VST Plugin(s) vergelijkbaar met de Nord Electro sound?

mighty synth

Ingeburgerd
Lid sinds
29 oktober 2013
Berichten
42
Locatie
Raalte
Hoi,

Ik heb al een aantal jaren een Kurzweil PC361 synth die ik met veel plezier gebruik vanwege de bruikbare sounds. Toch heb ik een tijd geleden een Doepfer LMK2+ masterklavier bijgekocht voor een betere response m.b.t. de velocity curves.

Nu speel ik met het idee om thuis voor mijn Mac een aantal plugins aan te schaffen waarmee ik met name een verbetering van de acoustic piano, rhodes en wurlitzer sounds (vergelijkbaar met bijv. de Clavia Nord Electro) zou kunnen verkrijgen.

Hebben jullie hiervoor suggesties? Laat het maar horen ;-)
 
Hoi,

Ik heb al een aantal jaren een Kurzweil PC361 synth die ik met veel plezier gebruik vanwege de bruikbare sounds. Toch heb ik een tijd geleden een Doepfer LMK2+ masterklavier bijgekocht voor een betere response m.b.t. de velocity curves.

Nu speel ik met het idee om thuis voor mijn Mac een aantal plugins aan te schaffen waarmee ik met name een verbetering van de acoustic piano, rhodes en wurlitzer sounds (vergelijkbaar met bijv. de Clavia Nord Electro) zou kunnen verkrijgen.

Hebben jullie hiervoor suggesties? Laat het maar horen ;-)

Ik vind de XLN Audio Addictive Keys vrij goed. Zijn wel niet goedkoop. Er was nog een 50% korting tot en met vandaag op de plugins.
 
Ik heb zelf de plugins van Waves; Electric 88 (Rhodes), Electric 200 (Wurli) en Grand Rhapsody Piano. Erg onder de indruk van de kwaliteit. Waves heeft meestal wel een aktie lopen zodat je ze voor weinig kunt kopen. Op het moment ben je $100,- kwijt voor alle drie samen volgens mij. Ik vind ze de prijs dubbel en dwars waard.
 
Waves vraagt wel een jaarlijks bedrag voor alles up to date te houden, en meer plugins = meer geld (Waves Update Plan, afgekort WUP). Nu heb je dat "probleem" ook als je van Arturia of NI zou kopen; een nieuwe versie van de Collection of Kontakt en hop, weer centen kwijt, maar het is minder een jaarlijkse verplichting om te upgraden. Daar staat wel tegenover dat een WUP met maar een paar plugins hoogstwaarschijnlijk goedkoper is dan een grote upgrade van Arturia of NI.

In plaats van grote sample-libraries kun je ook physical modeling proberen. https://www.pianoteq.com/electric

Voor NI is het Kontakt (en Kontakt is zelf duur; als je toch nog een NI plugin nodig hebt erbij is Komplete een voordeligere optie) en een set libraries. Het mooie is wel dat je dan kunt kiezen tussen NI's eigen Mark I (vroeger Scarbee) of SonicCouture's Canterbury Suitcase. Ik vind zelf SoundIron's Emotional Piano ook mooier dan die van NI. Het ligt er maar aan hoeveel je er aan uit wil geven.
 
Waves vraagt wel een jaarlijks bedrag voor alles up to date te houden, en meer plugins = meer geld (Waves Update Plan, afgekort WUP).
Klopt, eerste jaar nog niet maar daarna wel. Echter, ik heb dat hele update plan nog nooit nodig gehad, het is ook helemaal geen verplichting. Je kunt prima blijven werken met de versie waar je recht op hebt. Het is dus absoluut niet noodzakelijk om van WUP gebruik te maken. Mijn ervaring met Waves (sinds 2001) is dat er überhaupt weinig veranderd aan de bestaande plugins, wat WUP nog minder relevant maakt. Ik gebruik nu V9 (dus zonder WUP) en V10 plugins (deels (nog) met WUP, deels zonder) naast elkaar. Mijn Waves plugins hebben me nooit een cent meer gekost dan de aanschafprijs.
 
Bedankt voor jullie adviezen. Een aantal plugins kende ik nog niet dus het was erg leuk om er een aantal uit te proberen. Qua Rhodes is momenteel de AAS Loung Lizard EP-4 favoriet maar ook de EP's van PianoTeq klonken erg goed. De Waves viel me zelf wat tegen maar dat is een persoonlijke smaak kwestie. Ik hou van een dikke volle en warme Rhodes sound en die zat vooral in de Lounge Lizard. Wel valt het me tegen dat de akoestische Piano's allemaal zo hol klinken. Gewoon niet te vergelijken met de mooie genuanceerde sounds van de Nord Piano 2 die ik een paar jaar geleden had. Waar zou dat in kunnen zitten?
 
Klopt, eerste jaar nog niet maar daarna wel. Echter, ik heb dat hele update plan nog nooit nodig gehad, het is ook helemaal geen verplichting. Je kunt prima blijven werken met de versie waar je recht op hebt. Het is dus absoluut niet noodzakelijk om van WUP gebruik te maken. Mijn ervaring met Waves (sinds 2001) is dat er überhaupt weinig veranderd aan de bestaande plugins, wat WUP nog minder relevant maakt. Ik gebruik nu V9 (dus zonder WUP) en V10 plugins (deels (nog) met WUP, deels zonder) naast elkaar. Mijn Waves plugins hebben me nooit een cent meer gekost dan de aanschafprijs.

Mee eens. Ik heb redelijk wat waves plugins en kan prima uit de voeten zonder update plan. En als je over een paar jaar toch geinteresseerd bent in eventuele nieuwe versies kun je alsnog een jaartje een update plan kopen voor de plugins die je wilt updaten. Ik vind dat fijner dan bijvoorbeeld bij Cubase waar je steeds meer gaat betalen als je een paar jaar de updates overslaat. Volgens mij zijn Waves updates vooral interessant als je plugin bundles koopt. Daar komen af en toe nieuwe plugins bij die je met een update er ook bij krijgt.

Ik heb mijn Nord Electro 3 ooit de deur uit gedaan omdat in ieder geval de piano geluiden van de Waves piano's net zo goed werkten voor me. Ik heb al die dingen in de aanbieding voor $29 gekocht en meer moet je er volgens mij niet voor betalen. De orgeltjes uit de Electro mis ik eigenlijk niet.
 
Back
Top