Zijn er hier veel die nu Fruityloops ipv Cubase gebruiken? Wat zijn voor- en nadelen?

Dance123

Ingeburgerd
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
74
Zijn er hier veel die nu Fruityloops ipv Cubase gebruiken? Wat zijn voor- en nadelen?

Hoi,

In enkele postings van tracks is het me al opgevallen dat blijkbaar veel mensen hun songs met Fruityloops maken terwijl ik dacht dat Cubase nog steeds het populairste was.

Fruityloops ziet er leuk uit qua interface maar kan je het gebruiken voor traditioneel songwriten (lineair). Is het niet zo dat Fruityloops qua sequencing eerder "pattern-based" is, terwijl je met Cubase in de eerste plaats linear kan sequencen en daarnaast dan pattern-based kan gaan sequecen/editen met de key editor?

Wat zijn de redenen om Fruityloops ipv van Cubase te gaan gebruiken en wat zijn de nadelen? Het enige wat ik vind van Cubase SX is dat het soms nogal gecompliceerd overkomt, terwijl de vorige versies van Cubase simpelder waren. Ik weet niet hoe dat met Fruityloops zit. Misschien dat iemand een vergelijking kan maken tussen de twee, zou zeer interessant zijn!!

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!!
 
tsja, loik 'speelgoed' een soort van modern day protracker sample constructie achtig ding met flashy colours...
heb er in totaal mischien 2 dagen mee gewerkt... vinnut nie echt wat en inspireerd mij niet genoeg
ook qua werkwijze heel anders dan cubase en dus ook niet echt de mijne... tiz mischien wel loik voor loopjes...
 
via de pianoroll kan je ook lineair werken in fruityloops... moet je zelf geen paterns gebruiken...kan natuurlijk wel...
 
mij inspireert cubase totaal niet en bij mijn muziek geef ik veel aandacht aan de percussie enzo. dan is fruitie erg geschikt vind ik.
en veel overzichtelijker dan cubase enzo
 
ik gebruik wel vaak fruity, maar meestal enkel voor kleine loopjes.
zo'n loopje maak ik dan wel vaak door een of andere softsynth te laden
en te klooien in de pianoroll editor.

anyway, ik werk er graag mee en het is in ieder geval een zeer uitgebreid proggie met
geschift veel mogelijkheden.
(het is immers zelf een vsti!!)

wat ik denk dat je niet kan met cubase, maar wel met fruity,
is het laden van gratis BUZZ machines... kan natuurlijk ook wel eens van pas komen ;)

maar ja, dit is mijn mening. een aantal principes zijn idd gebaseerd op die van trackers (in feite)
maar daarom is dat niet minder krachtig.

maar goed, ik ben wat bevooroordeeld. cubase ken ik niet zo goed en ben nu eenmaal
tevreden over fruity


greetz

cloudy
 
werk zelf ook met fruity en dat omdat het idd pattern based is en daar kom ik toch van af met protracker op de amiga en later fasttracker op de pc

werk nu strictly met fruity en softsyths en effecten en ik dke dat je dan cubase sx niet nodig hebt

wil je er midi bij en synths aansturen dan kan je beter naar cubase gaan kijken is mijn mening
 
je hebt met fruity een super tool in handen het automatizeren van fader bewegingen van vstis en fx-en gaat minder mooi dan met de groote muziek programma s , lange fade ins etc zijn wat lastiger als je veel met 4 * 4 muziek bezig ben kun je echt alles met fruity . de leercurve van fruity is een stuk lager als met cubase of logic . en daarom ben je meer met muziek maken bezig

ieder z,n ding maar ik geloof niet dat cubase en fruity concurenten zijn

maak in cubase even een 4 *4 kick .. open een vsti .. je kunt live inspelen en dan qwantizeren ( als je geluk heb is dat genoeg ) je kunt een drum-editor openen en dan met een potloot intekenen ( priegelwerk ) je kunt ook een repeat maken zodat je alleen over de kick line hoeft te slepen ( blijft lastig )

fruity .. select sample KLICK KLICK KLICK KLICK klaar

inovatie/plezier zit em in simpele interface niet in 1000,002884,8383 futures
 
FLPs is een waanzinnig programma om te misbruiken & binnestebuiten te rukken

maar arrangeren doe ik toch liever in Logic
 
Origineel geplaatst door mischa

inovatie/plezier zit em in simpele interface niet in 1000,002884,8383 futures

maar desondanks de eenvoud enerzijds van fruity heb je dus WEL zoveel features he, als je goed
kijkt... het is initieel een eenvoudig programma, maar de mogelijkheden zijn wel nogal aan de hoge kant...
das tegelijkertijd hetvoordeel.

wat ik wel denk is dat fruity als sequencer om een externe (hardware) synth aan te sturen iets minder geschikt is...

maar das mijn mening
 
Het enige echt vervelende aan fruityloops vind ik, is dat je als je met samples werkt je geen start of stop-point kunt aanbrengen, om de sample op het goede moment te laten inkicken...
 
Sorry maar ik vind dat geen vergelijking. Cubase is een heel ander stuk software dan fruityloops.

Cubase is al decenia lang DE sequencer voor zowel professioneel als hobby gebruik. De midi aansturing en functionaliteiten zijn nog steeds superieur, zei het niet altijd even gebruikersvriendelijk. De audio functionaliteiten, welke de laastste jaren zijn toegevoegd (VST, SX) zijn matig tot redelijk te noemen, alhoewel daar betere pakketten voor zijn (Cool Edit, Pro Tools).

Fruityloops is wel grappig voor dance muziek enzo, maar ik vind het persoonlijk niet meer dan een midi/softsampler uitgebouwde Magix music maker. De interface van fruitloops doet echter denken aan de (oude) drumcomputers, en dat is wel leuk. Voor het maken van een percusie of drumloop is het dus redelijk geschikt, maar voor aansturing van externe synths en uitgebreidere sequencer, sysex en midi mogelijkheden is het niet geschikt nog bedoeld.
 
Origineel geplaatst door shappy1010
Sorry maar ik vind dat geen vergelijking. Cubase is een heel ander stuk software dan fruityloops.

Cubase is al decenia lang DE sequencer voor zowel professioneel als hobby gebruik. De midi aansturing en functionaliteiten zijn nog steeds superieur, zei het niet altijd even gebruikersvriendelijk. De audio functionaliteiten, welke de laastste jaren zijn toegevoegd (VST, SX) zijn matig tot redelijk te noemen, alhoewel daar betere pakketten voor zijn (Cool Edit, Pro Tools).

Fruityloops is wel grappig voor dance muziek enzo, maar ik vind het persoonlijk niet meer dan een midi/softsampler uitgebouwde Magix music maker. De interface van fruitloops doet echter denken aan de (oude) drumcomputers, en dat is wel leuk. Voor het maken van een percusie of drumloop is het dus redelijk geschikt, maar voor aansturing van externe synths en uitgebreidere sequencer, sysex en midi mogelijkheden is het niet geschikt nog bedoeld.


elitair geneuzel..het gaat om de schilder, niet om de kwast en de verf...
 
Ik ken producers die platen uitbrengen die volledig geproduceerd zijn met Fruity, ik ken producers die platen uitbrengen die alles doen met Cubase. Ik ken zelfs een producer die complete tracks in Cooledit maakt en deze released op Qdance en ID&T label.

Ik zou wat demo versies downloaden en een beetje spelen en dan kijken wat je het beste ligt, waar je het fijnst mee kan werken. Het ligt er ook aan wat voor soort muziek je maakt, voor house is Fruity goed toepasbaar maar voor muziek waarin veel gezongen wordt kun je denk ik beter iets als Cubase gebruiken, een stuk overzichtelijker met van die lange samples.

Veel mensen die uit de trackers tijd komen voelen zich prettig bij Fruity geloof ik.
 
Origineel geplaatst door olafmol
elitair geneuzel..het gaat om de schilder, niet om de kwast en de verf...

Olafmol zoals altijd is je bijdrage weer....nikszeggend.

Forumlid dance123 vraagt om de verschillen tussen Cubase en Fruitloops ik geef daarover mijn mening met wat technische onderbouwing.

Jij komt hier weer om

A) een discussie op te starten.
B) de vraagsteller of een mede forumlid af te zeiken.
C) een draai aan het onderwerp te geven waar niemand op zit te wachten.

In other words,..opzoooouuutuuuh :doei:
 
wat jij wilt joh....niet iedereen heeft zulke verstandige dingen te zeggen als bv "Fruityloops is wel grappig voor dance muziek enzo, maar ik vind het persoonlijk niet meer dan een midi/softsampler uitgebouwde Magix music maker"
daar kan iemand echt wat mee ;)

Olaf (die idd opzout)
 
Origineel geplaatst door olafmol
elitair geneuzel..het gaat om de schilder, niet om de kwast en de verf...

idd...
helaas moet ik zeggen dat'k vind dat we grotendeels een forum met behangers & muurschilders zijn die zich wanen ooit een "Dali" op hun tuinhuis te verven.

in ieder geval logic & cubase zijn beter dan fruity.

waarom :

Lgc of cbs hunnen fruityloops hosten... wat andersom niet gezegd kan worden
 
Origineel geplaatst door olafmol
elitair geneuzel..het gaat om de schilder, niet om de kwast en de verf...

Well spoken.

En dit soort vragen lokt ook 'elitair geneuzel uit'.
En die sneer van opzouten is 'way out of line'.
Een ietwat meer tolerantere sfeer zou ik zeer op prijs stellen.

Zelf werk ik graag met Cubase want dat is mijn ding. En met Fruity heb ik dat niet, dus gebruik ik het ook niet. Makkelijk zat.

Wat ik nog wel wil toevoegen is het feit dat me elke keer opvalt bij het goed luisteren van tracks dat dingen die met Fruity gemaakt zijn qua sound niet altijd bevalt. Vooral het laag is wat aan de dunne kant meestal en de dynamiek valt me af en toe wat tegen. Dit ligt waarschijnlijk aan de mixalgoritmes van fruity maar dat is met wat oppoetsen wel weer recht te trekken. Zelf doe ik dat meestal liever in de mix zelf.
Maar dit is wel gezever want 99 van de 100 mensen hoort dit niet en stoort zich er helemaal niet aan.
 
Ik werk met beide...5 jaar geleden met Fruity 1.2 begonnen en nu alweer bij FLStudio....

Conclusies:

Het geluid wat uit Fruity komt neem ik altijd eerst nog mee in andere toepassingen het is voor mijn gehoor niet goed genoeg om volledig nummers mee af te leveren, de FX zijn niet van dusdanige kwaliteit om al mijn mixen mee te doen...
Een programma als Cubase of Cooledit is perfect om je Fruitytracks in verder te bewerken en zo dus je eigen geluid te mixen! (programma's als Fruity laten hun sporen na op volledige producties binnen het programma)

Wat ik WEL graag doe met Fruityloops:

Beats maken!!! De interface is te gek en ook voor softsynthpartijen beschikt Fruity over prima tools, je hebt zoveel bewegingsvrijheid dat je er gewoon veel mooi eigen geluid uit kunt halen (samplen)! Verder is de TS404 al vanaf versie 2 mijn fav sofsynth, lekker laag dan upsamplen naar 24/96KHz en een klein beetje compressie, normalizen en je hebt basslijnen waar je U tegen zegt!!!

Ik raad beiden aan, het zijn zoals eerder gezegd geen concurenten, maar beiden kwasten!!!

Alexanderrrrrrrr
 
Back
Top