Is cutoff uit een softsynth anders dan cutoff van een plugin?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Een korte vraag waarop het antwoord vast ja luidt. Is cutoff uit een softsynth anders dan cutoff van een plugin? Reageert dat anders dan als je een externe filterplugin gebruikt?

Waarom ik dat vraag is omdat ik vaak partijtjes layer en het sneller gaat om een plugin op een bus te gooien. Maar gevoelsmatig klinkt de filter uit bijvoorbeeld Sylenth1 lekkerder. Of is dit slechts gevoel? Ik ben benieuwd naar de onderbouwing want ik kan hem niet bedenken :P
 
dat is een enorm verschil, er zijn heel veel verschillende filter types, slopes, en curves. Die reageren allemaal heel anders.

Een 24dB Ladder filter (zoals de moog) klinkt heel anders dan een 24dB steiner parker filter, of bijv een filter uit de Arp Oddyssey. Terwijl dat wel allemaal low pass filters zijn.

Het filter is juist hetgene wat je klank kleurt en karakter geeft,
 
Ik denk dat ik uiteindelijk de sound van een filter ongeveer het belangrijkste vind van een synth.. ok, samen met de OSCS dan.

Ga eens een moog filter of een sem filter luisteren, dan wil je niet anders meer :)
 
Een filterplugin is niet per voice, tenzij je altijd parafoon speelt - m.a.w. enkele noten of akkoorden die allemaal op hetzelfde moment beginnen.

De aansturing van een filter kan een andere vorm hebben; snappy envelopes maken een verschil.

De summing vindt bij een plugin ook pas plaats als het signaal het hele traject heeft doorlopen. Bij een plugin sum je eerst en jaag je dan alles erdoor.

Bij een Mini heb je niet alleen dankzij de filter het karakteristiek geluid, maar ook omdat het signaal op veel te hoog volume wordt ingestuurd.

Als jij Sylenth lekkerder vindt klinken moet je die gewoon gebruiken. Mensen die gaan jammeren over wat je gebruikt kun je sowieso negeren.
 
Het verschil is: filtertracking (soft synth) vs. geen filter tracking (plugin).
 
Je kunt een goede filterplugin zoals Fabfilter Volcano ook laten reageren op midi noten, zodat je keyboard tracking, envelopes ed. hebt. Die zou zeker niet slechter moeten klinken dan Sylenth. Het is bij Sylenth wel zo dat het filter vóór de effecten zoals distortion ed. zit. Een filter achter deze effecten klinkt natuurlijk wel anders.
 
Maarrrr - als je een akkoord speelt, welke waarde heeft de cutoff dan? Voor noot 2 en 3 blijft deze identiek bij een filterplugin, maar is verschillend per noot bij een synth.
 
Ondanks dat je al afgehaakt bent.....

Het is maar net welk effect je wilt bereiken. Er zijn goede redenen om een filter NA een softsynth te plaatsen. Maar het is niet hetzelfde als het filter BINNEN je softsynth.

Er is al gezegd dat er vele verschillende typen filters zijn, die ook allemaal ander klinken.
Ook binnen filters die hetzelfde omschreven worden zoals bijvoorbeeld Low Pass 24 dB/Oct.
Daarnaast spelen variabelen als (over)drive nog een rol in hoe een filter uiteindelijk klinkt.

Er is ook al vastgesteld dat filter parameters, zowel binnen als na je softsynth moduleerbaar zijn.
Met Envelopes, LFO's, MIDI messages en (veel) meer.

De positie in het signaalpad geeft (naast klankverschillen) meestal vooral andere filter modulatiemogelijkheden.

Binnen je softsynth heb je de (eventueel polyfone) filter en modulatie mogelijkheden van de softsynth ter beschikking (ENV, LFO etc.). Als het audiosignaal je softsynth eenmaal verlaten heeft moet je het doen met dat outputsignaal als input voor je filterplugin.

Je kun je "bus" filter karakteristieken (waaronder Cut Off Frequency) vaak ook wel moduleren. Maar dan met de modulatiebronnen die binnen je DAW beschikbaar zijn en door je filterplugin ondersteund worden. En dat zijn soms (vaak) ander modulatiebronnen dan die van de (voorgaande) softsynth.

Als je "bus" filter het allemaal ondersteunt: je kun filter parameters vaak wel met bronnen van BUITEN je filterplugin moduleren. Via automation of met MIDI-messages zoals Note of CC, of met frequentie(s)/amplitude(s) van het inkomende audiosignaal. En/of met modulatiebronnen BINNEN je filterplugin (ENV, LFO).

Het wordt lastig als je een "extern" filter wilt gebruiken alsof het een onderdeel is van je soft synth.

En wees voorzichtig met waardeoordelen over wat "beter" of "mooier" is. Dat is nogal situatieafhankelijk en persoonlijk.
 
Hier haak ik af. Maar dank voor alle reacties tot dusver, nu snap ik het meeste ook :D

Tracking is heel simpel.

Je hebt een synthesizer zoals een Minimoog. Speel je een hogere noot op het toetsenbord, dan hoor je een hogere toonhoogte. Lagere noot > lagere toonhoogte.

Dat komt omdat het toetsenbord een voltage uitstuurt. De oscillator is een zogenaamde Voltage-Controlled Oscillator. Wat is er voltage-controlled aan? De frequentie van de golf die de oscillator uitstuurt.

Je kunt bij sommige synths de oscillators ook het toetsenbord laten negeren. Dan blijft alles gewoon altijd op dezelfde toonhoogte spelen, ongeacht of je nu een hoge of lage noot speelt. Waarom zou je dat willen? Nou, in sommige gevallen is het nuttig, bijvoorbeeld als je een kickdrum bouwt op je synth. Zonder tracking speelt elke noot dezelfde kick op dezelfde hoogte.

Filters zijn ook voltage-controlled. Tracking op een filter wil zeggen dat de cutoff frequency hoger is bij hogere noten, en lager bij lagere. Als je de resonantie op 100% zet krijg je bij een zgn. zelf-oscillerende filter een fluittoon; de toonhoogte van die fluittoon kan geregeld worden door het toetsenbord. Als je filter tracking uitzet maakt het niks uit welke noot je indrukt; die toonhoogte is dan altijd hetzelfde, in feite net zoals bij oscillators.

Zet de resonantie vol open in Sylenth. Zet filter tracking op 100% (dzw 1 octaaf hoger op het toetsenbord is 1 octaaf hogere fluittoon), en draai de cutoff omlaag totdat je iets hoort. Dit is vrij saai; je hoort gewoon een sinus (want dat is wat resonantie is). Als je nu een akkoord speelt hoor je 3 losse noten.

Zet je nu de oscillators ook open, dan hoor je in feite 2 gestapelde akkoorden; 1 wordt gespeeld door de resonantie, 1 wordt gespeeld door de oscillators.

Als je een filterplugin gebruikt kun je dus wel akkoorden spelen met de oscillators, maar omdat er maar 1 filter zit waar het hele akkoord-geluid doorheen gaat, hoor je dus maar 1 fluittoon van de resonantie ipv 3.

Dat duidelijker? :)

Het concept van tracking is iets wat vaak wordt overgeslagen omdat het zo iets natuurlijks is; je verwacht op een piano bij hogere toetsen ook hogere noten. Zo ook met het principe van gate; (m.a.w. wanneer moet de envelope beginnen te werken). Je slaat een toets aan en verwacht geluid te horen.

Bij modulaire synthese is bovenstaand echter geen gegeven, of zelfs wenselijk. Wat als je de toon continu wil laten klinken zonder begin of eind? Dan zit een envelope met een gate alleen maar in de weg.

Het levert interessante geluiden op als je deze dingen van elkaar kunt ontkoppelen. Denk aan een arpeggio spelen op een piano:

C-E-G-C-E-G-C-E-G

Elke noot is los. Elke noot heeft een einde en een begin omdat je als je de C los laat de E gaat spelen, en de E loslaat de G gaat spelen.

Een analoge oscillator houdt niet op met spelen. Het "ophouden" moet je dus simuleren met een envelope en een VCA (de envelope om te luisteren naar wanneer je toets indrukt - "wanneer moet ik mijn curve beginnen te volgen?" en de VCA om daadwerkelijk iets met de geluidsterkte te doen - "stilte is gelijk aan een versterker op 0 volume").

In het meest eenvoudige geval doe je dat op een sequencer als er een nieuwe noot begint. Bij een TB-303 is dat bijvoorbeeld niet zo; daar zeg je per stap of de toonhoogte moet veranderen of niet, en per stap of er nu een nieuwe noot begint (standaard is dat zo, maar als noot 2 een slide heeft is dat niet).

Het loont zich om niet gelijk af te haken; je haalt zo veel meer uit je apparatuur.
 
Nog wat extra toelichting, dan... :)

Inderdaad is het meest voor de hand liggende scenario bij zelf resonerende filters - op die manier kan je ze inderdaad gebruiken als normale oscillators.
Maar het 'belang' juist ook bij de wat gebruikelijkere filter toepassingen wordt vaak over het hoofd gezien - en helemaal vaak bij modulaire synth patches! - misschien omdat het eigenlijk psycho-akoestisch voor de hand ligt en dus simpelweg wordt 'aangenomen'... :D

Het idee is dat een 'normaal' filter afrolt vanaf een bepaalde frequentie, de cut-off dus. Die bepaal je meestal met de knop, of misschien met een externe controller of stuursignaal (LFO, envelope, etc.). Maar in basis blijft de cut-off vaak statisch, dwz. niet afhankelijk van het bronsignaal.
Maar, bij een 'muzikaal' synthesizer geluid dat je tonaal wilt bespelen zal dat resulteren in een 'doffer' klankbeeld naar mate je hogere noten speelt. Immers de frequenties worden hoger, maar de cut-off blijft gelijk en gaat dus steeds meer van het brongeluid afkappen.
Juist door de cut-off frequentie the laten 'meelopen' met de toonhoogte van je keyboard geluid wordt dit voorkomen en klinkt een geluid in het algemeen 'natuurlijker' en 'uniformer' over het gehele keyboard.
Veel (maar niet alle!) klassieke analoge synths hebben 'n vorm van filter-tracking ingebouwd. Ofwel lineair, ofwel instelbaar. Soms traploos, maar bij de Minimoog bijv. de 2 bekende 'keyboard control' knoppen bij het filter, (resp. 1/3e en 2/3e - allebei samen ingedrukt is dus 3/3 = lineair...).

Zoals eerder aangegeven: zeker bij polyfone sounds (waar elke voice natuurlijk door een eigen filter gaat) krijg je dit later niet alsnog op dezelfde manier voor elkaar door alle voices samen door één filter te halen.
Dat is trouwens ook precies het verschil tussen een polyfone en een parafone synthesizer.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top