Zijn er hier veel die nu Fruityloops ipv Cubase gebruiken? Wat zijn voor- en nadelen?

Ik heb er weleens mee gespeeld toen ik nog met PC werkte maar kwam niet echt tot een eind resultaat .
Je kan Fruityloops en Cubase niet met elkaar vergelijken .
Het is zeker geen speelgoed .
Ken inderdaad een paar producers die er mee werken (en ook echt releasen) .
Het is niet mijn ding . Zou dan toch eerder voor Reason gaan .
 
Fruityloops is wel grappig voor dance muziek enzo, maar ik vind het persoonlijk niet meer dan een midi/softsampler uitgebouwde Magix music maker. De interface van fruitloops doet echter denken aan de (oude) drumcomputers, en dat is wel leuk. Voor het maken van een percusie of drumloop is het dus redelijk geschikt, maar voor aansturing van externe synths en uitgebreidere sequencer, sysex en midi mogelijkheden is het niet geschikt nog bedoeld.

ik weet niet of je fruityloops 0.001 bedoelt ofzo maar fruityloops 4 is daar echtwel geschikt voor hoor. als je over magix begind weet je blijkbaar niet wat het programmatje allemaal kan. geeft niet je kan ook net alles weten, maar beoordeel het dan ook niet op die punten
 
elitair geneuzel..het gaat om de schilder, niet om de kwast en de verf...

Sterker nog, het gaat om het schilderij...
 
achjah ...

ik denk dat als je met een bepaald programma goed overweg kunt, je er je eigen draai in kwijt kunt, je met elk programma wel iets moois kunt maken.

zo zie je inderdaad dat steeds meer mensen die met fruity produceren een deal krijgen....

ik zelf heb binnenkort een plaat uit op fundamental en een vriend van me (met wie ik begonnen ben te produceren) heeft binnenkort een plaat uit op afterglow (misschien herinnert hier wel iemand de track "lunica" die sonofapitch hier tijdje geleden heeft gepost.... die track dus)... beiden geproduceerd met fruityloops......
en dat zijn nou niet bepaald de 2 kleinste lables....8)

maargoed.... tgaat er maar net om hoe goed je je er mee om kunt gaan,....
en ik denk dat zowel cubase en fruityloops de kracht bezitten om er gehele tracks mee te maken...

i rest my case en ik blijf, voorlopig, nog wel met fruity bezig omdat ik niet opties nodig heb die er niet inzitten...:okdan:

gegroet,

een fruitylooper....:peukie:
 
Fuse zegt:
Een ietwat meer tolerantere sfeer zou ik zeer op prijs stellen.


Wat ik meer op prijs zou stellen is dat mensen hun mening of kennis kunnen geven zonder dat ze worden afgefikt.
En waar ik al helemaal van baal zijn de telkens weer die vervelende terugkerende cliché posts. Iemand vraagt of een Akai S5000 een USB aansluiting heeft. Krijgt die te horen dat je beter kontakt kunt gebruiken. Daar vroeg ie toch niet of wel? Zelfde als deze thread. Hij vraagt wat de verschillen zijn tussen Fruityloops en Cubase. Ik geef mijn mening, andere mensen geven hun mening op basis van hun ervaring. Ieder zijn mening ieder zijn ding. Maar kom dan niet aan met kwast schilder verhalen "het maakt toch niet uit", "gaat erom wat je eruit haalt" ja HEHE dat weten we allemaal wel, maar dat word hier niet gevraagd. En dat raakt kant nog wal. En als dat voor alles geld kunnen we wel stoppen met deze hele forum en hoeven we al helemaal geen dure synths meer te kopen.

Mensen stellen hier (in deze rubriek) technische vragen om antwoord te krijgen op zaken, en als je niets nuttigs heb te vertellen of geen antwoord weet op de vraag ga dan geen onzinnige antwoorden geven, de vraag afkraken of discussies proberen uit te lokken.

Ps.
Doe dat dus ook niet met deze thread a.u.b. als je er meer over te zeggen heb pak maar de algemene discussies of regel een chat.
 
@Shappy:
je beschouwing van cubase vs fruity kan als elitair geinterpreteerd worden...
maar als dat jou mening en ervaring is, vind ik het een terechte post.
het geeft jou beeld weer van de twee, welke voor jou er uitspringt en interresantst is.

fruity heeft idd zo zijn beperkingen, maar ook een enorme pak mogelijkheden.
ik ben niet van alle meegeleverde effecten tevreden, maar er bestaat zoiets als vst implementatie
en een horde freeware filters en instrumenten "out there".
nu, de kwaliteit van de meegeleverde vsti's bij cubase ligt volgens mij zeer hoog.
het proggie heeft nu eenmaal zijn roots in het proffessionele circuit,
en fruity kan op het eerste gezicht aandoen als een "huis keuken en tuin proggie".
laat u echter niet misleiden door deze indruk.
zoals reeds door anderen gezegd zijn er velen die al met fruity een plaat konden releasen.

wat ik dan persoonlijk weer ambetant vind, is dat er geen freeware alternatief is voor beide proggies.
protools free werkt enkel op win98, logic en anderen zijn eveneens te betalen en concureren volgens
mij sterk met cubase, en dan schiet er nog reason over...
een heel mooi proggie, maar heel erg te betalen, en geen vsti implementatie...
(en er zijn nog "reason varianten" [om ze zo te noemen] ook, maar bon, daar blijft dat argument wat gelden...)

dus ja...
 
there isn't something as a free lunch... ofzoiets..... 149 dollar voor fruityloops.... een beetje meer voor Reason..maar dan heb je bijna een complete studio in je PC..... je kunt ook overdrijven....tis al heel mooi dat er zoveel uiterst goede plugins voor nop op internet worden gezet............maargoed..da's een hele andere discussie ;)
 
FL studio is een prima tool makkelijk in gebruik en nog geen beperking tegen gekomen... wat de geluids kwaliteit betrefd... ik denk dat dat gewoon licht aan hoe je er mee om gaat... verder is het voordeel dat het als vsti gebruikt kan worden dus heel makkelijk met cubase is te combineren... eigenlijk is het 1 grote samples synth dingetje...

jah en het moet je liggen

Peez Tron
 
Origineel geplaatst door olafmol
there isn't something as a free lunch... ofzoiets..... 149 dollar voor fruityloops.... een beetje meer voor Reason..maar dan heb je bijna een complete studio in je PC..... je kunt ook overdrijven....tis al heel mooi dat er zoveel uiterst goede plugins voor nop op internet worden gezet............maargoed..da's een hele andere discussie ;)

daarbij moet je ook niet vergeten door dat Fruity zoveel plugins ondersteund, kan je ook zelf geschreven gemaakte plugs gebruiken... idiaal voor je eigen sound :P
 
Origineel geplaatst door dextah
Is dat die plaat met de vocalen van de meest iritante import Brit die er bestaat ?

euh...die ja! :P

naar ik mij heb laten vertellen uitgemixt dmv logic.
 
OK Shappy, je kunt wel zeggen dat anderen zich tot de technische zaken moeten beperken maar je begint zelf zonder onderbouwing Fruity als niet professioneel af te schilderen. Gezien het aantal uitstekende produkties wat hiermee gemaakt is lijkt me dat het niet echt moeilijk is om het tegendeel te bewijzen.

Trouwens jouw bewering over Cubase SX en fruity loops ben ik het totaal niet eens.

Van cubase beweer je dat de midi superieur is en de audio niet bijster interessant is.

Ik wil juist het tegendeel beweren. Het midi gedeelte is verslechterd bij de introductie van SX en het audio gedeelte is nog beter geworden wat het al was. Ze hebben de groove functies en midi controller functies uit 5 weggelaten en hoopten dit met midi plugins op te vangen, alleen is dit niet gebeurt. Bij een aankomende SX versie 2 werd onlangs door Steinberg gepresenteerd en zouden deze functies weer terugkomen.
Deze uitgebreide funcites heeft FruityLoops dus niet en is het dan ook niet mogelijk om met een resolutie van 128ppq je midi nootjes te sequencen. Iets wat je met 4/4 dance achtige muziek weinig last van hebt maar meer funky muziek wil je juist wel die groove hebben en zou je met fruity wel loopsjes moeten gebruiken waar die groove wel in zit.

En het audio gedeelte vind ik van Cubase erg goed. En dankzij hun open VST standaard zijn er tal van commerciele en niet commerciele plugins te vinden van wisselende kwaliteit overigens. De commerciele varianten zijn meestal van goed of zeer goede kwaliteit. Steinberg heeft zelfs hun concurrenten de mogelijkheid geboden om gebruik te maken van die VST standaard. Maar het audio VST platform van Cubase vind ik van een goede kwaliteit als het om het mixen gaat en dankzij de automation kun je makkelijk alle opties van de geluidstracks en plugins besturen, iets wat bij Fruity minder makkelijk gaat. En via de remote functie kun je in Cubase dit ook veel makkelijker met een schuivenplank regelen dan bij Fruity.

Trouwens het argument van Jazzman dat omdat SX niet als slave kan worden gebruikt dat het automatisch beter zou zijn als fruity. Steinberg laat het gewoon niet toe dat SX als slave gebruikt kan worden want technisch gezien zou dit geen enkel probleem mogen zijn. Als er maar gebruikt wordt gemaakt van de ASIO drivers.

Eigenlijk is Fruity voor de prijs een goed produkt. Cubase is stukken duurder maar heeft ook meer mogelijkheden waar je dus ook voor moet betalen. En in de praktijk denk ik dat Cubase makkelijker bij muzikanten aansluit omdat het ook vanuit dat perspectief ontworpen is. Bij Fruity is het meer een wat technischere achtergrond als bij de trackers of pattern based sequencing. En is het ook niet verwonderlijk dat dance/hardcore en gabber mensen hier goed mee uit de voeten kunnen. :)
 
Deze uitgebreide funcites heeft FruityLoops dus niet en is het dan ook niet mogelijk om met een resolutie van 128ppq je midi nootjes te sequencen. Iets wat je met 4/4 dance achtige muziek weinig last van hebt maar meer funky muziek wil je juist wel die groove hebben en zou je met fruity wel loopsjes moeten gebruiken waar die groove wel in zit.

hmm vaag ik kan mijn fruityloops op 700 nogwat ppq zetten...
 
hoger zelfs, alleen het lastige is dat je de "shuffle" groove effect zeg maar alleen maar over het geheel kan goien ipv tracks los.....

maarjah vor de rest is fruiuty gewoon een goede sequencer waar je heeel ver mee kan komen, die wellicht niet de meest geweldige effetcen pluginjs en samples bevat, maarjah der is een hele internet vol met die dingen dus ga naar betere zoeken zou ik zeggen!!!

de sound van fruity loops laat idd een klein beetje zijn sporen achter heb ik ook gemakerkt, maar met de betere eq's en multibands kan je dat gewoon weer oplossen niks te ergs!


voor de rest is het zeker niet te vergelijken met cubase dat is tch echt een paar stappen hoger dan fruity, maar ja wat jij fijn vind om mee te werken en als je gewoon de goede plugins zoekt kan je echt ver komen met fruity of reason voor hetzelfde geld!
 
Ik gebruik geen van beide.
Cubebase vind ik niets en fruity loops wel eens gebruik voor drums is wel grappig maar ik drum toch liever alles zelf in op mijn Yamaha DD-55 wordt er iets levendiger van.
 
Last edited by a moderator:
hoger zelfs, alleen het lastige is dat je de "shuffle" groove effect zeg maar alleen maar over het geheel kan goien ipv tracks los.....


nouwwwww....als je de shuffle over het geheel gooit en dan waar je m wil houden(als t nog nie in pianoroll is dat wel) naar pianoroll stuurt dan kun je de mainshuffle weer normaal doen en dan heb je alleen in die piano roll shuffle maar t is inderdaad nie echt goed uitgewerkt


hoe krijg je trouwens de naam bij een citaat???
 
Ik heb FL geprobeerd, maar ik ben zelf niet zo dol op de wat krappe interface. Ik heb de hele tijd het gevoel dat ik geen totaaloverzicht heb, en het eraan haken van m'n outboard gear is net zo goed gelukt als de eerste poging van een baksteen om spontaan op te vliegen; niet dus ;).

Het is niet mijn ding - wel iemand anders z'n ding, en maar goed ook, anders had ik niet zijn versie van SX over kunnen kopen :).

Eigenlijk geschift trouwens dat er nog geen hobby-codert een 16-step (of 32/64) plugin heeft gemaakt voor Cubase die dat pattern-gedinges makkelijker maakt. Dat was wel een van de dingen die me heel goed beviel bij trackers - het eenvoudig maken van MIDI-achtige delays. Grooven en shuffle was wel wat lastiger, dan kom je al gauw op dingen zoals 02-03-02-03 etc. temposwitchen over of op patterns met lengtes van 48 lines (bij FT2 dan).

Toen ik 't eerst zag en zelf probeerde had ik wel zoiets als "bah, klotezooi", en zeker omdat er van die jojo's waren die hun gepruts (let wel, dat was het ook) gelijk begonnen te flamen op hardware-mensen. Maar een goede vriend van me gebruikt 't ook - en met positief effect, en ik zie hier meer mensen die het gebruiken en echt absoluut geen slechte shit er mee maken, dus heb ik m'n mening veranderd - respect voor wie er goede shit mee maakt, maar 't is niets voor mij ;).

Origineel geplaatst door LastResort

hoe krijg je trouwens de naam bij een citaat???

Je kunt op de "Citeer" knop drukken inplaats van gewoon quote tags bij de tekst te zetten, en anders tik je gewoon Origineel geplaatst door LastResort met de Italic-tags :D.
 
Origineel geplaatst door fuse

Wat ik nog wel wil toevoegen is het feit dat me elke keer opvalt bij het goed luisteren van tracks dat dingen die met Fruity gemaakt zijn qua sound niet altijd bevalt. Vooral het laag is wat aan de dunne kant meestal en de dynamiek valt me af en toe wat tegen. Dit ligt waarschijnlijk aan de mixalgoritmes van fruity maar dat is met wat oppoetsen wel weer recht te trekken. Zelf doe ik dat meestal liever in de mix zelf.
Maar dit is wel gezever want 99 van de 100 mensen hoort dit niet en stoort zich er helemaal niet aan.

Maar dat heeft met je geluidskaart te maken, met die van mij klinkt het net als SX.
 
Back
Top