Wat zijn jullie favoriete “glue” plug-in’s?

peterdh

Ringtones & notifications
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.855
Locatie
Santpoort-Noord
Misschien kennen jullie het wel. Je track is af, maar er zit op één of andere manier geen eenheid in. De afzonderlijke geluiden passen goed bij elkaar, maar er mag best nog een gezamenlijk sausje over. Tijd voor wat “glue” dus. Ik gebruik The Glue compressor van Cytomic en TB Reelbus tape simulator van ToneBoosters hiervoor. Wat zijn jullie favorieten?

Bedankt voor jullie tijd :)
 
KVR bijdragen

KVR bijdragen

Ik heb hetzelfde topic geopend op KVR. Hier zijn de voorlopige resultaten:

UAD Ampex
UAD SSL Bus Compressor
Reaper's inbuilt "glue" feature
U-he Satin
Klanghelm MJUC
Softube Tape
Fielding DSP Reviver
T-Racks Opto
Soundtoys Devil-loc
TDR SlickEQ (free)
Variety of Sound FerricTDS (free)
TDR Kotelnikov (free)
Airwindows Logical4 (free)
 
Update KVR bijdragen

Update KVR bijdragen

Hier weer een update van het KVR topic:

Reaper ReaComp
Cytomic The Glue
Acustica Audio Titanium
Voxengo Soniformer
Fabfilter Pro-C 2
iZotope Ozone 8 (compressors)
PSP Vintage Warmer 2
PSP MasterComp
Waves SSL G-Master Buss Compressor
SSL Bus Compressor
Soundtoys Decapitator
Native Instruments Vari Comp
Plugin Alliance Elysia Alpha Compressor
Plugin Alliance Vertigo
UAD Fatso
UAD API 2500 Bus Compressor
Kush UBK-1
Kush Novatron
Prime Studio Charly Limited Pre
Nebula Presets Henry Olonga all you can eat avalon library
Plugin Alliance Lindell Audio 354E
Plugin Alliance Black Box HG-1
Sir Audio Tools StandardClip
Sknote DoLA
Sound Theory Gullfoss
Black Rooster Audio VEQ-1P
Eventide Omnipressor
Variety of Sound SlickHDR
 
Glue.....meestal een term die wordt geopperd in het kader van Compressors.

Daar zijn er nogal wat van.....en dat is altijd een goede indicatie van het feit dat er geen "silver bullet" bestaat die altijd het gewenste resultaat geeft.

Misschien beter om eens na te gaan hoe je een compressor kunt gebruiken is voor het doel dat je nastreeft.

Het gedrag van die apparaten wordt enerzijds bepaald door hun architectuur:

- FET, Opto, VCA, Vari-MU (of software emulaties hiervan).
- Peak, RMS gebaseerd...
- Feedforward/feedback...

Meer hierover:
https://audiohertz.com/2017/08/07/what-are-the-different-types-of-compressors/

Maar het gedrag wordt ook (vooral?) bepaald door generieke parameters zoals:

- Threshold, Knee (hard/soft), Attack, Release.
- Input, Output (niveau)

En andere veelvoorkomende opties/eigenschappen.

- Parallel (ratio)
- Colouring/Distortion
- Filter mogelijkheden op de input (meetlijn)

Dan zijn er nog de Multiband compressors en Dynamic Equalizers., die alleen actief zijn in specifieke frequentiegebieden.

Zeker goed om eens goed te kijken wat het gedrag is van (parameters van) verschillende apparaten (en wat ze voor je kunnen doen).

En bergen betaalde apparaten (en software). Waaronder een rijtje "klassiekers" (of emulaties ervan)

Voor een hele lijst van klassiekers en hun software emulaties:
http://audio-hardware-emus.com/

Maar er is ook een heel aantal gratis alternatieven (software).

Prima gratis lijm middelen zijn bijvoorbeeld

TDR Kotelnikov (Feedback Compressor)
http://www.tokyodawn.net/tdr-kotelnikov/

TDR Nova (Multiband Dynamic EQ/Compressor)
http://www.tokyodawn.net/tdr-nova/

Nova is overigens oorspronkelijk bedacht en gemaakt door Vladg die ook een mooie gratis Compressor heeft:

Vladg -Molot
https://vladgsound.wordpress.com/plugins/molot/

Dan ook nog maar een hele uitgebreide flexibele Multiband Compressor:
Cockos - ReaEQ
https://www.kvraudio.com/product/reaeq_by_cockos
 
merci, intressante lijst, kzal die trials er eens van binnenhalen, en eens vergelijken met mn huidige setup,,
 
Zorg eerst dat je tracks / mix geheel in orde en naar smaak is! :)
En het hangt van het materiaal van je tracks af, je smaak en wat je wilt bereiken wat de beste keuze voor mastering plugins is. Je zal je tools dus goed moeten kennen en ook wat deze kunnen doen met de sound in verschillende situaties. Dat betekent dus heel veel oefenen. :okdan:

Mijn limiter, compressor, EQ, "glue" favorieten voor mastering (!) zijn:
- Cytomic The Glue
- FabFilter Pro-C 2
- FabFilter Pro-L 2
- FabFilter Pro-MB
- FabFilter Pro-Q 2
- UAD Ampex ATR-102
- UAD Manley Massive Passive EQ
- UAD Manley Variable Mu
- UAD Shadow Hills
- UAD Vertigo VSM-3

De Brainworx bx_saturator V2 (van UAD óf Plugin Alliance) en de UAD API 2500 moet ik nog (steeds) proberen.

In ieder geval ook proberen:
- PSP MasterComp
- PSP VintageWarmer2
- Slate Digital Virtual Tape Machines
- ToneBoosters BusTools 3 bundle (o.a. TB Barricade 3, TB BusCompressor 3 en TB ReelBus 3) slechts € 40 :okdan:
- UAD Precision Limiter
- UAD Precision Multiband
- UAD SSL 4000 G [vs. Cytomic The Glue]
- u-he Satin
- Vertigo VSM-3 (Plugin Alliance)

Proberen (en gratis)
- Softube Saturation Knob (niet voor mastering!) Gelijk downloaden zolang het nog kan, ik begrijp niet dat dit gratis kan zijn. :halleluja
- VladgSound Limiter №6 (dat er nogal Spartaans uitziet)

Weinig of geen ervaring met mastering?:
Probeer dan eens iZotope Ozone 8 Advanced (eventueel icm Neutron 2 Advanced)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=214492

Hier weer een update van het KVR topic:
Reaper ReaComp......Variety of Sound SlickHDR
Daarvan zijn niet alle plugins geschikt voor mastering!
 
Ik wil die softube saturation knob best downloaden, maar jezus wat een gezeik zeg om dat ding te installeren.... gobbler, ilok, niet offline te installeren

Laat maar dan
 
Ik wil die softube saturation knob best downloaden, maar jezus wat een gezeik zeg om dat ding te installeren.... gobbler, ilok, niet offline te installeren

Laat maar dan
Geef jij het altijd zo snel op? ;) In dit geval mis je een goede (en gratis) plugin.

De Gobbler app heb je niet per se nodig om te installeren! Het installatie bestand staat nl. ook in je Softube account. :) Je hebt ook geen USB iLok key nodig, maar wel een iLok account. Het is eigenlijk heel simpel...als je weet hoe het werkt. :D Softube heeft het met de Gobbler app makkelijker voor ons willen maken, maar in plaats daarvan zorgt dit nieuwe systeem juist voor verwarring - voor gezeik zoals jij het noemt.

De Gobbler app managet alles voor je: Installatie, licentie transfer en activatie. En nieuw systeem dus, bedacht om het voor ons te vereenvoudigen. Maar ik zie dat zo vaak tegenwoordig, men bedenkt iets om het makkelijker te maken maar dan gebeurt juist het tegenovergestelde. Maar misschien moet we eerst nog even wennen aan de Gobbler app... Softube heeft vele goede plugins, en die wil ik sowieso niet missen. Maar, de Gobbler app gebruik ik nu dus nog niet voor het managen van mijn Softube plugins.

En ALLES offline installeren / activeren ontkom je tegenwoordig niet meer aan. Helaas...
 
Ja ik snap het nog wel als je er echt voor moet betalen maar dit is gewoon onnodig voor een gratis plugin. Geef gewoon een installer zodat je gelijk kan knallen. Ik zoek wel een ander gratis saturatie plugin... hoe goed deze ook moge zijn
 
Lijm kan vanalles betekenen. Afhankelijk van wat voor lijm je track nodig heeft wil het ook wel eens helpen om al je instrumenten in dezelfde 'ruimte' te zetten met een subtiele reverb. Ik gebruik die impulse reverb van waves met een voor de track relevante room of hall response daar meestal voor.
 
Back
Top