Venom VB-303

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.517
Locatie
Zeist
De meeste VST's heb ik snel door, zo niet met de Roland TB-303 emulatie Venom VB-303: http://antonsavov.net/cms/projects/venom-vb-303.html

Ik heb ook wat info over het origineel (de Roland TB-303) opgezocht maar dat was al even ondoorzichtig. Het zal dus waarschijnlijk niet aan de plugin zelf liggen. Weet iemand ergens een duidelijke en simpele uitleg hoe dat ding moet worden geprogrammeerd?
 
Ik ken deze module niet, maar als het een 1op1 emulatie is, dan zal je het waarschijnlijk moeten programmeren als een echte TB-303.
Even uit m'n hoofd moet je om een pattern te maken het volgende doen:

Klik op "pitch mode".
Kies dan een noot, en druk op step voor de volgende noot. Herhaal dat tot je genoeg steps hebt voor je pattern.
Klik op "time mode" en selecteer per step de nootlengte.
Klik op weer op "pitch mode" en voeg accent, slide en e.v.t. transpose toe.

.. toch even een Youtube vid gezocht om te checken of het klopt: https://www.youtube.com/watch?v=AK2egkqjL_8
 
Ik zie net dat ik al een handleiding voor de Venom VB-303 heb! Dat krijg je als je zoveel VST's hebt dat je niet meer weet wat je wel of niet al hebt gedownload. :o:

De handleiding zit al bij de overige bestandjes die in het ingepakte bestand zitten. Zal het straks eens grondig doornemen.
 
Een vriend van me vroeg me ooit hetzelfde, het was een duitser dus mijn antwoord ook.
Het zit zo, de Venom reageert niet op midi in, als je dat toch wil kan je dit unlocken in de plugin door een truckje:

Du kannst nur den internen Sequencer nützen. Sound ist ziemlich gut. Du kannst auf den rear-knopf drükken und da den Sound auswählen.
Wenn du unbedingt die Noten in dein pianoroll mahlen magst, muss du ein Trick nützen:

1.Load Venom auf ein midi track
2. Wähle midiplay unter "mode"drehregler
3. 4 Zahlen erscheinen im Display. Du muss jeden Zahl subtrahieren von 9, beispiel: 5543 wird 4456
4. Die neue Zahl eingeben über den sequencer, hintereinander, da gibt es nur ein Digit.
5. Wenn es nicht gleich klappt, probiere erneut bis Okay erscheint im Display
6. Jetzt hast du midiplay unlocked. Der Programmierer wollte das jeder User sein internen Sequencer nüzte.
7. Mahl jetzt erst Noten in dein pianoroll/midifile, die Noten die vorher gemahlt werden, haben manchmal kein Sound, nicht immer!
8. Trotzdem funktioniert es nicht einwandfrei....ich habe es mehrmahls getestet und es schaut aus ob er mit Absicht Fehler eingebaut hat in dieserMidiplay Mode. Zb: Nach den start und stop Befehl muss man erneut unlocken.

Aber das einfachste ist folgendes: nütze den internen Sequencer um deine Melodie zu programmieren und mahl nachher eine Note (egal welche) in dein DAW und schalte auf "host sync". Jetzt übernimmt Venom nicht nur das Tempo van DAW aber durch der Note folgt er endlich das Start/Stop Befehl (wegen den trigger)
 
Nou - dat is een tegenvaller! Ik was er vanuit gegaan dat de emulatie zodanig aangepast was dat je alle nodige toetsen met je muis kunt bedienen, maar dat is niet zo. Op de echte TB-303 moet je geregeld twee toetsen tegelijk indrukken om een zekere functie te activeren en zo ook op de Venom VB-303, wat met één muis dus niet gaat. De toetsen van deze VST moeten daarom ook geregeld via MIDI aangestuurd worden, wat de zaak er veel omslachtiger en minder intuïtief op maakt. Ik denk dat ik deze plugin maar even laat voor wat die is...
 
Een van de belangrijkste aspecten van de 303 sound is nou juist de sequencer, er is vast een manier om zoiets te maken dat wel met een muis te bedienen valt, maar dan verlies je wel wat een 303 een 303 maakt.
 
Nou - dat is een tegenvaller! Ik was er vanuit gegaan dat de emulatie zodanig aangepast was dat je alle nodige toetsen met je muis kunt bedienen, maar dat is niet zo. Op de echte TB-303 moet je geregeld twee toetsen tegelijk indrukken om een zekere functie te activeren en zo ook op de Venom VB-303, wat met één muis dus niet gaat. De toetsen van deze VST moeten daarom ook geregeld via MIDI aangestuurd worden, wat de zaak er veel omslachtiger en minder intuïtief op maakt. Ik denk dat ik deze plugin maar even laat voor wat die is...

Valt best mee, je kan hem besturen met elk midikeyboard en je moet zelf niks gaan toewijzen. Als je geen midikeyboard hebt kan je zelfs een virtueel midikeyboard gebruiken en zo toch alleen een muis gebruiken. Mijn DAW staat toe om je toetsen van je virtueel keyboard namen te geven, dan kan je daar de functie op zetten.

Als je een echt midikeyboard gebruikt kan je eventueel stickers op je toetsen plakken. Daarmee is je probleem meteen opgelost en moet je niks onthouden. Het programmeren van de patterns is trouwens veel leuker met een midikeyboard. Probeer het gewoon eens en als het niet je ding is, is ABL3 of de Roland TB-303 plugin wel helemaal met de muis te besturen, maar niet gratis uiteraard ;)
 
Mogelijk dat ik later nog weer naar deze VST terugkeer, voorlopig heb ik nog genoeg eenvoudiger VST's uit te proberen.
 
Mogelijk dat ik later nog weer naar deze VST terugkeer, voorlopig heb ik nog genoeg eenvoudiger VST's uit te proberen.

OK - "later" is nu! 8)

Inmiddels heb ik de VST's die ik nog wat nader moest bekijken (en beluisteren) ook onderzocht, en daarmee zijn er weer de nodige afgevallen die op mijn computer niet lijken te werken. Dat maakt het weer wat overzichtelijker. :)

De TB-303 is voor de geschiedenis van de elektronische muziek wel belangrijk genoeg om nog maar een poging te wagen de VST-emulatie aan de praat te krijgen. Is tegelijk ook een goede oefening in het gebruik van MIDI.
 
Ik heb inmiddels de nodige filmpjes op YouTube over de TB-303 bekeken, en ben nu het Owner's Manual aan het doornemen. En dat is geen literatuur waar je vrolijk en enthousiast van wordt! Grrrr! :duivels:

Geen wonder dat dit apparaat aanvankelijk een mislukking was, het lijkt wel of men de bediening met opzet zo lastig en omslachtig mogelijk gemaakt heeft. :stupid
 
Geen wonder dat dit apparaat aanvankelijk een mislukking was, het lijkt wel of men de bediening met opzet zo lastig en omslachtig mogelijk gemaakt heeft. :stupid

Maar het kan wel, ook toentertijd waren er mensen die doorzettingsvermogen hadden:




(tenzij het toch een hoax is en Aphex Twin erachter zat)
 
OK - het Owner's Manual heb ik uit.

En verder heb ik nog wat filmpjes over de emulatie plugin zelf bekeken. Morgen nog de handleiding van de plugin lezen, en dan eens zien of ik het ding aan de praat krijg.
 
Ik begin dingen te herkennen die ik eerder gelezen heb, of in filmpjes heb gezien. Dus dat gaat de goede kant op. Maar één grote hobbel is er nog te nemen: de MIDI-aansturing. Omdat ik (nog) geen hardware MIDI-keyboard heb en er vaak twee toetsen tegelijk ingedrukt moeten worden volstaat bediening met de muis niet. Een alternatief is om mijn computer-toetsenbord als MIDI-toetsenbord te gebruiken. Maar ook dat lukt me nog niet.
 
Een klein MIDI-keyboardje kun je tweedehands vast wel ergens scoren voor weinig. Op MP zie je de kleintjes voor ongeveer 25 euro. Een perfect werkende Alesis Q25 heb ik 'ns gekocht voor 5 euro op de vrijmarkt tijdens Koningsdag, maar daar moet je net tegenaan lopen.
 
Die Alesis Q25 is een schatje, en valt ook binnen mijn budget. Dat zal er dus uiteindelijk wel van komen. Maar ik probeer het toch eerst nog even of het ook via mijn computer-keyboard gaat. ;)
 
Het lijkt te gaan lukken met de plugins Venom VB-303 en midiKeyboard in de host Carla. Hopelijk is de VB-303 met dat virtuele MIDI keyboard te bedienen.
 
succes :) En anders vraag je maar.
 
Het wordt al weer te laat! Morgen ga ik proberen een deuntje in te voeren, ik weet nu wat ik met welke toetsen moet bedienen. En dat gaat naar het zich laat aanzien ook met het toetsenbord van mijn computer. Hopelijk gaat het zo lukken.
 
Dit is nu mijn opzet:

Click image for larger version  Name:	opzet.png Views:	0 Size:	285,0 KB ID:	3720443


Voor wie dit ook wil proberen bedenk wel dat ik met Linux Mint werk, en of dat met andere besturingssystemen ook zo werkt weet ik niet. Ik kan nu ook mijn computer keyboard gebruiken om noten in te voeren en om knoppen in te drukken (zo nodig meerdere tegelijk).

De eerste indruk is dat het zo werkt maar ik moet nog wat verder experimenteren.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top