Welke metering-plugins gebruik jij?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Na 20 jaar prutsen heb ik eindelijk het gevoel dat ik een beetje grip krijg op mixen. Voorheen deed ik maar wat. Nu heb ik meestal ook een idee :D

Waar ik wel tegenaan loop is metering. Ik ben niet zo beta-onderlegd en meters en cijfers schrikken me af. Daarom mijn vraag: wat heb je minimaal nodig aan metering-tools voor een goede mix? En zonder welke metering-plugin kun je echt niet?
Dan verdiep ik me daar nog verder in, scoor ik volgend jaar een wereldhit en hoef ik daarna nooit meer te werken :P
 
ik zou het zelf ook niet weten, hoe noodzakelik ze zijn. ik heb b.v. cubase 9.5 pro, met de loudness meter. ik gebruik soms de paz-analyzer op de master. en andere plugins als eerste insert, maar ik kom er dan ook niet altijd uit.

in wezen moet de metering volstaan in je DAW.

voor "mastering" als je het zo kunt noemt, gebruik ik t-racks 5, standalone, deze heeft een uitgebreide metering, die fijner dan de paz analyzer vindt, al heeft die ook zijn merites.
alles van de t-racks standalone kun je ook apart gebruiken als plugin. ja ik gebruik ze soms, maar ga vooral af, op de metering van de DAW zelf, pre-gain is wat ik meestal wel toepas, of altijd, (in cubase, of volume b.v. van synth). in cubase kun je kiezen of je waar de metering, in de route plaatsvindt. niet erg uitgebreid, maar wel behulpzaam.

de vraag is eigenlijk nu vooral; welke DAW gebruik je. en de metering in t-racks 5 (heb alle processors -1, en +1, beetje vreemd..) is mij ook nog niet geheel duidelijk. ik ga op het gehoor af, en ja, de meters die ik werkelik snap.
 
Ik zat een jaar geleden in dezelfde positie als jou, het heeft me echt heel veel tijd gekost voordat ik het onder de knie had (er zit vooral veel praktijk oefening bij). Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je snapt wat de meters doen, anders heeft het weinig zin. Dingen die je mijn inziens nodig hebt voor je eindproduct zijn:

- LUF (L/R/C)
- RMS
- Crest
- peak levels
- Spectrum analyser
- phase metering
- stereo spread metering


Maar goed, dat heeft dus alleen zin als je weet wat dit allemaal inhoudt, in feite is het het kiezen van een loudness standaard en weten voor welk medium je afmixt / mastered, zoals bijvoorbeeld -14 luf met een peak van -1db voor spotify. Voor youtube en cd zijn er weer hele andere waarden. Sommige metering plugins hebben dit overigens al zelf ingebouwd.

Maar ik zou je aanraden je eerst te richten op het mixen, daar vindt de grote winst plaats in je tracks, en dan kun je je langzaam aan richten op het mastering gedeelte en per meter leren hoe je dit moet interpreteren in welke situatie en wat je aan je mix moet doen.

Gratis metering plugins:
- tbproaudio dpmeter 3 : https://www.tb-software.com/TBProAudio/dpmeter3.html
- voxengo span https://www.voxengo.com/product/span/
- voxengo correlation https://www.voxengo.com/product/correlometer/

met deze drie heb je een aardig gratis metering set compleet om alles hierboven goed uit te voeren.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top