Help! Heb veel te veel VST's.

Het probleem zit 'm in de woorden 'gratis' en 'verzamelen' :-))

In een briljant moment van inspiratie wil ik zo min mogelijk gestoord worden door een spaghetti woud aan kabels, plug-ins, samples, pop-ups, et cetera.

Ik heb ook een (luxe) probleem hoor...
...het aantal synth's. De hoeveelheid randapparatuur valt mee. Daar 'mis' ik nog wel het een en ander. :-)
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben vrij rustig als het om plugins gaat tegenwoordig terwijl wat jaren terug haalde ik heel veel binnen, zeker als het gratis was maar ik gebruikte er het merendeel bijna nooit van.
Het was zoveel dat je niet eens de tijd hebt om alles te gebruiken dus toen ik van 32 naar 64 bit ging en alles weg ging heb ik me voorgenomen om wat behoudender te zijn.
Voor W 64 bit zijn er zowiezo al heel wat minder free vst's dan vroeger met 32 bit.
Ik download alleen dat wat ik denk ook te gebruiken en probeer altijd uit, als ik het geen goede uitbreiding vind dan gooi ik het weg, bij twijfel houd ik het.
Alleen die van Spitfire Audio die download ik altijd wel omdat ik dat een hele aardige verzameling van vst's vind, mooie sounds ook meestal, beetje exotisch soms dus leuk ook wel.
Ook bijv van Full Bucket Music die toch hele goede vst's en synths maakt heb ik er geloof ik 4 terwijl hij bij elkaar een stuk of 18 gratis weggeeft.
Betaalde vst's koop ik meestal alleen in een aanbieding en dan nog wel diegenen die ik ook echt interessant vind.
Ik heb dan ook niet 10 verschillende compressors, limiters, fx of wat dan ook.
Je krijgt ook in een daw zoals bij mij Ableton en Studio one ook al zo'n stapel vst's/plugins dat het bij elkaar toch wel veel te noemen is en ondanks dat ik niet klakkeloos alles binnenhaal gebruik ik binnen m'n selectie waarschijnlijk nog niet de helft met enige regelmaat.
De enigste 3 die ik in het laatste jaar in een aanbieding heb gekocht zijn VPS Avenger, Eventide H3000 factory en Algonaut Atlas.
Black friday komt eraan en naast het hele jaar al aanbiedingen zullen er waarschijnlijk een aantal interessante dingen aangeboden worden maar waarschijnlijk koop ik niet veel.
Ik zou het leuk vinden als bijv Spectrasonics 'ns een black friday sale houdt maar die doet bijna nooit akties.
En Uhe wil ik in een aanbieding bijv wel kopen maar ook die zijn meestal niet echt goedkoop.
Net als bij hardware ben ik er wel achter gekomen dat hoe meer je hebt des te minder je diepgang krijgt bij eentje omdat je vaker wisselt wat op zich ook leuk kan zijn maar toch...
Wat dat betreft is het zoals nu met Behringer ook wel lastig om me steeds in te houden want met die prijzen is het heel makkelijk en verleidelijk om even wat te kopen maar ik beheers me redelijk tot nu toe....:)
 
Ha ha @ willem1958...
...ik ben benieuwd hoe lang jij je GAS kunt bedwingen nadat Uli zijn VCS 3 gelanceerd heeft. *D
Ik geef je max. een dag :) )

Verder kan ik mij wel in je post vinden. :)

Spectrasonics heeft zover ik weet nooit acties, maar ze hebben wel top software. Als eerste natuurlijk Omnisphere, maar ook Keyscape vind ik top.
 
Heb alweer gezondigd: die gratis plug-ins van Full Bucket Music zijn heel leuk... }:|

(Wat is GAS? :?)
 
@ ProgHead...
Ach, ik heb vanmiddag de B. K-2 (niet gratis) opgehaald. :D

GAS = Gear Acquisition Syndrome
... oftewel een ziekelijke jacht naar steeds weer nieuwe spulletjes. :W
 
Ha ha @ willem1958...
...ik ben benieuwd hoe lang jij je GAS kunt bedwingen nadat Uli zijn VCS 3 gelanceerd heeft. *D
Ik geef je max. een dag :) )

Verder kan ik mij wel in je post vinden. :)

Spectrasonics heeft zover ik weet nooit acties, maar ze hebben wel top software. Als eerste natuurlijk Omnisphere, maar ook Keyscape vind ik top.

Haha, tsja Katie. natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals de VCS 3, ik ben ook maar een mens....;) en die stringbak (vc340) klinkt ook errug goed trouwens.
En als ie een mooie mellotron uitbrengt ga ik msschien ook voor de bijl als liefhebber van zowel de Moody Blues, Barclay James Harvest, Kayak en meer van die oude bands die 'm gebruikten.
Alleen die RD8 die kon ik niet laten staan, dus hij had me toch te pakken...:D
En de Bodyssey die had ik al tijden op m'n lijstje staan maar ik heb 'm tot nu toe niet besteld. (knap hé?)
En misschien maar goed ook want er schijnt iets met een fader op het hp filter niet helemaal lekker te zitten.
Ik las dat Uli een verklaring gaf maar in hoeverre ik dat ga geloven?
Maar toch; als de rest goed is dan is het toch wel een hele mooi ding.
Veel plezier met je K-2! (ook een toffe bak)
 
Haha, tsja Katie. natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals de VCS 3, ik ben ook maar een mens....;) en die stringbak (vc340) klinkt ook errug goed trouwens.
En als ie een mooie mellotron uitbrengt ga ik msschien ook voor de bijl als liefhebber van zowel de Moody Blues, Barclay James Harvest, Kayak en meer van die oude bands die 'm gebruikten.
Alleen die RD8 die kon ik niet laten staan, dus hij had me toch te pakken...:D
En de Bodyssey die had ik al tijden op m'n lijstje staan maar ik heb 'm tot nu toe niet besteld. (knap hé?)
En misschien maar goed ook want er schijnt iets met een fader op het hp filter niet helemaal lekker te zitten.
Ik las dat Uli een verklaring gaf maar in hoeverre ik dat ga geloven?
Maar toch; als de rest goed is dan is het toch wel een hele mooi ding.
Veel plezier met je K-2! (ook een toffe bak)
VC340 heb ik opgespeeld en die vind ik ook zeker een aanrader. Maar ik heb nog niet zo lang geleden een Roland VP-03 gekocht. Voices en strijkers daarvan vind ik niet top, maar ik heb 'm ook speciaal voor de vocoder gekocht. Van een forumlid heb ik wel een Shure SM58 zgan overgenomen, want de gooseneck microfoon die er bijgeleverd wordt vind ik knudde. Een reden om voor de VP-03 te kiezen was voor mij ook de compactheid. Een VC340 is niet een hele grote bak, maar toch is die een heel stuk groter dan een VP-03. En samen met een andere synth die ik van de Boutique-serie heb is het een mooi setje.

Ik weet dat er een Bodyssey bestaat ...
...maar ik weet niet hoe die beoordeeld wordt.
Ik heb hier de module van de ARP Odyssey staan.
Met een sound die me eerst niet heel erg aanstond, maar na er wat meer van gehoord te hebben ben ik toch overstag gegaan. :okdan:
Je moet er echt even iets meer van horen, en dan ga jij denk ik ook voor de bijl. :baco:
De Bodyssey is natuurlijk prettiger geprijsd, maar als er probleem is met een fader op het hp filter misschien geen goed idee.
Je hebt dus nog wat huiswerk te doen.

De RD-8 heeft heel lang op mijn wensenlijstje gestaan. Die wordt volgens mij verkocht als een tierelier. Topproduct denk ik.
Maar ik heb hier al zoveel drumbakkies staan, o.a de Roland TR-8S. Ik zag de RD-8 in de winkel staan toen ik mijn K-2 op ging halen.
Mooie bak, en voor dat geld kun je 'm eigenlijk niet laten staan. Maar goed, ik twijfel dus nog. Hoe bevalt hij jou?

Als liefhebber van Moody Blues, Barclay James Harvest, et cetera kun jij eigenlijk niet om een mellotron heen! :)

Bij de mellotron denk ik aan...

 
Nog een aanvullende vraag: wat is een goed opslagmedium om een back-up van mijn plug-ins op te maken? Tot nu toe gebruikte ik DVD's maar daar zijn inmiddels al meerdere DVD's voor nodig. Zijn er andere geschikte opslagmedia die gemakkelijk buiten de computer bewaard kunnen worden. Er moeten in elk geval tientallen Gb op passen.

Als ik goed heb gelezen is nog niemand hier op in gegaan...

DVD's zijn geen backup!
Schrijfbare optische media bevat altijd errors vanaf het moment dat ze geschreven zijn, de error correctie zorgt ervoor dat je dit niet merkt.
De errors worden er langzaam steeds meer tot de levensduur van het medium bereikt is, ongeveer 5 jaar. Daarna is de betrouwbaarheid bijna 0.
Zonlicht, vochtige lucht en andere omgevingsfactoren kunnen dit effect aanzienlijk versnellen.

DVD's zijn daarnaast onpraktisch vanwege de hoeveelheid informatie die er op past, de prijs per GB is hoog, de schrijfsnelheid is laag en kan vanwege fysieke beperkingen niet meer omhoog.


Dan zijn er nog USB sticks, SSD's en harde schijven.

USB sticks en SSD's vallen gelijk af, Flash gebaseerde media heeft een gegarandeerde retentie van iets meer dan een jaar. Compleet ongeschikt voor backups.

De enige overgebleven logische stap is harde schijven. Goedkoop per GB, snel, data retentie is ongeveer 5 jaar, retentie is makkelijk te herstellen.


Een goede aanrader zijn die kleine externe schijven van Seagate(slim nog iets). Voor meer opslag kun je de grotere gebruiken.
De kleine schijven zijn van oorsprong laptop-schijven en kunnen veel beter tegen schokken voor vervoer.
Koop er 2, maak 2 kopieen van je data, leg er 1 in de kast, geef de ander aan een familielid of vriend in de buurt.
Voer eens per jaar een oppervlakte controle uit op de schijf, dit schrijft alle data opnieuw en checkt gelijk grondig de staat van de schijf.

Nu heb je een backup bij de hand als 't nodig is. Mocht er toch iets zijn met je backup(of wordt er ingebroken of je huis fikt af) heb je nu ook een off-site backup voor de zekerheid.:)
 
Dank voor het antwoord! Zijn die externe schijven aparte apparaatjes met een eigen behuizing, of is dat gewoon een losse harde schijf zoals je hem ziet zitten als je je computer open schroeft?
 
Mooi! Dat is inderdaad beter dan bergen DVD' s te branden die dan ook nog eens snel hun gegevens kunnen verliezen.

(Moet daar wel even mee wachten, want ik heb de laatste tijd veel geld aan boeken uitgegeven. ;) )
 
Nog een vraag over zo'n externe harde schijf, werkt dat ook voor Linux Mint?
 
Mooi zo! Als ik mijn VST-collectie op orde heb schaf ik zo'n externe harde schijf aan om een goede backup te maken.
 
He-he! Ik heb mijn VST-collectie eindelijk (opnieuw) geordend. Gelijk ook maar op papier uitgeprint wat ik nu aan VSTs heb, en welke VSTs op mijn computer in welk mapje zitten.

Als het goed is komt vandaag ook de bestelde externe harde schijf zodat ik van dat alles een fatsoenlijke back-up kan maken.
 
Ik had niet de tijd om alles uitgebreid te testen, maar heb enkel maar gekeken of het programma (op mijn computer) netjes opent, of de UI werkt en of er geluid uit komt. Het gaat om honderden VSTs dus uitgebreider testen was ondoenlijk.
 
Zo! De externe harde schijf is net bezorgd. :)

Zou mooi zijn als ik dat vanavond ook aan te praat krijg zodat ik mijn back-up kan maken.
 
Gelukt! Back-up gemaakt. Het externe schijfje werd direct herkend, en ik kan er gewoon naar toe en weer vanaf kopiëren wat ik wil.
 
Back
Top