GAS Help Group Thread

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.453
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
voor iedereen met GAS, het is weer summer sale, en alles is nog niet eens goed begonnen. (het is bijna altijd sale...)
hier kun je uithuilen, schreeuwen, de donkere kant van jezelf, die je tot GAS aanzet, leren kennen en temmen.........................

ja ja ja.... come to the dark side...
 
momenteel geen GAS, heb ook geen geld meer :D
 
Wat helpt is kopen en nog niet uitproberen, dan blijft er altijd nog wat achter de hand om te ontdekken :D
 
Ik heb perioden van extreme GAS. Ik kan bijna een winkel beginnen van in- en verkoop.

Dingen die ik heb geleerd:
- Als je vrij veel gear hebt hou het dan simpel. (Te) veel complexe apparaten zorgen ervoor dat je alleen maar zit te pielen en niet meer aan muziek maken toekomt.
- Verkoop alleen als je 100% zeker bent dat je het niet meer gaat gebruiken. Ik verkocht steeds heel snel, waardoor er weer ruimte/tijd/budget is voor nieuwe bakken.
Zet het even opzij als je twijfelt en dan kan je later opnieuw "ontdekken". Ik heb meer dan eens een apparaat meer dan 1x (opnieuw) gekocht.
- Kijk weer even wat filmpjes terug van apparaten die je al hebt i.pv. alleen maar naar nieuwe gear bekijken. Ontdek je wellicht weer nieuwe features en wordt je wellicht opnieuw verliefd.
- Het is wellicht een idee om wat gear uit te wisselen met andere forumleden ipv dat iedereen alles zelf moet kopen om het eens te proberen. Daar zitten natuurlijk wel haken en ogen aan, maar het idee spreekt mij wel aan.
 
Ik heb perioden van extreme GAS. Ik kan bijna een winkel beginnen van in- en verkoop.

Dingen die ik heb geleerd:
- Als je vrij veel gear hebt hou het dan simpel. (Te) veel complexe apparaten zorgen ervoor dat je alleen maar zit te pielen en niet meer aan muziek maken toekomt.
- Verkoop alleen als je 100% zeker bent dat je het niet meer gaat gebruiken. Ik verkocht steeds heel snel, waardoor er weer ruimte/tijd/budget is voor nieuwe bakken.
Zet het even opzij als je twijfelt en dan kan je later opnieuw "ontdekken". Ik heb meer dan eens een apparaat meer dan 1x (opnieuw) gekocht.
- Kijk weer even wat filmpjes terug van apparaten die je al hebt i.pv. alleen maar naar nieuwe gear bekijken. Ontdek je wellicht weer nieuwe features en wordt je wellicht opnieuw verliefd.
- Het is wellicht een idee om wat gear uit te wisselen met andere forumleden ipv dat iedereen alles zelf moet kopen om het eens te proberen. Daar zitten natuurlijk wel haken en ogen aan, maar het idee spreekt mij wel aan.

goeie tips. en ik werk volledig ITB (geldt een vocals opnemen, en een gitaar als niet ITB, nee..). over 3: wanneer er een sale is van een bepaalde soft synth of effect, of een nieuwe soft synth of effect, ga ik mijn soft synths of effects na, en zo ontdek ik ook weer nieuwe mogelikheden, of merk dat de soft synth, b.v., niet echt een uitbreiding is. ik ga dan meestal de soft synths of effects na, die ik een tijdje niet gebruikt heb. die herontdek ik dan.
een sale van eventide physion, als ik het goed schrijf, die tonal/transients kan scheiden, en zo op beide een apart effekt kan zetten, ik kwam erachter dat mijn melda plugins eveneens vlekkeloos kunnen.
en zo ben ik nu ook van de sale voor komplete 12 ontkomen, demo van de massive x, klinkt prachtig, maar ging andere synths uitproberen, eigenlik eentje, die ik regelmatig gebruik, en dacht ik kan al zoveel.
én ik zette de effekten uit van massive x, van de presets (ik maak mijn eigen presets, maar zo ga eerst een synth luisteren, heb niet geprobeerd zelf een preset te maken, meestal geeft dát wel de doorslag), en hoorde, sja, nee..
klonk goed, maar net zoals ik wat dingen deed in reaktor, of een andere wavetable synth, merkte ik, ja goed ding die massive x, maar ik kan al genoeg.

niet te snel verkopen, inderdaad. ik probeer niet te veel te kopen, al is het toch al een lijst, maar niet zo erg, dat er stof ligt op een groot aantal plugins. ik weet wat ik heb, dus ontdek nooit: ow die heb ik ook..
ik denk er erg veel over na, probeer ze, wanneer dat kan. de uiteindelijke toets is: bij een soft-synth, maak ik er zelf mooie presets mee, die bij mijn stijl passen.
ik heb vooral effekt plugins, ik denk de meesten zullen dat hebben, een mooie kollektie, die synths kompleet kunnen veranderen... dus dezelfde preset, meerder malen te gebruiken...

gear uitwisselen? lijkt me een goed idee, voor mij weinig nut, maar dat maakt natuurlik niet uit. wellicht is het beter: ga eens bij een forumlid langs.. ik weet niet of iemand zijn gear graag uitleent.
maar is wel een goeie.

is er nu een livestream mogelikheid, er was iemand die in die thread opmerkte; laat eens zien want een synth kan (weliswaar voor synth die de persoon zelf al had, dacht ik), maar dat kan ook veel helpen.
vragen! en zo leer je nog eens wat, iedereen heeft een andere workflow, of heeft een routing, setting, etc. ontdekt waarvan je denkt, waarom kwam ik daar niet eerder op, of geheel niet op...

op YT is veel te vinden, maar wellicht interessant voor hier. zo leer je elkaar, en elkaars werkwijze beter kennen. en het brengt ideeën.

simpel houden is zeker goed. maar ook komplekse apparaten zijn aantrekkelik.. wellicht, ik ben een ITB'er, blijf binnen een ecosysteem, of effekten die binnen een bepaald "domein" vallen, in mijn geval effekten die meer voor sounddesign gebruikt kunnen worden. ook "normale" effekt plugins kun je voor sounddesign gebruiken. ik probeer in ecosystemen te blijven. meldaproduction, glitchmachines, eventide, native instruments, arturia, unfiltered audio. voordeel; goedkoper én de leercurve is meestal lager. b.v. unfiltered audio of meldaproduction.
natuurlik heb ik ook ander spul.
 
Wat helpt is kopen en nog niet uitproberen, dan blijft er altijd nog wat achter de hand om te ontdekken :D

:dubbel: .. dat gebeurt mij vaak, maar helpt ook niet altijd.. :erm:
 
Wellicht overbodig maar toch; als je weer 'ns GAS hebt kijk dan ff naar de laatste 3 dingen die je gekocht hebt en bedenk hoeveel en hoelang plezier je daar al van hebt gehad?
Is dat vrij kort, ligt het nogal ongebruikt op de plank of zoiets, waren het impulsaankopen of zo?
Maak een lijstje over deze dingen en pak dat lijstje en denk dan over jezelf na alvorens weer 'ns snel op de buy button te drukken, wellicht kan je dan beter een gesprek met jezelf, je partner of goede vriend houden over je probleem.
Of geld uitgeven/shoppen moet je leuk vinden, dan is het gewoon lekker maar dan ook verder niet over nadenken.
 
Back
Top