SketchCassette plugin emuleert het ouderwetse cassettebandje

Hahahaha... eigenlijk is het wel vreemd dat we van gebrekkige 'thuis techniek' met ruis en andere artefacten naar nagenoeg perfecte digitale productie zijn gegaan... maar dat we nu weer terug verlangen naar alle artefacten waar we zoveel moeite voor gedaan hebben om er vanaf te komen :-)

In een ver verleden (midden jaren negentig) heb ik mijn "muziek" in meerdere dubs op cassettebandjes opgenomen en steeds sporen bij gedubt. Dus wat tot dan toe is opgenomen op cassette afspelen via een mixertje + een nieuw spoor en die samen op een andere cassette opnemen en dat een paar keer totdat je alle sporen erop had)... Het voordeel was dat al je nummers een duidelijk einde hadden: als de ruis ophield.
Ik ben niet iemand die erg terugverlangd naar die tijd :-D

Maar het is wel een leuke plugin. De voorbeelden zijn erg gekleurd maar dat is ook om het effect goed hoorbaar te maken. Daarnaast gebruiken ze de plugin op alle afzonderlijke tracks en combineren die naar 1 resultaat en dat maakt dat het niet naar een cassette klinkt. Als je het realistisch zou willen doen dan moet je de master track (de final mix) via de tape plugin moeten laten lopen. Tenzij je echt die half-gare tapes zoals ik die maakte wilt emuleren dan moet je inderdaad iedere track afzonderlijk kapot maken :D
 
Ooit probeerde men het cassettebandje zo goed mogelijk te laten klinken, tegenwoordig gebruikt men het om iets lo-fi te maken.. :-D
 
Ik stond in 1998 op de cd van Future Music. En toen kreeg ik het verwijt dat mijn nummers niet 'crisp' genoeg klonken omdat ik ze had 'afgemixt' op cassette. :D

Ik herken me ook helemaal in wat jij zegt 3ddie. Ik vind mijn muziek ook regelmatig veel te glad klinken. Daarom ben ik denk ik gek op FM-synthese, dat heeft nog iets van een randje. Veel softsynths zit gewoon geen ziel in, het is te glad, te perfect. Meestal gooi ik er dan maar wat distortion of een bitcrusher over.
 
Ik stond in 1998 op de cd van Future Music. En toen kreeg ik het verwijt dat mijn nummers niet 'crisp' genoeg klonken omdat ik ze had 'afgemixt' op cassette. :D

In de beginjaren van de cd zijn er veel discussies gevoerd over de "crisp" daarvan en uiteindelijk in het nadeel van dit glimmende schijfje.. :-)

Maar de voorbeelden die ik in dit filmpje zie herken ik niet bij mijn eigen cassettedeck..
 
Dit is gewoon het rubberen elastiekje wat uitgelubbert is. Als je bij cassette 1 ding niet wil is het dat.

Zie ook al die andere WoW and flutter plug-ins. Sorry voor makers die hier zitten.

Tape doet echt wat anders dan dit.
 
SketchCassette is een plugin die ik heel interessant vind, zeker voor de lage prijs, maar omdat Maschine geen VST3 ondersteunt, zou ik weer een aparte VST host zoals Cubase moeten gaan gebruiken of m'n samples destructief moeten gaan editen in Sound Forge. Dat doe ik toch eigenlijk liever niet. Aberrant zou er best een VST2 van willen maken, maar krijgt als nieuwe ontwikkelaar geen toestemming van Steinberg dat het VST3 format door wil drukken.
 
SketchCassette is een plugin die ik heel interessant vind, zeker voor de lage prijs, maar omdat Maschine geen VST3 ondersteunt, zou ik weer een aparte VST host zoals Cubase moeten gaan gebruiken of m'n samples destructief moeten gaan editen in Sound Forge. Dat doe ik toch eigenlijk liever niet. Aberrant zou er best een VST2 van willen maken, maar krijgt als nieuwe ontwikkelaar geen toestemming van Steinberg dat het VST3 format door wil drukken.

Ik lees dat je maschine gebruikt, een gratis goede tape simulator is VHS. Deze kun je gratis downloaden op de volgende link.
https://www.native-instruments.com/...all/all/all/vhs/latest/1/all/?q=vhs&t=userlib

René
 
Daar heb je Reaktor voor nodig, helaas niet alleen de gratis Reaktor Player.

NOTE: This requires Reaktor 6 full version, and will not work with Reaktor Player 6
 
Hahahaha... eigenlijk is het wel vreemd dat we van gebrekkige 'thuis techniek' met ruis en andere artefacten naar nagenoeg perfecte digitale productie zijn gegaan... maar dat we nu weer terug verlangen naar alle artefacten waar we zoveel moeite voor gedaan hebben om er vanaf te komen :-)

Daar verbaas ik me zelf ook over. Vroeger (jaren '80) kocht ik als jong ventje platen, maar had ik een gruwelijke hekel aan gekraak en getik. Slecht vinyl ging terug naar de platenwinkel en goed vinyl nam ik meteen op op chroom tapes waarna de platen weer voor lange tijd in hun hoezen gingen. En natuurlijk moest je ivm ruis het zo hard mogelijk opnemen zonder dat het geluid ging vervormen. Toen de CD uitkwam, was dat voor mij echt een zegen (behalve dan de prijs van 40 piek voor een CD tov 25 voor een LP). Zoveel jaar later sample ik van CD en gooi daar een lofi effect over voor gekraak, getik, geruis en gejengel. :D
 
Back
Top