Help! Heb veel te veel VST's.

Mijn GAS is net geheeld. Als het goed is komt het niet meer terug :D
Heb wel alles in hardware wat ik ooit wilde hebben (mits ik niet ergens een hoofdprijs win van een paar miljoen, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk). Gratis VST's download ik in principe niet, dan lopen mijn lijstjes alleen maar vol met spul wat ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken. Als ik echt goede dingen lees/zie over plugins, koop ik ze (mits niet te duur) en voor de rest doe ik het met wat ik heb. Ik heb nooit begrepen wat je aan 60 VST compressors hebt. 3 á 4 goede zou je alles mee moeten kunnen wat je nodig hebt.
 
Tegenwoordig bied elke DAW genoeg kwaliteit in plugins en content om elke dag een nieuwe track te maken die anders klinkt. Wie er daarna nog meer aan toevoegt is eigenlijk al aan het gassen.
 
Ik heb nooit begrepen wat je aan 60 VST compressors hebt. 3 á 4 goede zou je alles mee moeten kunnen wat je nodig hebt.

Inderdaad - tientallen VSTs voor een en hetzelfde effect is overdreven. Maar er zijn uiteraard veel meer effecten dan compressie alleen, en daarnaast heb je nog talrijke emulaties/simulaties van bestaande muziekinstrumenten.
 
Inderdaad - tientallen VSTs voor een en hetzelfde effect is overdreven. Maar er zijn uiteraard veel meer effecten dan compressie alleen, en daarnaast heb je nog talrijke emulaties/simulaties van bestaande muziekinstrumenten.

Tuurlijk, begrijp ik ook. Maar ik heb het bij mensen gezien die echt tientallen versies van alles hadden, compressors, gates, galm etc. etc. etc. Vooral omdat het gratis was. Niet dat ze wisten wat een compressor nou ongeveer doet..... :D

Ik merk ook dat als je zelf veel hardware hebt die goed is, en een paar goede betaalde VST's, er (bij mij in ieder geval) niet zoveel behoefte is aan nog meer. Ik kijk wel eens met een schuin oog naar een mooie VST, maar that's it.
 
Tuurlijk, begrijp ik ook. Maar ik heb het bij mensen gezien die echt tientallen versies van alles hadden, compressors, gates, galm etc. etc. etc. Vooral omdat het gratis was. Niet dat ze wisten wat een compressor nou ongeveer doet..... :D

Dat is inderdaad het gevaar, en als je eenmaal tientallen versies van alles hebt wordt het vanzelf ondoenlijk om ze ook nog eens uitgebreid te testen zodat je de slechte kunt wegdoen. Ik denk (en hoop) dat ikzelf net op tijd tot inkeer ben gekomen. :D
 
Ik heb het niet geteld, maar het aantal minuten muziek dat ik tot nog toe gemaakt heb is zeker minder dan tien. Het aantal VST's dat ik heb gedownload loopt inmiddels in de honderden. 8)

Daar staat tegenover dat ik niet langer op jacht ga naar nog meer VST's. De verzamelwoede is uitgeraasd. ;)
 
Net met Black Friday weer wat mooie VST's gekocht. Als je betaalde VST's hebt, is er naar mijn eigen ervaring niet veel animo meer om nog naar gratis plugins te kijken. Je gebruikt dan ook graag waar je voor betaald hebt. Ik koop wel eens Dynamic VST's omdat ik die beter/fijner vindt, dan wat er standaard in Cubase Pro zit.
 
Net met Black Friday weer wat mooie VST's gekocht. Als je betaalde VST's hebt, is er naar mijn eigen ervaring niet veel animo meer om nog naar gratis plugins te kijken. Je gebruikt dan ook graag waar je voor betaald hebt. Ik koop wel eens Dynamic VST's omdat ik die beter/fijner vindt, dan wat er standaard in Cubase Pro zit.

Grappig, dat heb ik ook gedaan dit jaar om dezelfde redenen, ik heb zowel een compressor als een limiter aangeschaft na jarenlang alleen de Cubase Pro plugins (en de Soundtoys bundel) te hebben gebruikt. Less is more, is mij duidelijk geworden in de afgelopen jaren, en mijn producties zijn duidelijk beter geworden.
 
Als je betaalde VST's hebt, is er naar mijn eigen ervaring niet veel animo meer om nog naar gratis plugins te kijken. Je gebruikt dan ook graag waar je voor betaald hebt.

Door funkaholic1972 weer ff omhoog gekickt dus lees dit net; ik herken wel dat met betaalde plugins je minder naar de free ones kijkt maar echte goede laat ik niet liggen.
Pas geleden die Supermassive van Valhalla bijv die laat ik niet aan me voorbijgaan.
 
Een ander voordeel van een beperkte hoeveelheid vsts is dat het makkelijker is een oud project op te starten na een upgrade, of op een andere bak. Vroeger gebruikte ik nog wel eens wat exotische plugins die ik nooit meer terug kon vinden. Sowieso lijkt alles naar audio omzetten beter voor de bewaarbaarheid van projecten. Vergt wel. ehh. discipline.
 
Back
Top