Freeze, en andere typische IDM effecten

Disorder

Stamgast
Lid sinds
12 oktober 2004
Berichten
303
Locatie
Overijssel
Wie weet er nog geschikte plugins die prachtige 'IDM achtige' effecten kunnen creëeren? Met freeze bedoel ik dat een snare of een kickdrum als het ware blijft hangen/repeaten op een razendsnel tempo. Of denk bijvoorbeeld aan REAKTOR's Fast FX' mogelijkheden uit Electronic Instruments 2 voor Reaktor 4.

Heeft er iemand leuke tips?
 
Zoek even wat dingen rondom "granular synth". Er gaat een wereld voor je open... :D
En als dat niet helemaal is wat je zoekt, dan neem je een softsampler en gaat creatief aan de slag met loops en triggering.

Dit ziet er ook leuk uit voor experimenteel werk: Buzz (op http://www.buzzmachines.com). Nog gratiesch ook.
 
Bedankt voor de tip alvast (ik ben al aan het googlen), maar zou je misschien kunnen uitleggen wat granular synths zo ongeveer doen?
 
Granular synths nemen een audio input, samplen deze en choppen deze sample in heel kleine stukjes (granules).
Vervolgens worden deze granules op diverse creatieve manieren gebruikt in verdere geluidsopwekking, als ware de granule een gewone golfvorm.
 
en er zit ook een mooie freeze functie in de delayplugin Ohmboys :) erg fijn
 
is ook wel iet waar ik opzoek naar ben, james holden gebruikt veel dit effect om vocals te herwerken in super sweepy vette nummers... hij gebruikt er onderandere buzz machines voor.
Ben nu ook al een tijdje bezig met buzz maar heb dit effect nog niet kunne vinden. of de werkwijze ervan althans nog niet.

Owkey zal dan ook maar ff googlen, nuttige info links is altijd welkom
 
Origineel geplaatst door Boost303
Buffer override


??? kunt uw wat specifieker zijn ???

wat is, wat bedoeld uw.
 
Sommige plugins komen al aardig in de richting, maar die buzzmachines werkt niet. Het programma crasht bij het opstarten.
 
Origineel geplaatst door Disorder
Sommige plugins komen al aardig in de richting, maar die buzzmachines werkt niet. Het programma crasht bij het opstarten.


rechtermuisklik op je buzz proggie / eigenschappen compatible met wind 98 maken
anders crashed het idd na dit gedaan te hebben loopt het stabiel ze... althns hier op men doodgewone internet pc die maar een 1000 is dus geen bom van een pc nodig om buzz te runnen owja en 256 ram is ook niet zoveel voor audio
 
Origineel geplaatst door mOkBor
Om even duidelijk te zijn: link van veel plug-ins: www.smartelectronix.com(waaronder Bufferoveride)
Kijk bij destroy FX. Een beat laten hangen en skippen doe ik vaak met een beat slicer zoals phatmatik of intakt.

aha super ff checken , ben weer een stapke verder in de goede richting.
 
Buzztracker heeft heel veel mogelijkheden om samples te mangelen. Ondanks de rukkwaliteit blijf ik het gebruiken.
 
stukje audio opnemen, drumloep ofzo en dan willekeurig knippen en door elkaar husselen tot dat 't leuk klinkt... je kunt ook meerdere kleine stukjes herhalen en daar individueel effectjes over gooien, reversen etc. heeft weinig meer met muziek te maken :)

meer een beetje knutselen en geduld hebben.
 
Origineel geplaatst door GnarlyBarf
stukje audio opnemen, drumloep ofzo en dan willekeurig knippen en door elkaar husselen tot dat 't leuk klinkt... je kunt ook meerdere kleine stukjes herhalen en daar individueel effectjes over gooien, reversen etc. heeft weinig meer met muziek te maken :)

meer een beetje knutselen en geduld hebben.
Ik gebruik Recycle al regelmatig om vervolgens de beats lekker in het rond te schoppen. Erg leuk werk.
 
Je kunt in Buzz allerlei vreemde samplechoppers / grainers / delays / weetikwats gebruiken die door verschillende aux bussen heen geroute kunnen worden. Als je bizarre atonale verkrachte geluiden zoekt, neem Buzz.
 
ik wil geen spelbreker zijn, maar het gebruiken van de Buffer override plugin voor IDM is als het gebruiken van een supersaw in trance. ik denk dat je zelf aan de slag moet gaan en eigen geluiden maken die geen effecten meer nodig hebben om freaky te klinken. probeer eens absynth. daar kun je alles uithalen wat je wilt eigelijk. en daar kun je ook samples inladen en allerlei dingen mee uitvoeren. maar de buffer override.......daar zou ik echt van wegblijven.
maar uiteindelijk doe je natuurlijk zelf wat je wilt. :)
 
Back
Top