Ozone / Neutron ervaringen

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.225
Naar aanleiding van de release van de O8N2 bundle (Ozone 8 advanced en Neutron 2 advanced) hadden we hierover een discussie in het plugin discount topic. Aangezien toch best wel een aantal synthforumers ook deze plugins gebruiken en er nog geen thread was hierover is dit een verzamel thread met betrekking tot alle plugins uit deze suite.

Aangezien ik zelf totaal geen mastering en mixing expert ben is het misschien handig om in deze thread onze ervaringen en ontdekkingen en tips en truuks te delen om zo iets beter te worden in het mixing en mastering proces. Dit kan overigens ook wel met andere plugins, maar de izotope suite heeft wat handige dingen die onervaren mensen zoals ik op het goede pad kunnen zetten.

Er staan op de Izotope website enorm goede starters guides die je helpen met de eerste stappen van het mixing en mastering proces. Zelfs als je de O8N2 bundle niet gebruikt dan staan er genoeg generieke tips in om je op weg te helpen.
Deze kun je hier vinden: https://www.izotope.com/en/support/support-resources/guides.html
De belangrijkste guides hier om de terminologie en iets van basiskennis op te doen zijn:
- Mixing with Neutron
- Dithering with Ozone
- Mastering with Ozone

Dan de eerste ervaringen van Neutron (het mixing gedeelte) die ik aan het opdoen ben:

Allereerst is het handig om te weten dat je alle onderdelen van neutron en ozone ook als aparte plugins krijgt als je de advanced suite hebt (de standard heeft dit niet), dus heb je alleen een exiter of eq nodig van izotope dan kun je die gewoon gebruiken. Maar de kracht begint eigenlijk zodra je de neutron suite op je bussen gaat gebruiken. Elke neutron instance kun je namelijk een naam geven, bijvoorbeeld op de drum bus zet je een neutron suite plugin met de naam drums. Op de kick en bas zet je ook aparte neutron suites, op de synth lines, vocals, etc..

Track Assistant
Dan komt het punt waar neutron toch wel erg handig is. Je hebt een track assistant, deze laat je lopen voor elke neutron instance. Wat deze doet is het analyseren van je bron en voor die karakteristieken een start punt instelling maakt van waaruit je verder kunt werken. Neutron herkent zelf wat voor type sound het is en heeft verschillende EQ algoritmes hiervoor, voor vocals zal hij een andere benadering kiezen dan bijvoorbeeld voor drums of bas sounds. Als je drums als voorbeeld neemt zal Neutron bepaalde EQ instelling, compressoren en maximizers instellen op basis van de in realtime aangeleverde sound.

1504099090707.png


Een simpel praktijk voorbeeld, stel je hebt een drumbus waarin de snare te hard staat ten opzichte van de rest dan zal de eq een dip punt geven op het exacte frequentie gebied van die snare inclusief een specifiek afgestelde shelf curve om die iets te temmen. Dat betekent niet dat die daar dan verplicht zachter moet, maar je start punt in het eq geeft aan dat dit een gebied is waar je een beslissing over dient te nemen en Neutron heeft een voorstel gedaan in de EQ. Volledig automatisch, dit soort dingen doet hij ook voor vocals bijvoorbeeld, om de mud en harshness uit de stem te halen. En zo heeft die voor elk type instrument een bepaalde benadering.

Je kunt overigens aangeven op hoeveel Lufs je dit allemaal automatisch wil doen (standaard is -14 DB). Daarnaast kun je ook 10 referentie tracks opgeven die gebruikt kunnen worden voor je start punt (wat handig is als je een album maakt met dezelfde eq / compressie / feel). Dat startpunt werkt verbazingwekkend goed in de praktijk. Vanuit dat startpunt kun je vrij makkelijk je daadwerkelijke eigen signature verder instellen. Scheelt veel werk dus.

Masking
Als je dan de basis klaar hebt komt het punt waarop neutron echt fantastisch is, dat is namelijk dat alle neutron plugins met elkaar kunnen communiceren. Dus stel je hebt het standaard probleem gebied Kick en Bas, daar wordt in de meeste gevallen gevochten om de ruimte en de druk in het spectrum. Aangezien we eerder een neutron instance op de kick en bas hebben gezet kunnen we nu de Kick Neutron openen en op de masking button drukken. Onderin kun je nu 1 van de andere Neutron instances kiezen, stel we kiezen hier de bass Neutron. Laat nu je track spelen en je ziet naadloos in welke frequenties je problemen hebt en waar de sounds vechten om ruimte.

Het is nu doodsimpel om in die zelfde kick neutron de bass EQ bij te stellen (of andersom) om de masking problemen te laten verwijderen. Je ziet visueel dus als hulpmiddel beide tegelijk en lost op deze manier een anders vrij moeizaam proces binnen een paar seconden op doordat je beide onderdelen te gelijk kan aanpakken.

De masking feature laat niet alleen beide graphs in realtime zien, maar ook per frequentie de masking (hoe witter hoe meer masking daar zit) en zelfs de probleem gebieden via rode staaf grafieken boven de frequenties. Zodra je dit klaar hebt begint de echte fun, je kunt dan de inverse link knop indrukken en nu kun je de sound helemaal tailor made maken zonder dat de frequenties met elkaar in gevecht zijn. Of te wel stel je wilt de kick op 100 hz iets meer presence geven, dan verhoog je daar de EQ, maar doordat je ze nu gelinkt hebt wordt in de Bass Neutron EQ automatisch op de dezelfde frequentie de EQ aangepast naar beneden (dus het aantal dbs verminderd) zodat de door jouw eerder ingestelde ruimte hetzelfde blijft.

1502483872790.jpg


Wat mij betreft een revolutionaire approach die ook erg tijd besparend is doordat alle plugins met elkaar communiceren.

Daarna ga je naar de volgende stap, de masterbus, hier kun je eventueel ozone8 over heengooien die ook met neutron in realtime kan communiceren, je kunt de Visual mixer gebruiken waarmee je visueel je neutron bus instances kan plaatsen in de ruimte en daar drie verschillende mix snapshots van kan vastleggen, plus de tonal balance control die naar mijn mening briljant is.

Tonal Balance Control
De tonal balance control laat in vier verschillende frequentie gebieden je gemiddelde gebruik zien, mooi is dat je daar op basis van je referentie tracks je eigen balance grafieken kan maken, maar de drie basis grafieken zijn ook al erg goed. Je ziet precies waar je teveel of te weinig bas hebt of te veel mid of te weinig hoog, het is een visuele weergave voor een gebalanceerde weergave van je totale sound spectrum. Uiteraard kun je ook daar heel nauwkeurig (via alt click) afluisteren welke instrumenten voor problemen zorgen en dat kun je dan door die onderlinge communicatie heel eenvoudig aanpassen.

1507219729860.png


En dit zijn maar enkele van de generieke kenmerken, dan heb ik het nog niet eens gehad over dingen als bijvoorbeeld de bypass met autogain, zodat je daadwerkelijk op hetzelfde uitgangsniveau het werk van de eq en compressors kan beoordelen ten opzichte van het bron materiaal of bijvoorbeeld de Codecs functie die je alle artifacts in realtime kan laten horen van het converteren naar bijvoorbeeld 128 kb mp3.

Natuurlijk heeft elke plugin onderdeel van de neutron en ozone suite zijn eigen kenmerken, bijvoorbeeld de dynamic EQ die dynamisch je EQ beinvloed kan zomaar een hele toffe plugin zijn (hier moet ik nog veel tijd in gaan investeren om dit uit te proberen) of bijvoorbeeld de Gate en de Transient Shaper plugin

Eerste indruk
De belangrijkste vraag natuurlijk is maakt het je mix beter?
Als je geen idee hebt wat je doet dan niet denk ik, alhoewel de track assistent wel veel basis werk voor je doet wat wel veel doet voor je mix, maar het moet wel echt gezien worden als startpunt. Kun je alles met je bestaande plugins, tuurlijk kan dat, maar het feit dat alles in de suite zo makkelijk samenwerkt en dat de probleem gebieden in je mix al voor een groot gedeelte herkend worden op basis van algoritmes die zijn samengesteld door mensen die wel weten wat veel voorkomende probleemgebieden zijn en die vervolgens als startpunt gegeven worden zodat je je daar op kan focussen maakt het leven allemaal wel stukken makkelijker.

Er staan wel wat videos online, de gebruiker videos kun je wel overslaan, die komen niet veel verder dan het drukken op wat knopjes, maar er staan ook wel betere guides online die ervan uitgaan dat je weet wat je doet en die aangeven wat neutron voor je kan doen. Het is dus geen automatische mixing / mastering tool, maar wel 1 die veel probleemgebieden kan detecteren en je ermee helpt om dat als startpunt te gaan gebruiken.

Ik heb er nu 6 uur oefening op zitten, ik heb nog maar het topje van de ijsberg gezien kwa mogelijkheden en tijdens het oefenen ook wel ontdekt dat je heel snel je mix compleet om zeep kan helpen, maar het is een kwestie van leren omgaan met de tools die je aangereikt worden en vooral veel fouten maken zodat je daar weer van kan leren. Gelukkig is er online heel veel materiaal en tutorials (voornamelijk in het engels) waarin kennis online gedeeld wordt door ervaren mix en mastering engineers. Op die manier wordt je na veel oefenen vanzelf beter in deze best lastige materie.

Na de eerste uren wordt het toch wel erg gaaf, zeker als je geen geschoolde mastering engineer bent zoals ik ook niet ben en maar wat aankloot om de sound te benaderen in je referentie tracks. Dat is vele malen simpeler met de hulpmiddelen die Neutron biedt dan met de standaard tools die ik tot nu toe gebruik waar je echt helemaal afhankelijk bent van het zelf detecteren van de probleem gebieden.
 
Laatst gewijzigd:
Quifster, tof dat je de tijd neemt om dit zo uitgebreid uit te leggen. Je hebt mijn interesse gewekt in ieder geval.

Nu maak ik wel voornamelijk muziek waarbij de kick vrijwel het gehele spectrum gebruikt, ik vraag me wel af of Neutron hier raad mee weet...
 
Nu maak ik wel voornamelijk muziek waarbij de kick vrijwel het gehele spectrum gebruikt, ik vraag me wel af of Neutron hier raad mee weet...
Ja, dat is lastig te voorspellen, uiteraard kun je wel via masking heel simpel je andere sounds perfect ruimte geven in die full spectrum kick.

Maar in de praktijk kom je wel eens rare beslissingen tegen tot nu toe. Bijvoorbeeld bij het oefenen had ik 1 van mijn EDM remixen gepakt en alle EQ en compressors daar vervangen door neutron versies.

In dit specifieke geval was dit het nummer Shape of You van Ed Sheeran, de track assistent maakte vooral voor dat kenmerkende lead percussie melodietje een vreemde beslissing door daar een soort van percussie achtig algoritme overheen te gooien, terwijl het gewoon een lead synth was. Het gevolg was dat er helemaal niets van die sound overbleef.

Je kunt dat overigens simpel overrulen door aan te geven dat die niet automatisch het type geluid moet herkennen maar dat dit een synth sound was, maar dat wist ik toen nog niet. Maar het geeft in ieder geval wel aan dat het niet altijd foutloos werkt en dat je zelf nog wel moet ingrijpen af en toe.

Wat in dit voorbeeld wel een hele toffe ontdekking was, was dat ik een neutron dynamic EQ op de hihats had gezet, die ik gesidechained had met de neutron die ik op de vocals had gezet. Dat had tot gevolg dat de hats kwa presence wat gas terugnamen op het moment dat de vocal in dezelfde EQ gebieden aan het werk was en er zo in het hoog een wat rustiger evenwichtiger beeld ontstond op het moment dat de vocal zong en deze er wat meer uitsprong en zodra die stil was er weer automatisch wat gas bijgegeven werd in het hoog. De EQ werd dus dynamisch gecompressed door een instantie van de vocal neutron, waarbij de mate van compressie ingesteld kon worden in de EQ zelf. Ik vond het resultaat behoorlijk indrukwekkend, het was subtiel maar toch duidelijk hoorbaar als je wist wat je ingesteld had.

Dus ik vermoed dat full spectrum kicks wel heel goed bewerkt kunnen worden in neutron, maar ik verwacht wel dat je iets meer zelf moet doen dan dat je normaal in neutron zou moeten doen. Maar goed, dat is testen, je kunt een test versie van neutron downloaden op de izotope site om eens te kijken wat het voor jou kan betekenen.
 
Hier houd ik wel van, iemand die echt de tijd neemt om zn tools te leren kennen. Er zijn veel mensen die roepen dat ozone kut is, die m waarschijnlijk opgestart hebben, preset aangeklikt en dan raar kijken dat het niet beter wordt. Heb t/m versie 6 hier veel mee gedaan en daar kon je al fantastische resultaten mee halen, nieuwere versies zullen alleen maar beter geworden zijn. Belangrijkste tip die ik zou kunnen bedenken is dat je iedere wijziging zou moeten A/B-en. Is het een verbetering? Mooi. Zoniet, revert.
 
Vandaag weer een aantal uur bezig geweest met allerlei testjes met alleeen de EQ plugin en dan met name het dynamic EQ-en in de mix waar je per EQ maar liefst 8 eq banden in realtime up of down kan beinvloeden via een vorm van sidechaining. Zeker als je je bassound met de LFO tool plugin vormgeeft en vervolgens met dynamic eq-ing behandeld kun je hele dikke kick - bas basis realiseren. Het koste me in het begin de nodige moeite maar nu na de nodige oefening gaat het redelijk snel. Dat vind ik overigens wel een voordeel van neutron, je leert er ook nog eens een hoop van, aangezien ik de theoretische kennis mis geeft de plugin aan waar je je op moet richten, dat begint nu meer en meer duidelijk te worden en het komt dan op een gegeven moment wel zover dat je de aanbevelingen van Neutron eigenlijk ook wel zelf kan in andere omgevingen.

Op deze manier wordt het eigenlijk een steeds leuker onderdeel van het maken van muziek, als je song in basis staat dan kun je met neutron eigenlijk je song gaan vormgeven, zeg maar het inkleuren van het totaalplaatje. Ik vond dat vroeger saai en weinig aan en deed wat basis mixing en compressie totdat het redelijk klonk, maar nu ik er steeds meer vanaf begin te weten (door het kijken van 10-tallen tutorials en die tegelijkertijd op eigen materiaal ook uit te proberen) plus het feit dat Neutron mij echt steeds op weg helpt met die probleem gebieden in de mix begint dit 1 van de leukere onderdelen te worden en krijg ik er meer plezier in. Ik merk nu al dat bij A-B testen van een song die ik af vond en de eerste testen met neutron erna dat het al veel strakker begint te klinken dan ik ooit eerder voor elkaar heb gekregen.

Maar terug naar de EQ plugin en het dynamic EQ-en per band, ik kwam een video tegen waarin een paar hele handige truuks getoond worden waarmee je het compressiegedrag per band flink kan beinvloeden. Aangezien die info nergens anders in videos te zien is, post ik hem hier maar even voor de liefhebbers.

De tips beginnen vanaf ongeveer 9 minuten:
 
Laatst gewijzigd:
Heb t/m versie 6 hier veel mee gedaan en daar kon je al fantastische resultaten mee halen, nieuwere versies zullen alleen maar beter geworden zijn.
In het "Je beste en minst wenselijke aankoop van 2017" draadje heb je het volgende bericht geplaatst.

Ok laat ik het anders zeggen, toneboosters (op advies van een ander forumlid, waarvoor dank!) hebben voor mij Ozone overbodig gemaakt, hoef ik u-he satin niet meer te kopen, en grijp ik steeds minder naar pro-c, en is de reverb 4 m'n favo reverb geworden. Deze zijn wat mij betreft beduidend beter dan de stock ableton/bitwig plugins, al zijn die zeker niet slecht idd. Vond het wel een mooi voorbeeld van duurder is niet altijd beter.
"Ozone overbodig gemaakt"!!! :okdan: ;)
Dus vandaar dat mijn - al lange tijd bestaande - twijfels over het aanschaffen van de O8N2 bundle niet zijn weggenomen, maar juist zijn toegenomen. :halleluja

Ik wil / moet overigens de vele tutorials nog gaan bekijken.
 
"Ozone overbodig gemaakt"!!! :okdan: ;)
Dus vandaar dat mijn - al lange tijd bestaande - twijfels over het aanschaffen van de O8N2 bundle niet zijn weggenomen, maar juist zijn toegenomen. :halleluja

Ik ben me nu sinds een week aan het verdiepen hoe ik mijn eigen materiaal (EDM en Ambient gebaseerd) om die wat meer de sound van nu te laten krijgen en het wordt me inmiddels allemaal steeds duidelijker. Ik kan nu je vraag beter beantwoorden dan een paar dagen geleden.

De vraag is: Is de O8N2 bundel interessant voor jou?

Eigenlijk is het antwoord heel simpel, het hangt helemaal af van wat je op dit moment gebruikt voor mixing en mastering en nog veel meer of je huidige kennis voldoende is om met name het mixing proces helemaal naar je hand te zetten.

Op basis van je replies op andere threads en op replies op andere onderwerpen van mij vermoed ik dat je vrij ervaren bent en neem ik aan dat de regel hierboven wel van toepassing is. In dat geval zou ik zeggen, het voegt voor jou niets toe.



In mijn geval lag dat anders, mijn beeld van mixing en mastering was vorige week nog dat je wat basis truukjes uitvoert zoals alles onder de 30 hz weghalen, alles wat niet met een kick en bas te maken heeft highpassen op 170hz, wat sidechain compressie op de bas met behulp van een kick en dan op de masterbus een eindcompressor om de boel wat te glue-en naar een samenvloeiend geheel. Het resultaat is dan dat het best aardig klinkt, maar het heeft absoluut niet de sound van nu waar ik op zoek naar ben.

Dus als je dan wat threads hier en op andere forums leest met tips en tricks krijg je vaak generieke tips als gebruik je oren om de probleem frequenties te filteren, of gebruik een spectral analyser om de probleem frequenties te detecteren. Dat kan je dus niet als niet geschoolde / ervaren engineer, ik weet echt niet dat er bepaalde cuts moeten komen op specifieke frequenties om een bepaalde sound te krijgen.

Daar komt dan nog bij dat ik voor de huidige EDM sound op wat 'oude' methoden leunde zoals de beroemde sidechain trick, maar dat veel EDM tegenwoordig met getekende sidechaining werkt om de sound helemaal naar je hand te zetten, dat moet je allemaal maar net weten en dat daar de XFer LFO tool erg handig voor is. Of te wel mijn verouderde kennis moest flink bijgespijkerd worden.




Dus waar ik de afgelopen week mee begonnen ben is me daar in te verdiepen (en dat zal met oefening nog wel enkele maanden duren), maar ik merk nu echt al een enorm verschil in de sound. Wat ik daarvoor gedaan heb is te beginnen met het volgen van de Armin van Buuren Masterclass op masterclass.com. Ondanks dat ik best ervaren ben in het maken van dance muziek was dit voor mij wel een eye opener, het hele proces van niets tot eind product liet zien dat hun in ieder geval een hele andere benadering hadden van het maken van zo'n track. De productie technieken vliegen je om de oren daar zonder dat ze indepth uitgelegd worden (wat ook helemaal niet nodig is) en voor mij leerde het mij om met andere ogen naar het maken van edm muziek te kijken, dat is uiteraard maar 1 specifieke aanpak, maar het leerde mij om buiten mijn vastgeroeste kaders te denken.

Dus dat was stap 1: het uitvoeren van de nieuwe methoden die behoorlijk anders waren dan mijn oude methoden om mijn bestaande muziek opnieuw te arrangeren / af te mixen.

Toen kwam stap 2 waar ik nu helemaal me in aan het verdiepen ben: het leren van de mixing fase van je track. Sidechaining in de conventionele vorm doe ik niet meer, dus alles gaat nu via getekende sidechaining, (dynamic) EQ, leveling, panning, exciters en compressie om zo je bussen en sound helemaal vorm te geven.

Voor mij is Neutron dan onmisbaar, aangezien ik echt niet weet welke frequentie een probleem frequentie is in mijn track is het heerlijk om een mixing assistent in mijn studio te hebben die voor mij het materiaal analyseert en dan de probleem frequenties detecteert en daar al allerlei instellingen voor instelt waar ik me dan op kan richten. Voor mij werkt dat fantastisch, ik begin nu steeds meer te snappen waar de probleem gebieden liggen, maar vooral ook, waarom dat in die specifieke track zo is. Dat kan ik met geen 1 andere plugin die ik in mijn bezit heb. Maar Neutron is voor mij daar perfect in (en wat dat betreft veel belangrijker dan ozone).




Als laatste krijg je dan de mastering in de vorm van Ozone, inmiddels weet ik daar ook wel iets van, maar dat is echt wel het eindstadium en meer om die laatste finishing touch te geven voor het platform waarvoor je de final mix maakt. In andere threads hier hameren met name Pimpampeter en Jompo erop dat het vooral in het mixing proces allemaal geregeld moet zijn. Ik kan niet anders dan hier nu na een week studie volmondig JA op zeggen, dat zijn geweldige tips in basis, maar ook wel lastig zonder kennis en ervaring toe te passen.

Ozone is echt past je eind fase om die totale glue sound en de gewenste LU te krijgen, waarbij aangetekend moet worden dat dat een hele aparte wereld is met bizarre uitschieters op youtube al tot -5 LUF. Waanzin maar wel iets wat op dit moment speelt.

Dus om nogmaals terug te komen op je vraag of je O8N2 nodig hebt. Ik vermoed dat het voor jou overbodig is, omdat mijn beeld van jou is dat jij die kennis allemaal wel hebt die je nodig hebt voor mixing en mastering, dan kun je net zo goed je bestaande tools gebruiken. Het is eigenlijk alleen interessant als timesaver in dat geval (omdat er veel voor je automatisch ingesteld wordt) of als je moeite hebt met het herkennen van probleem frequenties in je mix.




Overigens is me 1 ding enorm opgevallen in de afgelopen week, lees of kijk de tutorials van 10 ervaren mixing engineers en je krijgt 10 verschillende werkwijzen. Dat had ik vooraf niet verwacht maar is eigenlijk ook wel logisch want zo heeft elke mixing engineer zijn eigen sound. Wat simpele voorbeelden, de 1 cut nooit onder de 30 hz maar doet dat op 5 hz omdat de grote club speakers zo diep gaan. De ander gebruikt 120 hz als cut voor alle niet kick en bass instrumenten, terwijl een andere dat weer op 170hz doet, etc. Het geeft voor mij in ieder geval aan dat er wel wat richtlijnen zijn maar dat je ook niet al te bang moet zijn om zelf ook gewoon lekker te experimenteren tot je een eigen sound hebt ontwikkeld die fijn aanvoelt.

Het mixgedeelte is met de juiste tools en basiskennis in ieder geval een geweldig onderdeel van het afmaken van je track, mede doordat je daar bepaald welke instrumenten je wil laten horen met welke intensiviteit aan de luisteraar, ik verheug me ook op het traject de komende maanden om hier meer en meer vanaf te komen te weten (en vooral uit te proberen).
 
Laatst gewijzigd:
In het "Je beste en minst wenselijke aankoop van 2017" draadje heb je het volgende bericht geplaatst.


"Ozone overbodig gemaakt"!!! :okdan: ;)
Dus vandaar dat mijn - al lange tijd bestaande - twijfels over het aanschaffen van de O8N2 bundle niet zijn weggenomen, maar juist zijn toegenomen. :halleluja

Ik wil / moet overigens de vele tutorials nog gaan bekijken.

Yes dat klopt. Maar ik zal nooit zeggen dat Ozone slecht is, je kan er fantastische resultaten mee halen. En de visualisaties zijn zeer leerzaam. Het gaat allemaal heel diep.
Voor mijzelf heb ik maar een hele beperkte toolset nodig om een (in mijn oren) goed resultaat te halen. Dat heeft ook alles te maken met het feit dat ik dit al iets van 25 jaar doe en inmiddels vaak direct hoor/weet waar de problemen zitten en hoe ik ze kan oplossen zonder uitgebreide meet/regeltools. De toneboosters EQ4 geeft me de extra set met frisse oren voor wat je niet meer hoort na 25x je eigen track geluisterd te hebben (door de AI) en barricade4 geeft me een super transparante limiter om alles op juiste loudness te krijgen (met of zonder saturatie). De rest los ik in de mix op. Als ik deze tools niet had, zou ik zeker weer terug gaan naar Ozone.
 
Ik volg dit draadje met veel interesse en heb even wat vragen. Ik snap dat de integratie een grote pre is en beschik zelf over MMultianalyzer. Dat is een analayzer plugin die je op elk gewenst kanaal zet en dan kun je de frequentiegebieden van geselecteerde partijen bekijken. Ook geeft hij aan waar er overlappende frequentiegebieden zijn en dat dan aanpakken. Is dat een beetje hetzelfde idee?

Er zijn ook wat dingen aan Neuron die me minder aanspreken:

- De prijs (werk nu zoveel mogelijk met goede gratis plugins)
- De afhankelijkheid van iZotope
- Een zekere angst van eenheidsworst als je met mix assist gaat werken
- Idem dat ik veel te veel met mijn ogen in plaats van mijn oren ga mixen

Zit daar wat in of helemaal niet?
 
Toevallig maandag eens naar zitten kijken, aangezien er n upgrade mogelijkheid voor me is die goedkoop is. Gebruik Ozone overigens nooit, staat hier gewoon in n doos op de plank.

Na wat filmpjes bekijken op de site, raakte ik echter totaal niet overtuigd van wat de plugin kan. Wat me opviel is dat de geluidsbestanden die ze gebruiken in de filmpjes al enorm slecht klinken van zichzelf, en zaken als: "Nu is het hoog meer in balans" verklaard worden. Nou kan ik je vertellen: T hoog is helemaal niet in balans, dat is weggevaagd door een automatische preset.

Toch ga ik de upgrade wel kopen. die 150 dollar maken dat echt wel waard om te proberen. Wellicht komt t ooit van pas op n drumbus oid.

Voor een one-stop mastering plugin: Ik denk dat t er wel in zit, maar dat t op de site totaal verkeerd uitgelegd word door iemand die echt niet precies weet wat ie doet... Ga m binnenkort ff proberen en zal mn bevindingen ff delen...
 
Ik volg dit draadje met veel interesse en heb even wat vragen. Ik snap dat de integratie een grote pre is en beschik zelf over MMultianalyzer. Dat is een analayzer plugin die je op elk gewenst kanaal zet en dan kun je de frequentiegebieden van geselecteerde partijen bekijken. Ook geeft hij aan waar er overlappende frequentiegebieden zijn en dat dan aanpakken. Is dat een beetje hetzelfde idee?
dat is voor het masking gedeelte inderdaad min of meer hetzelfde, ik ken deze plugin niet, maar die ziet er wel erg handig uit. Maar masking is maar 1 klein onderdeeltje van neutron, de neutron suite bevat uiteraard veel meer.

Er zijn ook wat dingen aan Neuron die me minder aanspreken:

- De prijs (werk nu zoveel mogelijk met goede gratis plugins)
- De afhankelijkheid van iZotope
- Een zekere angst van eenheidsworst als je met mix assist gaat werken
- Idem dat ik veel te veel met mijn ogen in plaats van mijn oren ga mixen

Zit daar wat in of helemaal niet?
Daar zit voor sommige punten zeker wat in:

Prijs:
de prijs is hoog, nu in maart is die halve prijs plus speciale upgrade / crossgrade aanbiedingen, maar normaal is het toch een bundel van tussen de 700 en 1000 euro. Dat is veel geld natuurlijk en voor de hobby zonder die aanbiedingen wel erg aan de hoge kant, maar nu kon ik de bundel dus voor 243 euro krijgen (203 ex btw) wat het ineens een hele aantrekkelijke suite maakte. Dus als je twijfelt en het toch wil doen zou ik je wel aanraden om dit in maart te doen met de actieprijzen die er nu zijn.

De afhankelijkheid:
dat probleem zie ik zelf niet zo, het is gewoon een mixing en mastering suite, het helpt je met het proces maar je leert er direct ook wel wat van door de aangegeven tips (altans zo ervaar ik het nu). Maar je kunt natuurlijk altijd een andere plugin pakken.

Eenheidsworst:
Hier is geen sprake van, het is GEEN automatische mix of mastering tool, het is gewoon een mixing en mastering suite die als extra een mogelijkheid heeft om je te assisteren op basis van een aantal ingestelde criteria, die criteria kun je zelf beinvloeden door het type algoritme te kiezen en te kiezen hoe 'agressief' de suggesties zijn, dus wil je een kleine hulp dan zijn de ingrepen veel minder drastisch dan op het zwaarste niveau. Daar komt bij dat het suggesties zijn, je bepaalt uiteraard zelf in hoeverre je hier gebruik van maakt.

Ik denk ook dat het beeld een beetje leeft dat als je dit pakket koopt dat alles voor je gedaan wordt, dat is absoluut niet zo, het helpt alleen maar met het identificeren van probleemgebieden en kiest daar een preset bij die volgens dat algoritme het beste gebruikt kan worden als begin punt. De daadwerkelijke mixing en mastering moet je nog altijd zelf doen, maar je krijgt een start punt en dat is als beginner wel heel fijn. Ik ben er wel van overtuigd dat je als beginner natuurlijk nooit het resultaat gaat krijgen die ervaren mixing en mastering engineers op basis van hun ervaring weten te krijgen, maar je komt wel heel veel verder als dat je gewoon de standaard daw plugins gebruikt als beginner.

Visuele mixing en mastering:
Die angst is onterecht, het is niet mogelijk om alleen maar visueel af te mixen, je krijgt wel alle tools in handen om het mixen en masteren makkelijker te maken, dus dingen als visueel probleem gebieden zien, het afluisteren in realtime via verschillende codecs plus de artifacts, met 1 druk op de knop mono versus stereo monitoring, bypassing met autogaining en ga zo maar door. Het is een aaneenschakeling van allerlei handige tools en visuele informatie, maar het daadwerkelijk mixen en masteren moet je nog altijd met je oren doen, maar door die hulpmiddelen zit je wel min of meer direct in de goede frequentie gebieden te werken.



Toevallig maandag eens naar zitten kijken, aangezien er n upgrade mogelijkheid voor me is die goedkoop is. Gebruik Ozone overigens nooit, staat hier gewoon in n doos op de plank.

Na wat filmpjes bekijken op de site, raakte ik echter totaal niet overtuigd van wat de plugin kan. Wat me opviel is dat de geluidsbestanden die ze gebruiken in de filmpjes al enorm slecht klinken van zichzelf, en zaken als: "Nu is het hoog meer in balans" verklaard worden. Nou kan ik je vertellen: T hoog is helemaal niet in balans, dat is weggevaagd door een automatische preset.

Toch ga ik de upgrade wel kopen. die 150 dollar maken dat echt wel waard om te proberen. Wellicht komt t ooit van pas op n drumbus oid.

Voor een one-stop mastering plugin: Ik denk dat t er wel in zit, maar dat t op de site totaal verkeerd uitgelegd word door iemand die echt niet precies weet wat ie doet... Ga m binnenkort ff proberen en zal mn bevindingen ff delen...
super, ik vind jouw bijdragen op dit vlak altijd erg informatief en professioneel en handig, dus ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen.

1 van jouw tips was dat alles met name in het mixing proces plaats moet vinden, ik ben me daar nu op aan het focussen en merk dat ik daar inderdaad de meeste winst in mijn songs boek. Maar daar gebruik ik ozone dus helemaal niet voor, dat doe je allemaal in Neutron, ga je die ook reviewen? Want daar ben ik het meest benieuwd naar wat jij daar van vindt en of je daar handige handson tips voor hebt.

Ozone zelf heeft altijd al de neiging gehad om in het hoog rare dingen te doen, maar die gebruik ik nu eigenlijk alleen voor de final tweaks en vooral de maximizer (die in de EDM wereld kwa kwaliteit wel hoog aangeschreven staat overigens).
 
Ik heb de demo nu een paar dagen zitten testen en ben behoorlijk onder de indruk eigenlijk. Ik wist niet dat dit soort interactie tussen plugins mogelijk was en vraag me af waarom niet meer plugins hier gebruik van maken.

Het is allemaal erg gebruiksvriendelijk, ik heb zonder manual het idee dat ik de software al aardig onder de knie heb. De track assistant was een gevalletje ‘eerst zien, dan geloven’, maar hij maakt vaker wel dan niet goede beslissingen die echt mixproblemen oplossen. Soms is het resultaat ook dat hij een spoor gewoon op mute zet met een HP filter, maar dit is sporadisch. Het klinkt niet altijd direct als een verbetering, maar uiteindelijk past het wel beter in de mix.

Mijn ruimte is verre van ideaal en ik heb nu veel minder het idee dat ik in het duister tast. Ik denk niet dat je hier lui van word, integendeel, ik zie nu dat er veel meer maskering plaatsvindt dan alleen in de gebieden waar ik vaak (eigenlijk routinematig) wat EQ / sidechaining toepas, dus ik ga juist meer cuts maken met de EQ.

De Tonal Balance Control werkt ook echt goed. Ik zie bv. duidelijk dat mijn tracks in het mid-hoog wat tekort komen t.o.v. mijn referentie tracks, iets wat me wel vaker verteld is. De Visual Mixer heb ik nog niet echt naar gekeken, die lijkt me het minst interessant, maar ik zal deze ook nog proberen.

Heb jij ook Ozone al gebruikt icm Neutron, Quifster? Voor mij is het pakket incl. Ozone ook €245 ongeveer, zal wel komen omdat ik ook Trash 2 al had. Ik hield al rekening met €400 maar dit maakt de keuze over aanschaf al wat makkelijker.
 
Heb jij ook Ozone al gebruikt icm Neutron, Quifster?
Ja, alhoewel ik nu bijna alles met neutron doe op sommige afzonderlijke instrumenten en de group bussen. Maar op de masterbus heb ik dan Ozone plus de tonal balance control zitten. Ozone track assistent vindt verrassend weinig problemen meer doordat je neutron op de bussen hebt gebruikt, maar hij is wel perfect voor het glue-en en maximizen van je mix en hooguit een hele kleine EQ correctie. Het werkt wel naadloos samen met de neutron plugins overigens.

Die visual mixer heb ik nog niet zoveel mee, zodra ik daarmee ga experimenteren klinkt binnen no time mijn hele mix aan gort, maar daar moet ik nog tutorials van kijken. Tonal balance control gebruik ik wel continu, die plugin is echt megahandig.
 
Na 10 tallen uren oefenen en tutorials lezen en kijken begin ik het eindelijk te begrijpen. Het resultaat is nu dat met de methode zoals ik hem nu hanteer ik precies de sound heb waar ik naar op zoek was. Het klinkt megastrak en voldoet helemaal aan de loudness war van mijn referentie tracks. Dus ik ben zeer tevreden nu, want het knalt echt mijn monitoren uit (wat me tot nu toe nooit eerder gelukt is) :)

Maar dat neemt niet weg dat ik me afvraag of mijn methode wel helemaal juist is, de sound klopt met de referentie tracks, maar de methode er naartoe heb ik zo mijn vraagtekens bij, dus misschien kan 1 van de ervaren mensen hier eens zijn visie hier op geven?

Wat ik doe voor het laag is het volgende:
- Aparte Neutron op de Kick
- Aparte Neutron op de Bas

Deze stel ik perfect op elkaar af zodat er minimale masking plaats vindt.
En dan komt het:

Vervolgens route ik deze naar een subgroup genaamd Kick Bass
Op deze subgroup zet ik vervolgens weer een Neutron waarmee ik de Kick Bas combinatie helemaal instel (vooral compressie en lichte EQ) naar de sound zoals ik dit wil hebben.

Hier ben ik dus niet zeker van, van deze methode, ik krijg het namelijk niet voor elkaar om die sound te krijgen in de afzonderlijke Neutrons, maar zodra de kick en bas gecombineerd worden kan ik deze echt heel dik krijgen in de mix. Als ik de neutron stappen afzonderlijk op de kick en bas oversla, dan klinkt het ook nergens naar, omdat dan op de KickBass Subgroup het onbehandelde signaal gecorrigeerd wordt.

Dus wat zouden jullie zeggen, is dit een goede methode of ga ik hier vreselijk de mist in?
 
Quifster, ik denk dat je een antwoord zou krijgen in de richting van 'als het goed klinkt, is het goed'. Post anders je track eens op het forum dan krijg je vanzelf commentaar.

Ik heb inmiddels ook besloten het pakket aan te schaffen. De Tonal Balance Control i.c.m. de EQ is wat mij betreft de aanschafprijs al waard.

Ik heb wel wat minpuntjes ontdekt en daar heb ik Izotope over gemailed. Zo heb je in de Neutron EQ geen mid/side processing (wel in Ozone overigens), mis ik attack/release bij de dynamic EQ en zou ik het wel handig vinden als je kon sidechainen tussen verschillende Neutron EQ's vanuit de plugin zelf i.p.v. via je DAW. Dat laatste gaat in ieder geval toegevoegd worden bij een aankomende update, want de mogelijkheid is er wel, volgens Izotope.

Ozone 8 is een leuke bijkomstigheid, hoewel ik mijn twijfels heb bij zelf masteren met dezelfde speakers als waar je de mix op gemaakt hebt, in dezelfde ruimte... Andere zaken dan limiting zou je in de mix moeten oplossen. Maar, ook Ozone 8 ziet er strak uit.
 
Quifster, ik denk dat je een antwoord zou krijgen in de richting van 'als het goed klinkt, is het goed'. Post anders je track eens op het forum dan krijg je vanzelf commentaar.
tracks posten op forums doe ik eigenlijk al jaren niet meer. Maar je hebt inderdaad wel gelijk, zo'n soort antwoord zal het inderdaad wel worden :D

Overigens is het ook alleen een vraag vanuit het leerproces waar ik in zit. Dit is een grijs gebied namelijk waar eigenlijk niemand uitspraken over doet. De theorie en tutorials slaan allemaal consequent dit stukje over.
Maar goed, voor mij werkt de methode zoals ik die nu hanteer met de subgroupen en uiteindelijk de masterbus voor het finale stukje. Ik vind het bizar hoe erg mijn sound is veranderd in de afgelopen weken, het is exact wat ik zoek en heeft precies die signature sound waar ik naar op zoek was. Daar gaat het uiteindelijk om, dat je zelf tevreden bent en dat ben ik :)

Overigens denk ik dat ik nu na al die studie en oefeningen het inmiddels ook wel met andere plugins voor elkaar zou kunnen krijgen, maar die handige features van Neutron maken het in ieder geval voor mij wel een stuk gemakkelijker.

Ik heb inmiddels ook besloten het pakket aan te schaffen. De Tonal Balance Control i.c.m. de EQ is wat mij betreft de aanschafprijs al waard.

Ik heb wel wat minpuntjes ontdekt en daar heb ik Izotope over gemailed. Zo heb je in de Neutron EQ geen mid/side processing (wel in Ozone overigens), mis ik attack/release bij de dynamic EQ en zou ik het wel handig vinden als je kon sidechainen tussen verschillende Neutron EQ's vanuit de plugin zelf i.p.v. via je DAW. Dat laatste gaat in ieder geval toegevoegd worden bij een aankomende update, want de mogelijkheid is er wel, volgens Izotope.

Ja dat sidechainen in de conventionele zin is wel wat omslachtig, maar ik heb een Neutron EQ truuk ontdekt die min of meer hetzelfde doet, stel je wilt De bas frequentie sidechainen met de kick, dan kan dat in Neutron EQ als volgt:
- Open je Neutron EQ op de Kick
- zet Masking Aan
- selecteer je Bas Neutron EQ voor het onderste venster
- selecteer nu band 2 bijvoorbeeld, doe daar een flinke cut in om het effect te zien
- druk vervolgens rechtsonderin de EQ op het pijltje zodat je de dynamic compressor per EQ band opent
- Zet deze aan voor band 2 en voila, je hebt nu volautomatische sidechaining op het EQ signaal van de bas

Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als sidechaining (bijvoorbeeld muted channels kun je op deze manier niet gebruiken voor sidechaining omdat er echt een fysiek signaal moet door die kick neutron, maar het scheelt wel veel werk voor bijvoorbeeld kick bass ducking.

Overigens zou ik je willen aanraden om eens naar Xfer LFO tools te kijken, dat is een goedkope plugin die perfect is voor sidechaining op basis van envelopes. Dat werkt echt fantastisch in de praktijk.
https://www.xferrecords.com/products/lfotool


Het is inderdaad jammer dat de attack en release mist, maar in de video hieronder worden een aantal truuks getoond waarmee ze dat gedrag toevoegen door het opofferen van een EQ band. (vanaf 9 minuten)




Ozone 8 is een leuke bijkomstigheid, hoewel ik mijn twijfels heb bij zelf masteren met dezelfde speakers als waar je de mix op gemaakt hebt, in dezelfde ruimte... Andere zaken dan limiting zou je in de mix moeten oplossen. Maar, ook Ozone 8 ziet er strak uit.

Ozone heeft inderdaad wel wat extra uitgebreidere dingen ten opzichte van neutron zoals die mid side compressie. Zelf gebruik ik eigenlijk alleen die maximizer van ozone nu, dat gaat misschien nog veranderen, maar voor de rest doe ik alles via de Neutron plugins (die ik dan overigens wel beheer op de masterbus vanuit ozone en tonal balance control).

Maar dat zie ik wel als de eindfase om de eindmix klaar te maken voor het platform waar het heen moet.

Maar in de praktijk zou ik genoeg hebben aan Neutron, Tone Balance Control (deze is essentieel inmiddels voor mij en heeft me al vele malen geholpen met het juist krijgen van de balans in het hoog, wat ik flink overdreef merkte ik in de afgelopen weken) en een goede maximizer voor het glue-en. De extra's van ozone zijn wel fijn om te hebben, maar op dit moment gebruik ik die nog niet echt.

Wat me overigens opvalt is dat de latency in je project flink omhoog gaat als je ozone gebruikt, die heeft daar wel een negatieve impact op. Bij neutron merk je dat niet echt.
 
Laatst gewijzigd:
Oke, top, dit ga ik straks even bekijken/testen, dank je.

Die latency die Ozone veroorzaakt zal wel komen door de linear phase EQ. Ik merk wel dat Neutron mijn CPU flink op zijn staart trapt, maar mijn pc is aan vervanging toe.
 
Na 10 tallen uren oefenen en tutorials lezen en kijken begin ik het eindelijk te begrijpen. Het resultaat is nu dat met de methode zoals ik hem nu hanteer ik precies de sound heb waar ik naar op zoek was. Het klinkt megastrak en voldoet helemaal aan de loudness war van mijn referentie tracks. Dus ik ben zeer tevreden nu, want het knalt echt mijn monitoren uit (wat me tot nu toe nooit eerder gelukt is) :)

Maar dat neemt niet weg dat ik me afvraag of mijn methode wel helemaal juist is, de sound klopt met de referentie tracks, maar de methode er naartoe heb ik zo mijn vraagtekens bij, dus misschien kan 1 van de ervaren mensen hier eens zijn visie hier op geven?

Wat ik doe voor het laag is het volgende:
- Aparte Neutron op de Kick
- Aparte Neutron op de Bas

Deze stel ik perfect op elkaar af zodat er minimale masking plaats vindt.
En dan komt het:

Vervolgens route ik deze naar een subgroup genaamd Kick Bass
Op deze subgroup zet ik vervolgens weer een Neutron waarmee ik de Kick Bas combinatie helemaal instel (vooral compressie en lichte EQ) naar de sound zoals ik dit wil hebben.

Hier ben ik dus niet zeker van, van deze methode, ik krijg het namelijk niet voor elkaar om die sound te krijgen in de afzonderlijke Neutrons, maar zodra de kick en bas gecombineerd worden kan ik deze echt heel dik krijgen in de mix. Als ik de neutron stappen afzonderlijk op de kick en bas oversla, dan klinkt het ook nergens naar, omdat dan op de KickBass Subgroup het onbehandelde signaal gecorrigeerd wordt.

Dus wat zouden jullie zeggen, is dit een goede methode of ga ik hier vreselijk de mist in?

Je lijmt dan dus het gecombineerde geluid tot één dikke sound en zet die weer in de mix met de rest. Lijkt me een goede oplossing als je één dikke bass-kick low end sound wilt hebben in steeds dezelfde balans. Het hangt misschien ook van de andere partijen in de eindmix af of dat de beste keuze is of dat je dat lijmen enkel op de masterbus wilt doen. Maar dat is een kwestie van uitproberen en smaak gok ik.

Interessante draad :) Die Toneboosters eq4 is precies wat ik zocht maar toen kende ik Neutron nog niet :D
 
Je lijmt dan dus het gecombineerde geluid tot één dikke sound en zet die weer in de mix met de rest. Lijkt me een goede oplossing als je één dikke bass-kick low end sound wilt hebben in steeds dezelfde balans. Het hangt misschien ook van de andere partijen in de eindmix af of dat de beste keuze is of dat je dat lijmen enkel op de masterbus wilt doen. Maar dat is een kwestie van uitproberen en smaak gok ik.
Precies.

De manier waarop je summing doet van de verschillende onderdelen heeft ook enorme invloed op het eindresultaat en als je dat truukje eenmaal doorhebt kun je best nauwkeurig naar een bepaald gewenst eindresultaat sturen. Dat had ik vooraf niet echt verwacht, maar is eigenlijk ook wel logisch.

Wat me in dit traject in ieder geval is opgevallen is dat je eigenlijk alles doet in de mix fase, hier neem je de beslissingen hoe het gaat klinken, welk instrument op wat voor manier in je mix komt en hoe de complete sound van je track klinkt.

De mastering fase is eigenlijk alleen maar een finetuning van je al zeer goed klinkende track die dan gericht is op het medium waarop je je richt en veel minder van belang voor het eindresultaat hoe je track klinkt.
 
Back
Top