Ozone / Neutron ervaringen

inmiddels een jaar verder, het afgelopen jaar heb ik een bizarre hoeveelheid tijd gespendeerd aan het volgen van vele tutorials / opleidingen (over de 100 uur aan video les materiaal) en talloze uren besteed aan het uitproberen in de praktijk. Inmiddels heb ik me vanuit al die verschillende technieken een methode eigen gemaakt waarbij ik het resultaat krijg zoals ik het wil. Neutron is eigenlijk voornamelijk wat ik hiervoor gebruik. Ozone gebruik ik nauwelijks, hooguit wat glue compressie / limiting op de eindbus.

Neutron vind ik echt superhandig, vooral de learn functie die direct de meest intensieve energie punten in je sound bepaalt, de masking (kan ik echt niet zonder meer) en de verschillende vormen van afluistering in de plugins zelf vind ik echt enorm bepalend voor het gebruik in de praktijk. Ik vond het best een eye opener dat je door EQ cutting juist meer druk / volume in je totaal sound kan krijgen (dus zonder het kunstmatig oppompen). Ik gebruik zelf voornamelijk de technieken dat je alle sounds schoonmaakt (high pass eq-ing op alle sounds behalve drums en bas) om zo headroom vrij te maken en resonant eq-ing vond ik ook erg veel toevoegen, dat zijn 2 dingen die ik altijd wel doe. Het laag behandel ik voornamelijk via masking detectie. De colorisation van de verschillende sounds doe ik op de summing bussen.
 
Laatst gewijzigd:
dit weekend geupgrade naar de music production suite 2.1, die was nu spotgoedkoop in de aanbieding. Hierin zat ook de neutron 3 advanced versie dus kon ik deze mooi gelijk upgraden. Ik vind het verschil erg groot met neutron 2. De assistent algoritmes zijn naar mijn gevoel beter en het cpu gebruik is lager (latency ook iets lager).

De nieuwe features zijn met name de sculpter en de mix assistent, die heb ik beide uitgebreid getest en ben er behoorlijk enthousiast over. De sculpter is plat gezegd een Reference EQ met voorgedefinieerde references per instrument. Daar doe ik hem flink te kort mee overigens met zo'n beschrijving maar beter weet ik het niet te omschrijven. Simpel voorbeeld: Stel je hebt een bas geluid, dat gooi je door de sculpter heen, die detecteert zelf wat voor instrument het is en geeft daar een aantal reference mogelijkheden die het uiteindelijke geluid vorm gaan geven. Je bepaalt zelf hoeveel je hem naar die referentie toe trekt, daarnaast heb je nog wat algoritmische mogelijkheden om de sound zelf in sculpter te beinvloeden, bijvoorbeeld meer hoog. Het klinkt wat klinisch kwa uitleg maar het werkt echt fantastisch.

De Mix assistent is echt mooi, je moet al je kanalen nu op 0 db zetten in je daw en op elk kanaal een nieuwe plugin genaamd relay. De mix assistent luistert dan naar je volledige song en zal zelf alle kanalen classiferen en samen voegen in een soort van groepen en daar dan de levels op van afstellen zodat je een beginpunt hebt voor je finale mix. Dat werkt echt heel goed, je geeft aan welke sound(s) de focus moet hebben in je track, die houdt hij op 0db en alle andere zet hij zachter zodat het een soort van totaal mix wordt. Het is redelijk eenvoudig om dan van daaruit verder te tweaken naar je smaak. Het lijkt een beetje erop dat je automatisch instrument group bussen krijgt.

Daarnaast heb je ook nog de mix assistent om je sound zelf te beoordelen en daar een voorstel voor te krijgen om die te verbeteren in je mix. Al die andere producten van de music production suite zijn ook erg tof, maar neutron is wat ik het meest gebruik dus daar was ik het meest benieuwd naar.
 
Laatst gewijzigd:
Iemand neutron 4 al aangeschaft? Ik ga zelf dit weekend pas upgraden maar het ziet er allemaal weer veelbelovend en super handig uit.

 
Iemand neutron 4 al aangeschaft? Ik ga zelf dit weekend pas upgraden maar het ziet er allemaal weer veelbelovend en super handig uit.


Ik niet. Ik wacht wel wanneer Ozone 10 uitkomt. Dan ga ik wel een crossgrade nemen naar Music Production 5.
 
Ik niet. Ik wacht wel wanneer Ozone 10 uitkomt. Dan ga ik wel een crossgrade nemen naar Music Production 5.
ja dat is een mogelijkheid inderdaad.

ik vond de upgrade prijs redelijk dus heb hem hier inmiddels draaien
 
Eerste test resultaten met neutron 4 vond ik tegenvallen, ik heb toch best veel last van tikjes in de sound (soort van buffer problemen) in de neutron 4 suite, zal wel met een update opgelost worden lijkt me, want neutron 3 doet dat niet.

de assistent geeft ook een behoorlijke andere sound suggestie dan die van neutron 3, het is een beetje vreemd, ik denk wel dat het een beter klinkende startsuggestie is, maar ik vind het wat te veel naar het mid toegetrokken kwa sound. Daar moet ik nog wat verder induiken Omdat ik denk dat dat komt door de sculpter analyse.

die analyse richting je reference track werkt erg goed, ook de nieuwe unmasking methode is een stuk beter dan die in 3.

de overgang van neutron 2 naar 3 was eenvoudig te doen, maar van 3 naar 4 moet ik overduidelijk veel meer moeite in gaan steken om dat onder de knie te krijgen. voorlopig blijf ik neutron 3 gebruiken totdat ik 4 goed weet te gebruiken.
 
Ik heb Neutron 3 ook, maar gebruik het niet vaak. De interface vind ik niet super en andere plugins vind ik fijner. De masking-functie vind ik wel super en ik experimenteer wel eens met de presets, maar als alles-in-een-oplossing - waar ik hem voor kocht - voldoet hij voor mij niet. Ik ga dan ook niet upgraden.
 
Wel al wat redelijke resultaten gehaald met Neutron 4. Bij de assistent zitten nog wat rare dingen. Ik zou zelf een instrument willen kunnen kiezen voor de analyse. Wanneer de assistent het fout heeft weet ik nog niet hoe dan verder. Je kan dan wel zelf kiezen maar ik moet nog even goed kijken wat die dan doet.
 
Ik heb Neutron 3 ook, maar gebruik het niet vaak. De interface vind ik niet super en andere plugins vind ik fijner. De masking-functie vind ik wel super en ik experimenteer wel eens met de presets, maar als alles-in-een-oplossing - waar ik hem voor kocht - voldoet hij voor mij niet. Ik ga dan ook niet upgraden.
ja kan ik me wel in vinden, de interface is lastig, zeker met al die verborgen shortcuts (Zoals isolate via alt bijvoorbeeld).

Ik gebruik zelf neutron overal voor, maar die ken ik ook inmiddels van binnen en buiten, dus dan val je daar snel op terug. Zeker de EQ vind ik superhandig, die learn functie die direct de meest energierijke frequentie banden identificeert is handig. Soms gebruik ik de informatie uit de neutron eq om die banden dan in te vullen in bijvoorbeeld de eventide split eq (ook een top plugin overigens). Maar in basis begint het met neutron.

En dat is dan ook wel even wennen in neutron 4. Het is echt wel anders, dus ik moet daar nog wel een aantal dagen aan besteden om dat onder de knie te krijgen.

Wel al wat redelijke resultaten gehaald met Neutron 4. Bij de assistent zitten nog wat rare dingen. Ik zou zelf een instrument willen kunnen kiezen voor de analyse. Wanneer de assistent het fout heeft weet ik nog niet hoe dan verder. Je kan dan wel zelf kiezen maar ik moet nog even goed kijken wat die dan doet.
ja, dat is denk ik waar het nu ook voor mij de mist ingaat met die assistent, als ik een pad sound er doorheen haal, hoe komt die dan bij een piano preset als uitgangspunt, komt voor mij onlogisch over. Ik denk dat dat nog bugs zijn die opgelost moeten gaan worden. Bij neutron 3 gaat dat wel goed in de assistent functie namelijk (ik heb ze beide op dezelfde source gezet en 1 op 1 vergeleken).

Heb jij ook last van tikjes af en toe in de neutron 4 plugin (dus die totaal plugin)? de losse aparte neutron 4 plugins werken bij mij wel foutloos.
 
Heb jij ook last van tikjes af en toe in de neutron 4 plugin (dus die totaal plugin)? de losse aparte neutron 4 plugins werken bij mij wel foutloos.
Nee, nog niet gehoord. Zal er is extra op letten. Het is wel een zware plugin. Dus bij afspelen wel is CPU problemen. Bij het analyseren kan die over zijn nek gaan.
 
Inmiddels de nodige uren in ozone 10 advanced besteed. Ik vind het echt een grote upgrade ten opzichte van ozone 9. Die nieuwe stabilizer, impact en soft clips modules doen echt goed werk. Ook de naadloze integratie nu met die reference modellen die je simpel toe kunt voegen (via audiolens) waarop die dan een nieuwe mastering chain bouwt werkt heel erg goed.

In de volgende video wordt het hele proces heel goed uitgeleg van hoe de nieuwe versie werkt.
 
Ik zat er toevallig gisteren naar te kijken, heb nooit geupgrade. Sowieso steekt de software erg goed in elkaar 👍
als je dat overweegt om te upgraden dan is het nu wel de tijd met die black friday deals. Als je al een advanced product van hun hebt dan is de upgrade nu maar 176 euro in je loyalty offer sectie op de izotope site. Dat scheelt een hoop met de normale prijs.

Je kunt ook voor de niet advanced versie gaan (die heeft minder modules) die is stukken goedkoper.
 
vandaag de nieuwe update van neutron 4 gedownload, deze werkt nu ook samen met audiolens. Eerste wat me opviel was dat mijn cpu problemen er mee opgelost zijn, geen tikjes meer en lage cpu belasting.
Die nieuwe koppeling van audiolens werkt geweldig, ik haal er veel betere resultaten mee, met mijn eigen opgenomen dynamics / EQ reference models dan met de default profielen in neutron 4. Op zich ook niet zo verwonderlijk aangezien ik alleen audiolens heb toegepast op mijn favoriete tracks.

Ik vind het verbazingwekkend hoe goed dit werkt, als ik die op 1 van mijn oude niet gemasterde tracks zet en vervolgens 1 van die audiolens reference models pak dan werkt dat echt heel erg goed kwa EQ in Neutron 4. Je track hoor je gewoon veranderen naar je voorbeeld reference kwa soundbeeld.

In ozone 10 werkt het ook erg goed, maar daar wordt gelijk ook de dynamics en zo meegenomen.

Top upgrades :)
 
Ik twijfel enorm, haha. Wil eigenlijk geen geld meer uitgeven en werk nu met Advanced Neutron 3 en Ozone 9 (uit mijnn hoofd). Jij zegt dus doen? 😆
zonder twijfel doen.

Ik heb net een ruwe track even een vergelijking gedaan, eerst neutron 3 advanced auto assistent laten analyseren, daarna Neutron 4 advance assistent laten analyseren. Om zo te vergelijken. Dat kwam aardig overeen waarbij opgemerkt moet worden dat Neutron 4 standaard een veel openere mix met name in het hoog weet te realiseren. Daar moet je in Neutron 3 handmatig voor ingrijpen.

Bij ozone heb ik hetzelfde gedaan, ik had Ozone 8 advanced en daar de auto assistent een analyse laten doen, daarna hetzelfde gedaan met Ozone 10 advanced en dat verschil was bizar tussen die 2. Daar waar de ozone 8 assistent een ruwe mastering chain had opgezet die als basis diende en waar je nog heel veel aan moest tweaken was het bij Ozone 10 eigenlijk direct al bijna helemaal goed. Misschien iets te veel hoog naar mijn smaak, maar dat is simpel terug te draaien. Helemaal indrukwekkend vond ik dat ik mijn eigen audiolens references daarna aanklikte en dat op basis van mijn track een nieuwe mastering chain werd aangemaakt die de sound en dynamics van mijn oorspronkelijke reference track akelig dicht wist te benaderen.

Als ik het in lekentaal mag zeggen; Voor 'mix en mastering' prutsers zoals ik lijkt het voor mij alsof Ozone 10 mij een track aflevert die gewoon klinkt naar wat ik als reference model gecaptured had in spotify. Ik vind het mega indrukwekkend en een dag en nacht verschil met Ozone 8 waar ik zelf toch vooral veel moest doen. Bij ozone 10 is de basis eigenlijk al min of meer af en hoef ik alleen maar wat bij te tweaken naar smaak. De track klinkt gewoon veel professioneler via de AI van ozone 10 dan die van ozone 8.

Wat betreft Neutron, dat verschil vond ik minder groot, maar die EQ reference tracks werken zo goed dat dat alleen al de moeite waard is van upgraden.

Maar ik zou zeker de nodige youtube video's bekijken online, ze zijn eigenlijk allemaal wel enthousiast als ik er zo doorheen skip en het geeft een hele aardige indruk van hoe open en goed je track ineens klinkt.

Maar als je het wil vergelijken mag je me best een minuut van een van je ruwe tracks opsturen, dan haal ik hem even door de ozone 10 AI heen en dan mail ik hem je terug, dan kun je hetzelfde doen met je eigen Ozone en dan weet je of je het verschil standaard al groot genoeg vindt. Eventueel geef je ook nog even aan welke reference song je ook wilt horen, dan maak ik daar ook een versie van, dat kost toch maar 8 seconden om zoiets te maken in Ozone via audiolens.
 
Laatst gewijzigd:
zonder twijfel doen.

Dank, dank, dank voor je uitgebreide reactie! Ik twijfel nu nog harder, hahaha. Ik zal vanmiddag mijn vrouw eens lief aankijken 😀 Nee, grapje. Het zit er vooral in dat er altijd meer en beter is. Maar die plugins maken geen muziek, dat moet je nog altijd zelf doen. Als ik de upgrade aanschaf, is het de laatste keer. Maar dat roep ik ook al jaren...

Maar als je het wil vergelijken mag je me best een minuut van een van je ruwe tracks opsturen, dan haal ik hem even door de ozone 10 AI heen en dan mail ik hem je terug.

Super aanbod! Ik zal kijken of ik er vandaag of morgen aan toe kom. Heb bijna een nieuw nummer af.
 
Hier ook overgestapt naar Ozone 10 Advanced. Wat een verademing in vergelijking met 9..
Die nieuwe modules voegen echt wel wat toe.
 
Back
Top