Vocode-O-Matic-XL voor VCV Rack 1.x

zaphod

Stamgast
Lid sinds
5 september 2001
Berichten
241
Locatie
Delft
Sinds vandaag is Vocode-O-Matic-XL voor VCV-Rack 1.x beschikbaar in de VCV-Rack library.


De XL-versie is een uitgebreide versie van de Vocode-O-Matic plugin die al eerder uitkwam. Toegevoegd zijn een boel sliders om de levels van de modulatiebanden, de panning van de carriersignalen naar de output, en envelope attack en envelope release tijden van de envelope followers per tertsband in te stellen, zie ook https://github.com/josbouten/Sculpt-O-Sound

Ook deze plugin is gratis en GNU General Public License v3.0.

Mocht je Vocode-O-Matic of Vocode-O-Matic-XL in je muziek gebruiken, stuur me 's een link. Ik ben heel benieuwd wat men er zoal mee doet.

Zaphod B

 
Sinds vandaag is Vocode-O-Matic-XL voor VCV-Rack 1.x beschikbaar in de VCV-Rack library.


De XL-versie is een uitgebreide versie van de Vocode-O-Matic plugin die al eerder uitkwam. Toegevoegd zijn een boel sliders om de levels van de modulatiebanden, de panning van de carriersignalen naar de output, en envelope attack en envelope release tijden van de envelope followers per tertsband in te stellen, zie ook https://github.com/josbouten/Sculpt-O-Sound

Ook deze plugin is gratis en GNU General Public License v3.0.

Mocht je Vocode-O-Matic of Vocode-O-Matic-XL in je muziek gebruiken, stuur me 's een link. Ik ben heel benieuwd wat men er zoal mee doet.

Zaphod B


vocoders heb ik eigenlik altijd vermeden, maar ik kom er nu achter dat dat vooral vanwege vooroordelen was, een vocoder is een krachtig ding, wanneer je m goed instelt. ik heb deze nu toegevoegd in vcv rack, dank!
ik zat al aan de MVocoder te denken van melda, nu in sale, en zat wat lezen over de achtergrond en werking van een vocoder. ik moet de kennis nog beter in me opnemen om het werkelik in de praktijk te brengen, ja je kunt eksperimenteren. dat ga ik nu doen. met deze prachtige vocoder.
 
Als je een loop, bijvoorbeeld een drumloop gebruikt als modulator en een stringsectie als carrier krijg je al snel iets wat tot de verbeelding spreekt. Als je dan wat leuks hebt, klik dan eens op de shift R of shift L knoppen. Je zult je verbazen hoe de accenten in het uitgangssignaal dan verschuiven, terwijl je hetzelfde ritme houdt.
 
Bijgevoegd muziekje (al weer een tijdje geleden gemaakt: maart 1999) illustreert wat je met deze vocoder kunt. Zo'n beetje alle ritmische elementen die je er in hoort zijn gemaakt door een drumloop als modulator en een stringsectie als carrier te gebruiken. Door de matrix te verschuiven kun je varianten maken. Die verschuivingen zijn in het stuk hoorbaar. De strings komen uit een Kurzweil K2000, evenals de 'analoge kanaries'. Het 'wasmachine'-achtige ritme vanaf 2:51 is een combinatie van 2 ritmes die ik door de vocoder heb gejast. Oh ja, als ik mensen dit nummer laat horen en vraag welke taal er gesproken wordt, antwoordt bijna iedereen 'Duits'. Hmm, waarom zou het dan 'Japanese Love Song' heten? Enjoy!
 

Attachments

  • Japanese_Love_Song.mp3
    4 MB · Bekeken: 153
Heb jij deze gemaakt zaphod ? Heel cool.

Als voorbeeld zou een typische electro vocal nog wel mooi zijn denk ik ;)

Een elektro vocal? Sja, wat dacht je van deze: Digitale Traume (ook een oudje: febr. 2000).
 

Attachments

  • Digitale_Traeume.mp3
    3,2 MB · Bekeken: 137
Ik ben in de war, je hebt in febr. 2000 een track met een VCVrack plugin van nu gemaakt?
 
Ik ben in de war, je hebt in febr. 2000 een track met een VCVrack plugin van nu gemaakt?

Nope, met dezelfde engine als ik nu in de plugin voor vcv-rack heb geimplementeerd. Dat deed ik met een file gebaseerde versie (zie plaatjes, en ja ik houd wel van Mondriaan). Processoren waren destijds nog niet zo ver om e.e.a. real time te kunnen synthetiseren.
31 tertsbanden betekent namelijk nogal wat regenwerk: 31 terstbandfilters voor de modulator kant + 31 voor de carrier kant + 31 envelope followers met smoothing dus zeg maar in totaal 93 filters waar elk sample doorheen moet. En dat moet gebeuren binnen 1/44100 seconde, anders ben je te laat voor het volgende sample ...

Maar wat destijds met de file gebaseerde versie kon, kan nu ook nog met de real time versie.

vocoder_energy1_big.gif - Click image for larger version  Name:	vocoder_energy1_big.gif Views:	0 Size:	92,3 KB ID:	3744693


vocoder_log_big.gif - Click image for larger version  Name:	vocoder_log_big.gif Views:	0 Size:	121,0 KB ID:	3744694
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top