Help! Heb veel te veel VST's.

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Mogelijk herkennen sommigen van jullie het: Ah een leuke plug-in, even downloaden. Oh - maar die is ook leuk, goed kan er nog wel bij. He! Daar staat een hele lijst met goede plug-ins, even downloaden voordat ik vergeet waar ik dat gezien heb. Enzovoort, enzovoort. Binnen de kortste keren heb je er zoveel dat je niet meer weet wat je hebt, laat staan dat je de tijd hebt om ze eens stuk voor stuk goed uit te proberen. Een luxe probleem inderdaad - maar niettemin wel een probleem.

Hoe gaan de schrijvers op dit forum daar mee om?
 
Gewoon downloaden,veel plaats neemt dat niet in,en op een dag eentje uitproberen,goeie bijhouden.
 
Als je met een nummer bezig bent en je hebt b.v. een reverb nodig pak je er eentje bij, bevalt het niet, pak je er een andere reverb bij, bevalt het wel, onthoud je de naam. Leer je snel genoeg wat je wilt houden en wat niet!
 
Aha - dus niet eerst alles uitproberen maar pas wanneer je iets nodig hebt uit de opgebouwde voorraad putten, en dan pas selecteren wat je echt wilt houden. Een goed idee!
 
Nog een aanvullende vraag: wat is een goed opslagmedium om een back-up van mijn plug-ins op te maken? Tot nu toe gebruikte ik DVD's maar daar zijn inmiddels al meerdere DVD's voor nodig. Zijn er andere geschikte opslagmedia die gemakkelijk buiten de computer bewaard kunnen worden. Er moeten in elk geval tientallen Gb op passen.
 
'Less is more'

Voorlopig even geen nieuwe plug-ins downloaden...
...eerst die je al hebt een keer diepgaand (!) proberen...
...totdat je een leuk en compact lijstje van plug-ins overhoudt die je (bijna) altijd gebruikt.

De rest doe je in de verkoop (of geef je weg aan een vriendelijk forumlid).
 
De plug-ins waren allemaal gratis, dus dat was het probleem niet. Meer dat ik nu verzuip in de mogelijkheden. Maar de tip om mijn plug-ins verzameling gewoon als een voorraad te zien die kunt aanspreken wanneer je iets nodig hebt bevalt mij ook wel. Zo haal je de druk ervan af dat het nog allemaal onderzocht en uitgeprobeerd zou moeten worden.
 
Heb daar geen last van. Ik download nooit iets gratis. En ik gebruik altijd dezelfde. Heb er vast een hele zwik die ik nooit of te nimmer ga openen, laat staan zoeken.
 
Heb daar geen last van. Ik download nooit iets gratis. En ik gebruik altijd dezelfde. Heb er vast een hele zwik die ik nooit of te nimmer ga openen, laat staan zoeken.

Een gezegend mens. :halleluja
 
Mja, ik heb dan weer 1000 km kabel in de kamer, 20 (ik zeg maar wat) synths en te weinig midi patchbays - zo is 't altijd wat met dat zegenen ;)
 
De plug-ins waren allemaal gratis, dus dat was het probleem niet. Meer dat ik nu verzuip in de mogelijkheden. Maar de tip om mijn plug-ins verzameling gewoon als een voorraad te zien die kunt aanspreken wanneer je iets nodig hebt bevalt mij ook wel. Zo haal je de druk ervan af dat het nog allemaal onderzocht en uitgeprobeerd zou moeten worden.

Dat kan natuurlijk, maar je zou het jezelf een stuk makkelijker maken als je ze gewoon allemaal verwijdert en enkel download wat je denkt nodig te hebben op het moment dat je het nodig hebt, kan je dan op zoek gaan naar gratis opties. Continu alles downloaden wat je maar tegenkomt gaat het uiteindelijk alleen maar moeilijker maken, al helemaal als je nog weinig ervaring hebt verdrink je makkelijk in de keuzes.
 
een probleem.

Hoe gaan de schrijvers op dit forum daar mee om?

Door het niet als een probleem te zien. Het eet geen brood en het staat niet in de weg. Als je het nodig heb is het er. Prima toch?
 
Inderdaad - dat lijkt mij nu ook de beste oplossing. Verder zal ik binnenkort eens wat met die plug-ins gaan knutselen, en dan zal ongetwijfeld blijken dat een deel van die eigenlijk voor Windows geschreven gratis VST's op mijn Linux computer niet goed werken. En zo houd ik dan (hopelijk) vanzelf een werkbaar aantal plug-ins over.
 
ik weet niet hoeveel vst plugins ik heb. niet dat ik er zoveel heb. ik heb ze niet geteld. 200? of wat minder. en natuurlik de stock plugins van de DAW's die ik heb, sja, ineens heb ik er 4.... wat invloed heeft op mijn muziek, in alle 4 (en een 5de als je die een DAW mag noemen, ik maak er basis arrangementen in, vooral sample based) komt er iets anders uit, de workflow heeft invloed.
ik doe aan cherry picking, en nu is er een tijdelik verbod op het kopen van plugins, al heb ik een gratis vst van eventide kunnen pakken, en heb ik toch nog 1 plugin gekocht, de introduktieprijs was zo laag. dus verbod, ik koop niet meer zoveel als een paar maanden geleden.

het is niet zo dat ik ze allemaal altijd gebruik, in periodes richt ik me op die synth, of soft modular, dan weer op dat effekt, etc.

het fijne is wel dat ik voor veel zaken, veel kan. een zooi compressors, dat is het enige wat eigenlik otomatisch gebeurde, dat ik er ineens veel had. ik koop alles in sale, of 2e hands, en er zijn ook group buy's. etc, op een of andere wijze heb ik een overschot aan compressors, maar het vreemde dat een compressor die ik dan niet zo interessant vind, ineens iets kan doen, wat ik juist wil.

zelfs met een te veel aan compressors (het waren bundels, of onderdelen van bundels), heb ik niet het gevoel te veel plugins te hebben.

wat ik tegenwoordig wel doe is, als ik iets nieuws zie, ik ga proberen met wat ik heb, of ik hetzelfde kan bereiken. heeft heel wat aankopen gescheeld.

en in de vst wereld is er immense overlap. en je hoeft niet alles te hebben, ik heb geen top-synths (ja massive, de eerste of absynth) zoals serum, hive, avenger, etc. de top plugins die "iedereen" wil hebben.

ik heb nu een aardig bereik van mogelikheden, nu al voor een leven lang. nu maar hopen dat ze blijven werken.....
 
ik heb nu een aardig bereik van mogelikheden, nu al voor een leven lang. nu maar hopen dat ze blijven werken.....

Daar was ik ook bang voor - dat mijn plug-ins (allemaal 32-bits) na mijn upgrade naar een 64-bit systeem niet meer zouden werken. Maar dat viel mee, ik heb nog niet gemerkt dat een plug-in die het vroeger wel deed nu niet meer werkt.
 
Zelf download ik alleen freeware VST's, dus dat dunt al uit.. :-)

Ik bewaar alleen degenen die ik leuk vind, overzichtelijk in mapjes. En ik weet in mijn voorraadje inmiddels wel de weg te vinden.
Samples vind ik wat lastiger. Ik moet soms tientallen beluisteren voordat ik een goede gevonden heb.

Op inspiratieloze momenten houd ik mij bezig met software en onderhoud aan de pc.
 
Laatst gewijzigd:
Verwijder degene die je niet gebruikt en hou een compact lijstje bij.
das mijn taktiek. Less is more. Gratis of niet hoeveel reverbs heb je nou nodig bv? Kwa lijst heb ik alles in apparte folders per developer.
het op ondekkings reis gaan door een zee van plugins zorgt er alleen maar voor dat je je niet meer op je nummer focussed.
 
De onderverdeling in mapjes per soort VST heb ik zelf ook al ingevoerd. Dat helpt inderdaad om het (enigszins) overzichtelijk te houden. :)
 
Back
Top