Cubase, of toch Ableton?

speedo

Stamgast
Lid sinds
17 oktober 2005
Berichten
200
He jongens,

sinds het begin van mij 'producing'-hobby werk ik met Cubase, eerst de h2o versie, daarna de originele SX3. Was er eigenlijk heel erg blij mee, en had het gevoel dat ik er nu heel snel m'n ideeën in kwijt kon....Totdat filmpjes van Ableton zag. Ik zag hoe makkelijk het was om van meerdere loops een nieuwe te maken, plus een geweldige innovativiteit van het programma. Toen heb ik de demo geprobeerd, maar ik snapte er aanvankelijk geen zak van.

Toch vraag ik me af....zou het gebruik van Cubase me tegen kunnen houden wat betreft creativiteit? Ik maak de laatste tijd vooral prog. en minimal house. Zou het kunnen helpen om ableton onder de knie te krijgen? Ben niet van plan te gaan rewiren.
 
bij mij was het de beste keuze van het jaar....

maar dat is echt als beginner natuurlijk hé.

ik ga hier niet gaan Cubase-bashen (want zie nu ook wel dingen die beter zijn in koebees) maar Ableton is voor mij toch veel intuitiever en dus ben ik creatiever.

maar dat is net zoals de vraag: liever house of techno. ieder zijn smaak denk ik.


.
 
Vroegah was ik die-hard Cubase fan. Kende het pakket van binnen en van buiten (dacht ik dan :D). Maar waar ik me altijd aan gestoord heb is de overvloed aan opties en hoe dit op het scherm ingedeeld is. Zelfs als ik alle menu's customize-de vond ik het toch niet echt intuitief werken.

Toen ben ik later Ableton gaan proberen, en heb wat tutorials gevolgd. Ik ben veel creatiever en productiever met Live dan met SX. De interface van Live vind ik prettiger werken. Verder de manier hoe Live met midi controllers omgaat (vnl de toewijziging hiervan) werkt voor mij heel goed. Het "klikt" gewoon allemaal een stuk beter met Live dan met SX.

SX is imo een professioneler en completer pakket, maar Live heeft de "fun factor".

Of dat ook zo voor jou is zal je zelf uit moeten vinden :biertje:
 
Vraag:
Kun je misschien uitleggen waar hem dat in zit? Wat is er veranderd sinds je op live bent overgestapt?:)

Antwoord:
De interface van Live vind ik prettiger werken. Verder de manier hoe Live met midi controllers omgaat (vnl de toewijziging hiervan) werkt voor mij heel goed. Het "klikt" gewoon allemaal een stuk beter met Live dan met SX.

SX is imo een professioneler en completer pakket, maar Live heeft de "fun factor".

Of dat ook zo voor jou is zal je zelf uit moeten vinden :biertje:

Zelf uitproberen. Demo versies genoeg van Live.

Snapte Ableton eerst ook helemaal niet. Alleen door zelf te proberen leerde ik het een beetje kennen. Idd. heeft het een hogere fun factor. Maar dat valt niet zo goed uit te leggen, beter zelf ervaren.
 
Cubase, Live, Protools, Logic Blablabla
:stupid

binnenkort worden nieuwe mensen nog geband hier..... en mogen er alleen nog moeilijke vragen gesteld worden over de zeldzame DX35XW 25 van 1972 die rare bliepjes maakt boven bepaalde hertzen


één van de leukste verschillen met cubase vind ik bijvoorbeeld de manier van inzoomen. dag en nacht verschil met cubase

met cubase wat het veel meer prutsen en met menus werken en met ableton kan je je aandacht meer op het "muziek maken" leggen (oh jee nu nog vallen over "muziek maken" en we zijn helemaal thuis)


.
 
Welk programma ik ook probeer, ik zal nooit creatief worden. Ik heb niet het geduld om een track echt af te maken dus blijft het vaak bij een of meer loopjes. FL studio werkte dit effect enorm in de hand en met Cubase vond ik het werken met loopjes niet prettig werken maar wel meer overzicht geven. In Ableton merk ik dat er ruimte is voor beide. Na wat loopjes gemaakt te hebben kun je deze eenvoudig gaan combineren en wat gaan jammen terwijl de recorder loopt. Na afloop blijken er opeens delen van de track te staan welke je vervolgens kunt editen alsof je in een tracksequencer als cubase zit.
Het concept van Ableton is wel wennen maar na een aantal tutorials (video) wordt het wel snel duidelijk. Ik denk dat niemand je kan vertellen wat voor jou fijner zal werken. Ik denk wel dat Ableton de moeite waard is om het te proberen.
 
Ewel, divinio kijk eens wat er in je sig staat:D
Tis allemaal goed de dag van vandaag (denk ik),
en er zijn ondertussen wel veel topics over de beste daws
Grtz en Peejz ofzo
 
Kun je misschien uitleggen waar hem dat in zit? Wat is er veranderd sinds je op live bent overgestapt?:)

Even vanaf 0:

Wat je in Cubase SX3 (die had ik - weet niet of 4 veel veranderd is) moet doen om een VST-plugin aan te sturen.

Ga naar Devices
Ga naar VST Instruments
Een venster komt omhoog
Kies de eerste rij in dit venster
Kies de VST uit
Pak een MIDI track
Stel je controller keyboard als MIDI in in
Kies bij MIDI out je plugin uit de lijst
Je kunt nu spelen.

Live:
Sleur de VST-plugin uit de lijst ergens in je scherm.
Je kunt nu spelen.

Dingen zoals de volgorde van effecten veranderen (kwam pas in versie 4), zoveel effecten als je wil (Cubase zit op 6 inserts), geen eindeloos geemmer met het toewijzen van je MIDI-controller, om al helemaal maar te zwijgen over automation, renderen/freezen van sporen wat 5 keer sneller en effectiever gaat, een ingebouwde sampler die direct de gemaakte clips kan gebruiken.

Het enige wat ik echt mis is:

- betere MIDI-editing in Cubase (apart scherm, line tool)
- Arpache SX en Chord Memory
- MPEX timestretching
 
ik vind persoonlijk dezelfe mate van gebruiksvriendelijkheid terug bij Logic.
Cubase ooit nog mee gewerkt en dat deed wel wat het moet.
Live heel leuk om creatief mee de bol uit gaan.

Het hangt er ook vanaf welke muziek je maakt, en hoe je die muziek maakt. Ik wissel graag af van werkwijze, zo heb ik ook meerdere (hardware) sequencers: soms vergt het ene nummer gewoon een andere werkwijze dan een ander nummer...

Met Ableton Live heb ik echter soms moeite om alles onder controle te houden. Gewoon al het editen van noten, loops, het arrangement,.. In Logic verloopt dit voor mij gebruiksvriendelijker.

Als je houd van live jammen (ik ook) dan is ableton zeer geschikt voor je.. En het is echt niet moeilijk (vergeet even de werkwijze in cubase).
Als je graag lineair werkt is Cubase waarschijnlijk een betere keuze.
 
Met alle sequencers kun je tegenwoordig bijna alles doen, en meestal is het de persoon zelf die zich de meeste beperkingen oplegt qua creativiteit.

niet helemaal akkoord. als de techniek je tegen steekt, verknot dit wel de creativiteit. misschien kunnen ze allemaal ongeveer hetzelfde maar de ene doet het intuitiever dan de andere.
 
Maar dan krijg je de discussie wat intuitiever is, en daar kom je nooit uit ;) Mijn punt is dat er tegenwoordig zoveel mogelijk is dat de muziek vaak op het tweede plan belandt en dat je jaren bezig kunt zijn met de beste compressor, sequencer etc zonder er muziek mee te maken. En dat is volgens mij het aanvankelijke doel. Magoed, tot zover de [OT] :)
 
download een demo, investeer 5 dagen om het geconcentreerd te bestuderen en je zal -producerend in de genres die je vernoemt- two years ahead zijn tov cubase nu. Ik bedoel daarmee niet dat ableton beter is dan cubase, ik bedoel wel dat de workflow van live van die aard is dat je op loop gebaseerde muziek echt veel sneller tot stand komt. Ik kom ook van cubase en ja, je kan er veel meer mee, maar als ik zie wat IK nodig heb (loops knippen, remixen, opnieuw renderen, snel iets uitproberen op extra spoor met wat effecten) en ik vergelijk cubase hiervoor met live, is live echt tientallen malen sneller.
wat ook van in't begin super was aan ableton is dat je met twee drukken op de knoppen eender welke knop van jouw hardware eender welke knop (van een vst) in ableton kan besturen. krijg je in cubase amper klaar...
 
Als je houd van live jammen (ik ook) dan is ableton zeer geschikt voor je.. En het is echt niet moeilijk (vergeet even de werkwijze in cubase.)
Als je graag lineair werkt is Cubase waarschijnlijk een betere keuze.

Op een bepaalde manier zie ik de vergelijking tussen Cubase en Live, een beetje als het vergelijk tussen werken met een (hardware) sequencer als de MC50 en een stepsequencer zoals je die in grooveboxes vindt (Yamaha / Korg.)

Ik werk graag lineair, zoals met Cubase, want dat ben ik het beste gewend. Maar ik geniet ook van (intuïtief) jammen met grooveboxes, of nu met Live... Maar tracks echt afmaken heb ik altijd met Cubase gedaan. Maar leuke onverwachte ideeën ontstaan bij mij juist vaak door intuïtief jammen, pielen noem ik het zelf altijd.

Trouwens: Cubase en Live kunnen het prima met elkaar vinden. Live komt bij mij als device voor in de device-manager van Cubase. Leuke ideetjes uit Live kwak je dan zo over in Cubase om het daarna verder af te werken met de uitgebreide mogelijkheden die Cubase biedt.

En verder houd ik me :bekdicht: dicht, want dat zijn nou juist de dingen die je het beste zelf kunt ontdekken/uitzoeken/ervaren.
 
Back
Top