld. Hoe het echt bevalt horen jullie nog.
 
wat zijn .fxb's?

en hoe kan ik op een soortgelijke wijze mijn instrumenten van mijn jv1010 aanspreken in cubase? het mixermap concept vind ik maar dubbelniks
cubase lijkt vooral bedoeld als sequencer voor audio en softsynths, correct?
 
fxb is het formaat om de instellingen van je vstinstrumenten op te kunnen slaan. Voornamelijk bij de Halionsampler is het irritant dat dit niet kan. (Hierdoor is hij voor mij jammergenoeg nog niet bruikbaar)Bij de meeste softsynths is dit niet irritant omdat logic de eerste 36 kb van de instellingen gewoon in de song opslaat en dit is voor alleen de instellingen van een softsynth genoeg. Als je een multitimbrale softsynth gebruikt op alle kanalen zoals bijvoorbeeld een pro-5 zou je al wel wat problemen kunnen verwachten

Om de parameters van JV te kunnen besturen vanuit Cubase zal je volgens mij toch echt moeten werken met mixermaps (hoe irritant ook)

En als toevoeging op het sequensen van audio en softsynths is Cubase ook prima geschikt om je externe midi gear te sequensen, al prefereer ik persoonlijk Logic hiervoor, maar dat blijft een keuze van smaak
 
als dat via mixermaps en sysex dumps is het te omslachtig
dus logic was goede investering :o
 
Hey,

dit onderwerp heet toch Cubase VS Logic??

Wat zijn dan de verschillen?

Ik weet het namelijk niet meer.
Vroeger waren ze er wel, maar nu?

CU M8's *D

J-Run
 
Sorry, de titel was een beetje verkeerd gekozen (my humble apologies).

Deze thread was bedoeld als poll om te kijken welke sequencers mensen gebruiken.

En de verschillen tussen Logic en Cubase zijn nog steeds enorm 8o)
 
De verschillen in functionaliteit zijn volgens mij minimaal. Ik kan niet echt iets verzinnen wat logic kan en cubase niet of andersom. Logic heeft er standaard een leuker pakket plugins bij zitten. Maar verder weet ik niet zo snel wat te verzinnen. De verschillen zitten vooral in de manier van werken. Cubase kan je volgens mij veel eerder mee uit de voeten dan Logic. Daartegenover staat dat als je Logic eenmaal door hebt je er gigantisch snel mee kan werken.
 
Back
Top