quifster
Gepokt en gemazeld
- Lid sinds
- 12 januari 2003
- Berichten
- 6.225
Naar aanleiding van de release van de O8N2 bundle (Ozone 8 advanced en Neutron 2 advanced) hadden we hierover een discussie in het plugin discount topic. Aangezien toch best wel een aantal synthforumers ook deze plugins gebruiken en er nog geen thread was hierover is dit een verzamel thread met betrekking tot alle plugins uit deze suite.
Aangezien ik zelf totaal geen mastering en mixing expert ben is het misschien handig om in deze thread onze ervaringen en ontdekkingen en tips en truuks te delen om zo iets beter te worden in het mixing en mastering proces. Dit kan overigens ook wel met andere plugins, maar de izotope suite heeft wat handige dingen die onervaren mensen zoals ik op het goede pad kunnen zetten.
Er staan op de Izotope website enorm goede starters guides die je helpen met de eerste stappen van het mixing en mastering proces. Zelfs als je de O8N2 bundle niet gebruikt dan staan er genoeg generieke tips in om je op weg te helpen.
Deze kun je hier vinden: https://www.izotope.com/en/support/support-resources/guides.html
De belangrijkste guides hier om de terminologie en iets van basiskennis op te doen zijn:
- Mixing with Neutron
- Dithering with Ozone
- Mastering with Ozone
Dan de eerste ervaringen van Neutron (het mixing gedeelte) die ik aan het opdoen ben:
Allereerst is het handig om te weten dat je alle onderdelen van neutron en ozone ook als aparte plugins krijgt als je de advanced suite hebt (de standard heeft dit niet), dus heb je alleen een exiter of eq nodig van izotope dan kun je die gewoon gebruiken. Maar de kracht begint eigenlijk zodra je de neutron suite op je bussen gaat gebruiken. Elke neutron instance kun je namelijk een naam geven, bijvoorbeeld op de drum bus zet je een neutron suite plugin met de naam drums. Op de kick en bas zet je ook aparte neutron suites, op de synth lines, vocals, etc..
Track Assistant
Dan komt het punt waar neutron toch wel erg handig is. Je hebt een track assistant, deze laat je lopen voor elke neutron instance. Wat deze doet is het analyseren van je bron en voor die karakteristieken een start punt instelling maakt van waaruit je verder kunt werken. Neutron herkent zelf wat voor type sound het is en heeft verschillende EQ algoritmes hiervoor, voor vocals zal hij een andere benadering kiezen dan bijvoorbeeld voor drums of bas sounds. Als je drums als voorbeeld neemt zal Neutron bepaalde EQ instelling, compressoren en maximizers instellen op basis van de in realtime aangeleverde sound.
Een simpel praktijk voorbeeld, stel je hebt een drumbus waarin de snare te hard staat ten opzichte van de rest dan zal de eq een dip punt geven op het exacte frequentie gebied van die snare inclusief een specifiek afgestelde shelf curve om die iets te temmen. Dat betekent niet dat die daar dan verplicht zachter moet, maar je start punt in het eq geeft aan dat dit een gebied is waar je een beslissing over dient te nemen en Neutron heeft een voorstel gedaan in de EQ. Volledig automatisch, dit soort dingen doet hij ook voor vocals bijvoorbeeld, om de mud en harshness uit de stem te halen. En zo heeft die voor elk type instrument een bepaalde benadering.
Je kunt overigens aangeven op hoeveel Lufs je dit allemaal automatisch wil doen (standaard is -14 DB). Daarnaast kun je ook 10 referentie tracks opgeven die gebruikt kunnen worden voor je start punt (wat handig is als je een album maakt met dezelfde eq / compressie / feel). Dat startpunt werkt verbazingwekkend goed in de praktijk. Vanuit dat startpunt kun je vrij makkelijk je daadwerkelijke eigen signature verder instellen. Scheelt veel werk dus.
Masking
Als je dan de basis klaar hebt komt het punt waarop neutron echt fantastisch is, dat is namelijk dat alle neutron plugins met elkaar kunnen communiceren. Dus stel je hebt het standaard probleem gebied Kick en Bas, daar wordt in de meeste gevallen gevochten om de ruimte en de druk in het spectrum. Aangezien we eerder een neutron instance op de kick en bas hebben gezet kunnen we nu de Kick Neutron openen en op de masking button drukken. Onderin kun je nu 1 van de andere Neutron instances kiezen, stel we kiezen hier de bass Neutron. Laat nu je track spelen en je ziet naadloos in welke frequenties je problemen hebt en waar de sounds vechten om ruimte.
Het is nu doodsimpel om in die zelfde kick neutron de bass EQ bij te stellen (of andersom) om de masking problemen te laten verwijderen. Je ziet visueel dus als hulpmiddel beide tegelijk en lost op deze manier een anders vrij moeizaam proces binnen een paar seconden op doordat je beide onderdelen te gelijk kan aanpakken.
De masking feature laat niet alleen beide graphs in realtime zien, maar ook per frequentie de masking (hoe witter hoe meer masking daar zit) en zelfs de probleem gebieden via rode staaf grafieken boven de frequenties. Zodra je dit klaar hebt begint de echte fun, je kunt dan de inverse link knop indrukken en nu kun je de sound helemaal tailor made maken zonder dat de frequenties met elkaar in gevecht zijn. Of te wel stel je wilt de kick op 100 hz iets meer presence geven, dan verhoog je daar de EQ, maar doordat je ze nu gelinkt hebt wordt in de Bass Neutron EQ automatisch op de dezelfde frequentie de EQ aangepast naar beneden (dus het aantal dbs verminderd) zodat de door jouw eerder ingestelde ruimte hetzelfde blijft.
Wat mij betreft een revolutionaire approach die ook erg tijd besparend is doordat alle plugins met elkaar communiceren.
Daarna ga je naar de volgende stap, de masterbus, hier kun je eventueel ozone8 over heengooien die ook met neutron in realtime kan communiceren, je kunt de Visual mixer gebruiken waarmee je visueel je neutron bus instances kan plaatsen in de ruimte en daar drie verschillende mix snapshots van kan vastleggen, plus de tonal balance control die naar mijn mening briljant is.
Tonal Balance Control
De tonal balance control laat in vier verschillende frequentie gebieden je gemiddelde gebruik zien, mooi is dat je daar op basis van je referentie tracks je eigen balance grafieken kan maken, maar de drie basis grafieken zijn ook al erg goed. Je ziet precies waar je teveel of te weinig bas hebt of te veel mid of te weinig hoog, het is een visuele weergave voor een gebalanceerde weergave van je totale sound spectrum. Uiteraard kun je ook daar heel nauwkeurig (via alt click) afluisteren welke instrumenten voor problemen zorgen en dat kun je dan door die onderlinge communicatie heel eenvoudig aanpassen.
En dit zijn maar enkele van de generieke kenmerken, dan heb ik het nog niet eens gehad over dingen als bijvoorbeeld de bypass met autogain, zodat je daadwerkelijk op hetzelfde uitgangsniveau het werk van de eq en compressors kan beoordelen ten opzichte van het bron materiaal of bijvoorbeeld de Codecs functie die je alle artifacts in realtime kan laten horen van het converteren naar bijvoorbeeld 128 kb mp3.
Natuurlijk heeft elke plugin onderdeel van de neutron en ozone suite zijn eigen kenmerken, bijvoorbeeld de dynamic EQ die dynamisch je EQ beinvloed kan zomaar een hele toffe plugin zijn (hier moet ik nog veel tijd in gaan investeren om dit uit te proberen) of bijvoorbeeld de Gate en de Transient Shaper plugin
Eerste indruk
De belangrijkste vraag natuurlijk is maakt het je mix beter?
Als je geen idee hebt wat je doet dan niet denk ik, alhoewel de track assistent wel veel basis werk voor je doet wat wel veel doet voor je mix, maar het moet wel echt gezien worden als startpunt. Kun je alles met je bestaande plugins, tuurlijk kan dat, maar het feit dat alles in de suite zo makkelijk samenwerkt en dat de probleem gebieden in je mix al voor een groot gedeelte herkend worden op basis van algoritmes die zijn samengesteld door mensen die wel weten wat veel voorkomende probleemgebieden zijn en die vervolgens als startpunt gegeven worden zodat je je daar op kan focussen maakt het leven allemaal wel stukken makkelijker.
Er staan wel wat videos online, de gebruiker videos kun je wel overslaan, die komen niet veel verder dan het drukken op wat knopjes, maar er staan ook wel betere guides online die ervan uitgaan dat je weet wat je doet en die aangeven wat neutron voor je kan doen. Het is dus geen automatische mixing / mastering tool, maar wel 1 die veel probleemgebieden kan detecteren en je ermee helpt om dat als startpunt te gaan gebruiken.
Ik heb er nu 6 uur oefening op zitten, ik heb nog maar het topje van de ijsberg gezien kwa mogelijkheden en tijdens het oefenen ook wel ontdekt dat je heel snel je mix compleet om zeep kan helpen, maar het is een kwestie van leren omgaan met de tools die je aangereikt worden en vooral veel fouten maken zodat je daar weer van kan leren. Gelukkig is er online heel veel materiaal en tutorials (voornamelijk in het engels) waarin kennis online gedeeld wordt door ervaren mix en mastering engineers. Op die manier wordt je na veel oefenen vanzelf beter in deze best lastige materie.
Na de eerste uren wordt het toch wel erg gaaf, zeker als je geen geschoolde mastering engineer bent zoals ik ook niet ben en maar wat aankloot om de sound te benaderen in je referentie tracks. Dat is vele malen simpeler met de hulpmiddelen die Neutron biedt dan met de standaard tools die ik tot nu toe gebruik waar je echt helemaal afhankelijk bent van het zelf detecteren van de probleem gebieden.
Aangezien ik zelf totaal geen mastering en mixing expert ben is het misschien handig om in deze thread onze ervaringen en ontdekkingen en tips en truuks te delen om zo iets beter te worden in het mixing en mastering proces. Dit kan overigens ook wel met andere plugins, maar de izotope suite heeft wat handige dingen die onervaren mensen zoals ik op het goede pad kunnen zetten.
Er staan op de Izotope website enorm goede starters guides die je helpen met de eerste stappen van het mixing en mastering proces. Zelfs als je de O8N2 bundle niet gebruikt dan staan er genoeg generieke tips in om je op weg te helpen.
Deze kun je hier vinden: https://www.izotope.com/en/support/support-resources/guides.html
De belangrijkste guides hier om de terminologie en iets van basiskennis op te doen zijn:
- Mixing with Neutron
- Dithering with Ozone
- Mastering with Ozone
Dan de eerste ervaringen van Neutron (het mixing gedeelte) die ik aan het opdoen ben:
Allereerst is het handig om te weten dat je alle onderdelen van neutron en ozone ook als aparte plugins krijgt als je de advanced suite hebt (de standard heeft dit niet), dus heb je alleen een exiter of eq nodig van izotope dan kun je die gewoon gebruiken. Maar de kracht begint eigenlijk zodra je de neutron suite op je bussen gaat gebruiken. Elke neutron instance kun je namelijk een naam geven, bijvoorbeeld op de drum bus zet je een neutron suite plugin met de naam drums. Op de kick en bas zet je ook aparte neutron suites, op de synth lines, vocals, etc..
Track Assistant
Dan komt het punt waar neutron toch wel erg handig is. Je hebt een track assistant, deze laat je lopen voor elke neutron instance. Wat deze doet is het analyseren van je bron en voor die karakteristieken een start punt instelling maakt van waaruit je verder kunt werken. Neutron herkent zelf wat voor type sound het is en heeft verschillende EQ algoritmes hiervoor, voor vocals zal hij een andere benadering kiezen dan bijvoorbeeld voor drums of bas sounds. Als je drums als voorbeeld neemt zal Neutron bepaalde EQ instelling, compressoren en maximizers instellen op basis van de in realtime aangeleverde sound.
Een simpel praktijk voorbeeld, stel je hebt een drumbus waarin de snare te hard staat ten opzichte van de rest dan zal de eq een dip punt geven op het exacte frequentie gebied van die snare inclusief een specifiek afgestelde shelf curve om die iets te temmen. Dat betekent niet dat die daar dan verplicht zachter moet, maar je start punt in het eq geeft aan dat dit een gebied is waar je een beslissing over dient te nemen en Neutron heeft een voorstel gedaan in de EQ. Volledig automatisch, dit soort dingen doet hij ook voor vocals bijvoorbeeld, om de mud en harshness uit de stem te halen. En zo heeft die voor elk type instrument een bepaalde benadering.
Je kunt overigens aangeven op hoeveel Lufs je dit allemaal automatisch wil doen (standaard is -14 DB). Daarnaast kun je ook 10 referentie tracks opgeven die gebruikt kunnen worden voor je start punt (wat handig is als je een album maakt met dezelfde eq / compressie / feel). Dat startpunt werkt verbazingwekkend goed in de praktijk. Vanuit dat startpunt kun je vrij makkelijk je daadwerkelijke eigen signature verder instellen. Scheelt veel werk dus.
Masking
Als je dan de basis klaar hebt komt het punt waarop neutron echt fantastisch is, dat is namelijk dat alle neutron plugins met elkaar kunnen communiceren. Dus stel je hebt het standaard probleem gebied Kick en Bas, daar wordt in de meeste gevallen gevochten om de ruimte en de druk in het spectrum. Aangezien we eerder een neutron instance op de kick en bas hebben gezet kunnen we nu de Kick Neutron openen en op de masking button drukken. Onderin kun je nu 1 van de andere Neutron instances kiezen, stel we kiezen hier de bass Neutron. Laat nu je track spelen en je ziet naadloos in welke frequenties je problemen hebt en waar de sounds vechten om ruimte.
Het is nu doodsimpel om in die zelfde kick neutron de bass EQ bij te stellen (of andersom) om de masking problemen te laten verwijderen. Je ziet visueel dus als hulpmiddel beide tegelijk en lost op deze manier een anders vrij moeizaam proces binnen een paar seconden op doordat je beide onderdelen te gelijk kan aanpakken.
De masking feature laat niet alleen beide graphs in realtime zien, maar ook per frequentie de masking (hoe witter hoe meer masking daar zit) en zelfs de probleem gebieden via rode staaf grafieken boven de frequenties. Zodra je dit klaar hebt begint de echte fun, je kunt dan de inverse link knop indrukken en nu kun je de sound helemaal tailor made maken zonder dat de frequenties met elkaar in gevecht zijn. Of te wel stel je wilt de kick op 100 hz iets meer presence geven, dan verhoog je daar de EQ, maar doordat je ze nu gelinkt hebt wordt in de Bass Neutron EQ automatisch op de dezelfde frequentie de EQ aangepast naar beneden (dus het aantal dbs verminderd) zodat de door jouw eerder ingestelde ruimte hetzelfde blijft.
Wat mij betreft een revolutionaire approach die ook erg tijd besparend is doordat alle plugins met elkaar communiceren.
Daarna ga je naar de volgende stap, de masterbus, hier kun je eventueel ozone8 over heengooien die ook met neutron in realtime kan communiceren, je kunt de Visual mixer gebruiken waarmee je visueel je neutron bus instances kan plaatsen in de ruimte en daar drie verschillende mix snapshots van kan vastleggen, plus de tonal balance control die naar mijn mening briljant is.
Tonal Balance Control
De tonal balance control laat in vier verschillende frequentie gebieden je gemiddelde gebruik zien, mooi is dat je daar op basis van je referentie tracks je eigen balance grafieken kan maken, maar de drie basis grafieken zijn ook al erg goed. Je ziet precies waar je teveel of te weinig bas hebt of te veel mid of te weinig hoog, het is een visuele weergave voor een gebalanceerde weergave van je totale sound spectrum. Uiteraard kun je ook daar heel nauwkeurig (via alt click) afluisteren welke instrumenten voor problemen zorgen en dat kun je dan door die onderlinge communicatie heel eenvoudig aanpassen.
En dit zijn maar enkele van de generieke kenmerken, dan heb ik het nog niet eens gehad over dingen als bijvoorbeeld de bypass met autogain, zodat je daadwerkelijk op hetzelfde uitgangsniveau het werk van de eq en compressors kan beoordelen ten opzichte van het bron materiaal of bijvoorbeeld de Codecs functie die je alle artifacts in realtime kan laten horen van het converteren naar bijvoorbeeld 128 kb mp3.
Natuurlijk heeft elke plugin onderdeel van de neutron en ozone suite zijn eigen kenmerken, bijvoorbeeld de dynamic EQ die dynamisch je EQ beinvloed kan zomaar een hele toffe plugin zijn (hier moet ik nog veel tijd in gaan investeren om dit uit te proberen) of bijvoorbeeld de Gate en de Transient Shaper plugin
Eerste indruk
De belangrijkste vraag natuurlijk is maakt het je mix beter?
Als je geen idee hebt wat je doet dan niet denk ik, alhoewel de track assistent wel veel basis werk voor je doet wat wel veel doet voor je mix, maar het moet wel echt gezien worden als startpunt. Kun je alles met je bestaande plugins, tuurlijk kan dat, maar het feit dat alles in de suite zo makkelijk samenwerkt en dat de probleem gebieden in je mix al voor een groot gedeelte herkend worden op basis van algoritmes die zijn samengesteld door mensen die wel weten wat veel voorkomende probleemgebieden zijn en die vervolgens als startpunt gegeven worden zodat je je daar op kan focussen maakt het leven allemaal wel stukken makkelijker.
Er staan wel wat videos online, de gebruiker videos kun je wel overslaan, die komen niet veel verder dan het drukken op wat knopjes, maar er staan ook wel betere guides online die ervan uitgaan dat je weet wat je doet en die aangeven wat neutron voor je kan doen. Het is dus geen automatische mixing / mastering tool, maar wel 1 die veel probleemgebieden kan detecteren en je ermee helpt om dat als startpunt te gaan gebruiken.
Ik heb er nu 6 uur oefening op zitten, ik heb nog maar het topje van de ijsberg gezien kwa mogelijkheden en tijdens het oefenen ook wel ontdekt dat je heel snel je mix compleet om zeep kan helpen, maar het is een kwestie van leren omgaan met de tools die je aangereikt worden en vooral veel fouten maken zodat je daar weer van kan leren. Gelukkig is er online heel veel materiaal en tutorials (voornamelijk in het engels) waarin kennis online gedeeld wordt door ervaren mix en mastering engineers. Op die manier wordt je na veel oefenen vanzelf beter in deze best lastige materie.
Na de eerste uren wordt het toch wel erg gaaf, zeker als je geen geschoolde mastering engineer bent zoals ik ook niet ben en maar wat aankloot om de sound te benaderen in je referentie tracks. Dat is vele malen simpeler met de hulpmiddelen die Neutron biedt dan met de standaard tools die ik tot nu toe gebruik waar je echt helemaal afhankelijk bent van het zelf detecteren van de probleem gebieden.
Laatst gewijzigd: